Vikingen vallen Spotify aan

1 Connectie

Onderwerpen

Muziekindustrie

De oprichters van Skype lanceren hun Spotify-concurrent Rdio in het hol van de leeuw: Zweden.

In Europa heerst Spotify op de markt der online muziekdiensten. In Nederland ken niemand Rdio, de van oorsprong Amerikaanse concurrent met een Scandinavisch tintje. Spotify is Zweeds, maar ook de investeerders achter Rdio stroomt beiden illuster Scandinvisch bloed door de aderen: de Zweed Niklas Zennström  en de Deen Janus Friis. Deze week braken ze met de introductie van Rdio in Zweden en Finland de door Spotify gedomineerde markt voor muziekdiensten open. Nota bene in het thuisland van Spotify.
Op het eerste gezicht heeft Spotify weinig te vrezen. De verovering van de Amerikaanse markt, waar het nog maar iets meer dan een jaar actief is,  ging snel. Zo snel dat deze nu de belangrijkste is voor het bedrijf. In april 2012 telde Spotify 18 miljoen gebruikers en daarmee heeft het een enorme voorsprong op Rdio, dat later begonnen is en zijn aantal niet bekend maakt. Waar Spotify 17 miljoen nummers aanbiedt, blijft Rdio steken op zo'n 10 miljoen. Daar staat tegenover dat Rdio weer beschikt Rdio over enkele licenties die Spotify weer niet heeft, zoals Pink Floyd.
Assets
No worries dus. Maar toch wordt er in de burelen van Spotify in Stockholm fronsend achter de oren gekrabd. Van die 17 miljoen gebruikers betaalt naar schatting slechts 10 procent voor een abonnement. De rest knarsetandt zich wel door de reclame heen. De muziekindustrie en vooral artiesten zijn niet echt blij met dat freemium model.
Ook gebruikers zijn niet meer zo enthousiast over Spotify als ze in het begin waren. Niet alleen omdat grote acts zoals Led Zeppelin, The Beatles en AC/DC ontbreken.
Op de redactie van Follow the Money bijvoorbeeld, is het opgevallen dat bepaalde artiesten wel erg vaak opduiken in playlists. Blijkbaar staat Spotify toe dat muziemaatschappijen bepaalde artiesten pluggen, zelfs bij betaalde account. Zo druilt, zeer tot ons ongenoegen, om de haverklap de zoetsappige Norah Jones door in onze speakers. Ook als er zeer streng opdracht is gegeven om louter rock 'n roll ten gehore te brengen. Zelfs door een heavy metal filter heeft Norah Jones zich weten te wurmen.
Rdio biedt muziek aan zonder reclame. Een paar maanden gratis, maar dan moet er worden betaald. Dat bevalt de muziekindustrie een stuk beter. De prijzen voor abonnementen zijn trouwens vergelijkbaar.
Maar de belangrijkste asset van Rdio zijn de twee grote namen achter het bedrijf. Met hun Skype-miljoenen (eerst verkochten ze Skype voor €1,9 miljard aan eBay, dat het een paar jaar later voor $8,5 verkocht aan Microsoft) hebben Zennström en Riis de nodige reserves achter de hand.
Hun naam betekent een eindeloze stroom aan free publicity voor Rdio. Want deze pioniers van peer-to-peer technologie (P2P) hebben met hun KaZaa eerst meegeholpen het business model van de  muziekindustrie de nek om te draaien en daarna met Skype dat van de telco's. Gaan ze nu ook nog voor een revolutie zorgen in de nog maar amper begonnen online muziekdiensten?
Links Friis. 
Licht en helder
Op het eerste gezicht is Rdio niet veel meer dan veel geliktere kopie van Spotify. Maar dat is ook niet zo moeilijk gezien de beroerde user interface van Spotfy. Waar Spotify donker en warrig oogt, kiest Rdio voor licht en helder. Rdio biedt de muziek aan als album, terwijl Spotify de nummers als eerste keus presenteert. Verder opereert Rdio vanaf een browser en moet voor Spotify een aparte app worden gedownload.
Beide producten distribueren muziek die ergens in de cloud is opgeslagen en maken deze toegankelijk op de computer of smartphone van de abonnee. Spotify maakt daarbij gebruik van zelfontwikkelde P2P-technologie, het stokpaardje van Zennström en Friss. Daardoor stroomt de muziek razendsnel naar de eigen computer en is de geluidskwaliteit niet zo beroerd als gebruikelijk bij internet. Rdio lost dat anders op, maar ook dat platform wordt door gebruikers om zijn geluidskwaliteit geprezen.
Er zijn echter ook belangrijke verschillen. Rdio is namelijk geheel gebouwd rond een social media concept. Bij Spotify is het muzieknetwerk weliswaar gekoppeld aan Facebook, maar het vormt niet de kern, zoals bij Rdio. Dat heeft social media volledig geïntegreerd: het gaat ervan uit dat nieuwe muziek vooral wordt ontdekt via al dan niet gelijkgestemde vrienden.
Social fatigue
Of dat concept aan zal slaan is natuurlijk de vraag. Ping, het sociale element in Apple's iTunes, is bijvoorbeeld totaal mislukt. Bijna niemand gebruikte het en onlangs trok Apple er stilletjes de stekker uit. Toch opmerkelijk voor een bedrijf dat er praktisch in zijn eentje in slaagde om mensen te laten betalen voor niet-fysieke producten. Het zou aan het gebrek aan gebruiksgemak liggen, of de slechte uitleg van Apple, maar ook aan het verschijnsel 'deelmoeheid'.
Geïntegreerde social media in een muziekdistributiesysteem klinkt wel hip, maar het is an sich dus geen garantie voor succes. Er wordt op social media zoveel geshared dat er zo langzamerhand een tegenbeweging begint te ontstaan. Het gebruik van Facebook e.a. groeit nog steeds, maar tegelijk worden meer gebruikers het zat om deelgenoot te worden van andermans leven en het moeten delen van al hun eigen ervaringen.
Übernerds
Ondanks hun ongelooflijke trackrecord (KaZaa, Skype) blijken ook de namen Zennström en Friss niet synoniem te zijn voor het raken van de jackpot. Enkele jaren geleden bijvoorbeeld lanceerden ze een concurrent voor YouTube, Joost. Net als Skype was deze gebaseerd op P2P-techologie, maar deze vorm van televisie op internet mislukte jammerlijk. Het is hen vergeven; in the industry wordt het duo nog steeds als thought leaders gezien. Zenström en Friss zijn de archetypische übernerds.
Toch blijft het contrast groot. Spotify haalde in de zomer van 2011 in zijn laatste ronde $100 miljoen op. Het werd daarmee gewaardeerd op $1 miljard. Rdio haalde in het begin van dat jaar $17,5 miljoen op. De online muziekmarkt begint vooral in de VS vol te raken. Naast deze twee spelers zijn er ook nog Pandora, Grooveshark en Rhapsody. En in Amerika is ook Google Music begonnen.
De Amerikaanse markt is eigenlijk al helemaal verzadigd.  De technologie van de online muziekaanbieders leent zich echter net zo gemakkelijk voor muziek als beeld. Apples iTunes verhuurt al films en tv-series, maar gebruikers daarvan kampen met haperende doorstroom van de films. Spotify's P2P-technologie leent zich beter voor video. En ook voor magazines trouwens.
In Europa opereert Rdio nu low key in onder meer Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en sinds deze week dus Zweden en Finland. Nederlandse geïnteresseerden moeten nog even wachten. 'Unfortunately, radio is currently not available in your country', heet het op Rdio.com. Het bedrijf zegt nog niet te weten wanneer Nederland aan de beurt is. Techies zorgen er dus voor dat hun computer een Amerikaans of Zweeds IP-adres gebruikt.
Arne van der Wal
Mede-oprichter van FTM. Is gek op digitale technologie, maar koestert analoge techniek. Beoefent wing chun kungfu.
Gevolgd door 1093 leden
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren