De toekomst van Spyker Cars

4 Connecties

De Victor Muller-show loopt ten einde. De voormalige hoofdrolspeler in het Saab-verhaal krijgt nu bij sportwagenfabrikant Spyker Cars - op papier - een bijrol. Desondanks dreigt een toekomst als fietsenverkoper.

Het Victor Muller-imperium is aan het afbrokkelen. Gister werd bekendgemaakt dat de Spyker-CEO zijn meerderheidsbelang van 70,1 procent heeft afgebouwd naar 24,1 procent. Hij komt hiermee onder de 30%-grens en is daardoor niet meer verplicht om een openbaar bod uit te brengen op de overige 94,3 miljoen aandelen. Op basis van de huidige koers van €0,05 zou hij dan ruim 4,7 miljoen euro moeten aftikken. En dergelijke bedragen kan de vlotte babbelaar niet ophoesten, getuige een artikel in het mei-nummer van Quote waarin naar voren komt dat Muller nog een schuld heeft openstaan van 18 miljoen euro bij Pieter Heerema. Door het Saab-avontuur zou hij ook zijn auto’s hebben verkocht of als onderpand  gegeven aan vrienden die hem geld leenden voor het mislukte Saab-avontuur.  

Antillenroute

De aandelen met stemrecht had hij in handen via zijn Helvetia BV, LAT Management NV en Tenaci Capital BV. Bij laatstgenoemde BV, volgens de KvK-uittreksel statutair gevestigd in Baarn en volledig in handen van Muller's investeringsvehikel Helvetia BV - heeft hij grote hoeveelheden aandelen (72,5 miljoen stuks) verkocht aan naamgenoot Tenaci NV, te Curaçao. Via de Antillenroute lijkt hij dus toch nog een tweede vinger in de pap te houden. En hij behoudt volgens de persverklaring het recht om in de toekomst de aandelen voor dezelfde (verkoop)prijs terug te kopen. Mocht de koers stijgen, dan mag Muller het verschil opstrijken. Zover is het nog lang niet. De problemen bij de sportwagenfabrikant Spyker Cars in Zeewolde zijn groot. Het bedrijf wist in haar 12-jarige historie slecht één keer een bescheiden winst te boeken. De verliezen liepen de afgelopen jaren in de miljoenen - alleen in 2007 werd er al 71 miljoen euro verlies gedraaid. De rentree in de Formule 1 was daar debet aan. “Het bleek toch een te grote investering te zijn. Zo’n beetje iedere euro die verdiend werd, verdween regelrecht naar onze renstal,” vertelde sales manager Peter van Rooy toentertijd al tegen bovenstaande.  

Toekomstperspectief Spyker

Om de sportwagenfabrikant uit het slop te trekken is geld nodig, maar vanwege de dramatische beurskoers, de roodstand en de kredietwaardigheid van Muller zal dat een moeilijke opgave worden. Een mogelijke optie is het exploiteren van de merknaam. De zieltogende sportwagenfabrikant Lotus vercasht momenteel haar goodwill in de Formule 1 (enkel de naam Lotus). Het automerk DeLorean is ook overstag gegaan. De fabrikant van de legendarische Back to the Future-auto maakte vorige week bekend dat ze een ongemotoriseerde twééwieler op de markt gaan brengen. Fietsenmaker Marc Moore ging een samenwerking aan met Stephen Wynne, CEO van DeLorean Motor. Wynne was in eerste instantie sceptisch. “Ik was geïnteresseerd, maar ik wilde geen medewerking verlenen aan een fiets van $5000 dat eigenlijk een goedkoop Aziatisch modelletje is met een DeLorean-logo erop.” Aan zijn prijscriterium is in ieder geval voldaan; de adviesprijs is vastgesteld op $5495,-  Hopelijk harken ze voldoende geld binnen zodat de geplande comeback van een nieuwe vierwieler, een elektrische DeLorean a 90 duizend USD, doorgang vindt in 2013. Foto: Het enige moois dat de jaren tachtig heeft voortgebracht: een DeLorean DMC-12. De klassieker werd oorspronkelijk gebouwd in Dunmurry, een buitenwijk van Belfast, waar er tussen 1981 en 1982 8500 van de band rolden. Het is inmiddels een collectors item waar bedragen boven de 40.000 USD voor wordt gevraagd.     Foto: Een DeLorean-fiets. De enige overeenkomst met de vierwiel-variant is de carrosserie van roestvrij staal
Dennis Mijnheer
Dennis Mijnheer
Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.
Gevolgd door 1823 leden
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren