VNU Media verkocht aan De Persgroep

Vacatureweekblad Intermediair en de overige edities van VNU Media komen in handen van De Persgroep Nederland, uitgever van onder meer De Volkskrant en het AD. Daarmee lijkt het zieltogende Intermediair voorlopig gered.

De Persgroep Nederland heeft vandaag een akkoord bereikt met de huidige eigenaren van VNU Media, bestaande uit investeringsmaatschappijen 3i en HIG Capital. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt door de Belgisch-Nederlandse mediaconcern, uitgeverij van Algemeen Dagblad, het Parool, Trouw en De Volkskrant.


Met de overname komen bekende mediamerken als de Nationale Vacaturebank, Intermediair en Tweakers in handen van het strak door de Belg Christiaan van Thillo geleide uitgeversconcern. 'VNU Media is een schitterende toevoeging aan ons portfolio in Nederland en België', laat De Persgroep-topman Van Thillo weten in een persverklaring.
 

Verder maakte Van Thillo bekend dat alle vacaturegerelateerde media _ zoals VK Banen binnen De Persgroep _  onderdak krijgen in een nieuw 'bi-nationaal' bedrijf VNU Vacature Media. Welke gevolgen dit heeft voor de redacties van de tot voor kort rivaliserende bladen Intermediair en VK Banen, is nog onbekend.

 


Onmogelijk overleven

Het is namelijk een publiek geheim dat beide bladen onmogelijk kunnen overleven in een fors krimpende advertentiemarkt, zo laten marktvorsers weten aan Follow The Money. Als gevolg van deze marktontwikkelingen zou Intermediair zelfs een zieltogend bestaan leiden in zakelijk opzicht. Niet voor niets vrezen redacteuren al een tijdje voor hun baan bij weekblad Intermediair, marktleider van de carrièrebladen.

 
In de ogen van Van Thillo is VNU Media een welkome versterking voor De Persgroep. 'VNU Media is een bedrijf met een digitale focus, beschikt over toptechnologie en heeft een frisse ambitie.'

 

Om tegenover De Volkskrant het volgende eraan toe te voegen: 'De Nederlandse arbeidsmarkt wordt zo verruimd tot België en vice versa; een gezamenlijke bevolking van 24 miljoen Nederlandstaligen. Dit biedt nieuwe perspectieven voor werkgevers die op zoek zijn naar mensen voor gespecialiseerde functies. VNU Vacature Media wil kandidaten de beste carrières bieden, en werkgevers de beste kandidaten.'

 

Daarnaast haalt De Persgroep met Tweakers.net een site binnen die bekend is in de markt van ICT en consumentenelektronica. Het online platform geldt als een populaire vraagbaak voor mensen die op zoek zijn naar recensies van allerlei producten alslaptops, smartphones en tablets.

 


"Ministerie van Tijfschriften"

In 2006 namen twee investeringsmaatschappijen 3i Benelux en HG Capital het uitgeversbedrijf VNU Media over. VNU Media is een voortzetting van een digitale afsplitsing van het legendarische Nederlandse uitgeefconcern VNU, ook wel bekend onder de bijnaam "Het Ministerie van Tijfschriften". VNU was onder meer uitgever van Margriet, Panorama, Story, Libelle en Nieuwe Revu. VNU lanceerde ooit websites als de zoekmacine Ilse en Startpagina.

 

Elf jaar geleden werd deze bladentak van VNU verkocht aan de Finse mediamultinational Sanoma, die de laatste tijd kampt met sterk tegenvallende bedrijfsresultaten. Het oude en vertrouwde VNU bestaat niet meer en is opgegaan in The Nielsen company, een bekend Amerikaans mediaconglomeraat.  

 

Het opkopen van VNU Media door De Pergroep is overigens nog niet officieel helemaal rond. De overname moet eerst nog worden voorgelegd aan de ondernemingsraden van VNU en De Persgroep, maar ook aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit, de NMa.
 

Redactie
Redactie
Gevolgd door 618 leden