
De ontrafeling van een corruptieschandaal bij politie en defensie begon in 2011 met een anonieme brief aan de toenmalig ministers Ivo Opstelten (V&J) en Hans Hillen (Defensie). Volkswagen-importeur Pon zou ambtenaren hebben omgekocht. Lees meer
Nadat dit in 2011 uitlekte via de Telegraaf ontdekte Follow the Money in 2013 dat de praktijken veel wijdverbreider waren. Follow the Money beet zich vervolgens vast in het dossier, bracht de spiegeltjes en kraaltjes in kaart en reconstrueerde een dubieus aanbestedingstraject waar een half miljard euro op het spel stond. FTM viste ook belastende documenten en afschriften op van defensie-ambtenaar Jacquest Horsten - een van de hoofdverdachten in dit dossier.
Het omkoopschandaal is inmiddels ook door justitie opgepakt: eind 2017 zullen meerdere verkopers en defensie-en politieambtenaren zich moeten verantwoorden voor de strafrechter.
[Illustratie: Leon Mussche]
Slotakkoord corruptiezaak: ambtenaar Defensie moet een jaar de cel in
Justitie wil voorbeeld stellen in corruptiezaak Politie en Defensie
Oud-minister van Defensie Hans Hillen wilde corruptiezaak intern afhandelen
Corruptiezaak: militaire inlichtingendienst had nepbedrijf zonder het zelf te weten
Omkopen voor tonnen, schikken voor 3000 piek
Het vingerwijzen is begonnen in corruptieproces bij politie en defensie
Corruptieschandaal politie en defensie roept vragen op over klassenjustitie
Justitie schikt voor 2 miljoen met Renault: wat voorafging
Omkopingspraktijken Peugeot afgekocht voor 2 miljoen. Wie volgt?
Corrupte auto-importeur Pon opnieuw in opspraak
De omstreden aanbesteding van de Nederlandse politiewagens: wat er misging
Follow The Money blikt met betrokkenen terug op de zeer omstreden aanbesteding van de politievoertuigen bij familiebedrijf Pon uit Leusden. 'Ze hebben de aanbesteding gestuurd'.
Ophef
In de navolgende periode wordt de aanbesteding steeds meer omstreden verklaard. De “grote” automerken laten weliswaar stilzwijgend een contract van een half miljard euro schieten, maar regionale opbouwbedrijven, die in voorgaande jaren voor verschillende politiekorpsen de transformatie verzorgden van “kaal” voertuig naar volwaardige politieauto, stapten eind oktober 2010 naar de rechter om de aanbesteding ongeldig te laten verklaren. Tevergeefs. Maar na scherpe kritiek en beschuldigingen van omkoping in de Telegraaf en een uitzending van EenVandaag besluit minister Ivo Opstelten tot een onafhankelijk onderzoek onder leiding van oud-legerbevelhebber Maarten Schouten. Conclusie: de aanbesteding is niet onrechtmatig, maar had wel doelmatiger gekund. ‘Als ze lef hadden dan was de aanbesteding afgekraakt, maar ze hebben het verbloemd: “het verdient niet de schoonheidsprijs, maar eigenlijk was er niet zoveel verkeerd" ', zegt Arjan Akkermans, eigenaar van één van de opbouwbedrijven die een kortgeding aanspanden.No-go besluit
Volgens Frits Bijvoet, voormalig senior accountmanager van Mercedes-Benz Nederland die onder meer verantwoordelijk was voor het binnenhalen van (overheids)tenders, had er na de minimale opkomst op het circuit Lelystad al ingegrepen moeten worden. ‘Toen hadden ze de aanbesteding on hold moeten zetten, want hoe kan het dat buiten Pon geen enkel ander automerk meedeed? Dat had politiebazen toch aan het nadenken moeten zetten, maar er is vrijwel niks gebeurd.’ Bij veel van de andere automerken is het “no-go besluit” al ruim vier maanden daarvoor genomen op het moment dat het ruim 300 pagina’s tellende tenderboek verscheen met alle specifieke eisen waaraan de nieuwe politieauto dient te voldoen. Naast de zeer gedetailleerde producteisen stond er ook nog een noviteit in de aanbesteding: de politie eiste dat de toekomstige leverancier ook de volledige ombouw naar een herkenbaar politievoertuig moest verzorgen. Oftewel, de daksets met zwaailichten, sirenes, tussenschotten, communicatieapparatuur en overige specifieke eisen voor een politievoertuig. Dit zogeheten “turnkey” opleveren van politieauto’s was voorheen geen vereiste. De verschillende regionale korpsen konden zelf contracten afsluiten met lokale opbouwbedrijven om de opbouwwerkzaamheden en bestickering te laten verrichten.Opbouwbedrijven buiten spel
Carrosserie Akkermans was een van die vele kleine partijen die jarenlang voor verschillende politiekorpsen opbouwwerkzaamheden verzorgde. ‘Ik haalde 30 procent van mijn omzet bij de politie, maar dat is nagenoeg weggevallen,’ zegt eigenaar Akkermans. De oorzaak: de eis dat de toekomstige leverancier van de nieuwe politieauto niet enkel nog verantwoordelijk is voor de levering van “kale” auto’s, maar ook de verantwoordelijkheid moet nemen voor alle op-en aanbouwwerkzaamheden. Een eis die automerken dwingt om die werkzaamheden in eigen beheer te nemen. Akkermans probeerde nog om een samenwerking tot stand te brengen met automerken zodat zij de ‘kale’ auto’s konden leveren en Akkermans de opbouw. ‘Ik ben bij alle merken langs geweest, maar geen enkele wilde meedoen aan de tender. Ze klaagden dat de aanbesteding was geschreven naar Pon en dat ze het niet zagen zitten om de productaansprakelijkheid van de opbouwwerkzaamheden op zich te nemen. Doordat andere merken afhaakten, vielen wij automatisch buiten de boot.’'Ik ben bij alle merken langs geweest, maar geen enkele wilde meedoen aan de tender'De signalen dat de politie wilde overstappen op “turnkey” was sinds een dienstreis van de politie in juni 2006 al bekend, maar de concrete invulling werd pas bekend in 2010 bij de openbaarmaking van de officiële aanbestedingsdocumenten. Toen werd bij veel automerken duidelijk dat de productaansprakelijkheid op zijn minst een zeer innige samenwerking tussen opbouwbedrijf en leverancier vergt. Met als heet hangijzer de boeteclausule bij vertraging in de aflevering, die in het contract ‘per bestelling 1,5 procent voor elke week vertraging, tot een maximum van 15 procent van de prijs van het bestelde Motorvoertuig’ bedraagt. Bijvoet schetst het dilemma van automerken. ‘De politie wil bijvoorbeeld 100 auto’s panklaar hebben en die moeten binnen de vereiste 105 dagen afgeleverd worden. Het bestellen en transport duurt twee maanden en dan heeft de carrossier nog een dikke maand voor de opbouw. En die gaat de mist in met bijvoorbeeld een radioapparaat dat niet voorradig is. En wie krijgt dan te maken met de boeteclausule? Dat is de fabrikant, wij, en dat kan zomaar een ton boete zijn,’ zegt Bijvoet, die ter voorbereiding in 2009 een samenwerking aanging met het opbouwbedrijf TM-CS. ‘Wij hadden als voordeel dat we een grote werkplaats in ons distributiecentrum in Nijkerk hadden zodat het opbouwbedrijf samen met onze monteurs konden samenwerken onder onze verantwoordelijkheid. Maar andere merken hadden dat niet, zij hebben slechts kantoorflats en een handelsrelatie met de politie. Als je dan te horen krijgt dat de opbouw erbij inbegrepen is dan weet je dat die merken geen offerte gaan indienen.’ Eén daarvan was Ford Nederland, een voormalige politieleverancier. ‘De vraag van de politie was zó allesomvattend dat het voor ons een te groot verhaal zou worden,’ zegt Dennis Homberg, woordvoerder van Ford Nederland. ‘Ze wilden één merk voor alle duizenden auto’s inclusief alle op-en aanbouw. Wij als individuele importeur van Ford Nederland leveren enkel auto’s dus we hadden met veel externe toeleveranciers in zee moeten gaan voor de op-en aanbouw. Maar de verantwoordelijkheid over toeleveranciers, de productaansprakelijkheid en garantie maakte het heel complex. Wil je dat als Ford Nederland verzorgen dan moet je bij wijze van spreken een half hoofdkantoor extra bijbouwen om dat allemaal geregeld te krijgen. We hadden daar zelf de middelen niet voor en hebben toen de inschatting gemaakt om niet mee te doen.’
Inmiddels gemeengoed maar hoelang nog? Een politieauto van het merk Volkswagen
Dodelijke eisen
Ondanks de voorbereidende samenwerking tussen Mercedes en het opbouwbedrijf TM-CS haakte Bijvoet af bij het lezen van het tenderboek in 2010. ‘Na bladzijde 10 dacht ik al: dit gaat niet lukken. Ik heb het programma van eisen drie keer gelezen, maar het was zó complex. Het was een heilloze weg,’ zegt Bijvoet. Eén van de eerste obstakels was de eis dat – in het kader van een uniforme uitstraling van de politie – één automerk alle voertuigen ( van klein tot groot) moest leveren in vier verschillende segmenten: kleine stadsauto, personenwagen, stationwagen en een mpv. Merken als BMW en Volvo vielen daardoor direct af, aangezien zij in hun catalogus niet in allevier de segmenten een auto konden aanbieden. Mercedes kwam ook een “maat” tekort. ‘Onze A-klasse paste niet in een segment waardoor we ‘nee’ moesten antwoorden. En dan lig je er direct uit,’ zegt een teleurgestelde Bijvoet. ‘Als belangrijke politieleverancier in de afgelopen 40 jaar voelden we ons een partner-in-business, maar we werden volledig buitenspel gezet.’'We voelden ons een partner-in-business, maar we werden volledig buitenspel gezet'Het programma van eisen leverde ook problemen op. ‘Ik heb al mijn twijfelpunten in 12 pagina’s eruit gehaald en dat in een interne vergadering voorgelegd. Maar één van de dodelijkste eisen was dat de politie wilde dat ze in hun eigen werkplaatsen onze garantieprocedure konden starten. Dat is voor Mercedes een “heilig” proces, dat kan alleen in ons eigen besloten systeem. De fabriek bepaalt van ieder Mercedes-onderdeel tot op de seconde hoelang een monteur bezig is met het vervangen van een lampje tot een motor eruit halen. Maar de politie eiste dat hun eigen monteurs, die wij niet kennen en nooit door ons zijn opgeleid, een auto onder onze garantie mogen repareren. En wij zouden dan de rekening moeten betalen. Ja dag! Dan kan er 400 euro gerekend worden voor iets wat 60 euro mag kosten. Uit onze organisatie kwam daar een dodelijk ‘nee’ op en toen ging het boek voor ons dicht.’
Anticiperen van Pon
Er was één bedrijf dat alle bovenstaande problemen makkelijk kon ondervangen: Volkswagenimporteur Pon. Het familiebedrijf kon als enige in alle segmenten – van klein tot groot - auto's leveren. Het Leusdense bedrijf bleek ook over een vooruitziende blik te beschikken en had in de jaren voorafgaande aan de aanbesteding ook al volop aan verticale integratie gedaan door opbouwbedrijven over te nemen. Zo kocht Pon al in 2007 het beplakbedrijf VinyTouch, het bedrijf TTd, een specialist in bedrijfswagen-ombouw, Holland Inbouw, DRV (Dutch Rescue Vehicles) en Honac, een bedrijf dat al jarenlang gespecialiseerd was in het transformeren van personenwagens tot volwaardige politieauto’s.'Het leek wel alsof het boek al een jaar eerder aan Pon is gegeven'De timing voor de reeks acquisities was uitstekend, want drie jaar later bleek tijdens de publicatie van de aanbestedingsdocumenten officieel dat het een harde vereiste was dat de leverancier van de personenauto’s ook verantwoordelijk werd voor de volledige transformatie naar een politieauto. Akkermans gelooft niet in toeval. ‘Bij aanbestedingen komt het lobbycircuit op gang en importeurs proberen dan mee te schrijven. Ze geven bijvoorbeeld advies waaraan de auto’s moeten voldoen. Bij Pon hebben ze de aanbesteding zodanig gestuurd dat de politie één leverancier voor alle voertuigen wilde die ook nog alle opbouwwerkzaamheden uitvoerde. Dan moet je respect voor Pon hebben, want zij hebben aan lange termijn planning gedaan. Zij zijn alvast opbouwbedrijven als Honac gaan overnemen zodat ze er op het moment van de aanbesteding klaar voor waren.’ Ook Bijvoet is sceptisch over de vooruitziende blik van het Pon management. ‘We weten niet hoeveel er vooraf is besproken, daar zijn we niet bij geweest, maar Pon was er vanwege de overnames als enige helemaal klaar voor. Zij konden dan ook als enige in het boek (het vuistdikke boek met alle gedetailleerde voertuigeisen, red.) alles met ‘ja’ beantwoorden. Het leek wel alsof het boek al een jaar eerder aan Pon was gegeven: Dít gaan we vragen, zorg dat je de antwoorden klaar hebt. We konden het niet hardmaken, maar er zat natuurlijk wel een luchtje aan.’ Een anonieme bron binnen Pon bestrijdt dat er sprake was van een één-tweetje met de politie. ‘De politie heeft in een vroeg stadium al aangegeven dat ze turnkey-oplossing wilde, en heeft daar nooit een geheim van gemaakt. Bovendien leverde Pon al jaren kant-en-klare producten zoals vuilniswagens tot brandweerwagens. De trend was dat klanten een totaaloplossing wilden en we hebben daar als private importeur op ingespeeld door opbouwbedrijven over te nemen.’
Vergane glorie: een politieauto afkomstig van Ford
Commerciële wolven
Bijvoet verbaasde zich er ook over dat in het tenderboek vrijwel alles was dichtgetimmerd qua specifieke eisen, maar dat de kosten voor opbouwwerkzaamheden, zoals het inbouwen van politiecommunicatie-apparatuur, níet contractueel vastgelegd werden. De enige eis was dat er een ‘marktconforme’ prijs door de nieuwe hofleverancier, in casu Pon/Honac, berekend moest worden. ‘We zagen in het boek een hele auto omschreven. Daar moeten we een prijs voor geven, maar hoe zit allemaal met wat er ingebouwd moet worden? Dat was niet afgebakend,’ zegt Bijvoet. ‘Dan kun je achteraf zeggen: een extra kastje inbouwen kost 400 euro, terwijl het bij wijze van spreken maar 16 euro kost. Het moest enkel “marktconform” zijn. Maar als Pon slim is, en dat zijn ze, dan bieden ze opbouw aan waarvan ze weten dat het voor de helft goedkoper kan. Alles moet dan uit-onderhandeld worden, want je kunt niet van ze af, want zij hebben de aanbesteding gewonnen. Bij Pon zitten – met alle respect - commerciële wolven. En met zo’n open afspraak ga je als politie heel naïef om met belastinggeld, dat doe je toch niet.’'Bij Pon zitten – met alle respect - commerciële wolven'In het rapport (2012) van de Commissie Schouten die in 2011 onderzoek doet naar de aanbesteding wordt dit ook als tekortkoming bestempeld. ‘In die situatie zijn er geen verdere prikkels voor de contractant [Pon, red.] om tot scherpe condities te komen.’ En zo geschiedde na de gunning aan Pon (inclusief het overgenomen opbouwbedrijf Honac). ‘Pon leverde auto’s met 30 procent korting voor basiselementen, maar de meer-werkzaamheden moesten alleen marktconform zijn. Pon probeerde de korting op de leveranties terug te halen via de accessoires, toeters en bellen. Pon is daar helemaal op losgegaan en de politie moest gewoon betalen,’ zegt Akkermans, die eind vorig jaar een verandering bespeurde. Bij opbouwwerkzaamheden werden drie andere offertes opgevraagd bij andere opbouwbedrijven. ‘Wagenparkbeheerders van de politie waren het beu en die wilden van ons weten: wat reken jij nu voor een specifieke auto? Nou, wij rekenen 8500 euro voor de ombouw, terwijl zij mij vertelden dat Pon 12 duizend euro rekende. Dan kun je als politie wel 30 procent korting krijgen op de kale auto, maar het gaat om het totaal.’
Actie ondernemen
Ondanks de verbazing in de autowereld, en de volgens automerken ónmogelijkheid om in te schrijven, leidde opmerkelijk genoeg niet tot juridische stappen. Bijvoet (Mercedes): ‘Wij hadden iets van; zoek het maar uit, we kunnen goed zonder jullie. Bij ons in huis was geen interesse voor een rechtszaak. De basishouding was: geen rechtszaken aanspannen tegen klanten, dan is het geen klant meer. Je wint een slag, maar verliest de oorlog in de zin van toekomstige opdrachten.’ Zijn lezing wordt onderschreven door een betrokkene van een ander groot automerk. ‘Met de overheid ga je niet juridisch in de clinch liggen. Vandaag zijn ze even geen klant, maar morgen zijn ze het weer.’'De grote bekende merken hebben enkel wat gemurmeld in de marge, maar dat is nooit doorgezet of hardgemaakt'Maarten Schouten, die later het onderzoek naar de aanbesteding zou leiden, zegt daar nu verbaasd over te zijn. ‘Je kunt het Pon niet aanrekenen dat ze alles kunnen leveren. Ik vind dat je juist de andere fabrikanten kunt aanrekenen dat zij níet die dingen kunnen leveren. De grote bekende merken hebben enkel wat gemurmeld in de marge, maar dat is nooit doorgezet of hardgemaakt. De mensen waar je medelijden mee kunt hebben zijn de opbouwbedrijfjes. Zij hebben het wel aangedurfd om een rechtszaak te beginnen, want ze zijn in de aanbesteding pontificaal het bos in gestuurd.’ Vijf opbouwbedrijven stapten niet lang na de dramatische opkomst op het testcircuit in Lelystad naar de rechter om een kort geding aan te spannen om de aanbesteding over te laten doen. Kern van de beschuldigingen: de aanbesteding zou zodanig zijn ingericht dat alleen Pon’s Automobielhandel kon winnen en ze vonden het niet rechtmatig dat de aanbesteding leidde tot een monopolie waarin zij als regionale opbouwbedrijven de komende acht jaar buitenspel stonden. De kortgedingrechter stelde de opbouwbedrijven in het ongelijk. De bedrijven konden volgens de rechter niet aantonen ‘voldoende belang’ te hebben in de zaak.
Het Schouten-onderzoek
Na de opwinding in de media over de aanbesteding is het voormalig bevelhebber der landstrijdmachten Maarten Schouten die in 2011 de opdracht krijgt om de commissie te leiden die de aanbesteding zal onderzoeken. Schouten wordt bijgestaan door aanbestedingsdeskundige professor Jan Telgen. In 2012 verschijnt hun rapport waarin kritiek wordt geuit op de effectiviteit van de aanbesteding. Conclusie: De aanbesteding wordt niet onrechtmatig bevonden, maar de doelmatigheid van de aanbesteding is beperkt door onder meer het één-merkenbeleid.'Als ze lef hadden dan was de aanbesteding afgekraakt, maar ze hebben het verbloemd'De commissie erkent in het rapport ook dat Pon – vanwege de reeks overnames - een relatief voordeel had ten opzichte van fabrieksimporteurs als Ford. ‘Het is makkelijker voor een leverancier die al een op- en inbouw specialist in zijn concern heeft dan voor een nog te vormen samenwerkingsverband om in te schrijven op de aanbesteding, maar de commissie acht de gemaakte keuze op zich niet onrechtmatig.’ De commissie verwees ter onderbouwing ook naar het oordeel van de kortgedingrechter die aangaf dat ‘het meenemen van de levering en in- en opbouw van auto-accessoires in de aanbesteding van de voertuigen waarvoor die accessoires zijn bestemd op zichzelf niet in strijd is met enige aanbestedingsregel.’ Schouten: ‘Er waren een hoop mensen die zeiden: hoe kun je nu verder gaan met één offerte, terwijl alle gerenommeerde autofabrikanten zeggen dat ze het niet gaan doen? Dan zou er aan de ene kant een lichtje moeten gaan branden. Alleen aan de andere kant; zijn er regels die verbieden om in zo’n geval van één offerte toch door te gaan? Juridisch is daar geen bezwaar tegen.’
11 Bijdragen
Bob Lagaaij
Kortom: nog eens jaren van interne bureaugevechten, positieguerilla's, grotere afstand tot de burger etc.etc. Ik kijk met belangstelling u
PeterO
Bob LagaaijIk hoorde en las al ruim tien jaar geleden van alles over de wijkagent. Misschien is die er al, maar ik ben er niet van op de hoogte. Terwijl het mij een eenvoudig en doeltreffend middel is in de buurt. Ook dat is hardnekkig: eenvoudige oplossingen worden steevast uit de weg gegaan.
andre
PeterOWimB
Eindverantwoordelijkheid voor de ombouwing/aanpassing, boeteclausules bij te late oplevering, zorgen dat er een keten is van standaardprodukt naar maatwerkaanpassingen, oplevering en beheer, het is echt niet zo vreemd allemaal, tenzij je gewend bent om standaard produkten van de plank af te leveren en er verder geen verantwoordelijkheid voor te hebben (kortom, als je gewoon wilt importeren). Ik denk dat vooral de andere leveranciers hun eigen functioneren stevig moeten onderzoeken. En dat Pon het commercieel slim speelt door goedkoop de basis aan te bieden en los te gaan op het meerwerk, dat is de oudste commerciële truc die er bestaat en dom dat het niet is ingeperkt door de aanbestedende partij.
Wat betreft de stelling dat alleen Pon aan alle eisen voldeed, geldt hetzelfde. Een aanbesteding is altijd een spanningsveld tussen de verschillende criteria (technische specificaties, betrouwbaarheid, aanschafprijs en operationele kosten etc.) en ik heb in mijn eigen vakgebied (ICT) nooit aanbestedingen gezien waarin één partij alles perfect kan of blind overal mee akkoord gaat. Het gaat ook lang niet altijd om volledige compliance op gestelde eisen, soms komt een leverancier gewoon met een alternatief dat uiteindelijk acceptabeler voor alle partijen dan de oorspronkelijke eis.
Overigens hoop ik dat de inleiding van het verhaal (het wachten op trailers met auto's die niet komen) een romantisering is van de werkelijkheid. Proefritten met auto's van leveranciers waarvan je nog niet weet of ze ook maar enigszins aan je eisen kunnen voldoen omdat je nog geen letter van hun aanbieding hebt gezien, dat lijkt pas echt nonsens.
dennis@ftm.nl
WimBHet is geen romantisering, het programma van eisen was vier maanden daarvoor openbaar gemaakt. Bedoeling was dat daar al een auto conform eisen werd afgeleverd.
mvg Dennis Mijnheer
WimB
dennis@ftm.nlG. Maenhout
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
WimB
Guest1) Het - en dat is inderdaad volledig illegaal - illegaal eerder delen of schrijven van tenderinformatie met één partij. Dat levert de partij een voordeel (meer tijd) op maar de rest kan wel degelijk meedoen. Het viel me daarbij op dat die 'rest' het denken in een keten met eindverantwoordelijkheid niet lijken te (willen) begrijpen. Men wil auto's leveren.
2) Het in het voortraject richting de tender proberen met de aanbesteder aan tafel te zitten. Dat mag wel en is voor de aanbestedende partij meestal noodzakelijk om helder te krijgen wat haalbaar en betaalbaar is, en voor leveranciers om te begrijpen wat klanten in de toekomst mogelijk gaan vragen. Zonder dit proces zouden er onzinnige tenders worden verstuurd aan totaal onvoorbereide leveranciers. Ik krijg de indruk dat veel andere partijen in dit voortraject wat minder hard hebben gewerkt als de firma Pon.
Doet overigens niets af aan het feit dat als er sprake is van illegale activiteiten het met wortel en tak mag worden uitgeroeid.
jopi
zie deal Reesink.
slaap rustig verder politiek.
trek de burger maar weer een poot uit.
om je domme uitgaven gedekt te krijgen.
HdJ
Er is een hoop gewauwel over de tender politie voertuigen en hoe integer die verlopen zou zijn. Het is nou eenmaal zo dat degene die de aanstaande klant het beste leest en daarnaast ook nog zorgt voor een uitstekende logistieke operatie om het geheel te ondersteunen, terecht de opdracht krijgt. Het gezeur van een aantal lieden, waaronder een directielid van Mercedes Benz Nederland, is dus volkomen misplaatst. Zij hebben gewoon hun werk niet goed gedaan. Verder is het onbegrijpelijk dat met groot gemak door de politiek een rechtsgeldig contract aan de kant wordt geschoven. Blijkbaar staan politici in dit soort gevallen boven de wet. Het wordt tijd dat zij hierop streng worden aangesproken. (Misschien is het een overweging waard om de betrokken minister voor de rechter te slepen vanwege contractbreuk en hem op te zadelen met een claim van ettelijke tientallen miljoenen euro's. Kortom : Nederland probeer niet roomser dan de paus te zijn en Nederlands bedrijfsleven : ga niet zeuren als je naast een order grijpt vanwege eigen falen.