
© ANP/ROBIN UTRECHT
Voor rechts-populisten staat niet de economie, maar de natie voorop
De groei van rechts-populisme kan beter begrepen worden als je beseft dat de economie niet doorslaggevend is voor het stemgedrag van burgers. Addie Schulte legt in het achtste en laatste deel van zijn serie over economie en onvrede uit waarom het idee van de voortschrijdende vooruitgang niet langer wordt geloofd.
Wie denkt dat economische omstandigheden de belangrijkste drijfveer vormen voor de opkomst van het populisme, is de afgelopen tijd ruimhartig bediend. Media die de opkomst van Donald Trump wilden verklaren, gingen naar de vervallen industriesteden waar lege fabrieken staan te verkrotten en de achtergebleven voormalige industriearbeiders de Democratische partij vaarwel hadden gezegd. En onlangs trok Nieuwsuur naar de voedselbank in Oldambt. De klanten daar, die ‘net niet dood gingen van de honger,’ kozen stuk voor stuk voor de PVV. Op een receptie van ondernemers in het boomende Eindhoven was de stemming opperbest. Daar was de VVD de populairste keuze.
Arm stemt PVV, rijk stemt VVD. Daarmee was een simpele economische verklaring gegeven voor de populariteit van de PVV. In latere reportages werd dat genuanceerd, maar het beeld sloot aan bij veel analyses van de winst van Trump en de keuze voor Brexit in het Verenigd Koninkrijk: de verliezers van de globalisering zijn in opstand gekomen. En als de realiteit afwijkt van dit stramien en een journalist er achter komt dat ook welvarende Nederlanders voor Wilders kiezen, dan moet deze ‘paradox’ verklaard worden.
Strijd tussen culturen
Het is dwaas om de politieke onvrede alleen uit economische factoren te verklaren. De achtergrond van kiezers van populistische partijen is te divers om dit staande te houden. Nieuw onderzoek van bijvoorbeeld Koen Damhuis naar PVV-stemmers wijst daar ook op. Maar het zou even dwaas zijn om de economie en de effecten van de laatste crisis te negeren. Dat vergt echter een andere analyse, eentje die niet mank gaat aan het vaak vertoonde simplisme van de laatste tijd.
Rechts populisme is nu de belangrijkste spreekbuis van politieke onvrede, en deze politieke stroming keert zich tegen sommige verschijningsvormen van globalisering. Voor PVV-leider Geert Wilders zijn dat de aanwezigheid van de islam in het Westen, migratie en de Europese Unie. Voor Trump zijn het islamitische en andere migranten, vrijhandel en het verplaatsen van werk naar andere landen, met name Mexico en China. Voor Marine Le Pen zijn het economische globalisering, en iets dat volgens haar het uitvloeisel daarvan is: islamitisch fundamentalisme.
Rechts populisme is nu de belangrijkste spreekbuis van politieke onvrede
Daar zitten dus economische krachten bij. Maar in het rechtse populistische gedachtengoed is de economie ondergeschikt aan de politiek. De strijd tussen culturen en naties staat voorop. Steve Bannon, hoofd strategie van het Witte Huis en de belangrijkste ideoloog achter Trump, verwoordde dat onlangs op een bijeenkomst van conservatieven van allerlei pluimage: ‘Ik denk dat er één ding is wat ons allemaal verbindt: dat we een natie zijn met een economie, niet een economie in een wereldwijde marktplaats met open grenzen, maar dat we een natie zijn met een cultuur en een reden van bestaan.’ De natie komt eerst, en de economie is daaraan ondergeschikt.
Verlicht kapitalisme
Dat wordt nog duidelijker door het gedachtengoed van Bannon verder te onderzoeken. Bannon, die zelf bij Goldman Sachs heeft gewerkt en daarop mede zijn status van expert baseert, heeft dat in speeches en in een lange documentaire vol apocalyptische beelden uiteengezet. In een speech die hij via Skype in het Vaticaan hield, prees hij het ‘verlichte kapitalisme’ van de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Dat heeft Amerika groot gemaakt. Dat kapitalisme was gebaseerd op joods-christelijke waarden en kwam ten goede aan de middenklasse. Maar in de jaren zestig zaagde de linkse tegencultuur van hippies de poten onder dit bouwwerk weg. Er kwam een nieuwe seculiere en kosmopolitische elite op. De band tussen het kapitalisme en de natie werd doorgesneden, het kapitaal werd geglobaliseerd. Ondertussen werd in de VS een ‘socialistische’ overheidsmachinerie opgetuigd van allerlei agentschappen die een groot deel van het beleid gingen bepalen.
In september 2008 kwam dit bouwwerk ten val, toen de staat de wereldwijd opererende banken moest redden, ten koste van de belastingbetaler. De hele populistische revolutie is terug te voeren op die crisis, aldus Bannon (een idee dat ook minister Jeroen Dijsselbloem uitte). Een christen had de redding van de banken niet gesteund, zei hij. Dat is in zijn denkwereld een logische opmerking. De crisis is uiteindelijk het gevolg van de ondermijning van de morele standaard van Amerika. De overwinning van Trump moet de middelen geven om dat recht te zetten. In zijn recente speech voor het Congres beloofde Trump miljoenen banen terug te brengen en de stervende industrieën weer tot leven te wekken. Als spiegelbeeld van de sombere beelden die Trump en Bannon eerder verspreidden, schetste hij een zorgeloze, paradijselijke toekomst. 'Alles wat niet deugt in ons land, kan worden hersteld. Ieder probleem kan worden opgelost.' Dit is het utopisme dat de natuurlijke metgezel is van veel vormen van neergangsdenken.
Ieder probleem kan worden opgelost. Dit is het utopisme dat de natuurlijke metgezel is van veel vormen van neergangsdenken
Geld naar de Nederlander
Voor het rechts populisme in Nederland bestaat er niet zo’n uitgebreid ideologisch verhaal over het verband tussen economie en onvrede. We moeten het vaak doen met wat puzzelstukjes die hier en daar worden achtergelaten. Zo zei Geert Wilders onlangs in een interview op de Duitse televisie dat hij voor een Reagan-achtige agenda is, met een kleine overheid en lage belastingen. Dat is weer een bewijs, voor zover nodig, dat hij geen linkse economische plannen heeft.
Maar hoe zit het dan met zijn voorstellen voor lagere huren, meer geld voor ouderenzorg, tegen verhoging van de AOW-leeftijd en afschaffing van het eigen risico? Voor een deel kan dat verklaard worden uit politiek opportunisme, als handouts voor groepen waar de PVV veel kiezers vandaan krijgt. Het armere en slechter betaalde deel van zijn electoraat heeft volgens het onderzoek van Damhuis het idee dat ze te weinig krijgt. Zijn kiezers uit de middengroep, vaak kleine ondernemers, hebben juist het idee dat ze te veel betalen en dat hun geld over de grens verdwijnt, naar de bodemloze putten van de EU, Griekenland of ontwikkelingslanden. Voor hen zijn er de verlaging van belastingen en het stoppen van ontwikkelingssamenwerking en Europese samenwerking.
In al die protectionistische voorstellen zit een sterke koppeling van portemonnee en paspoort
In al die voorstellen zit een sterke koppeling van ‘portemonnee en paspoort’, zoals Damhuis het uitdrukt. Het geld van de overheid is bestemd voor wie echt bij ‘het volk’ hoort. “In plaats van het financieren van de hele wereld en van de mensen die we hier niet willen, geven we het geld aan de gewone Nederlander,” zo stelt de PVV kort en bondig in het laatste verkiezingsprogramma.
Marine le Pen heeft weer hele andere ideeën. Ze wil een alliantie smeden tussen staat en industrie en gaat het verst in de wens om de vrije markt aan banden te leggen. Economisch nationalisme kan dus allerlei vormen aannemen. Maar er is een gemeenschappelijke deler: De economie staat niet op zich en komt niet op de eerste plaats. Het gaat om de natie, een natie die door cultuur bepaald is en die daardoor maar in beperkte mate openstaat voor nieuwkomers. Het profijt van de economie moet binnen de eigen gemeenschap blijven.
Dat is een verontrustende boodschap voor liberalen die geloven dat de vrije markt en het individu op de eerste plaats moet komen, of voor kosmopolieten die menen dat de wereld ons aller thuis is.
Het is ook de reden dat progressieven zich volgens mij vergissen als ze denken in Trump c.s. een bondgenoot te vinden tegen de gezamenlijke tegenstanders neoliberalisme en economische globalisering. Wat is er eigenlijk mis met Trumps aanval op ‘hyperglobalisering’, zo vroeg bijvoorbeeld Ewald Engelen zich af. Economisch historicus Robert Skidelsky pleitte voor een open oog voor de positieve kanten van het ‘Trumpisme’.
Dat is de duivel uitdrijven met Beëlzebub. Zoals Ewald Engelen zelf al constateert is Trumps aanval op globalisering deel van een nationalistische en kapitalistische agenda, niet van een progressieve agenda.
Verlies van wereldbeeld
De analyse van de politieke economie van het populisme toont ook manco’s aan van een ander populair idee: de opvatting dat iets meer economische groei of een iets andere verdeling van de opbrengsten van globalisering en vrije markt het ongenoegen zal wegnemen. Dat is te simpel gedacht, want de motieven van de onvrede liggen meer in de culturele dan in de financiële sfeer. Het was de cultuur van de jaren zestig die het solide Amerika van de jaren vijftig heeft ondermijnd, aldus Bannon. Het gaat niet alleen om stagnerende inkomsten, maar om het gevoel van verlies van een wereldbeeld.
Bij een deel van de burgers is het geloof in de belofte van gestage vooruitgang door de vrije markt in een liberale democratie verdwenen. De angst er op achteruit te gaan of dat de kinderen het slechter krijgen is vaak belangrijker dan de huidige toestand, die helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. Daarom is het ook het verhaal dat we het nu zo goed hebben en het opsommen van lijstjes waarin Nederland een hoge score behaalt zo zinloos. Dat de Nederlanders het nu over het algemeen relatief goed hebben, weten deze mensen ook wel. Het is hun overtuiging dat het niet zo zal blijven, in materiële en in culturele zin.
Dit proces heeft de dramatiek van het verdwijnen van geloof en het verwerven van een nieuw geloof. Van het idee van een harmonieuze maatschappij met gedeelde belangen, waar we door samenwerking allemaal beter zou worden, wordt nu het beeld van een wereldwijde strijd van naties en culturen gezet. Het is niet voor niets dat oorlog of burgeroorlog de laatste tijd zo vaak voorkomen in allerlei beschouwingen.
Het idee van de steeds verder voortschrijdende vooruitgang wordt niet meer geloofd
Revolutie
Het einde van een tijdperk wordt op allerlei manieren geuit: in het rechts-populisme is dat het meest pregnant, maar het is ook zichtbaar in sommige vormen van kritiek op het neoliberalisme en in bepaalde analyses van de klimaatverandering. Ook daarin klinkt het door dat het idee van de steeds verder voortschrijdende vooruitgang niet meer geloofd wordt.
De Nederlandse politiek heeft mechanismen die deze ‘revolutie’ kunnen smoren. Het politieke systeem staat aan de ene kant open voor nieuwkomers, die een riant podium krijgen. Tegelijk maakt het kiesstelsel het zo goed als onmogelijk dat één partij de meerderheid verwerft en dan gekke dingen gaat doen.
De directe macht veroveren is lastig, het grootste effect gaat via andere partijen die op een of andere manier reageren op het populistische programma en daarvan soms delen kopiëren. Dat kan uit overtuiging zijn of uit opportunisme, maar dat is uiteindelijk niet zo belangrijk. In andere landen ligt dat anders: zie Trump en Brexit, maar ook Polen en Hongarije. Hoe hoog de golven van economisch nationalisme daarbij zullen gaan, is nog niet te overzien. Er is een ironisch gegeven: de beurs reageert vooralsnog met stijgende cijfers.
Dit is de laatste aflevering in een reeks over het verband tussen economie en onvrede. De andere afleveringen zijn via deze pagina terug te lezen.
29 Bijdragen
piterkamp 4
Populisme als woord is dan in goed gezelschap van het woord fascisme, ondanks uitgebreide discussies daarover is het voor fascisme nooit tot een consensus definitie gekomen.
Ik heb twee definities in de aanbieding voor populisme:
- politieke ideeën die ingaan tegen de gebruikelijke
- onhaalbare politieke ideeën.
In de tweede definitie zijn alle establishment politici populisten.
Velen zagen al heel lang dat EU en euro illusies zijn, in 1997 waarschuwden een 70 Nederlandse economen voor de euro, het is al weer een paar jaar geleden dat de Britse prof John Gray de EU een illusie noemde.
De nu gepensioneerde bekende Duitse socioloog Streeckt, hoop dat ik de naam niet verhaspel, zegt het als volgt over de EU ' de fout daarvan is dat de noordelijke landen tegen de zuidelijke zeggen "word als ons"'.
Brexit en Trump tonen aan dat je niet eindeloos iedereen voor de gek kunt houden.
Franse peilingen wijzen steeds meer uit dat Marine le Pen de eerste ronde van de presidents verkiezingen gaan winnen, maar de tweede gaat verliezen.
Dat laatste schrijf ik toe aan de bangmakerij over uit EU en euro stappen.
Toch, je ziet de EU uiteenvallen, Merkel sprak zich net in Versailles uit voor het Europa van 'de verschillende snelheden'.
Een leuk eufemisme voor het begin van het einde.
Dan nog even de vraag wat er mis is met economisch nationalisme ?
Is ondertussen niet duidelijk dat Italianen en Grieken nooit Duitsers zullen worden ?
Addie Schulte 4
piterkampHet risico van economisch nationalisme is protectionisme, handelsoorlogen en wat daaruit kan volgen.
piterkamp 4
Addie SchulteMij lijkt dan dat de establishment politici in Uw definitie ook populisten zijn, zij vertegenwoordigen het goede volk tegenover de kwaadwillenden.
Extreem economisch nationalisme lijkt me even erg als de huidige extreme globalisatie.
Het is in economie nooit het één of het ander.
Het ging ons goed toen wij een gemengde economie hadden, commercie voor spijkerbroeken en auto's, de overheid voor collectieve voorzieningen, zoals stroom, gas, openbaar vervoer.
Addie Schulte 4
piterkamppiterkamp 4
Addie SchulteWie tegen hun ideeën is, behoort niet tot de goeden, vinden zij.
Ik vind dit woordspelletjes.
Je kunt hier zien waar het toe leidt
http://www.bfmtv.com/politique/lycee-de-st-denis-cazeneuve-accuse-le-fn-d-exploiter-des-heurts-a-des-fins-electorales-1117652.html
Frans is tegenwoordig geen sterk punt meer:
In drie lycea in St Denis, een Parijse Moslim achterstandswijk, zijn rellen IN de scholen ontstaan.
In één school voor 50.000 euro schade, 54 leerlingen opgepakt, van drie scholen.
FN roept dat de regering slap optreedt, Cazeneuve, nu eerste minister, roept dat FN verkiezingsmunt slaat.
De realiteit is dat er al in 2005 zeer ernstige rellen waren in de Moslim wijken, waar zeer hoge werkloosheden zijn.
Men heeft het probleem laten voortsudderen.
Dat leidt tot steeds meer gewelddadigheden, met als triest hoogtepunt de recente poging vier politiemensen levend te verbranden.
Ik volg die Franse toestanden al sinds 2005, wij zijn Francofiel.
Of dit nog ooit opgelost kan worden, ik zou niet weten hoe.
De Franse auteur Eric Zemmour voorspelt burgeroorlog gevolgd door deportatie.
Het Franse establishment is fel anti FN, maar ik zie van hun kant geen enkele oplossing komen.
Of de harde aanpak van FN iets gaat oplossen, dat vraag ik me overigens ook af.
De Gaza uitzichtloosheid lijkt me niet zo heel ver af staan van de Franse Moslim uitzichtloosheid.
Jan-Marten Spit 9
piterkampBrexit en Trump tonen aan dat je vrij veel mensen voor de gek kan houden.
Jan Smid 8
Jan-Marten SpitDenk ook aan wat politici hebben gezegd over de leningen die aan Griekenland zijn verstrekt: alles komt terug met rente en we verdienen eraan.
Jan-Marten Spit 9
Jan Smidkorter: tegenonzin is meer onzin.
thebluephantom 6
Jan-Marten SpitRoland Horvath 7
2/ Alle populisten verklaren één of meerdere minderheden tot vijanden van het volk. Dat brengt altijd op bvb Thomas Frank, "What's the matter with Kansas" in de VS bvb Trump. Stoken van wij -zij denken over demoniseren van minderheden tot racisme is het wezenskenmerk van het nazisme. De vernietigingskampen van 1942-1945 in Europa worden tot dat wezenskenmerk gepromoveerd, ze behoren er ook toe, uiteraard, maar ze zijn het gevolg van een decennia lang gestook. Als de omstandigheden er gunstig voor zijn, slaat gestook altijd om in moord en vernieling. Zoals de oorlog, WO2, in Europa en zoals in de 450 jaar kolonisatie met zijn meer dan 100 miljoen doden.
We hebben geleerd de termen nazisme en fascisme =corpocratie niet te gebruiken. Op vraag van de naoorlogse nazisten en fascisten, we moeten hen als democratisch nationalisme kwalificeren. Geen verband met het verleden. De NSDAP is op 30 jan 1933 langs democratische weg in een coalitie met 2 rechtse partijen aan de macht gekomen. Ze behaalde in de 2e verkiezing van 1932 32% van de stemmen. 6 maanden later was de democratie ad patres in DE. Maar dat willen we niet geweten hebben.
Trump, brexit, PVV in NL, VB en N-VA in BE, allen nazisme of er aan verwant.
Jan-Marten Spit 9
Roland HorvathRoland Horvath 7
Jan-Marten Spit- De PVV stookt kiezers op tegen immigranten, dat werkt prima maar het is onvoldoende.
- De PVV eist hogere uitkeringen en dergelijke. Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral. Dat werkt ook prima want de PVV wordt dan als economisch links gezien.
Het 2e punt is in tegenspraak met 3 zaken:
- Het stemgedrag van de PVV in het Parlement.
- De PVV zegt nooit hoe hogere uitkeringen moeten gerealiseerd worden.
- Van tijd tot tijd zegt Wilders dat hij in hoofdzaak akkoord is met het neoliberale discours van Reagan.
Het discours van de PVV is dus één en al gestook, leugen en bedrog. En domheid. Waarin schuilt dan het gevaar van de PVV, van een partij zonder een redelijke inhoud, van een waardeloze partij. Waarom wordt Wilders er dan voortdurend bij gesleurd door Radio, TV, dag - en weekbladen. Omdat de hoofdstroom media MSM ook voorstander zijn van een nazistische/ stokende en fascistische/ corpocratische maatschappelijke ordening in Nederland. Het gevaar van de PVV schuilt in de media.
In België meer specifiek in Vlaanderen doet zich hetzelfde voor met betrekking tot de N-VA/ Bart De Wever en voordien met het VB Vlaams Blok/ Belang. N-VA zit in 2 regeringen: BE en VL, ze is niet in staat te regeren, niet in staat een serieus discours te debiteren, ze kunnen niets behalve stoken en dom gezwets debiteren. Maar ook hier zit het gevaar in de media. Alles wat N-VA en dan vooral de Leider doet wordt honderd maal uitvergroot door de media, die even nazistische en fascistisch zijn als N-VA voorop de VRT, de Vlaamse Radio en Televisie.
We willen het niet erkennen want we houden er van onszelf te bedriegen. Maar, een spook waart door Europa en dit keer is het niet het communisme.
piterkamp 4
Roland HorvathDe PVV zal een 25 zetels krijgen, dat is 17%, wat opstoken ?
Wat door Europa waart is de buik vol hebben van het waanidee van de Groot Europese Heilstaat.
Lydia Lembeck 12
piterkamphttps://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2016/51/column-robin-fransman.pdf
'Het gaat ook heel goed met de integratie in Nederland'
en: http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/648828/waarom-het-eigenlijk-heel-goed-gaat-met-de-integratie-in-nederland.html
Het mag duidelijk zijn dat rechts Nederland liever ziet dat het mislukt dan dat het goed gaat. Gisteren nog liet men weten dat m.n. de kinderen van vluchtelingen uit de jaren 90 het bijzonder goed doen in ons land.
https://www.groene.nl/artikel/ze-komen-en-ze-blijven
piterkamp 4
Lydia LembeckDat was in Rotterdam, niemand sprak de uitkomsten tegen.
Ook wist niemand hoe het dan moet, het kwam niet verder dan 'meer met elkaar praten'.
Nooit van Fok gehoord, nooit naar Geenstijl gekeken.
Die percentages kun je natuurlijk niet zelf waarnemen, wat ik wel in mijn stad zie is 'het ziet er buitenlands uit, het gedraagt zich buitenlands, en het spreekt buitenlands'.
Soms zo slecht dat ik een dame niet aan haar verstand kon peuteren dat er iets met haar auto was.
Dan is er mijn hier geboren 'Turkse' kapper, die ol al meer dan tien jaar heb.
In Turkije is alles beter, daar haalde hij dan ook z'n vrouw vandaan, en daarheen wil hij 'terug'.
Devoot Moslim, bewonderaar van Erdogan, vijand van Koerden.
Z'n huis onder water hield hem lang tegen, eens kijken of hij al vertrokken is.
Waar het toe leidt zie je, vrees ik, in Frankrijk, Zweden en Duitsland.
In St Denis, een Moslim wijk van Parijs, vielen gister of eergister een 100 leerlingen hun drie lycea aan, 55 werden opgepakt.
http://www.bfmtv.com/mediaplayer/video/violences-a-saint-denis-pecresse-prise-a-partie-par-la-mere-d-une-lyceenne-en-garde-a-vue-921787.html
Lydia Lembeck 12
piterkamppiterkamp 4
Lydia LembeckLydia Lembeck 12
piterkampRoland Horvath 7
3/ Economisch nationalisme hoeft geen totaal protectionisme te zijn, het kan ook gerechtvaardigde protectie van het lokale zijn gecombineerd met vrije handel.
4/ De populistische bewegingen van de jaren 1920 tot nu hadden het over mankementen in de samenleving, die allen het gevolg waren en zijn van een kapitalisme/ neoliberalisme dat weet te produceren maar niet te distribueren, eerst geld aan iedereen en dan goederen. Daarvoor is een sterke overheid nodig die een tegenmacht is voor de GMO om zo een distributie van producten te realiseren. De Weimar republiek in DE in de jaren 1920, de EU nu, de VS: Superzwakke en corrupte overheden.
5/ De tekortkoming van de economie is de reden van het populisme en de natie met haar minderheden is de vorm.
Jan-Marten Spit 9
waarin de veronderstelling zit dat de beurs 'reageert' op economisch nationalisme, in plaats van (onder andere) de historisch lage huurprijs van vermogen.
Matthijs 11
Marla Singer 7
De protest stem kom vooral uit onvrede van de niet kloppende kaders die deze de laatste jaren kreeg voorgeschoteld. (Hyper)globalisatie en EU betekenen niet dat iedereen er op vooruit gaat. Bestrijden van zaken waarvan het wrijven in een vlek lijkt te zijn.
Het zijn eigenlijk symptomen van gevoerd beleid dat vanuit een ander perspectief gevoed wordt dan de belevingswereld van met name degenen die vervolgens op zoek gaan naar aansluiting van gelijkgestemden.
Maar het is nogal naïef om te veronderstellen dat wat een politicus zegt deze daadwerkelijk uit wil of kan gaan voeren. Het is dan ook zaak om dat niet af te wachten maar daar actief mee aan de slag te zijn. Helpt polderen niet dan protesteren. Helpt protesteren niet dan activisme. Helpt activisme niet dan een opstand.
Een passieve democratie werkt niet en zal uiteindelijk verzanden tot een <vul maar in>chargie. Alleen een actieve democratie waar vertegenwoordigers daadwerkelijk gecontroleerd en gecorrigeerd worden zorgt dat het tussen het volk en de vertegenwoordiging in een dynamisch evenwicht blijft.
piterkamp 4
Marla SingerSinds ik de PvdA ergens eind 70er jaren vaarwel zei was mijn stem steeds een proteststem, een zwevende.
Nu FVD er is eindelijk geen protest stem meer.
Lydia Lembeck 12
https://www.sp.nl/nieuws/2016/02/wat-stemt-geert-wilders
Mensen worden voorgelogen door Wilders, want hij stemt in de Kamer niet vóór ze, maar juist tégen ze, omdat hij met de VVD mee stemt. En dat de VVD hun zekerheid ontneemt is nu precies waar deze mensen boos over zijn. Wilders houdt de mensen een wortel voor en ze lopen er braaf achteraan, maar ze komen terug zonder wortel en van een hele Koude Kermis.
Jan Smid 8
Lydia LembeckLydia Lembeck 12
Jan SmidWim Verver 5
Lydia LembeckMatthijs 11
Lydia LembeckLydia Lembeck 12
Matthijs