Volksrepubliek rijdt Volkswagen

2 Connecties

Organisaties

Volkswagen

Locaties

Duitsland
0 Bijdragen

Het Duitse autoconcern verzet zijn koers richting China en investeert de komende drie jaar €14 miljard. Plus: het geile cadeautje voor grootaandeelhouder Ferdinand Piëch.

De Volksrepubliek was natuurlijk al een belangrijk land voor Volkswagen: in 2011 verkocht het er 27 procent van zijn auto's. Logisch dus dat de Duitsers fors investeren in China. Naar verluidt zal ceo Martin Winterkorn een overeenkomst met  premier Wen Jibao sluiten voor de bouw van een nieuwe fabriek in China. VW wil in China nummer 1 worden. 
 
Maar er klinkt ook – voorzichtige – kritiek. Omdat Volkswagen zo goed draait wordt die niet luid geuit, maar de criticasters wijzen er op dat de nieuwe fabriek de afhankelijk van de Chinese markt zal vergroten. Zo dwingt de Chinese regering buitenlandse ondernemingen tot samenwerking met Chinese partners en overdracht van technologie. En als daar iets fout gaat, krijgen de buitenlanders de schuld, zo bleek onlangs. Daar zitten risico's die de Duitsers in hun expansiedrift kunnen onderschatten.
 
 
Italië-fetish
Die expansiedrang werd onlangs duidelijk bij de viering van de 75e verjaardag van de Duitse patriarch Ferdinand Piëch, als grote aandeelhouder van VW (via Porsche) de machtigste man in de Europese auto-industrie. Zijn cadeau:  Ducati. Nee, niet een, maar het complete merk, inclusief fabricage.
 
Wat is de industriële logica hierachter? Geen. Maar het past in de alles overheersende machtstrategie van Piëch. En: Piëch heeft nu eenmaal een zwak voor Italië... Lees meer in  'Piëchs umstrittenes Geburtstagsgeschenk' (Handelsblatt).