
Achter de Brusselse schermen wordt gewerkt aan de oprichting van een Europees Monetair Fonds, als alternatief voor het IMF. Met zo'n fonds zal de economie van de eurozone verder worden geïntegreerd. Jeroen Dijsselbloem steunt dat. Maar wat hebben wij aan nóg een gepolitiseerd Europees instituut?
Wie het Europese financiële nieuws een beetje volgt, komt de laatste tijd steeds vaker het nog niet bestaande ‘Europese Monetaire Fonds’ (EMF) als term tegen. Vanuit verschillende Europese hoofdsteden wordt er al langer voor gepleit, zo’n eigen fonds. Brussel zou nu werken aan de oprichting ervan, en daarbij het reeds bestaande permanente noodfonds ESM, het Europees Stabiliteits Mechanisme, willen gebruiken als basis voor zo’n EMF.
Maar waarom zou Brussel überhaupt een EMF willen oprichten? Het maakt toch al gebruik van de expertise van het IMF, het Internationale Monetaire Fonds? Wat voegt een Europese variant eigenlijk toe?
Terug in de tijd: van no-bail-out naar het ESM
Om te begrijpen waarom Brussel dit wil, moeten we eerst een stukje terug in de tijd. Naar 2010 om precies te zijn, het begin van de eurocrisis. Toen bleek dat diverse eurozone-landen — met Griekenland als bekendste voorbeeld — hun schulden niet meer terug konden betalen. Uiteindelijk werden deze landen gered door de andere lidstaten.
De ‘programmalanden’ moesten ingrijpende hervormingen doorvoeren
Volgens het Verdrag van Maastricht mogen lidstaten echter geen schulden of tekorten van andere lidstaten financieren — de bekende ‘no bailout’-bepaling. Om dit toch mogelijk te maken, moest er een beroep worden gedaan op een uitzonderingsclausule uit het Verdrag van Lissabon (art. 122, lid 2). Zo werd de clausule aan de kant gezet en werden de probleemlanden van een faillissement gered. Eerst met bilaterale leningen, vervolgens met tijdelijke noodfondsen; omdat die telkens ontoereikend bleken, werd uiteindelijk zelfs een permanent noodfonds in het leven geroepen — het hiervoor genoemde ESM.
De fondsen werden echter niet zomaar verstrekt: er werden allerlei voorwaarden aan gesteld. Zo moesten de zogeheten ‘programmalanden’ (dat zijn de lidstaten van de eurozone die gebruik maken van de noodfondsen) streng bezuinigen op hun staatsuitgaven en ingrijpende hervormingen doorvoeren in hun economieën.
Om toe te zien of die bezuinigingen en hervormingen ook daadwerkelijk werden doorgevoerd werd er vanuit Brussel een controle-apparaat opgericht. Dit kreeg de poëtische naam ‘trojka’, verwijzend naar de drie instituten waaruit deze controleur bestaat: de Europese Commissie (EC), de Europese Centrale Bank (ECB) én het IMF.
De onmogelijke positie van het IMF
De deelname van het IMF was voor Nederland en Duitsland zelfs een noodzakelijke voorwaarde, een zogeheten conditio sine qua non. Immers, zo redeneerden beide landen: met het IMF aan boord zou er een onpartijdig instituut worden binnengehaald, één dat ook nog eens veel ervaring had met het er weer bovenop helpen van landen die kampen met hun schuldenlast.
Wat bleek tijdens de redding van Griekenland? De euro was veel te duur
Het pakte anders uit. Ten eerste moest het IMF accepteren dat het een wezenlijk onderdeel van zijn beproefde aanpak bij eurolanden niet kon toepassen: het devalueren van de eigen munt. Juist door de deelname aan die euro kon de wisselkoers van de nationale valuta niet meer (neerwaarts) worden bijgesteld indien deze te duur was geworden.
En er was nog een ander probleem: de leden van de trojka kregen onderling heibel over kwijtschelding van onhoudbare overheidsschulden — ook al zo’n onderdeel van de IMF-methode (zie kader).
Want wat bleek tijdens de redding van Griekenland? De euro was voor Griekenland veel te duur ten opzichte van het relevante buitenland — in dit geval de sterkere landen van de eurozone. Omdat de Grieken hun drachme niet meer konden devalueren — de munt bestond immers niet meer — werd het herstel van de Griekse economie sterk bemoeilijkt. Deze omstandigheid was voor het IMF nieuw.
Een Monetair Fonds — zoals bijvoorbeeld het IMF — is een organisatie, die de stabiliteit van het (internationale) monetaire systeem in de gaten houdt. Voor een eventueel EMF gaat het dus alleen om de stabiliteit van de eurozone zelf.
Om deze stabiliteit te behouden en financiële crises te voorkomen, worden nationale, regionale en mondiale economische en financiële ontwikkelingen geanalyseerd. Daarbij maakt het IMF bijvoorbeeld gebruik van haar economische, financiële en technische expertise.
Het IMF adviseert haar lidstaten onder meer over het te voeren financieel beleid. Daarnaast biedt het IMF aan landen die hulp nodig hebben bij het opbouwen van betrouwbare financiële organisaties. Zulks geschiedt via haar beproefde methode: het devalueren van de nationale valuta tot evenwichtig niveau met het relevante buitenland, het doorvoeren van bezuinigingen en hervormingen, kwijtschelding van de schulden tot een voor het probleemland houdbaar niveau, en tot slot tijdelijke financiële hulp om tekorten op de betalingsbalans van het betreffende land te corrigeren en te zorgen voor technische assistentie en training ter plaatse door IMF officials.
Na uitgebreide analyses van de Griekse economische situatie, concludeerde het IMF dat een forse kwijtschelding van de Griekse schulden nodig was om de economie duurzaam te laten herstellen. Naar het oordeel van het IMF was die kwijtschelding zelfs dringend noodzakelijk: de Grieken zouden de leningen die zij via de noodfondsen hadden ontvangen anders sowieso nooit kunnen terugbetalen. Daarvoor was de Griekse economie in verhouding tot de sterk gegroeide staatsschuld veel te klein. Bovendien was deze — mede door de veel te dure euro — ook te zwak en te log om nieuwe economische schokken op te vangen.
Maar die eis was tegen het zere been van de overige twee leden van de trojka: de Europese Centrale Bank (ECB) en de (door Duitsland en Frankrijk gedomineerde) Europese Commissie (EC). Bij kwijtschelding van de Griekse schuld zouden met name Duitse en Franse banken grote verliezen hebben moeten incasseren. Een Griekse schuldkwijtschelding werd door Duitsland en Frankrijk dan ook gezien als het falen van de euro — en bovendien strijdig met het Verdrag van Maastricht.
In de nacht van 26 op 27 oktober 2011 werd na 8 uur vergaderen door de regeringsleiders van de eurozone een akkoord bereikt. Daarin zat onder meer een ‘haircut’ van 50 procent van de Griekse staatsschuld in handen van private beleggers; het overgrote deel van de Griekse schuld werd Europees ‘gecollectiviseerd’ — uiteindelijk voornamelijk in het ESM.
Er kwam overigens pas politieke steun voor de Griekse noodleningen nadat nationale regeringen in de diverse nationale parlementen hadden aangegeven dat iedere aan Griekenland geleende euro met rente zou worden terugbetaald (denk voor Nederland aan de woorden van toenmalig minister van Financiën Jan Kees de Jager of toenmalig DNB-president Nout Wellink). In combinatie met de no bailout-bepaling resulteerde dit in een Europese politieke blokkade voor verdere schuldafboeking voor Griekenland.
Exit IMF
Vervolgens escaleerde het verschil van mening binnen de trojka — niet alleen binnenskamers, maar ook daarbuiten. Het IMF stelde dat er door de EC en door de ECB politieke spelletjes werden gespeeld, daarmee de suggestie wekkend dat het louter de bedoeling was van de EC en ECB om de euro te redden en de eurozone in stand te houden. De Commissie en de ECB vonden op hun beurt, dat het IMF ‘te lastig’ werd en uit de trojka gezet moest worden.
Vandaar dat er op dit moment in Brussel, Parijs en Berlijn wordt gepleit voor het vervangen van het IMF door een eigen Europees IMF, oftewel een Europees Monetair Fonds. Dan kunnen eventuele toekomstige problemen ‘op zijn Europees’ (lees: rekening houdend met Duitse en Franse politieke gevoeligheden en deelbelangen) worden opgelost.
Met het permanente noodfonds ESM heeft Brussel een instituut in handen waarmee ongelimiteerd fondsen ter beschikking kunnen worden gesteld om zwakke eurolanden en dito banken te redden. Met andere woorden: dat ESM is een ideaal instituut om als opmaat voor het EMF te dienen. Dat betekent ook dat niet langer de ECB als vangnet voor probleemgevallen optreedt, maar de portemonnee van de Europese burger. Het ESM wordt immers gevuld met geld van de belastingbetaler uit de eurozone-landen.
Het is nog niet bekend wie Dijsselbloem zal opvolgen
Een EMF past in de ogen van voorstanders naadloos in de plannen voor een verdere verdieping van de eurozone, aangezien het fonds zich intensief gaat bezighouden met ‘probleemgevallen’ om zo de stabiliteit van de eurozone te bevorderen. Dat hoeven overigens niet uitsluitend in moeilijkheden verkerende lidstaten te zijn: het kunnen ook Europese systeembanken zijn. Deze worden nu gemonitord door de ECB.
Voorstanders van zo’n EMF, zoals eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem, zijn van mening dat met de oprichting van een Europees Monetair Fonds zowel de ECB als de EC vrijgespeeld worden, met als gevolg dat die instellingen zich weer op hun kerntaken kunnen richten. Bovendien vindt hij dat het ESM ‘de technische expertise moet ontwikkelen, die nu alleen het IMF heeft.’ Dijsselbloem had eerder dit jaar al aangegeven dat het ESM omgebouwd moet worden naar een Europees IMF. Inmiddels lijken we ook te weten waarom: hij wordt parttime strategisch adviseur van datzelfde ESM.
In januari volgend jaar treedt Dijsselbloem af als voorzitter van de eurogroep. Het is nog niet bekend wie hem zal opvolgen. Het is ook nog niet bekend hoe de precieze rolverdeling tussen een nieuwe (permanente) voorzitter van de eurogroep en de beoogde voorzitter van het EMF zal zijn. Volgens de planning van de Raad van regeringsleiders worden de knopen daarover doorgehakt rond mei of juni 2018.
Maar Dijsselbloem is niet de enige die voor de oprichting van een EMF pleit: ook Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker is voor. Dit in het kader van zijn plannen voor een verdere verdieping van de eurozone en daarmee voor een Europese politieke unie — plannen die ook op warme steun van de nieuwe Franse president Macron kunnen rekenen.
We worden telkens gepiepeld omdat Den Haag alles volgens de regels wil spelen. Dat doet niemand hier!
De belangrijkste speler op het Europese toneel, Duitsland, heeft zich tot nu toe tamelijk op de vlakte gehouden. De voormalige minister van Financiën Wolfgang Schäuble liet zich ‘in principe’ positief uit over de omvorming van het ESM naar een EMF, maar het politieke landschap in Duitsland is sinds de laatste verkiezingen behoorlijk veranderd. Niet alleen is de eurokritische partij AfD als derde grootste partij in de bondsdag gekomen; de pas herkozen bondskanselier Merkel zit bovendien middenin een formatieproces met onder meer de liberale FDP. Deze beoogde coalitiegenoot heeft bij monde van de welbespraakte partijvoorzitter Christian Lindner al stevige kritiek geuit op de voorstellen van Macron en Juncker.
Europese politieke belangen
Tegenstanders van het EMF, zoals onder meer professor Lex Hoogduin, betogen dat er helemaal geen reden is om met wéér een nieuw Europees instituut te komen — zeker aangezien het maar zeer de vraag is of een eventueel EMF de noodzakelijke expertise bezit die het IMF wél heeft.
Bovendien, zo stellen zij, wordt met het elimineren van het IMF bereikt dat de enige niet-gepolitiseerde speler aan de onderhandelingstafel verdwijnt. Zij vrezen dat daardoor geen rationeel beleid zal worden gevoerd, maar in plaats daarvan politieke belangen de boventoon zullen voeren.
Kortom, de oprichting van zo’n instituut als het EMF is een controversieel onderwerp, dat achter de schermen tot veel discussie leidt. Nederlandse diplomaten en lobbyisten in Brussel waarschuwen de Nederlandse regering om niet te naïef te zijn over de machtspolitieke spelletjes die gespeeld worden in Brussel: ‘We worden telkens gepiepeld omdat Den Haag alles volgens de regels wil spelen. Dat doet niemand hier!’, zo tekende Elsevier bijvoorbeeld op uit de mond van een hoge EU-ambtenaar.
Het IMF heeft al die tijd gelijk gehad toen zij de trojka verweet ‘politiek’ te bedrijven
Niettemin lijkt de Nederlandse regering al te hebben voorgesorteerd op de uiteindelijke oprichting van een EMF. In de Kamerbrief die demissionair minister van Financiën Dijsselbloem op 11 september jl. over dit onderwerp naar het Parlement stuurde, pleit hij onder meer voor de instelling van een SDRM (Sovereign Debt Restructuring Mechanism). Volgens dat mechanisme zouden onhoudbare staatsschulden, onder leiding van het EMF, afgeboekt moeten kunnen worden — indien en voor zover deze voor het (euro)land in kwestie onhoudbaar zijn.
Geen IMF-exit maar trojka-exit
Maar laat het afboeken van onhoudbare staatsschulden nu juist onderdeel van de beproefde IMF-methode zijn. Impliciet bevestigt de minister dus dat het IMF al die tijd gelijk heeft gehad toen zij de overige twee leden van de trojka verweet ‘politiek’ te bedrijven bij de ‘redding’ van Griekenland.
Dat de oprichting van het EMF vooral politiek gemotiveerd is, wordt nog eens onderstreept doordat het EMF inhoudelijk niet veel anders gaat doen dan het IMF. Zoals gezegd was het destijds, in 2010, zowel voor het Duitse als Nederlandse parlement een absolute voorwaarde dat het IMF betrokken zou worden bij de redding van de zwakke eurozone-lidstaten. Die IMF-steun werd noodzakelijk geacht wegens de kennis en ervaring die het IMF heeft inzake het weer op de rit krijgen van in financiële moeilijkheden verkerende landen en vanwege haar onafhankelijkheid.
Als je niet meer over je eigen geld gaat, dan ga je als land in feite nergens meer over
Voor de neutrale toeschouwer roepen de plannen voor een EMF derhalve vele vragen op. Want waarom zou je een EMF oprichten als er al een IMF bestaat? En ligt het dan niet veel meer voor de hand om de trojka van haar politieke component te ontdoen door haar te ontbinden, en het IMF gewoon de taak te geven waarvoor zij is opgericht?
Gevolgen voor Nederland
Het oprichten van een EMF heeft ook verregaande consequenties voor Nederland. De Nederlandse regering zou er dus goed aan doen om aandachtig op haar zaak te letten. Zonder meer meegaan met de plannen van Juncker cum suis betekent dat Nederland in een fuik zwemt waaruit terugkeer praktisch niet meer mogelijk is. Ons parlement zal dus voor een prangende vraag komen te staan, waarbij haar belangrijke budgetrecht de facto aan de orde is. Immers, als je niet meer over je eigen geld gaat, dan ga je als land in feite nergens meer over.
De nieuwe regering Rutte-III heeft dus enkele heikele kwesties te overwegen. Mogelijk dat het advies van de Raad van State over de kwestie hoe de Economische en Monetaire Unie (EMU) binnen de huidige verdragskaders versterkt kan worden, de regering enkele beleidsmatige handvatten kan bieden. Dat advies wordt komende maand verwacht.
In een volgend artikel zal ik nader ingaan op de mogelijke gevolgen die de plannen voor een verdere integratie van de eurozone voor Nederland zouden kunnen hebben.
41 Bijdragen
Matthijs2 5
Pieter Jongejan 7
Inderdaad zo is het. Hierdoor komt ons pensioenvermogen van 1500 miljard op de tocht te staan.
In het herdenkingsjaar van 500 jaar Luther gaat Nederland met steun van VVD/CDA/D66/CU meebetalen aan de bouw van een nieuw Vaticaan in
Brussel. Als aflaat krijgt Dijsselbloem een part timebaantje. Erger en goedkoper kan het niet.
Edward 2 4
Ik ga het printen.
Inlijsten?
Waarschijnlijk wel.
Martin van der Wiel 7
Zolang er met betrekking tot de Euro niks verandert en (bijna) failliete landen niet kunnen devalueren, gaat de burger gewoon weer de rekening betalen.
Goed stuk, ben benieuwd naar het vervolg.
wim de kort 8
thebluephantom 6
wim de kortwim de kort 8
thebluephantomwim de kort 8
thebluephantomWillem Verhoeven 5
wim de kortWim Verver 5
Paul Sporken 10
Wim Ververthebluephantom 6
Paul SporkenWim Verver 5
Paul SporkenRutte cs heeft het volgende geratificeert met het ESM
Art. 8 Het startkapitaal bedraagt 700 miljard euro. (Geen berekening waarop gebaseerd)
Art. 9.3 De ESM leden verbinden zich hierbij om kapitaalstortingen, onherroepelijk en onvoorwaardelijk te voldoen binnen 7 dagen na ontvangst van de vorderingen. ( onherroepelijk en onvoorwaardelijk dus als een nieuw parlement wordt gekozen die af wil van deze betalingen aan het ESM, is dat geen optie meer.')
Art, 10.1 De raad van bestuur kan het besluit nemen om het maatschappelijk kapitaal te wijzigen en artikel 8 dienovereenkomstig aan te passen.
(700 miljard is slechts een begin, dus het ESM kan meer kapitaal eisen en bovendien ongelimiteerd en dan zijn we wederom verplicht, onherroepelijk en onvoorwaardelijk te betalen)
Art. 27.2 Het ESM zal volledige rechtsbevoegdheid hebben om partij te zijn in juridische procedures en Art. 27.3 Het ESM, diens bezittingen, reserves en activa zullen immuniteit genieten voor alle mogelijke juridische procedures. (Het kan zelf dus aanklagen, maar niet aangeklaagd worden)
Art. 27.4 De eigendommen, reserves en activa van het ESM zijn gevrijwaard van onderzoek, vorderingen, in beslagname, onteigening, of enige andere vorm van beslaglegging, incasso of in beslagname op grond van enig uitvoerend, bestuurlijk of wettelijk besluit. (Ook voor democratiche wetgeving en al onze overheden en bestuursorganen. We zijn letterlijk overgeleverd aan het ESM. onze financiën weggegeven aan een ondemocratisch instituut.
Er is slechts één mogelijkheid om te ontsnappen, we moet ten spoedigste uit de EU stappen, het voorbeeld van de Britten volgen.
.
Willem Verhoeven 5
Paul SporkenWillem Verhoeven 5
Paul SporkenArjan 7
1) Het is een blamage dat een welvarend Europa afhankelijk is van de Internationale gemeenschap via het IMF. Dat heeft ons ook op veel kritiek komen te staan.
2) Het is geen verplichting om de hulp van het IMF in te roepen. Doe je dat wel dan commiteer je aan hun visie en randvoorwaarden die zij stellen. Je kan het niet eens zijn met IMF, wat niet betekent dat je geen hulp wil verlenen. Genoeg reden om een eigen EMF te hebben.
Het lijkt me veel te vroeg om het nu al af te schieten. Het zal allemaal van de invulling afhangen, en daar weten we nu weinig van.
Jean Wanningen 6
ArjanAd 1: Ik wil geen pretbederver zijn, maar verreweg het merendeel van de noodfondsen wordt opgebracht door.... de eurozone belastingbetaler. Geld is ook helemaal het punt niet. Het gaat hier om de expertise van het IMF, haar onafhankelijkheid en de vrijheid haar beproefde succes-formule toe te passen. Dat is door de overige 2 leden van de trojka gefrustreerd vanwege puur politieke redenen (het redden van de euro en het bijeen houden van de eurozone, kostte wat kost).
Ad 2: Het is geen verplichting, maar is wel gedaan. Nota bene op initiatief van NL. Het was voor ons land zelfs. een noodzakelijke voorwaarde om bij te willen dragen aan de noodfondsen. Ook voor Duitsland. Er wordt nu door Dijsselbloem c.s. gesteld dat een SDRM de bevoegdheid moet hebben om schulden af te boeken tot een voor dat probleemland behapbaar niveau. Precies dat wat het IMF wilde, maar niet mocht.
Kortom, het is voor iemand met gezond verstand een raadsel waarom de eurozone nu opeens een EMF nodig heeft. Tenzij..., tenzij er politieke factoren een rol spelen. Jij en ik weten allebei dat dit en alleen dit de achtergrond is.
groet
J
Arjan 7
Jean WanningenGaat mij om de uiteindelijke invulling , en daar moeten we op schieten, verbeteren of afkappen als er geen bestaansrecht voor is.
Laten we niet vooraf al obv verwachtingen het afschieten.
Jean Wanningen 6
ArjanArjan 7
Jean WanningenEn de toegevoegde waarde kunnen taken worden die ook niet in takenpakket IMF zit.
Of zoals Lagarde zegt: er bestaan meer van dat soort regionale vangnetten en onze expertise blijft altijd beschikbaar.
Jean Wanningen 6
ArjanZoals?
"Lagarde: ...onze expertise blijft altijd beschikbaar."
Geen enkele reden dus om IMF te vervangen door een gepolitiseerd, wéér een nieuw Europees instituut. Leuk voor de werkgelegenheid van de happy few; belastinggeld is geduldig...
Marco Fredriks 4
Jean WanningenJean Wanningen 6
Marco FredriksArjan 7
Jean WanningenEen toegevoegde waarde van het EMF kan zijn dat ze pro-actiever preventief beleid voert met een meer dwingend karakter, wat haar verschillend kan maken van het IMF. Uiteindelijk hangen de verschillen van de invulling af, maar het doel zal zijn dat het EMF in een eerder stadium hulp gaat aanbieden, in welke vorm dan ook.
Je argument over belastinggeld:
- de kosten van preventief beleid door EMF kunnen lager zijn dan de schade
- geef je de taak aan het IMF ipv het EMF dan ontvang je ook een factuur die je mag betalen.
Als het EMF zichzelf terugverdient, dan denk ik dat je die kans niet moet laten liggen omdat je het bezwaarlijk vindt dat dit werkgelegenheid oplevert voor de happy few. Rancune is niet in belang van de belastingbetaler.
Jean Wanningen 6
ArjanHeeft niks met rancune te maken, maar met gezond verstand en de tering naar de nering zetten. Als de EU een bedrijf was dan zou het al tig keer failliet zijn gegaan. Als 'politics' het beleid gaat dicteren, dan gaat het doorgaans fout en komt er dus geen (structurele) oplossing.
Het IMF heeft in het verleden met haar aanpak laten zien (zie diverse crises in LA en Azië) dat de probleemlanden na anderhalf, max 2 jaar weer op eiegen benen konden staan. Zoals in het artikel aangegeven blokkeert de eenheidseuro een belangrijk onderdeel van die beproefde aanpak. En dat wringt natuurlijk.
Een ceo van het eurozone bedrijf kiest dan voor de enig juiste, rationele route en niet voor een politieke. Dat is weggegooid (belasting) geld.
Arjan 7
Jean WanningenHet EMF dient in eerdere fase preventief dwingender op te treden waarbij men hulp kan verlenen.
Op elk gebied vinden we preventief beleid beter omdat dit tot lagere kosten kan leiden, waarom zou het in dit geval anders werken?
Ik denk dat het goed is dat het EMF in een eerder stadium handelt om de kans te verkleinen dat je beroep doet op steun van de internationale gemeenschap.
Het IMF wordt ook niet aan de kant gezet, dus je kan altijd nog haar expertise gebruiken.
Waarom wacht je de invulling niet gewoon even af? Je kan altijd nog oordelen.
Jean Wanningen 6
ArjanJuist. We hebben het hier immers over crisissituaties. En dat was in Griekenland (en Portugal en Ierland) het geval. Het IMF werd echter verhinderd haar maatregelen dwingend op te leggen. Vanwege politieke redenen (de euro is een politieke munt, zoals inmiddels iedereen beaamt).
Op welke manier zou het EMF 'preventief' beleid kunnen voeren? Je hebt gezien dat Frankrijk de begrotingsregels jaar na jaar overtreedt en de Commissie doet niets, 'want Frankrijk', dixit JC Juncker. Geloofwaardig??
Ik draai je vraag dus om: waarop baseer jij je optimisme dat het dit keer wel lukt om begrotingsdiscipline af te dwingen? En mijn volgende vraag is: waarom zouden we daar wéér een nieuw EU-instituut voor moeten oprichten? We hebben immers al een set afspraken die een dergelijke discipline moeten afdwingen (S&GP, 6-pack, 2-pack, Fiscal Compact).
Ik denk dat je mijn bezwaren heel goed begrijpt, maar ze niet wil begrijpen.
Arjan 7
Jean WanningenEn de reden dat ik ze niet wil begrijpen is dat jij ze al maakt zonder dat je weet hoe EMF wordt ingevuld.
Heeft niks met optimisme te maken, maar met oordelen op basis van voldoende informatie.
Wie weet, deel ik te zijner tijd wel enkele bezwaren van je. Maar niet eerder.
Jean Wanningen 6
Arjanthebluephantom 6
ArjanWim Verver 5
Jean Wanningen"De raad stelt voor, als landen zelf verantwoordelijk blijven het ESM om te vormen tot een EMF dat slagvaardig op moet kunnen treden. Nu ,bij het ESM, moeten lidstaten nog toestemming geven voor elk uitgegeven krediet, bij het EMF zou controle achteraf genoeg zijn."
Ja de lidstaten moeten toestemming geven maar verder is er geen enkele controle mogelijk wat er gebeurt in/bij het ESM. Het is een oppermachtig instituut als kloon van de BIS. Het staat boven de wet. Dit baart zorgen bij de raad want op haar advies is het ESM ingevoerd. Rutte cs dachten hun verantwoordelijkheid voor de financiële chaos te ontlopen door ze over de schutting van de ECB te gooien daarmee wel onze financiële soevereiniteit overgedragen te hebben, maar helaas niet zijn verantwoording. Nu wenst de ECB dit officieel bekrachtigd te hebben met het EMF.
Conclusie: Het is kloten klaren.
Jean Wanningen 6
Wim VerverDank voor je reactie, maar je schrijft "Het [ESM] staat boven de wet."
Formeel gesproken is dat onjuist, aangezien ons parlement heeft ingestemd met het Verdrag. Dus ook met de modaliteiten ervan.
Ernstiger zijn de plannen met het EMF, aangezien die zich wel aan het politieke discours zullen onttrekken als de eurozonelidstaten zich met die plannen akkoord verklaren. Ik zal eens kijken of ik deze week inspiratie vind om dat rapport van de Raad van State van commentaar te voorzien.
Met je conclusie is overigens niets mis..
Groet
J.
Wim Verver 5
Jean WanningenJean Wanningen 6
Wim VerverYep. Case closed..
thebluephantom 6
Arjanhttp://www.elsevierweekblad.nl/belasting/achtergrond/2017/10/nieuw-kabinet-vlaktaks-komt-pas-over-vier-jaar-554369/
in context dan je laatste zin
Arjan 7
thebluephantomthebluephantom 6
Arjanthebluephantom 6
Jean Wanningen― Mikhail Gorbachev
[Verwijderd]
thebluephantom 6
[Verwijderd]Klaas 44
Europa wordt op economisch gebied door Amerika gezien als een bedreiging, alle akties van de Yanks de afgelopen 10 a 15 jaar op geopolitiek niveau, die te maken hadden met Europa, wijzen daarop.
Griekenland, met een economie van 2% van Europa, was een perfect stokpaardje voor de Yanks (en de Britten trouwens) om keer op keer van stal te worden gehaald, om de Euro op de rand van de afgrond te helpen. Dat is waar de Yanks echt op uit zijn!