
Hoe een kleine schuld een enorm probleem wordt. Lees meer
Rond het innen van schulden is een volledige industrie ontstaan van schuldopkopers, dreigende incassobureau's en op hol geslagen deurwaarders. En vergeet niet de rol van de overheid: de grootste aanjager van schulden en armoede.
Schuld-app Buddy, gefinancierd met 1,5 miljoen belastinggeld, is failliet
Hardleerse incasso-cowboys incasseren vooral bij eigen klanten
De Belastingdienst jaagt mensen met schulden willens en wetens de armoede in
PvdA-prominent verzwijgt belang in armoede-app bij promopraatjes
Minister Dekker trekt zich niets aan van de pandemie: meer schulden is meer betalen
Van Arkel Gerechtsdeurwaarders vraagt faillissement aan
Van minister Dekker moeten schuldenaren nog meer deurwaarderskosten betalen
Toezichthouder maakt gehakt van advies over marktwerking deurwaarders
Invorderen zonder verdoving: het grote verdienmodel achter kleine tandartsfacturen
Waarom de schuldenindustrie blijft bestaan, ondanks de misère die ze veroorzaakt
Staatssecretaris Tamara van Ark in de Tweede Kamer, maart 2019 © ANP / Bart Maat
Ministerie talmt met rekentool, legt schuld bij gemeenten, en laat schuldenaars in de steek
Schuldenaren worden in Nederland vaak aan de bedelstaf gebracht. Hoe dat komt? Schuldeisers berekenen de beslagvrije voet verkeerd. Om dat tegen te gaan is er een nieuwe wet, maar de uitvoering ervan dreigt opnieuw vertraging op te lopen. De staatssecretaris wijst de gemeenten als schuldigen aan. Onzin, zeggen betrokkenen. ‘Dit heeft in de top geen prioriteit.’
Daar zit je dan als schuldenaar. Er is beslag gelegd op je loon, maar omdat het bedrag verkeerd is berekend, blijft er te weinig over om de huur en boodschappen te betalen. Rekeningen stapelen zich op, er ontstaan nieuwe schulden, waarna je nog dieper in het moeras zakt. Dit overkomt naar schatting van de gerechtsdeurwaarders jaarlijks zeker honderdduizend Nederlanders.
Vandaar dat de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbv) in maart 2017 als hamerstuk is aangenomen. Ondanks de schrijnende situatie laat de invoering van de wet op zich wachten: zelfs de uitgestelde deadline van 1 januari 2021 dreigt de verantwoordelijke staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Tamara van Ark (VVD), te missen.
Dat staat in een brief die Van Ark vorige week naar de Kamer stuurde. Volgens de staatssecretaris liggen het UWV en de Belastingdienst – cruciaal voor de uitvoering van de wet – ‘op koers’, nadat ict-problemen bij de Belastingdienst eerder voor twee jaar uitstel zorgden. De nieuwe kink in de kabel zijn de gemeenten, schrijft de staatssecretaris. De ict-leveranciers van de gemeenten moeten namelijk hun software aanpassen voor de berekening en het is onduidelijk of dat op tijd lukt. Komend kwartaal komt daar volgens Van Ark helderheid over.
De huidige berekening van de beslagvrije voet is tamelijk ingewikkeld en gebaseerd op onder meer inkomensgegevens die de schuldenaar zelf moet aanleveren. Maar dat levert veel problemen op, zodat de berekening vaak niet klopt. Schattingen van de gerechtsdeurwaarders lopen tot 50 procent van de gevallen. Ter illustratie: hier vind je de do-it-yourself rekentool voor de huidige beslagvrije voet die de deurwaarders hebben ontwikkeld.
Voor de nieuwe berekening komt er een ‘generieke’ rekentool voor gemeenten, waterschappen, het CJIB, de SVB, het LBIO, de Belastingdienst en gerechtsdeurwaarders. De laatsten hebben voor alle 700 gerechtsdeurwaarders, 25 procent van de gemeenten en vrijwel alle waterschappen al een werkende rekentool gebouwd. Om te kunnen rekenen moeten de Belastingdienst en het UWV geautomatiseerd gegevens aanleveren, zodat er geen fouten meer kunnen ontstaan door toedoen van schuldenaren. Met de juiste beslagvrije voet kunnen schuldeisers geen beslag leggen op dat deel van het inkomen dat het bestaansminimum garandeert.
Het aanleveren van deze data is kennelijk zo lastig dat invoering van de nieuwe wet al twee jaar is uitgesteld.
‘Gemeenten niet klaar voor schuldenwet’, meldde Binnenlands Bestuur. Die kop laat zien dat Van Ark met succes het beeld heeft neergezet dat de Rijksoverheid haar werk wél op orde heeft. Mocht invoering van de Wvbv opnieuw langer duren, dan kan de staatssecretaris naar de gemeenten wijzen. Strikt genomen klopt het dat de gemeenten nog niet klaar zijn, maar ligt dat aan hun ict-leveranciers? Daar lijkt het niet op.
Navraag bij Stratech, een grote leverancier voor gemeenten, leert dat deze partij nog niets aangeleverd heeft gekregen; dat bleek ook al uit de brief van de staatssecretaris. Voor aanpassing van de software stelt Van Ark afhankelijk te zijn van de automatiseringsafdelingen van het UWV en het Inlichtingenbureau (de overkoepelende IT-organisatie van gemeenten), die opdracht hebben gekregen om een ‘generieke rekentool’ te ontwikkelen. De ict-leveranciers kunnen pas aan de slag als deze rekentool er is, en moeten dus wachten op genoemde centrale overheidsorganisaties.
‘Aanpassing van software is niet tijdrovend’
Het kan nog wel even duren voordat die over de brug komen: Stratech kreeg te horen dat de noodzakelijke gegevens – de rekenmethode – pas volgend najaar klaar is. Toch is de deadline van januari 2021 volgens Stratech haalbaar, omdat de aanpassing ‘niet al te tijdrovend’ is.
Waarom is de opdracht tot ontwikkeling van de ‘generieke’ rekentool niet eerder verstrekt? De wet is immers al in 2017 aangenomen. Desgevraagd laat het ministerie weten dat pas eind vorig jaar – nadat bleek dat de Belastingdienst en het UWV voor vertraging zouden zorgen – is besloten om een centrale rekentool te bouwen. ‘De VNG voert op dit moment een impactanalyse uit,’ zegt de woordvoerder, ‘om duidelijkheid te krijgen over wat gemeenten moeten doen en welke tijd de gemeenten nodig hebben om de wet op een correcte manier te implementeren.’ (Het uitgebreide antwoord staat onderaan dit artikel.)
‘Niemand slaat met vuist op tafel en zegt: dit heeft prioriteit’
De gerechtsdeurwaarders, belast met het innen van schulden en het leggen van beslag, hebben geen enkel begrip voor meer uitstel. Zij zien van dichtbij wat er misgaat en hoe schuldenaren als gevolg daarvan in diepe armoede terecht komen. ‘We zijn al drie jaar bezig met praten,’ zegt Wilbert van de Donk, voorzitter van de KbvG (Koninklijke Beroepsorganisatie van gerechtsdeurwaarders). ‘Maar niemand slaat met de vuist op tafel en zegt: dit heeft prioriteit. Het wordt overgelaten aan instanties op uitvoeringsniveau,. In de top van de overheid is er te weinig sense of urgency. Wij merken ook ze daar geen beeld hebben welke drama’s schuilgaan achter de beslagvrije voet.’
Ook snapt Van de Donk niet dat de staatssecretaris beweert dat het traject zo complex is. ‘Het is geen rocket science. De formules staan allemaal in de wet. Dat zet je zo in Excel.’ De KbvG voegde eerder al de daad bij het woord en bouwde in een paar maanden een werkende rekentool, die volgens de voorzitter ook al een koppeling heeft met het UWV en de Belastingdienst. Daarvan kunnen straks alle 700 deurwaarders gebruik maken. Hij zegt niet te begrijpen waarom is besloten opnieuw een rekentool te ontwikkelen, terwijl de deurwaarders er al lang een hebben gemaakt.
Van de Donk wijst erop dat de noodzakelijke data maar niet komen. ‘De uitdaging ligt bij het UWV en de Belastingdienst. Die moeten gegevens over schuldenaren aanleveren. Als de staatssecretaris zegt dat deze partijen op koers liggen, dan is verder uitstel nog minder te begrijpen.’
‘Vreemd om met vinger te wijzen naar lokale overheden’
Joeri Eijzenbach, beleidsadviseur van de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK), volgt de ontwikkeling met stijgende verbazing. ‘De Rijksoverheid zou er ict-technisch niet klaar voor zijn en wilde twee jaar uitstel. Heel vreemd om dan te lezen dat er nu met de vinger wordt gewezen naar lokale overheden. Maar dat in de brief van Van Ark de Belastingdienst en het UWV uit de wind worden gehouden, snap ik wel: zo ligt de bal niet meer bij het kabinet.’
– Zoals u weet bestaat de wet bestaat al sinds 2017. Ontwikkeling van de rekentool (de logica) is niet afhankelijk van koppeling met de Belastingdienst en het UWV, zo bewijzen de deurwaarders die al een testtool klaar hebben, maar nu wachten op de input. Waarom is niet eerder opdracht gegeven om de generieke rekentool te bouwen op basis van formules die al sinds 2017 bekend zijn?
Antwoord: Bij de beslagvrije voet werken we samen met negen partijen. Die negen partijen moeten bij inwerkingtreding allen op dezelfde wijze gegevens krijgen, deze gegevens verwerken en vervolgens communiceren richting schuldenaar. De wet gaat er van uit dat elke partij dit op eigen wijze inregelt. Nb: dat geldt dus ook voor elke gemeente en waterschap. In 2018 werd – zoals richting Kamer aangegeven – duidelijk dat partijen inwerkingtreding per 1 januari 2019 niet gingen halen. Toen is in gezamenlijkheid met alle partijen, die samenwerken in het programma ‘Keten voor derdenbeslag – implementatie vereenvoudiging beslagvrije voet’, bezien hoe de implementatie goed kan worden vormgeven en wat de afzonderlijke partijen daarvoor moeten regelen. Van daaruit is onder meer het besluit genomen om een centrale rekentool te bouwen. Op die manier kan binnen dit brede speelveld ook strakker sturing gegeven worden aan de implementatie.
In uw vraag refereert u nog aan de testtool van de gerechtsdeurwaarders. Deze testtool ziet uitsluitend op de in de wet opgenomen formule. Om hiermee een beslagvrije voet te berekenen moet deze tool vanuit de polisadministratie en het BRP [Basis Register Personen, overheidsdatabase met adresgegevens, red.] herleide informatie krijgen (daarvoor zijn specificaties nodig voor alle deelnemende partijen). Juist deze herleidingen zijn niet in deze tool verwerkt.
Negen partijen: 600 gerechtsdeurwaarders, uwv, svb, cjib, Belastingdienst, LBIO, gemeentelijke sociale diensten, gemeentelijke belastingen en de waterschappen.
– Het UWV en het IB (Inlichtingenbureau, de overkoepelende IT-organisatie van gemeenten)moeten volgens de brief de rekentool nog vormgeven, zodat de ict-partijen op basis daarvan de aanpassingen kunnen doen. Deze partijen geven aan dat de aanpassingen niet complex zijn en niet veel tijd kosten. Kunnen we derhalve constateren dat de (mogelijke) vertraging niet wordt veroorzaakt door de gemeenten en hun leveranciers?
Antwoord: BKWI [de automatiseringsafdeling van het UWV, red.] en IB zijn bezig om de rekentool vorm te geven. Zodra de tool gereed is, moet alle gemeenten aansluiting regelen en daarvoor moeten zij afspraken maken met hun softwareleveranciers. Samen met alle partijen zijn de specificaties en rekenregels uitgewerkt en is gezamenlijk gekeken wat verder noodzakelijk is voor de ontwikkeling van een rekentool en de aansluiting daarop. De VNG voert op dit moment een impactanalyse uit om duidelijkheid te krijgen over wat gemeenten moeten doen en welke de tijd de gemeenten nodig hebben om de wet op een correcte manier te implementeren. Onderdeel van de implementatie opgave van gemeenten is in elk geval dat zij moeten zorgen dat hun leveranciers van hun software zorgen voor aansluiting op de centrale rekentool. Die duidelijkheid is er op dit moment nog niet. Daarom is dit in de brief aan de Tweede Kamer van 8 oktober benoemd.
112 Bijdragen
Albèrt 4
Martin van der Wiel 7
AlbèrtMaar wel diezelfde uitvoeringsorganen opzadelen met niet uit te voeren beleid en regeringsbeslissingen, niet luisteren naar gerede bezwaren van deze organen en, als alles andermaal krakend en piepend tot stilstand komt, deze organen de zwarte piet toespelen en wegzetten als onbekwaam.
Marla Singer 7
Nederlandse overheid en IT? Keer op keer is gênant slecht en het lijkt er niet op dat dit binnen korte termijn gaat verbeteren want overheid is te schijterig om toe te geven dat ze er de ballen verstand van hebben en de leveranciers vinden hun ingegraven posities wel fijn want zo kunnen ze schofterig veel verdienen.
[Verwijderd]
Marla SingerRikkie 7
[Verwijderd]Er zijn meer dan 2 miljoen eenpersoonshuishoudens in Nederland. Daar moeten toch wel een paar plekjes voor daklozen zijn...
De menselijke aard is het echte probleem. Niet de gekozen overheid die is het gevolg, de resultante, niet de oorzaak.
Als het er op aankomt kiezen we namelijk vooral voor onszelf. Hoe graag deugers het ook willen ontkennen. Gaat ook nooit veranderen. Je zou het misschien wel willen, maar het gebeurt niet.
[Verwijderd]
RikkieDaarom heeft de overheid een bijzondere extra taak om te zorgen.
Rikkie 7
[Verwijderd]Said Ajouaau 5
RikkieJe redeneert de verkeerde kant op. Waarom is er überhaupt een overheid? En waarom zijn er daklozen en hoe ontstaan die?
Door allemaal daklozen op te nemen lost natuurlijk niet het eigenlijk probleem op. Daar zou m.i. de aandacht naar uit moeten gaan. Hoe ik het zie is dat wij allemaal bijdragen aan de maatschappij en daar hebben we instituten voor opgericht en mensen voor uitgekozen om dat in goede banen te leiden. In mijn beleving gaat het daar mis. We zijn hartstikke goed in het verleggen van het probleem en kijken dan naar elkaar zonder dieper in te gaan waar dat probleem eigenlijk vandaan komt. De conclusie wordt het liefst vermeden. Aan de ene kant snap ik dat wel. Hoe dieper je graaft hoe vuiler het wordt. Sterker... je gaat beseffen dat de instituten waar je zo heilig in geloofde, niet zo werken zoals je vroeger op school hebt geleerd. Daar kunnen we voldoende van terug vinden hier op FTM.
"De menselijke aard is het echte probleem. Niet de gekozen overheid die is het gevolg, de resultante, niet de oorzaak"
Dus bij ons geboorte is het al vast gelegd dat wij egoïstisch worden? Of denk je niet dat we gedurende onze levenscyclus zo worden? Zo ja, dan is dus eigenlijk de vraag: Op welk punt in je leven word je dat en hoe ontstaat zoiets?
Rikkie 7
Said AjouaauEr spelen veel zaken een rol bij hoe we uiteindelijk worden. De mens is complex en heeft meerdere identiteitsniveaus. Maar in de kern van de mens is nu eenmaal een aantal biologisch bepaalde eigenschappen opgenomen die zorgen dat er leiding cq een overheid nodig is. Oorzaak dus aard van de mens, gevolg overheid. Als de mens altijd het goede deed voor de groep en onbaatzuchtig zou zijn , was er helemaal geen leiding of overheid of gevangenis of wet nodig. Dan was een anarchie mogelijk.Natuurlijk heeft de overheid een rol, maar lang niet zo groot als sommigen willen. . Ik wijs hier vooral op de hypocrisie van de mensen die problemen per definitie buiten zichzelf leggen. Ik heb zelf liever van doen met een egoïst die daar eerlijk voor uitkomt dan met een zogenaamde deuger die op de keper beschouwd natuurlijk ook het eigenbelang laat prevaleren, maar waar je pas achterkomt , nadat je eerst door een laag bagger van sociaal wenselijke conventies moet waden.Als we echt bereid waren een dakloze in huis te nemen, zijn er slechts een paar daklozen die daar voor kiezen. Probleem wel degelijk opgelost. Gaat nooit gebeuren gezien de aard van de mens. Althans volgens mijn mensbeeld. Aanrader lees eens de x en y theorie van Mgreggor en bedenk hoe jouw mensbeeld er uitziet.
Bijna niemand wil een dakloze in huis en hup de wijsvinger gaat weer naar een derde, de overheid in dit geval. De overheid dat zijn we zelf. We wijzen feitelijk naar onszelf. Ieder volk
krijgt uiteindelijk de
leider die het verdient.
Said Ajouaau 5
Rikkie"Ieder volk
krijgt uiteindelijk de
leider die het verdient"
Mwah... vertel dat maar eens aan de bevolking van de landen waar wij, het westen, ons zo geroemde 'democratie' hebben gebracht.
Rikkie 7
Said AjouaauJe zegt dat mijn redenatie verkeerd om is, maar vervolgens volgt er een betoog dat ongeveer overeenkomt met wat ik eerder al beweerde.
Wat dat betreft ben je me een beetje kwijt in de discussie.
Lees de x en y theorie van Mcgreggor nou maar eens, dan begrijp je direct waar ons verschil van inzicht in zit.
We hebben waarschijnlijk een ander mensbeeld. Ik ben bang dat uit de geschiedenis blijkt dat mijn beeld vooralsnog beter klopt.
Maar blijf vooral hopen in de goedheid van de mensheid, dat is op zich niet verkeerd. Op micro niveau gebeuren er soms best hoopvolle dingen maar per saldo maken we er met zijn allen een puinhoop van. Dat wordt niet opgelost door de overheid te bashen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Theorie_X_en_theorie_Y
Said Ajouaau 5
RikkieDus mijn mensbeeld is inderdaad anders. Ik denk echt als men de 'krachten' zoveel mogelijk weten te beteugeld die egoïsme voeden, dan denk ik dat er best een betere samenleving is na te streven.
Rikkie 7
Said AjouaauOmdat het in de aard van de mens ligt. Dat gegeven kun je niet echt veranderen. Althans ik denk niet dat dat kan. Want wie zou dat moeten doen. We hebben alleen ons zelf.
K. Frnkn 8
RikkieRikkie 7
K. FrnknK. Frnkn 8
RikkieZe konden het systeem op 2 manieren uitwerken;
1. Iedereen gelijk stellen maar middelen zijn beperkt ; of
2. Middelen verdelen op basis van hierarchie.
Nummer 1 viel snel af omdat bij gelijken rechten van burger maar beperkte middelen zou uitwerken tot geweld. Op basis daarvan is nr. 2 in werking gesteld. En om de hierarchie te bepalen kijkt men oa naar sociaal-demografie en andere instrumenten. Aangezien middelen beperkt zijn ‘vecht’ iedereen voor zijn plek en wil deze behouden. Bij ‘evil’ zal ook onethisch gedrag en/of handelingen plaatsvinden. Kortom, de mensheid heeft heel wat te overwinnen! 😄👍
Said Ajouaau 5
RikkieIk weet van mijzelf dat ik dat niet van nature ben. Ik sta graag klaar voor andere, houd graag rekening met andere en sta graag dingen af. Ik weet wel waar het moment vandaan kan komen wanneer iemand egoïstisch gedrag kan gaan vertonen. Wanneer men het gevoel krijgt dat je er alleen voor staat en dat, hoe goed je ook je best doet, je het gevoel krijgt dat het alleemaal tevergeefs is. Je om je heen signaleert dat er een bepaalde groep is die voorgeschoten wordt. Dan kan je als mens echt wel het gevoel krijgen van: 'zoek het allemaal maar even uit'. En dat bedoel ik met dat je als mens dus door verschillende omstandigheden egoïstisch wordt, terwijl je dat van nature niet bent.
Rikkie 7
Said Ajouaauprincipe dat geldt als noodzakelijk in sociale groepen. Ik geef toe het is geen prettig en een erg somber beeld, maar kijk eens om je heen wat er in de wereld gebeurt en wat de geschiedenis ons vertelt. De homo sapiens is helaas geen onbaatzuchtig wezen.hoe graag sommigen ook het tegendeel willen geloven.
Said Ajouaau 5
RikkieDe uitleg van egoïsme is ook dat het zich vormt met name vanuit je jeugdjaren. Dus het is niet vanzelfsprekend dat je egoïstisch word geboren.
Rikkie 7
Said AjouaauCo Pater 7
Said AjouaauRikkie weet heel goed hoe mensen zijn. Hij kan daarmee iedereen plaatsen binnen een mensbeeld.
Op de vraag: Rikkie, ben jij een egoïst, mag je dan ook een duidelijk antwoord verwachten. Hij weet dat tenslotte.
Dat antwoordt,blijft echter uit.
Hij weet het dus niet.
Maar ondanks dat, suggereert hij van alles.
Maak daar dan maar eens chocola van.
[Verwijderd]
Said AjouaauEven hier geplaatst. Hoop dat je dat niet erg vindt.
Co Pater 7
Said AjouaauHelemaal net je eens Gitaar.
We moeten af van dat stompzinnige mensbeeld geleuter.
De mensheid genereert omstandigheden en die omstandigheden conditioneren de mensen weer. Een interactie dus.
In hoeverre is de mens dan nog vrij om zelf ethische keuze´s te maken als hij volledig opgesloten en gevangen zit in een systeem.
Wie dus zegt dat de mens vrij is, bla bla bla praat poep.
K. Frnkn 8
Co PaterDiny Pubben 9
RikkieDan worden zij in de datawereld automatisch een gezamenlijk huishouden, gedonder met belastingen en toeslagen alsof ze liefdevolle partners zijn. Dat waarde verschil 'kent het algoritme' niet. Hier te lezen:
https://ledenkamer.pvda.nl/proposals/3-woningdelen
Het wordt nog erger en zeer problematisch bij dakloos zijn en zonder adres waardoor problemen met paspoort BSN verlenging en hup weg zorgverzekering.
Durf te luisteren nu geen VG praktijk voorbeeld wel UWV oudje. Bijstand oma past op haar kleinkind, had een prijs moeten vragen want er bestaan kindopvangtoeslagen wist dat helemaal niet, want familiewaarde, dan ga je niet zoeken op een infantiele overheidsite, zo simpel is dat.
Bijstand terugbetalen met giga boete, automatisch digitaal besluit.
Professionele buikpijn in de ivoren torens van onze overheid!
'80 procent gaat prima, 20 procent niet. Daar is fraude bij, maar ook ‘mensen die tussen wal en schip vallen’. In een maatschappij met wetten en regels die zo complex zijn geworden ‘dat de meeste burgers het nauwelijks meer begrijpen, laat staan de groeiende groep laaggeletterden’. Waarin de overheid communiceert in digitaal eenrichtingsverkeer, want dat is goedkoop en efficiënt.'
‘De menselijke maat is ook belangrijk’.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/professionele-buikpijn-hoe-de-overheid-probeert-de-burger-te-begrijpen~b149940b/
K. Frnkn 8
Diny PubbenDe mensen met schulden komen er door diverse oorzaken. Op sociaal domein dmv framing & game-theory of ze vallen binnen een doelgroep vanuit de overheid (alleenstaanden & ouderen).
Ferdi Scholten 5
RikkieOh ja, onze overheid heeft er voor gezorgd, in diezelfde grondwet dat ze als enige Europese overheid niet aan haar eigen grondwet getoetst mag worden, waardoor dergelijke schrijnende zaken gewoon kunnen blijven voortbestaan zonder dat je ze ervoor verantwoordelijk mag en kunt stellen.
[Verwijderd]
Ferdi ScholtenArtikel 1 is onbruikbaar gemaakt met alle aanvullingen en uitzonderingen. Dus mogen mensen gediscrimineerd worden op inkomen en ziekte.
Co Pater 7
[Verwijderd]De overheid schiet duidelijk tekort door onvermogen en willekeur.
De rechtse neoliberale overheid is het probleem, ze is er niet voor iedereen.
Niets nieuws. het is al jaren een bekend gegeven.
[Verwijderd]
Co PaterIk heb voorgesteld dat alle daklozen automatisch een POSTADRES behouden en dat de Overheid een soort van (lagere) Zorgpremie betaalt voor ze. Dan kunnen ze tenminste te allen tijde een baan accepteren en zo eruit komen. Eenmaal werk is een woning wat makkelijker te vinden (alleen nu ff niet, maar hopelijk verbetert het binnenkort een beetje, als er weer gebouwd mag worden). Zodra ze werken en wonen kunnen ze de premie gaan terugbetalen in hapklare brokken. Want ze zo op de keien gooien is asociaal.
Maarten Oosterhoff 1
Het antwoord van ministerie is ook dramatisch bureaucratisch.
Bevestiging van gebrek aan urgentie en besef dat er 100.000 Nederlanders en hun gezinnen de dupe van zijn.
j.a. karman 5
Maarten OosterhoffEen algoritme ofwel het formuletje is kinderspel de uitkomst moet dat minimale bestaansinkomen garanderen.
Kijk eens wat verder en jet ziet met SyRi eigenlijk dat zelfde probleem dat er geen goede dat aangeleverd kan worden door centrale organisaties waar de informatie op een decentraal punt nodig is.
Er komt nog wat bij, dat is:
De aandacht met het AP privacy is dat je geen dat mag delen het is allemaal een privacyschending als de juiste dat geleverd zou worden. Doelbinding ontbreekt namelijk. Daar komt bij dat alles via het bsn moet wat volgens het AP een privacy inbreuk zou zijn. Het resultaat in dit geval de vele persoonlijke problemen.
K. Frnkn 8
j.a. karmanj.a. karman 5
K. FrnknDat is wat een formule over minimaal bestaansinkomen nodig heeft.
Lijkt me geen handelsmiddel maar zeer privacygevoelig.
Bedenk dat als het volgen en controleren voor deze gevallen eenvoudig zou zijn, het aan de andere kant voor de inhalige gevallen en de grens van fraude zoekende gevallen (top inkomens) ook heel eenvoudig zou worden.
Privacy zaken met panamapapers is tegenwoordig buiten de gangbare aandacht gekomen.
K. Frnkn 8
j.a. karmanMz59 7
https://www.trouw.nl/nieuws/de-ict-projecten-bij-de-overheid-zijn-nog-steeds-een-chaos~b43b1711/
Het feit dat de ICT bij de overheid een chaos is doet er niet toe. Alfa’s willen ook wat te zeggen hebben.
[Verwijderd]
Mz59R. Eman 8
Mz59Niets nieuws onder de zon, toch? Of zijn we de klimaattafels al vergeten bijvoorbeeld?
Mz59 7
R. EmanR. Eman 8
Mz59Mz59 7
R. EmanR. Eman 8
Mz59Mz59 7
R. EmanR. Eman 8
Mz59Mz59 7
R. EmanEerst moet het probleem duidelijk in kaart gebracht worden, want anders weten we niet wat de oplossing is.
Willem86 4
Mz59[Verwijderd]
Mz59Hoe onvolwassen ben je dan?
Mz59 7
[Verwijderd]De andere EU lidstaten hebben geen haast met het beantwoorden van de brief. Johnson heeft de hele tijd geroepen dat 31 October definitief is, maar nu wil men uitstel. Dus die brief gaat men een tijdje laten liggen. En Johnson zal moeten uitleggen wat het VK dan tijdens dat uitstel wil gaan doen. Niets?
[Verwijderd]
Mz59Mz59 7
[Verwijderd][Verwijderd]
Mz59Ik ben wel sceptisch verder. Denk dat Brexit wel doorgaat, Als het niet rechtsom kan, dat gaat het linksom, of onderdoor. Dit zijn Trump tricks.
Mz59 7
[Verwijderd]Ik ben het hiermee eens.
Rikkie 7
Mz59PS. Ik hoef de Marmite niet, niet te eten dat spul☺️☺️
Mz59 7
RikkieDe Remainers zijn te beschaafd geweest. De meeste mensen luisteren helemaal niet naar argumenten. Fuck Brussels! Intellectuelen onderschatten altijd de dynamiek van een referendum, ze denken dat direkte democratie heel mooi is. Zucht ...
Maar ok, we shall see.
Rikkie 7
Mz59Dialoog daardoor onmogelijk.
Rikkie 7
Mz59Mz59 7
RikkieAan de andere kant:
https://www.theguardian.com/politics/blog/live/2019/oct/22/brexit-boris-johnson-deal-leave-eu-live-news
Juncker denkt dat het gedoe van Johnson zonde is van de tijd en energie die erin gestoken wordt.
Rikkie 7
Mz59Mz59 7
RikkieJohnson dreigt met verkiezingen als het parlament niet snel accoord gaat.
Rikkie 7
Mz59[Verwijderd]
squarejaw 5
R. Eman 8
squarejawWillem86 4
squarejawZei Ien Dales ooit eens "Een beetje integer bestaat niet"
https://nos.nl/artikel/2307418-oud-minister-opstelten-geeft-fouten-toe-in-bonnetjesaffaire.html
Jan Willem de Hoop 12
Bijna onvoorstelbaar dat deze problemen niet sneller en voortvarender kunnen worden opgepakt, opgelost. Spelen er verborgen belangen?
[Verwijderd]
Jan Willem de HoopWillem86 4
Met pek en veren afzetten zulke minkukels, en geen wachtgeldregeling, ga zelf maar eens een keer meemaken wat een voedselbank is waar je de restjes van de grootgrutters mag hebben, kleding bij kledingbanken en het leger des heils halen, slapen in een daklozenopvang en ervaren wat een impact dat op je heeft. Rechtsstaat? Onrechtstaat is het juiste woord, een dictatuur als we niet oppassen.
En wat zei onze marionet koning WA in de troonrede 2018? Kijkend naar Nederland zien we aan het einde van deze kabinetsperiode veel positieve ontwikkelingen. Meer mensen hebben een baan. Meer mensen kopen een huis. Ondernemers investeren meer.
En we zien na moeilijke jaren weer een bloeiende economie en een gezonde schatkist. Toch merkt niet iedereen de economische groei voldoende in het dagelijks leven.
Het is daarom belangrijk dat meer mensen gaan profiteren van de economische voorspoed.
Zijne Majesteits leugens blijven gewoon door regeren.
Teunis J. Dekker 2
Willem86Want hoe anders kan een partij die zo asociaal en corrupt is als de VVD de grootste partij van Nederland worden.
Rikkie 7
Teunis J. DekkerTeunis J. Dekker 2
RikkieRikkie 7
Teunis J. Dekkerhttps://politiek.tpo.nl/2017/04/23/links-is-infantiel/
Teunis J. Dekker 2
RikkieRikkie 7
Teunis J. DekkerIk kan u ook zo een aantal schandalen van de SP laten lezen. Het is pure framing. U trapt daar met ogen open in.
Maar dat is allemaal mijn punt niet. Mijn punt is dat door te beweren dat mensen te dom zijn om hun eigen keuzes te maken, zonder te weten waarop de keuzes zijn gebaseerd, feitelijk geen respect toont voor de democratie en de vrije keuze die mensen hierin maken. Ik begrijp dat niet. Iedereen mag en moet kunnen stemmen op de partij van eigen keuze. Ik vraag me af of u zich realiseert wat
de consequentie is van uw opstelling. Ik kan me namelijk op mijn beurt niet voorstellen dat anti democratisch bent.
[Verwijderd]
Teunis J. DekkerDit dus: "Ben het met u eens, maar het vervelende is dat het precariaat op zijn eigen ondergang stemt.
Want hoe anders kan een partij die zo asociaal en corrupt is als de VVD de grootste partij van Nederland worden."
Rikkie 7
[Verwijderd]Mz59 7
Teunis J. DekkerRikkie 7
Mz59Mz59 7
RikkiePvdA doet het weer beter, zo te zien.
Willem86 4
RikkieDat is nu eenmaal onmogelijk: het grondgebied en de bevolking van landen zijn veel te groot om iedereen voortdurend bij elkaar te roepen voor het nemen van belangrijke politieke beslissingen. Daarom hebben de meeste landen een representatieve (vertegenwoordigende) of indirecte democratie. Het volk kiest een aantal vertegenwoordigers, die namens het volk besluiten nemen over het bestuur van het land.
Maar dan komt het, deze gekozen volksvertegenwoordigers geven hun eigen invulling aan hun taak en doen waar zij zelf zin in hebben.
Ze veranderen in machtswellustelingen en zetten zichzelf weg als onaantastbare, ze vertegenwoordigen het volk niet meer maar zichzelf.
We zien het keer op keer, en ze gaan gewoon door met hun zakkenvullerij, het is allemaal fake van deze zelfbenoemde übermenschen.
Rikkie 7
Willem86Willem86 4
RikkieNoem mij één partij die eerlijk is? ik ken er geen, het zijn geen volksvertegenwoordigers het zijn plucheplakkers en ze staan graag in de belangstelling, de woorden die zij zeggen zijn gedicteerd, maar niet door de kiezers maar en daar kom ik weer ''de financiële elite''.
https://adbroere.nl/web/nl/columns/de-scheve-gouden-schaats-van-dnb.php
Rikkie 7
Willem86Zo nee, vindt u ze dom als ze bijvoorbeeld op de VVD stemmen terwijl ze bijstand ontvangen?
Willem86 4
RikkieIk kan me voorstellen dat bijstandsgerechtigden door hun domheid op de VVD stemmen, de VVD pleegde meerdere malen fraude en blinkt niet uit door hun eerlijkheid.
https://www.zeelandnet.nl/video/bekijk/video/26333/Leider_taskforce_chroom6_onder_vuur.html
https://adbroere.nl/web/nl/columns/de-scheve-gouden-schaats-van-dnb.php
Rikkie 7
Willem86Willem86 4
Rikkiehttps://www.parool.nl/amsterdam/mogelijk-al-komende-maand-versterkte-gebedsoproep-blauwe-moskee~b9f45150/
Willem86 4
Rikkiehttps://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2019/politieke-integriteits-index-vvd-partij-met-meeste-en-de-ernstigste-integriteitsaffaires/
Rikkie 7
Willem86Willem86 4
RikkieDe rest op dit forum neemt u allang niet meer serieus, dat zul je ongetwijfeld wel doorhebben halve tamme.
Mz59 7
Willem86Willem86 4
Mz59Mz59 7
Willem86Het volk heeft vaak moeite met complexe thema’s, zie bv
https://tpo.nl/2019/10/20/chris-aalberts-jenny-douwes-in-het-zonnetje-gezet-door-homo-hatende-en-fvd-minnende-christenen-van-civitas-christiana/
Willem86 4
Mz59Willem86 4
Teunis J. DekkerK. Frnkn 8
[Verwijderd]
K. FrnknK. Frnkn 8
[Verwijderd]Willem86 4
[Verwijderd][Verwijderd]
Willem86Rikkie 7
[Verwijderd]Willem86 4
RikkieRikkie 7
Willem86Nou nog even schelden en je bent weer helemaal opgelucht. Je kunt natuurlijk ook nog wat gaan slopen, want dat is je grote roeping.
Past goed bij je, dat slopen. Van opbouwen heb je nog nooit gehoord.
Willem86 4
RikkieWillem86 4
RikkieRikkie 7
Willem86Willem86 4
RikkieCo Pater 7
Willem86https://www.youtube.com/watch?v=wsRatIMUSu8
Willem86 4
Co PaterCo Pater 7
Willem86Maar het is ook irritant.
Rikkie 7
Willem86Willem86 4
RikkieDe inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
Marc Fahrner 7
Voor een schuldenaar staat het water elke dag tot aan de lippen of verdwijnen ze geheel onder water. De (top) ambtenaren die hier aan de knoppen zitten, kennen dat probleem niet. Ze hoeven zich niet af te vragen waar hun salaris elke maand vandaan komt. Het ís er gewoon en dat is blijkbaar heel vanzelfsprekend. Verantwoordelijkheid voelen is een schaars gedeeld begrip daar.
Bovendien wordt relatief eenvoudige materie graag complex gemaakt om weg te kunnen duiken en rookgordijnen te leggen. En aan de ontstane brei van systemen, informatie en regeltjes verdienen automatiseerders en consultants een meer dan dik belegde boterham. Waarom zouden zij die kip slachten?
In plaats van bonussen hier eens nadenken over kortingen op het salaris bij uitloop van projecten?
marcel 7
Onder het kopje Zorgkosten wordt gevraagd de maandelijkse premie ziektekostenverzekering in te vullen. Tot mijn verrassing staat onder het invulvakje een normpremie van € 35 per maand.
Naar mijn weten bedraagt de maandpremie voor alleen de basisverzekering al minimaal € 95 per maand. En nee beste mede-lezers, de zorgtoeslag moet elders worden ingevuld.