
Het Volkswagenconcern is op de korrel genomen door Amerikaanse milieutoezichthouders vanwege het manipuleren van uitstoot-testen. Aandeelhouders kregen maandag en dinsdag de eerste klap te verwerken: hun aandelen verloren ruim eenderde van hun waarde. VW kan zich nu opmaken voor wereldwijde terugroepacties, strafrechtelijke procedures en massaclaims.
Het manipuleren van benchmarks leek voorbehouden aan de financiële sector, maar inmiddels is daar de automotive industrie bijgekomen. Het Volkswagenconcern, op twee na de grootste autofabrikant ter wereld, heeft het flink aan de stok gekregen met de Amerikaanse toezichthouder Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resources Board.
Volkswagen blijkt de emissieresultaten te hebben gemanipuleerd waardoor hun Golfjes, Passats, Beetle’s en Jetta’s op papier minder stikstofoxides uitstootten dan ze in werkelijkheid deden.
Volkswagen stopte een sneaky algoritme in de motor softwarenIn de motormanagementsoftware heeft Volkswagen een sneaky algoritme geprogrammeerd (een zogeheten defeat device) dat de mogelijkheid creëert om - nota bene terwíjl een milieutest plaatsvindt - een veel gunstiger, milieuvriendelijker resultaat te behalen. Na de test schakelt de software automatische weer over naar een andere motorinstelling waarmee de rijprestaties verbeteren maar ook de schadelijke uitstoot weer toeneemt naar 'basisniveau'. Kortom, door het manipuleren van de testresultaten lijken de auto’s een stuk milieuvriendelijker dan ze in werkelijkheid zijn. Volgens de Amerikaanse toezichthouder EPA stoten de Volkswagens normaal gesproken op de weg tot veertig keer de toegestane hoeveelheid stikstof uit.

Shitstorm
Afgelopen vrijdag meldde Volkswagen het compliance-issue dat betrekking heeft op de bijna 500 duizend dieselauto’s met VW of Audi-logo die rondrijden in de Verenigde Staten. Het Duitse concern hangt nu een boete boven het hoofd die mogelijk 16 miljard euro gaat bedragen. Het beursgenoteerde concern verloor alleen al maandag en dinsdag meer dan eenderde van de beurswaarde. De beurswaarde ligt dinsdagmiddag nog maar op 50 miljard dollar. The Financial Times voorspelt een shit storm bestaande uit miljardenboetes, kosten voor het terugroepen en resetten van software, mogelijk strafrechtelijke procedures tegen Volkswagen medewerkers en class action-rechtszaken van Amerikaanse consumenten. Kredietbeoordelaar Fitch waarschuwde op de voorpagina van FT al dat de A-status van Volkswagen in het gedrang kan komen.'I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers'Volkswagen-CEO Martin Winterkorn ging zondag al diep door het stof door te verklaren: ‘I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers.’ De eerste vraagtekens zijn echter geplaatst bij zijn aanblijven als ceo en het is nog maar de vraag of hij de Kerst haalt. Zeker nu het schandaal zich ook verplaatst. Zo heeft Zuid-Korea zich inmiddels ook gemeld aan het front. Het land kondigt een onderzoek aan naar twee Volkswagen modellen en een type Audi (Audi is onderdeel van het Volkswagenconcern). Duitsland heeft inmiddels ook een onderzoek gestart. De Franse minister van Financiën Michel Sapin pleitte voor een onderzoek op Europees niveau. Gezien de machtige Duitse autolobby en de revolving doors geen onverstandig plan. De kans is klein dat Volkswagen het enige autoconcern is dat zich schuldig heeft gemaakt aan de uitstootmanipulatie. De EPA kondigde maandag aan dat ze ook naar andere autofabrikanten een onderzoek starten. Het manipuleren van performancetesten is overigens al jaren bekend. Zo halen autofabrikanten bij benzineverbruiktesten bijvoorbeeld een autospiegel eraf en rijden ze op geprepareerde wegen. Dit alles om zo gunstig mogelijk uit de test te komen. Volkswagens zijn populair onder Nederlandse leaserijders, onder meer vanwege de gunstige bijtelling. Een woordvoerder van het Ministerie van Financiën benadrukt dat de bijtellingsregelingen afhangen van het brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde co2-uitstoot. 'Het fiscaal gunstige regime in Nederland heeft betrekking op de co2-uitstoot die vooraf in een Europese test wordt vastgesteld. Het onderzoek naar Volkswagen gaat over testen rond NOx [stikstofoxide, red.].'
111 Bijdragen
Jan Willem de Hoop
Bespeur bij mijzelf soms wel momenten van vermoeidheid over alle fraude, corruptie, list en bedrog. Maar uiteraard beter dat het naar buiten komt. Nu nog massaal een stroming die nieuwerwetse oplossingen gaat bedenken.
En lijkt me wel tijd worden tig jaren gevangenisstraf te gaan invoeren voor het op grote schaal doelbewust de kluit belazeren.
Sanne
Jan Willem de Hoopjefcooper
SanneDuizenden VW medewerkers sloegen bewijs op dat zij het niet wussten, of dat zij onder druk gehandeld hadden.
We krijgen daar nu hetzelfde gezwarte piet als rond Prorail, wie wusste wat wanneer.
Wim Kok kan bij de komende parlementaire enquete boeiende inzichten gaan geven.
Sanne
jefcooperHilterman
SanneDat is net als bij bankiers de enige aanpak die dit soort geknoei kan voorkomen.
Van staatswege een streepjespak maar dan wel met verticale strepen.
jefcooper
SanneSanne
jefcoopermbgverhoeven
Sannejefcooper
mbgverhoevenMachiavelli deed niets anders dan z'n baas uitleggen hoe die politiek overeind kon blijven, het ene roepen en het andere doen.
Rutte heeft het boek niet nodig, of misschien las hij het als student.
LantR.fant
SanneLaten we voor de verandering eens een keer realistisch zijn. USA is HET land van de benzineslurpende terreinauto's van de oude auto's die daar afgereden worden etc. Wat maakt het dan uit, of die auto iets meer of minder uitstoot?
En als je onredelijke eisen stelt werk je bedrog in de hand.
Sanne
LantR.fantjefcooper
SanneYogibeer
jefcooperjefcooper
YogibeerAnders gezegd, er is dan een overmaat brandstof.
Bij een diesel vaak versleten injectoren.
Waar ik op doelde is heel iets anders, dat het mogelijk is dat veel km's uit een liter persen een relatief hoge uitstoot aan fijnstof en NO2, stikstofdioxide, met zich brengt.
Stikstof verbindt zich niet zomaar met zuurstof.
Als mijn redenering juist is dan zou het kunnen zijn dat per km VW relatief weinig uitstoot heeft.
Helaas is er veel opwinding in de media, maar weinig substantie.
Waar men zich nu druk over maakt is de bewering dat de Duitse minister van Transport op de hoogte was.
De roep in Duitsland over verlaging van het minimum loon krijgt geen aandacht.
Die verlaging moet opdat vluchtelingen kunnen werken.
Ik snap dat twee keer niet, als ik vluchteling was zou ik ook tegen een hoog loon wel willen werken, en hoe staat het dan met de hoge opleidingen ?
Merkel ging net Obama vragen hoe wij met de migranten moeten omgaan.
De vluchtelingen die de VS onze kant uitdrijft.
MvdB
jefcooperjefcooper
MvdBHelaas kan ik geen gedachten lezen.
Misschien is dat maar goed ook.
MvdB
jefcooperjefcooper
MvdBIn Brazilië betalen de toeleveranciers van VW, die zitten letterlijk onder het VW dak, een loon van één derde van wat VW medewerkers, die de eigenlijke assemblage doen, krijgen.
Ik denk dat dat er in zit dat wat toeleveranciers leveren nog afgewezen kan worden, als het niet aan de kwaliteits eisen voldoet.
Lastig om geassembleerde auto's af te wijzen.
De verlaging kan natuurlijk de dividenden en bonussen zeer ten goede komen.
MvdB
jefcooperIn Duitsland wordt toch zeker ook geassembleerd?
Yogibeer
Sannejefcooper
SanneVoor alle duidelijkheid, geen enkele fabrikant kan het, dus.
Sanne
jefcooperhttp://nieuws.audi.nl/schoonste-diesels-in-audi-mileage-marathon
jefcooper
SanneSanne
jefcooperjefcooper
SanneVoor zo ver ik weet gelden in de rest van de VS andere eisen, LA is dè smog stad.
Hoe het dan zit met VS vrachtauto's in LA, geen idee.
Denk toch niet dat die op benzine rijden.
jefcooper
Sannemichiel werkman
'De grootste bokjes in het verhaal van de EPA-fraude is namelijk Porsche. Hoe zit dat? Porsche "the hedge fund that also makes cars" heeft ooit op een moment dat het niet al te lekker ging met het moederconcern een hele zwik aandelen Volkswagen gekocht. Hierdoor is Porsche de grootste aandeelhouder in zijn eigen moeder. Dat klinkt Freudiaans een beetje mis, maar het is wel zo en dat was voor de Stuttgarters ook erg winstgevend, maar nu de grote crash Volkswagen geraakt heeft, is dat natuurlijk ook een beetje pijnlijk voor Porsche.'
Ian
Hilterman
Volgens de laatste berichten is Porsche eigenaar geworden van VAG terwijl kort daar voor VAG Porsche wilde overnemen.
Naast de forse boete in de VS krijgt VAG te maken met honderdduizenden claims van eigenaren van Volkswagens en Audi's met een dieselmotor.
Die auto's hebben hun toelating voor de markt in de VS verloren nu er met de emissiewaarden is geknoeid.
Dat hele wagenpark kan nu niet meer ingeruild of verkocht worden. Reken maar dat VAG daar een claim voor tegemoet kan zien.
De EU doet voorlopig niets maar wijst er wel op dat de CO2 waarden die de fabrikanten opgeven belangrijk zijn. De EU is minder geinteresseerd in NOx waarden dan de Amerikanen.
CO2 waarden hebben te maken met het verbruik. Ook daar hebben autofabrikanten de trukendoos open getrokken. De opgegeven verbruikscijfers zijn in de praktijk niet haalbaar.
Dat is nieuw naderend onheil voor de autofabrikanten, leuker wordt het zeker niet.
Leprechaun
HiltermanDe consument hier vindt het heel normaal dat producenten-gegevens met een zakje zout genomen moeten worden - looks like we want to live in a sick world.
Hilterman
LeprechaunLeprechaun
Hiltermanik krijg via mijn disqus account een ander antwoord dat begint met :
"Verbruik zegt niet zoveel over de NOx uitstoot."
Check eens wat er aan de hand is.
Hilterman
LeprechaunLeprechaun
Hiltermantks
jefcooper
LeprechaunHet aardige is dat mijn benzine 308 verbruikt, bij rustig rijden, maar toch 120 op snelwegen, wat opgegeven was.
Daarentegen verbruikt de diesel eco Skoda van één van m'n kinderen met moeite één op 23, terwijl 29 was opgegeven.
Vergeleken met de 14 km die wij uit een liter benzine halen is dat overigens nog heel zuinig.
Het brandstofverbruik van aan auto is afhankelijk van maar drie factoren, gewicht, frontaal oppervlak en lucht weerstand coëfficiënt.
Dank zij hoge veiligheid, volgens de verkoper alleen al 80 kg airbags, weegt de 308 bijna 1400 kg, daarmee is hij de zwaarste auto die ik ooit had.
Zelfs mijn Saab 99 was lichter.
Leprechaun
jefcooperYogibeer
jefcooperHilterman
YogibeerU bent in de war met de APK voor auto's met benzine motoren.
De APK roetmeting bij diesel motoren vindt plaats met een warme onbelaste motor draaiend op 80% van het maximum toerental.
Die waarde is niet representatief voor de uitstoot van een belaste dieselmotor.
Hilterman
jefcooperVoor de test worden de auto's geprepareerd. Carrosserienaden worden afgeplakt, soms worden buitenspiegels verwijderd, er worden banden gemonteerd met een lage rolweerstand. Er wordt gereden over extra glad wegdek. de daaruit gevonden verbruikswaarde is met een normale auto uit de productie uiteraard niet haalbaar.
Het werkelijke verbruik ligt tot 50% hoger dan de waarde met geprepareerde auto's.
jefcooper
HiltermanDe redenering is dat op deze wijze weer en wind en weet ik wat geen invloed hebben.
Toen de Autokampioen er nog was met rijtesten werden altijd de weersomstandigheden vermeld.
Hilterman
jefcooperDat is de rechtervoet van de bestuurder.
Het verbruik is afhankelijk van veel meer factoren zoals het rendement van de motor, de achterasoverbrenging etc.
jefcooper
HiltermanAchterasoverbrengingen hebben we alleen nog bij BMW's unieke achterwielaandrijving.
Maar inderdaad, snelheid per 1000 rpm heeft effect, hoewel gering.
Rendement, cilindervulling, ook.
Niet indrukwekkend.
Hilterman
jefcooperIk had moeten schrijven overbrengingsreductie op de aandrijvende wielen.
Met een op het verbruik optimaal gekozen eindoverbrenging kan tot 8% lager verbruik gerealiseerd worden.
Een personenauto met een massa van 1000 kg kan perfekt voortbewogen met een 100 Pk motor.
Zet daar een 500 Pk leverende motor in en het verbruik bedraagt zomaar het drievoudige.
jefcooper
HiltermanWat het juiste is van achterwielaandrijving ontgaat me.
Je kunt bij hoge vermogens er sneller mee optrekken, en voor bochten gooi- en smijtwerk ook het meest geschikte, daarentegen geeft voorwielaandrijving koersstabiliteit, en daarmee kun je een heel compacte aandrijfeenheid maken.
Dat laatste was ook de reden van motor achterin, toen homokinetische koppelingen nog niet goed gemaakt konden worden.
LantR.fant
HiltermanHilterman
LantR.fantjefcooper
HiltermanOverigens is die smog in de VS vrijwel alleen een Los Angelos probleem, de stad, eigenlijk een verzameling aan elkaar gegroeide stadjes, ligt tegen een bergrug aan, die verhindert dat de rotzooi wegwaait.
Ik kwam ooit uit het westen aan bij LA, op de pas door het gebergte was het inderdaad een vreselijk gezicht over de gebouwenzee.
Wij reden zo snel mogelijk door naar zee, daar was een kampeerterrein voor de camper, met frisse lucht.
Openbaar vervoer in LA zou ook wat kunnen zijn.
Hilterman
jefcooperKwestie van effectieve filters die de NOx tegenhouden.
Voor diesels is die technologie niet geschikt.
John Jansens
zij hield nét als haar Saoudische Mini-Staat dictator 5% VW AG aandelen over aan de fameuze "Porsche-deal"...
Daarbij ging overigens ook de door Kok aan Bea&consorten gematste bankvergunning over in VW-handen!
jefcooper
De VS milieu toezichthouder sliep, vertrouwde op de testen die VW geprogrammeerd had de test te beduvelen.
Een VS milieu organisatie, op Duitse tv zag je twee keurige heren in pak, met das, zo rond de 60, begreep niet waarom diesels in de VS zo schoon waren, en in Europa zo vuil.
Zij meenden dat de VS schoonheid ook in Europa gebracht moest kunnen worden.
Om uit te vinden hoe het zat testten zij VW diesels op de rollentestbank, dan werkt het VW trucje, en op de weg, met een sonde in de uitlaat, of zoiets.
Het verschil was dertig keer, dertig keer wat, dat is nog steeds niet uitgelegd.
Daarop belden zij met Wolfsburg, wat voor antwoord ze kregen werd niet uitgelegd, maar toen begonnen de alarmbellen te rinkelen.
Als het alleen gaat om CO2 uitstoot dan is het weer de ultieme domheid, CO2 uitstoot is recht evenredig met het brandstofverbruik, wie dat niet snapt moet z'n schoolgeld terug halen.
Elke ook VS VW dieselrijder kan z'n brandstofverbruik zien door bij volmaken van de tank te kijken hoeveel liters, en hoeveel kilometers.
Als dit soort domheid prevaleerde, dan begrijp ik ineens veel meer van de huidige wereld.
Zou het, als het zo is, komen van goochel, wikipedia en zo ?
Yogibeer
jefcooperjefcooper
YogibeerJohn Jansens
jefcooperjefcooper
John JansensDaarom wil de VVD hoge snelheden vlak langs woonwijken, scheelt de pensioenfondsen geld, en ook de zorgkosten dalen.
Bartje
En er zullen er nog wel een paar andere klimaat en milieu theaters volgen.
Het probleem is simpel, willen wij leven zoals in 1700 dat is goed voor het milieu en klimaat.
Maar niemand wilt nu juist niets inleveren met als resultaat dat lieden en bedrijven nood gedwongen de boel moeten belazeren om ons alle doen geloven dat het klimaat theater de waarheid spreekt en schrijft.
Lach mij een krul in mijn lijf als over enige jaren onomstotelijk vaststaat dat ook het klimaat theater een grote leugen is en was.
En dat het klimaat theater er voor gezorgd hebt dat ook al die subsidie windmolen- parken mooi voor jan met de korte achternaam zijn neer gezet.
Yogibeer
Leprechaun
YogibeerMvdB
Leprechaunjefcooper
YogibeerYogibeer
jefcooperjefcooper
YogibeerKafca
YogibeerMolenaer
Ludovikaa
Misschien dat het tijd werd voor een smetje op het Duitse blazoen..
Leprechaun
Ja, leven is gevaarlijk, je kan er dood aan gaan, vooral vanwege alle stress door al die regeltjes.
Bartje
NIEMAND wilt leven als in 1700 om aan de klimaat voorwaarden te voldoen.
En al die verhalen over duurzaamheid lach ik om, enige jaren terug ging de premier naar de VS en plante, op papier een aantal bomen in Polen, en was voor de vliegreis duurzaam bezig.
Nu die zelfde onzin gebeurd nu in autoland.
CO2 uitstoot is afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die verbrand word punt uit.
Dus diegene die droomt dat hij/zij met een auto met 400 pk duurzaam bezig is moet toch echt weer naar school en dit eveneens voor elektrische auto`s die vervuilen zelf niet maar dat doet de stroom op wekker voor deze auto de centrale dus.
Ga met beide benen op de grond staan en bedenk dat de Aarde al 5 miljard jaar met horten en stoten aan het opwarmen is.
Zet maar eens een tijdlijn op papier dan komt plotseling een ieder er achter dat waar de klimaat profeten over praten onzin is.
Op een tijdlijn van 10 meter is ons leven van de afgelopen 2000 jaar 0,02 millimeter.
jefcooper
BartjeBrian Fagan, 'The LITTLE ICE AGE, How climate made history 1300 - 1850', 2000 New York
Vanaf het moment dat de blauwzuuralgen gigantische hoeveelheden CO2 uit de atmosfeer haalden is de temperatuur over lange perioden gezien vrij constant.
Vóór de eerste ijstijd was de oceaantemperatuur een 53 graden celcius.
Dat werd veroorzaakt door een zeer hoge CO2 concentratie in de atmosfeer, duizenden keren, misschien wel 30.000 keer de huidige.
Blauwalgen gingen groeien, en vervingen CO2 door zuurstof.
De aarde koelde daardoor af.
De hoofdijstijden worden er door veroorzaakt dat continenten rondzwerven, elke keer dat een continent op een pool lag leidde dat tot grote ijsvorming, het ijs wat in de oceanen terecht kwam koelde in miljoenen jaren de oceanen af.
Binnen de hoofdijstijden zijn er periodieke opwarmingen, die een 2000 tot 3000 jaar duren, in z’n opwarmingsperiode leven we nu.
De fluctuaties binnen de hoofdijstijden worden veroorzaakt in hoofdzaak door meteorieten, steenmeteorieten verlagen de aarde temperatuur door stof in de hogere luchtlagen, steenstof reflecteert zonlicht, metaalmeteorieten verhogen de temperatuur, metaalstof absorbeert zonlicht.
Uit: Fred Hoyle, Sir, FRS, 'Ice: A chilling scientific forecast of a new Ice Age', 1981, 1982, Sevenoaks
Yogibeer
jefcooperBartje
YogibeerHelaas dat is niet zo en dat blijkt wel dat China in 15 jaar de uitgestoten CO2 heeft verdubbeld tov 1992.
En helaas voor de klimaat profeten is de Aarde sinds 15 jaar weer aan het afkoelen.
Het verhaal van VW staat op zich zelf maar is er een in de reeks van leugens die omwille van heerschappij van de mens over andere mensen en of landen met behulp van het klimaat.
Yogibeer
BartjeSanne
YogibeerThe 10 warmest years in the 134-year record all have occurred since 2000, with the exception of 1998. The year 2014 ranks as the warmest on record. (Source: NASA/GISS).
http://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/
Sanne
Bartjehttp://www.klimaat.be/nl-be/klimaatverandering/oorzaken/een-geleidelijke-opwarming
Europa heeft in de afgelopen eeuw een sterke temperatuurstijging doorgemaakt. De gemiddelde temperatuur van het aardoppervlak in Europa lag de laatste tien jaar (2002-2011) 1,3 °C hoger dan in het pre-industriële tijdperk, waarmee dit het warmste decennium is dat ooit gemeten werd.
De wetenschappers hebben het ruimschoots bewezen en het lijdt dus geen enkele twijfel meer: bijna overal op aarde is de temperatuur tussen 1901 en 2012 sterk gestegen. (Bron: 5de evaluatierapport van het IPCC, 2013)
Bartje
SanneDan bent u en alle andere direct genezen.
En dat blijkt uit het volgende, als de stroom uitvalt word je namelijk teruggeworpen naar deze tijd en een ieder is per direct in paniek al is het voor 2 uur.
goede middag.
Sanne
BartjeGoedenmiddag.
jefcooper
YogibeerHet ontbreken daarvan wordt toegeschreven aan de tegenwoordige wereldwijde communicatie, en vele conferenties.
Die kuddegeest wordt door velen gezien als reden dat de wetenschap al tientallen jaren stagneert.
Yogibeer
jefcooperjefcooper
YogibeerTot die tijd waren ze er om de haverklap.
Leprechaun
jefcooperDat ga ik toch echt niet trekken,dan stop ik er mee.
Maar ja, water Noordzee voor de Nederlandse kust nu ongeveer 18 a 20 Celcius, met de herfst/ winter voor de deur, komt wel goed denk/ hoop ik dan maar en laat het touwtje/ plastic zak (ook niet goed voor het milieu, maar ala) nog maar even ongebruikt.
jefcooper
LeprechaunLeprechaun
jefcooperLeprechaun
BartjeBartje
LeprechaunLeprechaun
Bartjejefcooper
LeprechaunEr kan zelfs een verband worden gelegd met die goudroverij en de Spaanse 'burger' oorlog van de dertiger jaren.
Gerald Brenan, ´The Spanish Labyrinth, an Account of the Social and Political Background of the Spanish Civil War’, Cambridge, 1960
Het enige positieve van dat alles was dat één van de eerste economie boeken verscheen, Adam Smith, Wealth of Nations, waarin Smith uitlegde dat geld, geld was toen goud, geen welvaart was.
Leprechaun
jefcooperYogibeer
LeprechaunLeprechaun
YogibeerHano
1. De Nederlandse fiscus binnenkort een forse naheffing verstuurt aan de onderhavige VW rijders die 14% bijtelling genieten. Je kon er überhaupt al op wachten want mislopen inkomsten door deze regeling was de fiscus natuurlijk allang een doorn in het oog. Dus bijtelling met terugwerkende kracht vanaf 2009 naar 20% of 25%.
2. Deze VW rijders vervolgens succesvol een claim leggen bij VAG hierdoor.
3. Gezien de oppermachtige milieulobby de kopers van een VW in NL en elders met succes een beroep op dwaling doen of non-conformiteit en de koopovereenkomst wensen terug te draaien. ("Ik dacht dat ik een milieuvriendelijke auto kocht").
4. De Gemeente Utrecht de camera's die milieuvervuilende Diesels van voor 2001 moet weren, kan aanpassen en voortaan alle VW Diesels zal verbieden in de stad. Kunnen zij de kosten van dit systeem wellicht terugverdienen door boete's.
5. De VS een export verbod zal uitvaardigen voor deze leugenachtige auto's waardoor haar eigen automotive industrie een boost gegeven kan worden.
6. De VS dit als onderhandelingspunt zal gebruiken om de EU nog verder op haar knieën te krijgen, want BMW maakt zich hier ook ongetwijfeld schuldig aan.
Ik kan nog wel even doorgaan maar ik ben bang dat dit een hele dikke staart gaat krijgen.
Immers BMW maakt zich hier ook ongetwijfeld schuldig aan en ga zo maar door.
Leprechaun
Hanohttp://www.transportenvironment.org/publications/vw%E2%80%99s-cheating-just-tip-iceberg
Als we niet oppassen gaan we nog verdienen aan ons auto bezit. Het is maar goed dat we geen DAF-jes meer produceren.
Leprechaun
HanoZou die gele (geen groene maar gelukkig ook geen rode) TUV-sticker nog van enige waarde zijn in Nederland ??
Hilterman
LeprechaunLeprechaun
HiltermanKen toch nie waar zijn.
Rob
Leprechaun
http://www.transportenvironment.org/publications/vw%E2%80%99s-cheating-just-tip-iceberg
en
http://www.smmt.co.uk/industry-topics/diesel-facts/#responsiveTabs1
Kafca
Leprechaunhttp://www.boerse-frankfurt.de/en/equities/volkswagen+ag+st+DE0007664005/price+turnover+history
John Jansens
KafcaKafca
John JansensJohn Jansens
Kafca(en dan met 130 (+) langs woonwijken scheuren,en kéihard optrekken in de stad!)
MvdB
John JansensLeprechaun
MvdBMvdB
LeprechaunZe moeten 'm natuurlijk wel pakken (als ze niet aan het actievoeren zijn).
Leprechaun
MvdBMvdB
LeprechaunPlan B: ik schakel de spellingjuf in ;-)
http://www.spellingjuf.nl/
John Jansens
MvdBHet zou je inmiddels toch duidelijk moeten zijn dat ik geen VVD-er ben,die onder het motto "ik vertegenwoordig de VOC-mentaliteit" alles wenst te kunnen doen wat niet gespecificeerd bij wet verboden is...toch?
"En als er een 8-baans snelweg ligt telt die wet sowieso niet,want dat is uitlokking!
En sinds ik weet dat de Audi-A8 en -RS6 (reces!) met dieselmotor óók met dit softwarepakket zijn toegerust,
ben ik naarstig de brochures aan het doorspitten van brochures om mijn 14% bijtelling te behouden!"
MvdB
John JansensOnder dat masker zit een heel vrolijk meisje, écht waar ;-)
hans p
jefcooper
http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/illegale-vw-software-stammt-aus-dem-jahr-2005-13819176.html
Het gaat om uitstoot van stikstofoxiden.
Om aan de Californische eisen te voldoen werd de testmodus in de software gebracht.
De schrijver begrijpt niet waarom de testmodus wereldwijd in VW diesels is toegepast, omdat buiten Californië VW diesels aan alle eisen voldoen.
Ik ook niet.
Kafca
MvdB
http://www.z24.nl/ondernemen/hoe-de-amerikaanse-milieupolitie-volkswagen-klem-zette-588819
Ad vd Heijden
Eddie