Victor Muller blijft jagen

    Met een paginagrote advertentie in de Financial Times laat Victor Muller de wereld weer even zien dat hij met Spyker (nog steeds) op jacht is.

    Pagina 5 van de zaterdageditie van de Financial Times werd op 9 maart volledig bezet door een advertentie van Spyker. 'Let the hunt begin!', brult de sportwagenfabrikant met grote slanke schreefloze letters van de zalmroze pagina. Daaronder een grote foto van een modieus witte Spyker B6 Venator, het nieuwste paradepaardje van het inmiddels roemruchte automerk dat afgelopen week op de autosalon in Genève werd geïntroduceerd. De Venator scheurt over een bochtige met pijnbomen omzoomde zeeweg, vermoedelijk ergens in Zuid-Frankrijk. Het passende decor voor de naar zon, comfort en pk's hunkerende triple A persoonlijkheden. Tot die categorie mag de grote baas en mede-oprichter van het automerk zichzelf ook rekenen. Onder aan de advertentie staat ook een typische Victor (uit het Latijn: overwinnaar) Muller tekst:
    'Venator: Hunter (latin) one who chases or searches for; pursues; seeks; endeavors to obtain or find'.

    Monty Python

    Voor Muller zelf geldt dat de jacht op een eerste commercieel succes met Spyker - dat hij in 1999 als merk liet registreren en waarmee hij in 2004 een beursgang maakte - nog steeds voortduurt. In de economische hoogtijdagen wist hij het ijzer voor zijn aansprekende bedrijf niet te smeden. Maar Muller is niet het type dat het er dan bij laat zitten, ook niet nu de vooruitzichten wat minder zijn.
    Het motto van de autofabrikant is dan ook 'nulla tenaci invia est via'. Uit het Latijn vertaald: 'voor volhouders is geen weg onbegaanbaar'. Hoewel het volhouden bij de temperamentvolle en licht anglofiele Muller soms Monty Python-achtige trekjes krijgt.
    Hoe dan ook; als ondernemer presteert Muller het keer op keer om met onnavolgbare acties uit een geslagen positie terug te komen. Zijn meest aansprekende zakelijke chicanes liepen langs de Formule 1 en het Zweedse Trollhättan, de thuishaven van de vroegere autofabrikant Saab. Groots, on-Nederlands spectaculair en helaas geen van allen succesvol. Maar wie zo lang in staat is een twijfelachtig zakelijk bedrijfsmodel als dat van een kleine luxe sportautofabrikant op zo'n fenomenale wijze in de lucht te houden, verdient op zijn minst enig respect. Het zou mooi zijn - en gepast tegendraads - als Muller midden in een verschroeiende economische crisis eindelijk eens mag afrekenen met zijn niet al te victorieuze track record in de automotive-industrie en van het rijkeluisspeeltje de B6 Venator een succes zou maken.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Eric Smit

    Gevolgd door 2919 leden

    Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

    Volg Eric Smit
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren