Samen met MaatschapWij, een inspiratieplatform om Nederland socialer en duurzamer te maken, maakt Follow the Money een serie videoportretten. Vandaag: nieuwe ondernemer Talitha Muusse vertelt waarom millennials zo gebrand zijn op duurzaamheid.

    Ze is pas 26 jaar oud, maar als je naar het cv van Talitha Muusse kijkt zou je dat niet zeggen. Als ondernemer, toezichthouder bij MVO Nederland, spreker en mede-oprichter van initiatieven als de Duurzame Jonge 100 staat haar hele leven in het teken van duurzaamheid.

    Tijdens haar studie Bedrijfskunde raakte Muusse geïnteresseerd in duurzaam leiderschap: leiderschap dat zich focust op het creëren van welzijn voor mens en planeet op de lange termijn. Maar daarin zal Talitha wel een uitzondering zijn. Ze maakt immers onderdeel uit van de millennial-generatie, die geboren is tussen 1985 en 2000. En de meeste millennials zijn toch gewoon gepamperde, egocentrische hipsters die overlopen van zelfvertrouwen, maar al in een burn-out schieten als ze moeten kiezen tussen haver- of sojamelk in de koffie?

    Millennials willen duurzaam

    Niet dus. Volgens Muusse is een duurzame levenshouding en je verantwoordelijk voelen voor mens en planeet voor veel millennials juist een vanzelfsprekendheid. Dat zit hem in de tijdgeest: ‘Je bent niet alleen kind van je ouders, maar ook van je tijd. Mensen van dezelfde generatie hebben bepaalde gedeelde ervaringen. De millennials zijn opgegroeid met berichtgeving over natuurrampen en hebben vaak op school iets meegekregen over duurzaamheid.’ Bovendien moeten zij de komende jaren leven met de gevolgen van klimaatverandering. Talitha: ‘Dat beïnvloedt de manier waarop ze tegen de wereld aankijken.’


    Talitha Muusse, millennial

    "De jonge generatie kan een andere manier van kijken, denken en doen inbrengen"

    De bestuurlijke top van een organisatie of bedrijf zit vaak niet te springen om verduurzamingsmaatregelen die de winstgevendheid zouden kunnen aantasten. Ze moeten immers hun aandeelhouders of andere belanghebbenden tevreden stellen. Dat botst met de idealen van de millennials, die juist van hun werkgever verwachten dat die een antwoord biedt op problemen zoals klimaatverandering. 

    Veel jonge mensen nemen nu het heft in eigen handen en richten een duurzaam bedrijf op

    Het gevolg? Veel grote bedrijven hebben volgens Muusse moeite om jong talent aan zich te binden: ‘Dit komt doordat de jongeren te weinig zingeving in hun werk ervaren of moeite hebben met de niet-duurzame reputatie van bepaalde bedrijven.’ Veel grote ondernemingen zijn immers nog altijd gericht op winst op de korte termijn. Muusse: ‘We hebben een economie gecreëerd waarin verdienmodellen die hoge maatschappelijke kosten met zich meebrengen, bijvoorbeeld door vervuiling, toch succesvol kunnen zijn. Aan deze kosten hebben we als maatschappij geen prijskaartje gehangen.’

    Veel jonge mensen nemen nu zelf het heft in eigen handen en richten een duurzaam initiatief of bedrijf op. Om hen een podium te bieden, richtte Muusse in 2013 de Duurzame Jonge 100 op: een lijst van de 100 meest invloedrijke en inspirerende duurzame jonge ondernemers en professionals die jaarlijks verschijnt. ‘De manier waarop zij duurzame bedrijven en organisaties vormgeven is ontzettend interessant: het geeft een kijkje in de toekomst die we tegemoet zouden kunnen gaan.’

    Tevens vindt Talitha het belangrijk dat de jonge generatie ook vertegenwoordigd is op het hoogste bestuurlijke niveau. Daarom richtte ze Blikverruimers op, een programma dat twintigers en dertigers klaarstoomt als toezichthouder van en gesprekspartner voor de raad van bestuur. ‘De jonge generatie kan een andere manier van kijken, denken en doen inbrengen.’

    In onderstaand videoportret vertelt Talitha Muusse over de duurzame ambities van millennials:

     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Nadine Maarhuis

    Gevolgd door 174 leden

    Schrijft voor Follow the Money over Het Nieuwe Ondernemen.

    Volg Nadine Maarhuis
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren
    Dit artikel zit in het dossier

    Het Nieuwe Ondernemen

    Gevolgd door 320 leden

    Puur en alleen ondernemen om financieel rendement te behalen is op de lange termijn onhoudbaar. Het nieuwe ondernemen - waarb...

    Volg dossier