
Wat gebeurt er met de gegevens die overheden, bedrijven en instellingen over ons opslaan? Wat als ze gehackt of gegijzeld worden? Hoe veilig zijn onze systemen, en onze data? Lees meer
De analoge en digitale wereld lopen steeds meer in elkaar over, internet en technologie knopen alles aan elkaar: beleid, sociale structuren, economie, surveillance, opsporing, transparantie en zeggenschap.
Ondertussen worden we overspoeld door ransomware, digitale desinformatie en diefstal van intellectueel eigendom. Conflicten worden tegenwoordig ook uitgevochten in cyberspace. Hoe kwetsbaar zijn we precies, en hoe kunnen we ons beter wapenen?
We laten overal digitale sporen achter, vaak zonder dat te weten of er iets tegen te kunnen doen. Al die aan ons onttrokken data worden bewaard en verwerkt, ook door de overheid. Dat gebeurt niet altijd netjes. Zo veegde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in een vernietigend vonnis het Nederlandse anti-fraudesysteem Syri van tafel. Hoe riskant het is om op dataverzamelingen van burgers algoritmes los te laten – datamodellen die vrij autonoom beslissingen nemen – bewijst de Toeslagenaffaire. Die laat ook zien wat het effect is van ‘verkeerde’ registraties die zich als onkruid door overheidssystemen lijken voort te planten, zonder dat iemand ze nog kan stoppen of wijzigen.
En zijn al die gegevens van burgers en klanten wel veilig? Wie kan erbij, wie mag erbij, wat als ze gehackt of gegijzeld worden? Hoe kwetsbaar maakt onze afhankelijkheid van data ons?
Hacker ontdekt dat Chinese zonnepanelen een bedreiging zijn voor ons stroomnet
Big Tech zit op school (en verandert daar de lessen)
Overheid kan lokroep van techbedrijven maar moeilijk weerstaan
Big pharma betaalde Medworq miljoenen voor landelijke patiëntendatabase
Commercieel softwarebedrijf schendt jarenlang de privacy van tienduizenden patiënten en het medisch beroepsgeheim van tientallen huisartsen
Als terrorismebestrijder NCTV zijn zin krijgt, kan straks iedereen online worden gevolgd
‘We gingen ervan uit dat het mocht’: hoe terrorismebestrijder NCTV zelf ontspoorde
Podcast | De beveiliging van de Noordzee
Wie beveiligt de bodem van de Noordzee tegen sabotage?
Overheid schaadt burgers met principieel ‘nee’ tegen digitale afpersing
Beeld © Sjoerd van Leeuwen
Als terrorismebestrijder NCTV zijn zin krijgt, kan straks iedereen online worden gevolgd
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) volgde jarenlang tegen de regels mensen op het internet. Na de zomer behandelt de Tweede Kamer een voorstel voor een nieuwe wet die zijn bevoegdheden beter zou moeten afbakenen. Critici vrezen dat het alleen maar erger wordt, en dat de terrorismebestrijder een vrijbrief krijgt voor dingen die hij vroeger stiekem deed. ‘Dit maakt van iedereen een doelwit.’
- De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) ontwikkelt zich na zijn oprichting in 2004 tot een soort inlichtingendienst die – tegen de wet in – undercoveroperaties financiert en burgers in het geheim op internet bespioneert. Journalisten, activisten, politici en een mensenrechtenadvocaat, ze werden allemaal door de dienst in de gaten gehouden.
- De Tweede Kamer behandelt nu een wetsvoorstel waarin de NCTV – niet meer dan een speciale afdeling van het ministerie van Justitie en Veiligheid – verstrekkende bevoegdheden krijgt, zonder een noemenswaardige mate van controle en toezicht.
- Experts, privacy- en mensenrechtenorganisaties luiden de noodklok. Volgens hen opent het wetsvoorstel de deur naar een surveillance-maatschappij en kan straks iedereen online worden gevolgd. Met verstrekkende gevolgen voor onze democratie.
- In deel een van dit tweeluik lieten we zien hoe de NCTV kon uitgroeien tot een wetteloze, dataverzamelende moloch. Vandaag zoomen we in op de risico's van een terrorismebestrijder die iedereen in het vizier houdt die zich kritisch uitlaat, bijvoorbeeld op sociale media.
In november 2016 vliegt Okke Ornstein na familiebezoek in Nederland naar Panama. De Nederlandse journalist is jaren daarvoor verliefd geworden op en in het land, en is onderweg terug naar huis.
Op de internationale luchthaven van Panama-Stad wordt hij bij het verlaten van het vliegtuig direct door de immigratiedienst meegenomen naar een verhoorkamer en overgedragen aan de politie. Hij is aangehouden voor een eerdere veroordeling voor smaad, laster en ‘misdrijven tegen de eer’, vanwege zijn artikelen over dubieuze ondernemingen en witteboordencriminelen in het land.
Vijf weken zit Ornstein in de Panamese bajes, tussen moordenaars, bendeleden en een oud-dictator. Dan verleent de president hem gratie, onder druk van de Nederlandse ambassadeur en journalistenorganisaties. Ornstein mag in het Midden-Amerikaanse land blijven wonen en werken, maar merkt dat de autoriteiten hem in de gaten houden. Daarom keert hij terug naar Nederland, waar hij Spaanse les gaat geven op een mbo-school.
‘Iedereen is een doelwit’
Ruim vier jaar later, in december 2021, ontdekt Ornstein dat hij ook hier wordt bespied. Naar aanleiding van een artikel in NRC – dat aantoont dat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid online-uitingen van burgers in de gaten houdt – komt hij op het idee om bij de NCTV een verzoek in te dienen. Hij wil inzage in zijn dossier.
Uit de reactie, die Follow the Money in handen heeft, blijkt dat de NCTV hem tweemaal heeft geregistreerd. Vanwege een artikel in Trouw over Ornsteins gevangenschap, en vanwege een van zijn tweets – welke precies maakt de Coördinator niet duidelijk.
En hij is niet alleen. Uit onthullingen van NRC en andere media blijkt dat de NCTV honderden mensen online volgde, onder wie activisten, een mensenrechtenadvocaat, politici en journalisten. En dat mag niet.

Daarom moet een nieuwe wet de NCTV alsnog de vrijheid geven voor ‘verzamelen, verwerken en delen van persoonsgegevens’. Wat de NCTV vroeger stiekem deed, moet straks ook juridisch in orde zijn.
Dat de Coördinator straks legaal – als een soort derde inlichtingendienst naast de AIVD en MIVD – persoonsgegevens mag verwerken, stuit op veel weerstand bij experts, toezichthouders en mensenrechtenorganisaties.
Vera Prins van Amnesty International: ‘Het is zorgwekkend dat advocaten, journalisten, politici, en zelfs twee van onze medewerkers, gevolgd zijn. Maar het gaat niet alleen om die beroepen. Iedere burger die zich inzet voor een maatschappelijk probleem kan worden gevolgd door de NCTV. Het voorstel voor die nieuwe wet praat dit goed en maakt van iedereen een potentieel doelwit.’
‘Eigen regels’
Vorige week, in het eerste deel van dit tweeluik, beschreef Follow the Money de opkomst van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en zijn ‘ontsporing’. De organisatie werd opgericht in 2004, na jihadistische aanslagen in Madrid, om de terrorismebestrijding in Nederland te coördineren. Maar door een bewust vaag gehouden taakstelling en gebrek aan toezicht deed hij al snel meer, en groeide tot een club die onder de vlag van nationale veiligheid zijn eigen grenzen bepaalde.
Paul Abels, tot voor kort chef van de afdeling analyse van de NCTV, zei eerder bijvoorbeeld tegen Follow the Money dat de Coördinator zijn eigen regels bedacht om ‘smaakmakers’ in het publieke debat anoniem op het internet te volgen.
‘Als mensen zich niet meer durven uiten is dat een groot probleem voor de democratie’
Dat deed de NCTV al vanaf 2006, om de ‘temperatuur in de samenleving’ te meten. Door het heimelijk volgen van uitingen in (sociale) media, zou beter te bepalen zijn wat er leeft. En wat de potentiële bedreigingen zijn voor de nationale veiligheid.
Dat de Coördinator ook Okke Ornstein in de gaten hield, zegt iets over de willekeurigheid: ‘Ik heb geen idee waarom ze mijn gegevens bewaren, maar met terrorisme of de missie van de NCTV heeft dit helemaal niets te maken,’ zegt hij.
De gevolgen mogen volgens Vera Prins van Amnesty niet worden onderschat: ‘Als je weet dat jouw overheid over je schouder meekijkt als je je uitspreekt over maatschappelijke problemen dan denk je wel twee keer na. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben voor de vrijheid van meningsuiting en het demonstratierecht. Als mensen zich niet meer durven uiten is dat een groot probleem voor de democratie.’
‘Geen wettelijke grondslag’
De NCTV wist al lang, vóór de onthullingen van NRC, dat zijn methodes voor het afstruinen van open bronnen niet door de beugel kunnen. Eind 2020 deed de Coördinator intern onderzoek naar zijn eigen ‘Taken en grondslagen’, daartoe min of meer gedwongen nadat bekend werd dat hij zich ten onrechte had bemoeid met het (straf)dossier van de directie van het islamitische Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam.
Naar aanleiding van dit zelfonderzoek – waarvan het eindverslag in februari 2021 werd opgemaakt – zei Ferdinand Grapperhaus, toen de verantwoordelijke minister van Justitie en Veiligheid, in april vorig jaar dat het fundament voor gegevensverwerking bij eigen online onderzoek ‘juridisch kwetsbaar’ is. Een maand later drukte hij zich preciezer uit: het door de NCTV verwerken van gegevens, waaronder iemands politieke of religieuze overtuiging, is ‘niet verankerd in een formele wet’. Het mocht dus niet.
In twee interne nota’s uit januari 2020 is echter te lezen dat de NCTV toen al wist geen bevoegdheden te hebben om inbreuk te maken op de persoonlijke levenssfeer van burgers – op ‘een enkele uitzondering na’.
Een ‘beslisboom’ in een van die nota’s toont duidelijk dat de Coördinator zich daar niet per definitie door liet tegenhouden. Als de NCTV een onwettelijke taak wil uitvoeren, zo laat de boom zien, moet er een wettelijke basis worden gecreëerd. En als dat niet lukt, dan is er nog steeds de mogelijkheid om gewoon met die taken door te gaan.

In antwoord op Kamervragen na nieuwe onthullingen van NRC, verdedigde Grapperhaus zich door te stellen dat de nota slechts een ‘plan van aanpak’ betrof voor het Taken en grondslagen-onderzoek van de NCTV. De beslisboom deed hij af als een middel dat simpelweg alle vooraf denkbare opties in kaart bracht die de NCTV zou kunnen kiezen voor de uitvoering van zijn taken.
Vernietigende reacties
Grapperhaus ging desondanks snel in de weer om de gewenste grondslag te realiseren. In juni, nog geen drie maanden na de publicaties van NRC, lag er al een conceptvoorstel voor een wet die de Coördinator de bevoegdheid moet geven om persoonsgegevens te verwerken. Die zou hij nodig hebben voor het ‘signaleren, analyseren en duiden’ van ‘trends en fenomenen op het gebied van terrorisme en andere dreigingen en risico’s’.
De reacties waren vernietigend. Meerdere privacy- en mensenrechtenorganisaties – waaronder Amnesty, Bits of Freedom en de Autoriteit Persoonsgegevens – spraken zich uit. Volgens hen was het wetsvoorstel te vaag geformuleerd, waardoor de NCTV haast onbegrensde mogelijkheden zou krijgen.
De Autoriteit Persoonsgegevens sprak over ‘een vrijbrief voor de NCTV’ en waarschuwde voor een ‘surveillance-staat’. De Raad van State adviseerde om het concept niet eens in te dienen bij de Tweede Kamer.
Het concept werd herzien en op 8 november opnieuw naar de Tweede Kamer verstuurd. Inhoudelijk bleek het nauwelijks verbeterd, meenden critici. Volgens Bits of Freedom had de minister alleen ‘cosmetische veranderingen’ aangebracht. De Autoriteit Persoonsgegevens nam niet meer de moeite om het nieuwe voorstel uitgebreid te bespreken. Er was toch ‘onvoldoende gedaan’ met de feedback op de eerste versie.

Jan-Jaap Oerlemans, hoogleraar inlichtingen en recht aan de Universiteit Utrecht, is – zacht gezegd – ook niet onder de indruk. ‘Het is zo’n fluttekst dat het mij ook na een paar keer lezen nog steeds niet duidelijk is welke bevoegdheden de NCTV nu precies moet krijgen.’
Het voorstel zit volgens de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) – die in principe alleen toezicht houdt op de AIVD en MIVD – zelfs zo slecht in elkaar, dat deze op eigen houtje besloot zich in de discussie te mengen. Voorzitter van Eijk: ‘De CTIVD heeft als uitgangspunt dat wij kijken naar de balans tussen nationale veiligheid en belangen van burgers. Die balans is hier in het geding.’
Mensen van vlees en bloed
Ondanks die kritiek houdt de NCTV vol dat het huidige wetsvoorstel noodzakelijk is om zijn taak – ‘identificatie en analyse van dreigingen en risico's voor de nationale veiligheid’ – uit te voeren.
Volgens oud-minister Grapperhaus moet de NCTV daarvoor niet afhankelijk zijn van de informatie van andere partijen als de politie en AIVD. Hij vindt het nodig dat ‘die veelheid van informatie door de eigen organisatie [wordt] beoordeeld, vergeleken, geïntegreerd en geduid.’ In ‘duiden’ schuilt volgens critici het probleem: dat deed de NCTV onder meer door burgers op sociale media in de gaten te houden.
Maar Paul Abels, oud-analist van de NCTV, is het eens met de minister. ‘Als Coördinator kan je niet blind afgaan op de informatie van andere partijen. Je kan niet coördineren zonder je met de inhoud bezig te houden.’
De NCTV volgt geen personen of organisaties, maar slechts ‘trends en fenomenen’
De opvolger van Grapperhaus, minister Yeşilgöz, lijkt die lijn te volgen: ‘Coördinatie geschiedt tenslotte op basis van kennis.’ Voor die kennis monitorde de NCTV het internet, maar heeft hij ook wetenschappers, ex-AIVD’ers en andere experts in dienst en is er overleg met partners als de AIVD en politie.
De NCTV vindt dat het monitoren van het internet hem niet automatisch tot een ‘derde inlichtingendienst’ maakt. In tegenstelling tot de AIVD, volgt hij namelijk geen personen of organisaties, maar slechts ‘trends en fenomenen’.
Dat dit betekent dat er óók persoonsgegevens worden verzameld, is volgens de Coördinator geen probleem. Of, zoals Abels het zegt: ‘Als wij Willem Engel of Doutzen Kroes volgen, dan volg je hun uitlatingen als opiniemaker. We leggen geen persoonsdossier over ze aan, maar kijken naar de standpunten van corona-complotdenkers die zij verwoorden. Je kunt het maatschappelijk discours niet analyseren als je de smaakmakers niet mag volgen.’
Dat argument snijdt alleen geen hout, oordeelde de Raad van State vorig jaar september. Het is bij internetmonitoring ‘onvermijdelijk’ informatie over personen te verwerken ‘aangezien uitingen altijd door personen worden gedaan’. En dat is, gezien de vele vaagheden in het wetsvoorstel, geen goed idee, zegt de Raad.
Nico van Eijk, voorzitter van de toezichthouder CTIVD, is daar ook helder over: ‘Het weer is een fenomeen, maar extremisme niet. Dat gaat over mensen van vlees en bloed. Daarbij komen dus per definitie persoonsgegevens aan de orde. En als een overheid daarover inlichtingen wil verzamelen, heeft ze een wettelijke basis nodig. Bij burgers is dat precies andersom. Die mogen alles, tenzij een wet het verbiedt. Dat is een algemeen, gezond uitgangspunt in een rechtsstaat.’
Streep door de rekening
Deze argumenten hebben inmiddels ook hun weg naar de Tweede Kamer gevonden, waar op 2 juni een vinnig debat werd gevoerd.
Minister Yeşilgöz kreeg met meerdere aangenomen moties te verstaan dat het volgen van personen door de NCTV niet acceptabel is. Volgens een van die moties dient de regering er zelfs voor te zorgen dat de NCTV helemaal geen ‘eigenstandig onderzoek’ meer doet naar ‘personen of organisaties en dit overlaat aan de daarvoor al bestemde diensten’.
Saillant is dat deze motie werd ingediend door Hanneke van der Werf van coalitiepartij D66. Daarmee is er een Kamermeerderheid tegen en lijkt een streep gezet door de wens van de NCTV om persoonsgegevens te verwerken, hoewel de minister in hetzelfde debat volhield dat de Coördinator mensen níet gericht volgt. De NCTV brengt, ook volgens Yeşilgöz, slechts ‘fenomenen in kaart’.
‘Wij vinden dat de NCTV analyses moet doen op basis van data die inlichtingen- en veiligheidsdiensten al verzamelen’
Van der Werf licht desgevraagd toe dat zij vindt dat de NCTV moet stoppen met ‘eigenstandig onderzoek’ en informatieverzameling over personen. Of die nu deel uitmaken van trends en fenomenen of niet: ‘Wij vinden dat de NCTV analyses moet doen op basis van data die inlichtingen- en veiligheidsdiensten al verzamelen.’
Minister Yeşilgöz verwacht na de zomer te komen met een reactie op de inbreng van de Kamer. Maar Vera Prins van Amnesty International is er niet gerust op: ‘Wat ons betreft moet de wet in zijn huidige vorm van tafel. Er is zoveel mis, dat los je niet op met een beetje sleutelen. De Kamerleden moeten dit nu stoppen. Ze mogen deze wet zo niet aannemen.’
Ze krijgt bijval van Jan-Jaap Oerlemans, hoogleraar inlichtingen en recht aan de Universiteit Utrecht: ‘Ik hoop dat de minister niet alleen beter over het voorstel gaat nadenken, maar ook beter gaat handelen. Dat ze met alternatieven komt, of liever nog: helemaal teruggaat naar de tekentafel. Ze moet nu eens en voor altijd duidelijk maken wat de taken van de NCTV precies zijn en waar de grenzen liggen. Dit gaat om fundamentele rechten.’
‘Verstrekkende bevoegdheden, geen waarborgen’
De vraag die intussen ook op tafel ligt: Moet de NCTV in zijn huidige vorm blijven bestaan? Er zijn bijvoorbeeld weinig klachten over zijn coördinerende werkzaamheden in crises, het beveiligen van politici en het centrale dreigingsbeeld dat hij uitbrengt.
De huidige AIVD-voorman Erik Akerboom, zei in maart zelfs dat de samenwerking tussen de AIVD en de NCTV ‘Nederland veiliger maakt’. Diezelfde Akerboom maakte de Tweede Kamer wel duidelijk waar de toegevoegde waarde wat hem betreft in zit: ‘De basis van de NCTV zit in die coördinatie’.
Het is dan ook vooral de zogeheten analysetaak van de NCTV die onder vuur ligt. Maar opknippen van coördinerende en analyserende werkzaamheden is volgens toezichthouder Nico van Eijk geen optie: ‘Je kunt in de praktijk geen onderscheid maken. De NCTV moet kunnen coördineren op basis van door anderen aangeleverde informatie. Die kan staatsgeheim zijn of gegevens bevatten over zaken als geloof en politieke voorkeuren. De incidenten waarover de Tweede Kamer zich zorgen maakt, gaan daarom tevens over het coördinerende werk van de NCTV.’
‘Het grappige is dat de NCTV is opgericht om iets te doen aan de versnippering in het inlichtingenlandschap’
Van Eijk pleit ervoor de taken van de NCTV te laten vallen onder de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, de Wiv, net als de AIVD en MIVD. Dan zijn het toezicht en de controle ten minste goed geregeld. ‘In het domein van nationale veiligheid mag er in bijzondere gevallen inbreuk worden gemaakt op belangrijke vrijheden, en worden verstrekkende bevoegdheden toegekend die normaal niet beschikbaar zijn. Daarom is er voor de AIVD en de MIVD in de Wiv een strikt regime van toezicht, autorisatie en controle vastgelegd. De NCTV heeft vergelijkbare verstrekkende bevoegdheden, maar zonder die waarborgen die burgers moeten beschermen. Dat verschil zou er niet mogen zijn.’
De NCTV probeert in het wetsvoorstel krampachtig onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) te blijven vallen, zegt Van Eijk. Daarmee zouden voor de verwerking van persoonsgegevens voor de NCTV dezelfde regels gelden als voor iedere willekeurige gemeenteambtenaar.
Van Eijk: ‘De AVG is niet bedoeld voor het verwerken van staatsgeheime informatie. En dan is er in het voorstel ook nog een trits uitzonderingen mogelijk, waardoor de AVG bijna helemaal wordt uitgekleed. De Wiv is speciaal gemaakt voor informatieverwerking ten behoeve van de nationale veiligheid. Met duidelijke regels, ook voor het toezicht. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden.’
Hij realiseert zich dat het tegenstrijdig klinkt om de NCTV als ‘derde inlichtingendienst’ onder de Wiv te brengen: ‘In de relatie tussen de AIVD en de MIVD was het lang zoeken naar een juiste verhouding tussen wie welke bevoegdheden heeft. Als we daar nu een ‘derde’ dienst naast zetten krijg je die discussies opnieuw. Het grappige is nu juist dat de NCTV is opgericht om iets te doen aan de versnippering in het inlichtingenlandschap.’
Onder de vleugels van de AIVD
Een alternatief is dat de NCTV wordt ondergebracht bij de AIVD. Oud-AIVD-topman Sybrand van Hulst suggereerde dat al in 2007 in het tv-programma Buitenhof: ‘Helder is dat de NCTb na de moord op Pim Fortuyn een paar heel goede dingen heeft gedaan. Al weet ik niet of de NCTb nog steeds nodig is. Moet dat nu altijd in zo'n organisatie worden belegd?’
Van Eijk wijst erop dat de taken van de NCTV in het Verenigd Koninkrijk zijn ondergebracht bij MI5, de Britse evenknie van de AIVD. Die richtte al in 2003 een aparte afdeling op voor terrorismebestrijding: het Joint Terrorism Analysis Centre (JTAC).
In België valt de vergelijkbare organisatie weliswaar niet direct onder de inlichtingendiensten, maar staat die onder hetzelfde toezicht. Ze vergaart bovendien niet zelf inlichtingen. In Denemarken is dit op een vergelijkbare manier geregeld.

Desondanks vindt Pieter-Jaap Aalbersberg, het huidige hoofd van de NCTV, het geen goed idee zijn club onder te brengen bij een van de veiligheidsdiensten. In een technische briefing in mei vorig jaar zei hij dat het ‘maatschappelijk ongenoegen’ analyseren typisch iets is wat alleen de NCTV kan.
Andere organisaties, zoals de AIVD, kunnen het openbronnenonderzoek van de NCTV niet ‘een op een’ overnemen, zei ook minister Yeşilgöz onlangs. Haar argument: de NCTV is ‘in zijn aard en werkzaamheden een andere organisatie’ dan de AIVD.
Hoewel de AIVD zelf ook aan internetmonitoring doet en dreigingsanalyses maakt, kijkt hij daarbij nadrukkelijk niet naar activistische burgers, zei Erik Akerboom recent in de Kamer: ‘Wij mogen geen onderzoek doen naar activisme of trends en sentimenten in de samenleving. Bij ons gaat het om extremisme, met een geweldsoogmerk.’
Als het gaat om het volgen van activisten – in de woorden van de minister ‘het vroegtijdig kunnen signaleren van fenomenen’ – lijkt er dus een lacune te zijn.
‘Als er straks met alles wordt meegekeken, raak je hier je vrijheid kwijt’
Paul Abels: ‘Je zou het volgen van het maatschappelijk discours op internet ook bij de AIVD kunnen leggen, maar eigenlijk vind ik dat bedreigender. Dan wordt het ministerie van Binnenlandse Zaken een soort Stasi. En dat ministerie heeft dan zo'n breed mandaat. Alleen al voor de beeldvorming zou ik dat slecht vinden.’
Volgens een woordvoerder is de NCTV in december vorig jaar begonnen met een ‘opschonings- en archiveringstraject’ van persoonsgegevens die in het verleden onrechtmatig zijn verzameld. Dat moet ervoor zorgen dat er ‘wordt voldaan aan de eisen die de AVG stelt aan het bewaren’ daarvan. Het ‘traject’ loopt nog en wanneer het klaar is, kan de woordvoerder niet zeggen. Voorlopig bewaart de NCTV dus nog steeds onrechtmatig verzamelde persoonsgegevens van burgers.
De journalist Okke Ornstein blijft de ontwikkelingen met argusogen volgen: ‘Als de activiteiten van de NCTV nu worden afgedekt met een wet die zo ruim is geformuleerd dat eigenlijk alles kan, dan wordt het volkomen oncontroleerbaar. Het is een cliché, maar dan komen we in een Orwelliaanse wereld.’
‘Het leuke van Panama,’ zegt hij, ‘was dat je daar nooit bang hoefde te zijn voor dit soort dingen. De inlichtingendiensten waren zo ongeorganiseerd dat het meer hobbyclubs waren. Achteraf gaf dat een heel vrij gevoel. Als er straks met alles wordt meegekeken, raak je dat hier kwijt.’
91 Bijdragen
j.a. karman 5
cafe weltschmerz, blauwe tijger, privacy first.
Wat die brengen klinkt heel idealistisch masr klopt niet.
Dat is met de complotfiguren bodegraven duidelijk.
De sfelling dat de politie via de aivd iedereen kan hacken en dat handhaving en terrotismebestrijding daarom gevaarlijk zou zijn komt uit die hoek.
Ik had niet verwacht dat ftm ook zou afdalen naar die duistere krochten van slechte onderbouwde verdachtmakingen. Met Blckbx en ongehoord nederland krijgen dat veel te veel aandacht.
Het is heel raar het argument avg voor politie militairen veiligheidsdiensten te gebruiken.
Dat omdat:
- de gdpr niet de doelstelling heeft om tegen overheden gebruikt te worden.
- de gdpr handhaving en toezicht uitsluit. Voor de politie is er een regulation niet directive
Het verkeerde gebruik geeft een andere richting met zorgen aan.
https://dezwijger.nl/programma/opkomst-van-extreemrechts-in-nederland
Deze groep is wel degelijk problematisch.
Waarom is er die poging om dat toe te dekken?
Wietze van der Meulen 6
j.a. karmanJelle Schottelndreier 2
Wietze van der MeulenWietze van der Meulen 6
Jelle Schottelndreier"De duistere krochten van slecht onderbouwde verdachtmakingen"? Mensen kunnen beter zeggen wat er dan niet klopt in het artikel.
Jelle Schottelndreier 2
Wietze van der Meulenj.a. karman 5
Wietze van der Meulenhttps://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/bodegraven-kort-geding-complotten-een-grote-puinhoop
Dan mis je de kern van de problematiek.
Andries Munnik 3
j.a. karmanJohn Janssen 3
Andries Munnikj.a. karman 5
John JanssenRoland Horvath 7
Andries MunnikZich houden aan -wettelijke- regels door de overheid zelf, is een wezenskenmerk van de organisatie van een democratie. Het is klassiek dat de bestrijders van het kwaad om allerlei redenen vaak muteren tot het kwaad, dat ze geacht worden te bestrijden. Dat is van alle tijden.
Vooral iets als het internet dat flexibel is en waar dus makkelijk een uitbreiding van de activiteiten van een waakhond annex bestrijder kan gebeuren. Veelal willen zulke organisaties bevoegdheden hebben ver buiten allerlei noodzakelijke limieten.
Een ander kenmerk is dat zulke organisaties veelal een monopolie opeisen van de bevoegdheden, die een zelfde doel hebben, maar reeds lang door anderen zijn uitgeoefend.
Dat wordt geïllustreerd door een andere, terechte commentaar van Andries Munnik met het citaat '... iets is wat alleen de NCTV kan. '
Nog een voorbeeld van monopolisering was het invoeren van de euro op 1 januari 2002 waarbij de 19 munten van de lidstaten van de eurozone afgeschaft werden. Een kapitale fout van de ECB, bewust zo georganiseerd om de FED in de VS te dienen dan wel om het beleid met de politiek van de FED te doen overeen stemmen. Of was het een bewijs van onbekwaamheid. Het was wellicht beide. De nationale munten waren een uitstekende aanvulling van de euro geweest, vooral in tekort staten.
Of de totale digitalisering van documenten en allerlei mededelingen inbegrepen het hele monetaire.
Een krachtige EMP, een Elektromagnetische Puls, veroorzaakt door een krachtige ontploffing van een atoombom op grote hoogte kan vandaag de dag alle onbeschermde digitale apparaten uitschakelen, zo ook het elektrische netwerk in een groot gebied.
Als de NCTV zijn zin krijgt dan wordt het leven in NL zonder te overdrijven op korte termijn een hel, door de spionage en de terreur van organisaties als de NCTV. En op langere termijn de vernietiging van NL, door de ongelimiteerde macht van de NCTV.
Lia eichhorn 3
Andries MunnikBelangrijk om er regelmatig bij stil te staan wat een rechtsstaat is.
Zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtsstaat:
"In een rechtsstaat worden burgers tegen de macht van de staat beschermd door wetten."
"Belangrijk is dat niet enkel de rechtsonderhorige, maar ook de overheid gebonden is door deze wetten. In het Latijn wordt dit samengevat met de volgende spreuk: patere legem quam ipse fecisti (onderga de wet die je zelf hebt gemaakt)."
"Vaak worden de begrippen democratie en rechtsstaat door elkaar gebruikt, maar een democratie hoeft niet per se een rechtsstaat te zijn, en een rechtsstaat is niet per definitie een democratie."
Dat Nederland hier 'achterstallig onderhoud' te doen heeft wordt goed uitgelegd door Barbara Oomen (hoogleraar mensenrechten aan de Universiteit Utrecht):
https://www.groene.nl/artikel/we-zijn-nonchalant-over-onze-rechtsstaat
https://www.youtube.com/watch?v=gEr8vdbTO0U
Roland Horvath 7
Andries MunnikEr komt nog bij dat een rechtse overheid als Rutte4 & Co vandaag de dag deel uitmaken van een wereldwijde monopolie maatschappelijke orde. In zo'n orde is de overheid er in de eerste plaats om de rijken rijker te maken ten koste van 99,999%, die dus armer worden. Dat resulteert nooit in een egalitaire maatschappij.
De rijken zijn in het algemeen bang van de 99,...% en daarom is de overheid één van de organisaties die men mag vrezen. Rutte4 en vorige kennen daar wat van. De toeslagenaffaire was maar één van de talrijke keren dat de overheid de eigen wetgeving overtreedt om de superrijken te dienen.
Wellicht ten overvloede, een ander voorbeeld, de oorlog in UA bewijst, dat de West Europese overheden van NAVO lidstaten hun taak om het volk, dat hen verkozen heeft, te dienen, reeds lang overboord hebben gegooid om allerlei redenen. Van een gebrek aan kennis, inzicht en persoonlijkheid over verwachte beloningen tot totale slaafsheid tegenover een militair sterkere 'bondgenoot', de VS. Die hen reeds gedurende meer dan 100 jaar bedrogen heeft en reeds meer dan 70 jaar gebruikt als de domme, naïeve huurlingen, die ze ook zijn.
Bij het bestuur van de NAVO geldt de wet van de sterkste.
Andries Munnik 3
Roland HorvathBottom line voor mij is dat veel van wat we zien en denken te zien het gevolg is van de optelsom van menselijke tekortkomingen. De huidige stand van massa communicatie legt dit meer bloot dan vroeger en versterkt het tevens. Een positieve feedback-loop dus. Erg? Zeker! Moet beter? Natuurlijk! Maar zo sinister als veel mensen het zien: nee sorry, ik doe niet meer mee.
Roland Horvath 7
Andries MunnikIn het bovenstaande artikel wordt de drang naar een uitbreiding van de bevoegdheden van een belangrijke overheidsinstantie behandeld. Dat is klassiek. Daar tegen zijn er grenzen nodig. Anders wordt de overheid een dictatuur. Dat kan vlugger gebeuren dan men denkt.
Iets anders: het tegendeel. Nu zien we iets onaanvaardbaars gebeuren in Europa. De NAVO onder de leiding van de VS heeft het na de zogenaamde Maidan revolutie in UA zo ver gedreven dat er een oorlog is ontstaan in UA, in Midden Europa. Dat had voorkomen kunnen worden. Ook door de 14 NAVO staten die reeds lang lid waren. Zij hebben -bijna- niets gedaan omdat ze blijkbaar van mening zijn dat ze in het bestuur van de NAVO niets te zeggen hebben. Ook niet als het gaat om al dan niet oorlog voeren in Europa. Vreemd. Als we de oorlog in UA laten beginnen op 24 februari 2022 dan zijn we verkeerd bezig. Ook als we zoals Wikipedia de burger oorlog in UA van neonazi's, gesteund door de VS, tegen Russisch sprekenden in het Noord Oost UA voorstellen als een oorlog van RU tegen UA. De oorlog in UA is een oorlog van de VS grote ondernemingen namelijk gas, olie en wapens tegen RU.
Anders dan het feit dat Europa blijkbaar niets te zeggen heeft in de NAVO, hebben de VS reeds sedert de Monroe doctrine in 1823 beslist dat de Europese staten qua politieke macht en de ontplooiing daarvan niets te zoeken hebben op het hele Amerikaanse continent.
Wat is er vreemd aan de eis om vrede te sluiten m.a.w. onmiddellijk op te houden met oorlog voeren in UA en te onderhandelingen.
"In elke oorlog wordt iedereen die voorzichtig is, die naar de argumenten van beide partijen luistert alvorens een standpunt te vormen, of die officiële informatie in twijfel trekt, onmiddellijk beschouwd als medeplichtig aan de vijand”, aldus historica Anne Morelli.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anne_Morelli
Christine Tamsyn 3
j.a. karmanWietze van der Meulen 6
Christine TamsynChristine Tamsyn 3
Wietze van der MeulenJohn Janssen 3
Christine TamsynChristine Tamsyn 3
John JanssenWietze van der Meulen 6
Christine TamsynSebastiaan Brommersma 2
j.a. karmanExperts als Van Eijk pleiten er daarom
voor de NCTV ze onder de Wiv te brengen, omdat er dan striktere regels gelden en toezicht is. Staat overigens ook zo in het stuk.
De Avg geldt overigens wel voor overheden en daar is toezicht op door de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat is voor het veiligheidsdomein echter niet afdoende.
j.a. karman 5
Sebastiaan BrommersmaDe gdpr (avg) heeft handhaving en het toezicht duidelijk uigesloten. R379 algemeen D380 voor politie. De gdpr heeft de bedoeling gehad tegewicht aan grote commercielen.
Je zou het zoeken als mogelijkheid tegen overheid als misbruik kunnen zien.
De AP heeft iets wonderlijks veel te veel macht want alles heet ineens privacy inbreuk zonder duidelijke omschrijving.
Ze zijn overheid en lijken een wetgevende rol op te eisen terwijl ze als toezichrhouder gepositionieerd zijn.
Probeer eens een duidelijke omschrijving te geven met de voor en tegens op te stellen.
De HR is wisselend met toeslagen eerst te afwachtend en meegaand, wel zelfreflectie dat dat niet goed was
De spaartax als privacyinbreuk is verwonderlijk. Je hebt de laatste dat ze negatief zijn over financiele transacties consolidatie gemist.
we be
j.a. karmanj.a. karman 5
we beEr gaan zaken niet goed, ja. Dat betekent niet dat alles per definitie fout is.
Een gezonde afweging risico's voor en nadelen ontbreekt in een zwart wit polarisatie.
Jeroen van der Smissen 3
j.a. karmanIn het NCTV jaarverslag 2021 een groot hoofdstuk over rechtsextremisme en een hoofdstukje over linksextremisme en goed dat al het extremisme door de overheid in de gaten wordt gehouden, tenminste bij dreiging van geweld.
Maar u suggereert toch niet dat interessante media als weltschmerz, blauwe tijger, blckbx "extreemrechts" zijn en daarmee (staats)gevaarlijk? Zo ja waarop is dat dan gebaseerd? De sticker extreemrechts wordt vooral door de heersende politieke partijen geplakt op mensen en bewegingen die een andere mening hebben dan de heersende politieke mening en dat vind ik heel wat bedenkelijker. "Desinformatie" bestaat niet en is newspeak. Andere meningen bestaan wel. Tegenover de communisten van Groenlinks staan nu eenmaal de overheidssceptici van Fvd. Tegenover de anti-islampartij PVV staat de islampartij Denk. Dat is democratie en mooi dat dit nog steeds kan in NL. Tegenover de klimaatdrammers, stikstofoplichters en eurofielen staan de klimaatsceptici, boeren en nationalisten. Vergeeft u mij alle beeldspraken. Verschillende meningen bevorderen het debat en daarmee de democratie. Tegenover de Nederlandse Propaganda Omroep staat Ongehoord NL. Als "rechtse" denker heb ik de indruk dat de heersende politici geen andere mening dulden en de waarheid in pacht menen te hebben. Gelukkig is er ook nog níet gekochte wetenschap en journalistiek. Ben ik hiermee ook "extreemrechts"? Ben ik gevaarlijk omdat ik een andere mening heb? Zo ja mag ik daar dan even om lachen?
j.a. karman 5
Jeroen van der SmissenDe suggestie klopt. Nee de Fvd is allang geen partij van "overheidssceptici" meer. Deze aanduiding vind ik wel heel creatief voor extreem rechts.
Je kunt rechst liberaal denken maar https://nl.wikipedia.org/wiki/Oostenrijkse_school en nog verder heeft niets meer met democratie van doen. Het wordt een dictatoriaal gebeuren. Het wordt niet om te lachen als dat met oproepen te geweld en eigenrichting gepaard gaat.
Gekochte journalistiek? Dan mis je toch echt het gebeuren in de door jouw geadoreerde hoek waar flink wat mis gaat. Het meest ergerlijke vind ik de persoonlijke aanvallen op onderzoek staatsveiligheid vanuit politici.
Jeroen van der Smissen 3
j.a. karmanj.a. karman 5
Jeroen van der SmissenDit https://www.nu.nl/politiek/6168990/politicoloog-ziet-forum-voor-democratie-steeds-verder-radicaliseren.html en meer is gewoon geen mening meer maar gewoon staatsbedreigend ondermijnend.
Je kent Lunteren (muur)? De zwartjassen hadden ook tribunalen met hun voorliefde voor gerechtigheid en vrijheid, het is geen beste vergelijking. Wel wat het dichtst in de buurt komt van wat u probeert te doen.
Jeroen van der Smissen 3
j.a. karmanj.a. karman 5
Jeroen van der SmissenWees u bewust waar u me in zee gaat velen hadden het ooit veel te laat in te gaten.
Lia eichhorn 3
Jeroen van der SmissenToch vind ik dat de opmerking
"Tot nu toe heb ik nog geen voorbeelden van extreemrechts geweld (in NL) gezien, of heb ik wat gemist? Echter wel - naast ontelbare islamitische aanslagen - zo'n halve eeuw aan extreemlinks geweld, bijv door antifa en recent black lives matter relschoppers: vernielingen plunderingen en brandstichtingen"
teveel suggereert dat er in NL alleen 'links' geweld plaatsvindt.
Maar misschien is dat een misverstand, het is in veel discussies nogal onduidelijk wat mensen wel en niet onder 'extreemrechts' rekenen. Als je dat nauw genoeg definieert dan hoef je geweld van hooligans, motorbendes, racisten en FDF niet mee te rekenen. En of je islamitische aanslagenplegers nu onder 'links' moet scharen...?
Jeroen van der Smissen 3
Lia eichhornLia eichhorn 3
Jeroen van der SmissenDat links een stuk minder tolerant is geworden voor mensen met een andere mening ligt volgens mij niet aan jouw bril hoor. Ik herken me althans steeds minder in links - ooit dacht ik dat hun missie was de gewone man, dier, natuur en milieu te beschermen tegen het grootkapitaal, en de rechten van minderheden beschermen tegen opportunistische zakenlieden/politici, religieuze fanatici en dictatuur van de meerderheid. Kortom de rechtsstaat versterken. Maar daar zie ik steeds minder van terug. Geen wonder dat links het slecht doet bij de kiezers?
Jeroen van der Smissen 3
Lia eichhornLia eichhorn 3
Jeroen van der SmissenJeroen van der Smissen 3
Lia eichhornLia eichhorn 3
Jeroen van der SmissenAndries Munnik 3
Wat zijn dat nou voor baarlijke nonsens? Maatschappelijk ongenoegen analyseren kan enerzijds iedereen, die een beetje in staat is om buiten zijn/haar bubbel te treden, terwijl anderzijds dit geen absolute component is zoals misdaad of BNP dat wel zijn. Dit hele zaakje stinkt naar een dystopisch concept van Philip K Dickiaanse proporties. Minority Report, iemand?
Dat de werkelijkheid van het echte leven op gespannen voet staat met hoe de "zorgverleners" van de maatschappij graag zouden willen dat ze was, is niets nieuws. Dat de ethiek van deze zorgverleners blijkbaar stilstaat ten opzichte van de techniek die ze hiervoor in willen zetten is idd een morele en staatsrechtelijke dwaling zoals Orwell hem destijds beschreef.
j.a. karman 5
Andries MunnikMedia zijn eerder een probleem dan een oplossing.
"Der angriff was ooit de opstap voor een politieke partij. OngehoordNederland lijkt diezelfde weg te bewandelen.
Wietze van der Meulen 6
j.a. karmanWe zullen zien wat de NCTV hier van gaat maken.
https://nos.nl/collectie/13898/artikel/2433059-kabinet-pakt-vastgelopen-asielopvang-aan-als-nationale-crisis
j.a. karman 5
Wietze van der MeulenJe moet maar durven als verkeersdeelnemer brokken maken en zeggen dat het aan de ander ligt.
Vervang verkeersdeelnemer door ongehoord nederland.
Jan Ooms 10
j.a. karmanWietze van der Meulen 6
Jan OomsAltijd zo subtiel en onderbouwd die heer Karman.
j.a. karman 5
Wietze van der Meulenhttps://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5315344/npo-ongehoord-nederland-boete-journalistieke-code
Je kunt beter niet subtiel zijn en zien hoe fout die insteek is.
Christine Tamsyn 3
j.a. karmanj.a. karman 5
Christine TamsynIk verwijs er naar, zie bodegraven, omdat het zo makkelijk verkeerd uit kan pakken door misleiding.
Mischien heb je nooit Eric Arthur Blair Animal Farm gelezen.
Het niet volgen van het opgelegde narratie was een complot dat de kop ingedrukt moest worden.
De opstap voor dictatuur onder het mom van vrijheid. Zit jij nu aan de kabt van de commissie van waarheid of hoe zit dat?
Lia eichhorn 3
j.a. karman“De opstap voor dictatuur onder het mom van vrijheid.”
Dit is inderdaad wat de laatste jaren in het vrije westen opnieuw gebeurt, steeds vaker. Orwell blijft actueel.
Beter niet naïef zijn over welke machthebbers ook en je niet laten meevoeren in hun verdeel en heers spelletjes.
Wietze van der Meulen 6
j.a. karmanChristine Tamsyn 3
Wietze van der Meulenj.a. karman 5
Wietze van der MeulenAls je het niet houden aan contractuele verplichting ziet als een aanval op ON dan zit er iets goed fout.
Jelle Schottelndreier 2
Andries MunnikDe goeden moeten onder de kwaden lijden, zo is het leven.
De overheid heeft de grondwettelijke taak om te beschermen tegen criminelen en terroristen en kan het natuurlijk nooit goed doen. Machteloos ethisch of soms effectief onethisch.
Al lang voordat atoomkracht operationeel werd, waarschuwde geesteswetenschapper en antroposoof Rudolf Steiner "het is te hopen dat er niets immoreels meer in de beschaving zit tegen de tijd dat dat gebeurt" (uit mijn geheugen).
Hij schetste ook de weg daarnaartoe: 'sociale driegeleding'. Drie onderscheiden gebieden, die wel in elkaar grijpen, maar met 3 verschillende organisatieprincipes gelijkheid, vrijheid en broederschap.
- Kleine overheid die alleen rechtsprocedures produceert waarin iedereen gelijk is.
- Cultureel leven dat vrij is van overheidsbemoeienis én vrij is van economische belangen: pers, wetenschap, kunst, religie, onderwijs, gevoed met
onvoorwaardelijk schenkgeld uit de:
- Economie die naar broederlijkheid is georganiseerd. Hier is juist geen vrijheid omdat we 1 beperkte aarde delen. Wat de één verbruikt, kan een ander niet verbruiken. Ook geen gelijkheid, omdat behoeftes en lokale mogelijkheden verschillen. Associaties van producenten en consumenten kunnen veel verstandiger de productie en de rechtvaardige prijzen regelen. Dit wordt al lang in praktijk gebracht in de biologisch-dynamische landbouw.
Gedachten zijn wel vrij, die kun je onbeperkt delen, en wetenschap bouwt verder op vroegere gedachten.
Wietze van der Meulen 6
Jelle SchottelndreierMaar wie is er zonder zonde?
https://www.spiegel.de/politik/deutschland/bundesverfassungsgericht-merkel-verletzte-mit-aeusserung-ueber-kemmerich-wahl-rechte-der-afd-a-19171d12-5e60-4783-934f-00d6a9539c3e
Die Merkel toch.....
Niet zo'n fraaie zet van haar.
j.a. karman 5
Wietze van der MeulenWe hebben in nl last van fvd die met het roepen van tribunalen de democratie aan het ondermijnen is.
Niet alles is gerechtvaardigd onder het mom van vvmu.
Wietze van der Meulen 6
j.a. karmanHet punt was dat Kemmenich (FDP) met steun van AfD tot MP van Thüringen werd verkozen. Alleen dat al kon mevr. Merkel niet uitstaan. Democratie is leuk zo lang de wijze waarop en de uitslag passend binnen je eigen wereldbeeld uitvalt? De rechter heeft daar in deze aangegen dat dit zo niet kan.
j.a. karman 5
Wietze van der MeulenWietze van der Meulen 6
j.a. karmanIk maak me meer zorgen over mensen van jouw soort die de democratie bedreigen.
j.a. karman 5
Wietze van der MeulenMedia en politici zijn gewoon onveranderd doorgegaan.
Een rechter is in niet feiloos.
Het meelopen in polarisatie en geen waarheidsvinding wensen is wat zorgelijk en schaamteloos is.
In de jaren 30 waren het de kranige jonvens en meisjes in ons oostelijk buurland die de bewonderin opeisten.
Dat was 15 jaar later heel anders.
Wietze van der Meulen 6
j.a. karmanEn wat de NPO betreft, daar hebben we Martin Bosma voor. Leuk toch?
https://www.youtube.com/watch?v=Qg15J5hE1Qs
John Janssen 3
Wietze van der MeulenWietze van der Meulen 6
John JanssenAndries Munnik 3
Jelle SchottelndreierLia eichhorn 3
Andries MunnikWillem Timmer 1
Andries MunnikAndries Munnik 3
Willem TimmerWillem Timmer 1
Andries MunnikAndries Munnik 3
Willem TimmerGerard van Dijk 6
Heeft FTM software die afgeschermd is tegen datarobots om de anonimiteit van de leden te waarborgen? Wat is er eigenlijk hiervoor geregeld? Hoe gaat FTM hiermee om? Zijn er wel eens organisatie die jullie om informatie gevraagd heeft en wat doe je dan te zo’n verzoek?
Vincent Huijbers 8
Gerard van DijkDe neiging of aan zelfcensuur te gaan doen of te zwijgen ligt op de loer.
Jeroen van der Smissen 3
Vincent HuijbersSjoerd Nelissen 6
Gerard van DijkWietze van der Meulen 6
Sjoerd NelissenJeroen van der Smissen 3
Wietze van der MeulenWillem Timmer 1
Gerard van DijkEchter : Hoeveel Gerards van dijk bestaan er?als FTM de abonnees maar afschermde en versleuteld opslaat.
J.P. Sartre
Gerard van Dijkhttps://www.ftm.nl/artikelen/afhankelijkheid-hoogleraren-belastingrecht#bijdrage406688
Vincent Huijbers 8
Welke eenheid hanteer je daarvoor? En wie bepaalt wat de juiste temperatuur is? En als de temperatuur niet goed is, wat is daarvan dan de oorzaak? En wat zou je er aan kunnen/willen doen? Wie draait er dan aan de knoppen?
Nieuwe media en net zo veel nieuwskanalen als er mensen zijn vragen wellicht om een brede monitoring. Maar de 'temperatuur' bepalen is een subjectieve zaak.
Maar ook onze eigen overheid is niet vies van om ons gevoel voor de temperatuur te beïnvloeden:
https://maurice.nl/wp-content/uploads/2022/03/FRaming-uit-WOB.pdf
Verteld worden dat iets warm is terwijl het heel koud is roept wantrouwen en archwaan op.
En het is de toeslagenaffaire die duidelijk maakt dat als de overheid de temperatuur uit de samenleving gebruikt voor beleid er een groep mensen in de kou komt te staan en rechteloos worden.
Sylvia de Koster-Kok
Al met al snap ik het nut van de NCTV nog steeds niet. Los van (privacy) wetgeving die genegeerd wordt: wat voegen ze toe naast organisaties als AIVD een MIVD?
Willem Timmer 1
Sylvia de Koster-KokJeroen van der Smissen 3
Sylvia de Koster-KokWalter Boer 3
Sebastiaan Brommersma 2
Walter BoerWietze van der Meulen 6
Sebastiaan BrommersmaVincent Huijbers 8
Het discours in sommige sociale media sterk ongenuanceerd en verhard. In hoeverre wordt deze verharding door het medium gevormd? Ik durf er vanuit te gaan dan 99% van de doodsbedreigingen op social media niet worden geuit als men oog in oog staat met de betreffende persoon. Het is het medium die verantwoordelijkheid voor de woorden op afstand zet. Net als de dronepiloot in een container aan de andere kant van de wereld niet 'voelt' wat hij doet in een echte wereld achter zijn scherm.
Het lijkt een vorm die niet overeenkomt met een vaak veel genuanceerde inhoud. Maar die ongenuanceerde vorm wordt wel gedeeld en kan de temperatuur wel op laten lopen. Het is niet onschuldig zoals bijvoorbeeld het fenomeen Trump. Het polariseert.
Deze tijd vraagt denk ik veel meer om goed onderwijs en leren omgaan met nieuwe media dan monitoring van de temperatuur in de samenleving door de overheid.
Ik zie namelijk voor de overheid geen oplossingen die tegen de vrijheid van burgers in zullen gaan tot zelfs repressie. Oftewel het weren (of overschreeuwen) van onwelgevallige meningen/uitingen teneinde de temperatuur te beïnvloeden.
Marc Fahrner 7
Vincent HuijbersGerard van Dijk 6
Vincent HuijbersIn hoeverre kan je zeggen dat iedere oorlog even objectief verslag gegeven word door onze persvrijheid? Formeel is die zonder twijfel vrij. Ik zou graag willen weten welke keuzes en belangen er spelen om het bewust NIET objectief in
beeld te brengen!
Oeps, beetje erg of-topic geworden! Sorry!
Lia eichhorn 3
Gerard van DijkMisschien kopiëren naar een artikel over de Oekraïne oorlog?
Marc Fahrner 7
En zo niet, dan vind ik het nog steeds kul dat de NCTV niet zou kunnen analyseren op basis van info van de AIVD. Gebruik elkaars specialisme en ga niet bewust alles dubbel doen om het verkeerde motief maar niks uit handen te hoeven geven.
Een beetje bedrijf met meerdere businessunits deelt toch ook de ondersteunende afdelingen zoals, receptie, inkoop en administratie?
Sebastiaan Brommersma 2
Marc FahrnerRoland Horvath 7
Marc FahrnerRedelijk en ordentelijk.
j.a. karman 5
Marc FahrnerWat openbaar geuit is daar zegt gdpr over dat het gebruikt mag worden. Het is heel vreemd als dat wegens privacy niet mag.
Kies je wel dat het niet zou mogen dan moet je ook geen transparantie eisen via de woo.
Lees zelf eens: https://www.internetconsultatie.nl/terrorismebestrijding
Nu is journaistieke uiting een geaccepteerde uitzondering in de avg.
Laten we de strikte eisen van de avg dpia, toestemming, recht op correctie door genoemde personen eens doorvoeren op journalistiek, ik weet zeker dat dat reacties als "dictatuur" gaat opleveren
David Bartenstein 9
FGB Frankenheimer 1