
Het Europese 'reddingsplan' voor Griekenland is financieel-economisch volstrekt onhaalbaar. Waarom zetten Merkel c.s. dit dan toch door? De VS blijkt een belangrijke rol te spelen.
Nu het stof van het nachtelijk besluit over een derde Griekse bail out wat is gaan liggen, wordt het tijd voor enige bezinning. Er blijkt bovendien nog méér geld nodig te zijn dan de 53,5 miljard waar een week geleden nog over gesproken werd. Het bedrag is voorlopig opgelopen tot een slordige 86 miljard euro (€ 86.000.000.000). Dat komt dan nog bovenop de huidige Griekse schuldenberg van zo'n 350 miljard. Alleen een volslagen idioot gelooft nog dat de Grieken dergelijke bedragen ooit zullen kunnen terugbetalen, zeker gelet op het zware bezuinigingspakket dat voorwaarde is voor de bail out.
Griekenland heeft sowieso schuldverlichting nodig; haar economie presteert verreweg het slechtst van alle eurozonelanden, zoals ook uit de volgende grafiek blijkt:
Brugfinanciering
Het getrouwtrek over de brugfinanciering die de Grieken nodig hebben om het IMF en de ECB te betalen is intussen in volle gang. Op het moment van schrijven van deze column was er nog geen begin van een uitzicht op het rondkomen van dat geld. Groot-Brittannië, Tsjechië, Zweden en Denemarken verzetten zich tegen het gebruik van het EFSM fonds (European Financial Stability Mechanism). De Britten willen überhaupt niet meebetalen aan de 'reddingsoperatie' van de Grieken. Ondanks de bezwaren van genoemde landen zou de Europese Commissie naar verluidt toch dit EFSM willen benutten.Het IMF heeft berekend dat er veel meer geld nodig is voor de GriekenDaarbij komt, dat het IMF heeft berekend dat er veel meer geld nodig is voor de Grieken. In een herzien geheim rapport, dat afgelopen maandagavond naar de regeringsleiders van de eurozonelanden is gezonden, stelt het IMF dat de Griekse schuld totaal onhoudbaar is: 'European countries would have to give Greece a 30-year grace period on servicing all its European debt, including new loans, and a very dramatic maturity extension, or else make explicit annual fiscal transfers to the Greek budget or accept "deep upfront haircuts" on their loans to Athens'. Een dertigjarige aflossingsvrije periode plús enorme verlenging van de looptijden óf jaarlijkse betalingen door de eurozone belastingbetalers zijn nodig om de Grieken aan boord te houden. Daarbij, Griekenland zou gedurende enkele decennia een primair overschot moeten laten zien van 3,5 procent per jaar. Dat is echter zelden eerder gebeurd, en in geval van Griekenland uiterst onwaarschijnlijk, gelet op de huidige conditie waarin de economie zich bevindt. Het IMF schrijft verder dat de Griekse staatsschuld, uitgedrukt als percentage van het bbp in 2022 nog altijd 170 procent zal bedragen (twee weken geleden was dat nog 142 procent) en dat de staatschuld de komende jaren richting 200 procent van het bbp zou stijgen. De hamvraag dringt zich op waarom je nog geld zou lenen aan een land, waarvan je weet dat je de eerder verstrekte leningen ook al niet terugkrijgt?
Déja Vu
Ik kan mij nog goed herinneren hoe het destijds in 2010 is gegaan. De eerste Griekse bail out van 109 miljard euro kende aanvankelijk een looptijd van vijftien jaar en een marktconforme rente; de Griekse economie zou slechts beperkt krimpen om daarna weer snel te groeien.. Het resultaat kennen we: al snel moesten de looptijden worden verlengd, de rentes verlaagd en was er een tweede steunpakket van maar liefst 130 miljard euro nodig. En nu wordt dus gesproken over een derde pakket van nog eens 86 miljard euro. Terwijl elk bij zinnen zijnde persoon al in 2010 wist dat het gekkenwerk was om de Grieken geld te geven. Het IMF was ook toen in 2010 al kritisch over de bail out plannen. Nu weer en de miljardenramingen vliegen je om de oren. Dacht Tsipras vorige week nog dat er slechts 29 miljard nodig was om aan alle verplichtingen te voldoen, een weekje later is dat bedrag al opgelopen naar bijna het drievoudige daarvan. En wie weet is ook dat onvoldoende, gelet op de ramingscapaciteiten van de trojka, die er altijd naast hebben gezeten. Kijkt u maar even naar onderstaand grafiekje:

En dit land zou nóg meer geld van de eurozone belastingbetalers moeten krijgen? Mind you, dat brengt de exposure van Nederland op een slordige dertig miljard euro. Aan een economische dreumes die nog geen drie procent van de eurozone economie uitmaakt. Het is te gek voor woorden.
Een senior EU-official sprak van 'mental waterboarding'
Nog even afgezien van de manier waarop de trojka 'onderhandelt' met een soevereine staat (een senior EU-official sprak van 'mental waterboarding'), is het interessant om te weten waarom de Grieken kennelijk tegen elke prijs in de eurozone gehouden moeten worden. Met economie heeft dat in elk geval niets te maken, zoals we hiervoor gezien hebben. Sommigen opperen dat Berlijn 'een voorbeeld' wil stellen aan mogelijk andere lidstaten, Spanje bijvoorbeeld, waar het Syriza-achtige Podemos het goed doet in de peilingen; anderen beweren dat de reden is, dat anders de euro 'niet onomkeerbaar' is, en daarmee het Europese 'vredesproject' in gevaar komt. En daarmee hebben ze ongetwijfeld een punt.Het bail out plan is in elk geval niet in het belang van het Griekse volk. Het is bovendien op zijn minst inconsistent waarom de trojka wel een nog veel erger corrupt, instabiel en oligargisch land als Oekraïne miljarden kwijtscheldt en de Grieken niet [het IMF verleende recent nog 36,1 miljard euro aan Oekraïne plus kwijtschelding van oude leningen tussen 13,5 en 18,5 miljard, JW]. Die kwijtschelding vonden Merkel cum suis kennelijk geen punt.
Geopolitiek
De verklaring hiervoor moet gezocht worden in geopolitieke overwegingen. Laten we niet vergeten dat de USA een grote rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van de Europese Unie. En nog steeds speelt. Niet voor niets belde Obama regelmatig met de belangrijkste Europese staatshoofden in dit drama, zijnde Merkel, Hollande en natuurlijk Tsipras. Uit een studie, getiteld 'OSS, CIA and European Unity: The American Committee on United Europe, 1948-60' van professor Richard J. Aldrich van de universiteit van Warwick blijkt dat die rol evident en vergaand was.De VS hebben aangestuurd op het vormen van een Verenigde Staten van EuropaNiet alleen hebben de VS aangestuurd op het vormen van een Verenigde Staten van Europa, zij hebben ook miljoenen dollars gespendeerd aan onder meer (anti-communistische) politieke partijen om die Europese federalisering door te zetten en te bespoedigen. Aldrich schrijft dat de Amerikaanse beleidsmakers - vooral onder Truman en Eisenhower - actief aanstuurden op 'European unification', Europese eenwording. Niet alleen als doel op zich, maar ook om de Duitse dominantie te breken. Bovendien, zo beweert Aldrich, geschiedde die promotie van één Europa op heimelijke wijze: 'The use of covert operations for the specific promotion of European unity has attracted little scholary attention and remains poorly understood'.
European Movement
Eén van de meest interessante 'covert operations' was de vorming van de 'European Movement', zo schrijft Aldrich. Zij was gericht op het beïnvloeden van wat nu de Europese Raad van regeringsleiders heet, met mensen als Winston Churchill, Paul-Henri Spaak, Leon Blum, Konrad Adenauer en Alcide de Gaspari als haar vijf 'Presidents of Honour'. Tussen 1949 en 1960 financierden de Amerikanen volgens Aldrich tot twee-derde van de European Movement-promotie budgetten. Deze financiering en lobby werd georganiseerd vanuit de in de zomer van 1948 opgerichte ACUE (American Committee on United Europe) onder auspiciën van Allen Welsh Dulles (CIA) en William J. Donovan (Office of Strategic Services).'We can only achieve a political union if we have a crisis'U heeft nu een idee waar het krampachtige vasthouden aan die Europese eenwording door Merkel c.s. vandaan komt. En we herinneren ons nog allemaal de woorden van de Duitse minister van Financiën Wofgang Schäuble in de New York Times van 19 november 2011: 'We can only achieve a political union if we have a crisis'. Welnu, die crisis hebben ze. Gisteren repten zowel Schäuble als de Franse president Hollande over de vorming van een apart eurozone parlement, alsof er nog niet genoeg bureaucratie heerst in Brussel. Dat zou dan wel een Verdragswijziging noodzakelijk maken, een mooie gelegenheid voor Nederland om - net als in 2005 - de vraag voor te leggen aan de Nederlandse bevolking of ze wel in deze EU willen blijven. Wel graag bindend deze keer. Lees meer over Griekenland en de EU in het Griekenland in Europa dossier van Follow The Money
229 Bijdragen
Leprechaun
Uit de NYT.
quote
Valdis Dombrovskis, the European Union's euro commissioner, says the Greek crisis has symbolized the need for closer cooperation between the countries that use the single currency.Dombrovskis says Tuesday that there's a big need to "strengthen the economic and monetary union."However, he notes that the lack of European market turmoil during the Greek crisis shows that progress has been made over the past five years since the region's debt crisis first exploded.Dombrovskis says the eurozone's integration efforts since then are having a "positive" effect."The eurozone is considered to be more robust to withstand shocks like this."
Intuïtie Trainer
Leprechaunhttp://www.volkskrant.nl/economie/syriza-verdeeld-vakbonden-boos-over-deal-griekenland~a4101316/
De Griekse premier Tsipras is nu onderdeel van netwerk @SuperWil en mag het Griekse parlement vanavond precies uitleggen hoe de 'gecontroleerde paradigmawisseling' naar het systeem 'Leven en Laten Leven' in zijn werk gaat.
BloemigeJeroen: "Voor mij was het verhaal van de Barmhartige Samaritaan een jeugdherinnering. Barmhartigheid wordt vaak genoemd samen met compassie en mededogen. Maar het raakt ook aan solidariteit, liefdadigheid en medelijden.
[...]
In onze samenleving ligt altijd de vrees van betutteling op de loer. Immers, het laatste wat je wilt is de ander, die volstrekt gelijkwaardig is, in zijn waardigheid aantasten, inbreuk plegen op zijn leven, op zijn keuzes. Wil de ander wel hulp (lees: SCHULDEN)? De vrees dat we ongevraagd hulp aanbieden is soms groter dan de vrees dat we geen hulp boden aan iemand die (achteraf bezien) die hulp zeer nodig had. Zijn we zo bang inbreuk te plegen op elkaars leven en keuzevrijheid dat we elkaar maar liever mijden? Is dat niet de sociale armoede van deze tijd?"
http://www.preekvandeleek.nl/uploads/files/2009_preek_jeroendijsselbloem.pdf
Piet Keizer, economisch filosoof, begint ook al een dossier-Griekenland op te maken. Het hebben van een gezamenlijke markteconomie kan niet zonder de 'Logica van de 1'. Waarheiddelen is daarbij het sleutelwoord. Het duidt onder meer op een omgangsvorm waarin ieder mens en elke groep het recht heeft gehoord te worden. Dit impliceert dat ieder mens de plicht heeft serieus te proberen een ander mens te begrijpen, niet alleen mensen van de eigen groep. In het dossier-Griekenland wordt in zijn ogen door de machtige partijen, die het eens zijn met de trojka, zwaa
dicko
Intuïtie TrainerZonder een degelijk referentiekader kan ik (al geruime tijd) nl geen touw vastknopen aan uw reakties alhier...
Intuïtie Trainer
dickohttp://www.waarheiddelen.nl/index.html
Het begrip 'waarheiddelen' is de interactie tussen een (rechts)persoon en zijn omgeving. Wiskundig te beschrijven als de interactie tussen "een stukje E/mc^2(t)" en "de '1'- stukje E/mc^2(t)".
===
Bovenstaande kun je al aan een eerste jaars van de middelbare school uitleggen. Ook de relatie tussen uw bewustzijn en de '1' kan gemakkelijk inzichtelijk worden gemaakt zoals dit filmpje laat zien.
https://www.youtube.com/watch?v=E-0ujdgWoBw
Meer weten, dan kun je contact zoeken met netwerk @SuperWil. Vooral actief in het @LandvanCuijk.
https://www.youtube.com/watch?v=eNStXn3K_wc
dicko
Intuïtie TrainerDit gezegd hebbende, ben ik wel benieuwd naar de geponeerde tijdsafhankelijkheid van c.
Molenaer
dickodicko
Molenaer<i>Als NLP'er zult u weten dat de grondlegger daarvan, Marshall Rosenberg, nogal geïnteresseerd was in de openlijke en verborgen agressie in de communicatie tussen mensen. Ik neem aan dat u in het licht van uw uitspraken "afspraak=afspraak" en "Je mag een lollie" wel begrijpt waarom ik dit even onder uw aandacht breng. Ook neem ik aan dat u wel begrijpt waarom ik deze reactie precies op deze plek neerzet.</i>
Waarop ik reageerde:
Misschien toch even je huiswerk overdoen: de grondlegger van NLP was Richard Bandler (overigens een enorme kl##tz#k in intermenselijke contacten), samen met (iets later) John Grinder, halverwege de jaren 70.
Marshall Rosenberg was bedenker van het model van geweldloze communicatie, ergens in de jaren 60 als ik het goed heb.
Verder begrijp ik niet helemaal waarom je me hier denkt te moeten kapittelen na je eigen passief-agressieve vijf keer 'je hebt gelijk' reakties onder een ander artikel, noch waarom afspraak = afspraak (of ratio, waar je ook een probleem mee lijkt te hebben) in het interstatelijk rechtsverkeer een slecht uitgangspunt zou zijn.
Molenaer
dickodicko
Molenaer<i>Je hebt gelijk</i>
Waarop ik reageerde:
Goed zo. Je mag nog een lollie.
Molenaer
dickodicko
Molenaer<i>Klootzak</i>
Waarop ik reageerde:
"<i>Klootzak</i>" ???
Mag ik je Marshall Rosenberg aanbevelen, de bedenker van het model van geweldloze communicatie?
Molenaer
dickopubben
MolenaerDe verbaal begaafde rationalisten hebben niet altijd gelijk.
Molenaer
pubbenpubben
MolenaerMijn achtergrond is de zorg en ik heb veel systeemkritiek, dat doe ik hier op FTM. Het is een taboe onderwerp. Waar werken systemen goed, waar niet en waar zijn ze tiranniek, dat soort vragen stel ik aan de orde, hier.
Ergens heb ik besloten dat alleen onafhankelijke journalisten voorbij de PR machine kunnen komen.
Maar iedere keer als ik discussies hier zie ontaarden in scheldpartijen reageer ik emotioneel. Hoe gaan we het voor elkaar krijgen in deze online wereld de mens in zijn waarde te laten?
In ieder geval waarderen wij FTM! (en de mensen die discussies doen ontaarden, ook.)
Joost Vsser
dickoDie tijdsafhankelijkheid van de lichtsnelheid is natuurlijk reuze interessant. Dan leven we in een heel ander universum dan nu gedacht. Vandaar de chaos in het waarheiddelen tussen (rechts)personen, dus de chaos in de wereld.
In zoverre ga ik het begrijpen.
Leprechaun
Joost VsserT'is mij nu al ingewikkeld genoeg en kijk er thans zo tegen aan:
Als 2 lijnen elkaar pas in het oneindige kruisen dan lopen ze voor mij gewoon evenwijdig.
Emmef
LeprechaunDoor zwaartekracht gaat de ruimte zich niet-euclidisch gedragen. Stel dat je een klein velletje papier met twee evenwijdige lijnen erop op een grote bol plakt. Als je de lijnen netjes doortrekt, zullen ze elkaar tóch kruisen (alle breedte-lijnen zijn evenwijdig in de evenaar maar kruisen elkaar op de noordpool).
Dus "evenwijdige lijnen kruisen" is geen "alomvattende waarheid", het hangt af van de omstandigheden. Net als met economie moet je de randvoorwaarden altijd kennen en noemen voordat je beweringen gaat doen vanuit een model. Dat ZOU je moeten doen.
Ook als je met E=Mc^2 gaat leuren, moet je weten dat het hier specifiek om de rustmassa van een object gaat (anders wordt de vergelijking iets ingewikkelder).
Joost Vsser
LeprechaunLeprechaun
Joost VsserBen liever mijn huidige iets dan het toekomstige niets.
mvg
jefcooper
Joost VsserDie waarnemingen lijken al diverse keren gedaan te zijn, hoewel er twijfels bestaan over de betrouwbaarheid van de detectoren.
Einstein weigerde quantum theorie, 'does god play dice ?'.
Toch bevestigen vele experimenten dat kansspel.
Ik hoorde een Britse natuurkundige eens zeggen : 'ik denk niet dat wij iets verklaren, we beschrijven alleen maar'.
Velen denken dat Newton de zwaartekracht verklaarde, dat deed hij niet, die zwaartekracht is nog steeds een raadsel, maar Newton beschreef de zwaartekracht wel.
Die deeltjes die met lichtsnelheid uit elkaar vliegen, maar toch nog met elkaar in verband lijken te staan, Delftse onderzoekers proberen er een ultrasnelle computer mee te bouwen.
Als dat lukt moeten we maar aan het verschijnsel wennen.
Op den duur leidt dat tot begrijpen, net als we denken te begrijpen dat de tijd langzamer gaat naarmate wij sneller gaan.
Leprechaun
jefcooperEmmef
Leprechaun[typo]
Leprechaun
Emmeftks
Emmef
Leprechaunjefcooper
LeprechaunHet gaat om een deeltje, afgeschoten op iets wat het in twee deeltjes splitst, die dan elk een tegenovergestelde richting uitgaan, elk met lichtsnelheid t.o.v. de omgeving, niet ten opzichte van elkaar.
Metingen aan die deeltjes lijken aan te geven dat die deeltjes toch nog één geheel blijven vormen.
De metingen zijn namelijk niet onafhankelijk van elkaar.
Juist omdat het zo onbegrijpelijk is kan ik het niet goed uitleggen.
Ook schiet me de naam van het verschijnsel niet te binnen.
Het is al tientallen jaren bekend, maar vanwege de onbegrijpelijkheid, en de twijfels over de metingen, bleef het hele verschijnsel tamelijk onbekend.
Twee Delftenaren hebben kort geleden een experiment uitgevoerd waarbij deeltjes op 13 meter van elkaar nog met elkaar in verband stonden, lijken te staan.
Ze zij nu een soortgelijk experiment aan het opzetten met een afstand van kilometers.
Hun verdere plannen zijn de bouw van een ultrasnelle computer gebaseerd op het verschijnsel.
Verkeer in huidige computers heeft de beperking van de lichtsnelheid voor informatieoverdracht.
Zonnestraaltje
jefcooperEmmef
jefcooperMen moet ook beseffen dat die deeltjes er een zekere tijd over doen om van hun gezamenlijke oorsprong naar hun einddoel te komen. Maar alleen voor ons als waarnemer buiten die deeltjes. Je kunt ook redeneren dat de hele baan die het deeltje aflegt in de meetopstelling door de Lorentz contractie nul is. In dat geval zijn beide deeltjes al op hun bestemming als ze vertrekken. Ook dat kan een verstrengeling verklaren. (ik hoop hier een goed natuurkundig argument tegen te horen)
jefcooper
EmmefIk zal niet schrijven dat ik die bewering begrijp.
Toch zijn de Delftenaren van plan een computer te bouwen op grond van het verschijnsel.
Mocht dat lukken, dan is de bewering onderuit gehaald, zo werkt dat in de wetenschap.
Wetenschap bestaat uit theorieën die nog niet onderuit zijn gehaald.
Verstrengeling verklaren, nou, ik begrijp er niets van, de theorie is dat die verstrengeling werkt ongeacht de afstand, die lichtjaren mag zijn.
Penrose geeft daarover interessante gedachten experimenten.
Maar nogmaals, als die verstrengeling aangetoond wordt, dan zal ik het wel moeten accepteren.
Dat is voor mij iets anders dan begrijpen.
Emmef
jefcooperLeprechaun
jefcooperJoost Vsser
jefcooperBinnen de beperkingen van je model of begripskader, wordt beschrijven, verklaren. En dat model en begripskader dijdt iedere keer uit. Dat is ook de beperking van begrijpen. Het zijn toch geweldige fenomenen die iedere keer gevonden worden.
Reeds twintig jaar geleden heb ik iets gelezen opver een supercomputer o.b.v. quantumdeeltjes. Nooit meer iets van gehoord.
jefcooper
Joost VsserAccepteren van iets wat niet tot iets bekends kan worden gereduceerd is voor mij geen begrijpen.
Ik accepteer dat klokken langzamer gaan lopen als ze op hoge snelheid bewegen, begrijpen doe ik dat niet.
De computer gebouwd op het verschijnsel dat deeltjes uit elkaar vliegend, elk met de lichtsnelheid, toch nog één geheel lijken te vormen, is in ontwikkeling in Delft.
Joost Vsser
jefcooperDerhalve begrijp ik uw opmerking niet m.b.t. de klokken. Dit volgt uit het model.
jefcooper
Joost VsserRelativiteitstheorie, en nog meer quantum mechanica, is wel beschreven als Alice in Wonderland, anything goes.
Zelfs de wet van behoud van energie geldt niet altijd in de quantum wereld.
Een model is voor mij niet meer dan een beschrijving.
Dat dat model werkt zie je er aan dat het goed kan voorspellen.
De klokken, dat dat uit het model volgt, dat zal wel zo zijn.
Toch, klokken die anders gaan lopen omdat ze snel bewegen, begrijp ik dat ?
Ik denk van niet, maar ik accepteer dat het zo is.
Emmef
Joost Vsser(1) Toegevoegd: van die klokken en de Lorentz contractie.
Intuïtie Trainer
Joost Vsserdie beter weten dan je bewustzijn dat ...
'je morgen om 12:41 gaat poepen'!
Joost Vsser
Intuïtie TrainerGelukkig weten we nu ook wat het recht van de nul is: het recht om schijn(t?)lógica intuiteif toe te passen.
Intuïtie Trainer
Joost VsserIntuïtie Trainer
dickoIntuïtie Trainer
dickohttp://nos.nl/artikel/2047121-europese-commissie-wil-griekenland-noodlening-geven.html
De 'voorgenomen noodlening aan Griekenland' moet de periode overbruggen waarin Eurogroep-voorzitter Dijsselbloem ook de andere MuntUnies van de EU gaat voorlichten over de 3e SpinozaGolf. Alleen vreemd dat Arnoud Boot geen weet heeft van het nieuwe VerdienModel van Griekenland: 'Er is niets in het pakket dat economische groei mogelijk maakt.'
http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2015/juli/15/de-euro-werkt-zo-als-de-splijtzwam-van-europa-1514866
Met het toekennen van een noodlening moet een meerderheid van de 28 landen van de Europese Unie instemmen. Groot-Brittannië heeft al laten weten tegen het voorstel te stemmen en daardoor gaan de informatie-stromen in hotel GradjA weer via andere kanalen lopen. Uiteraard moet het Griekse parlement vannacht eerst instemmen met de strategie van KlaverenTeam.
http://www.wissensmanufaktur.net/media/pdf/griechenland-staatsschulden.pdf
Griekenland op zijn beurt dreigt de 3,5 miljard euro niet terug te betalen aan de Europese Centrale Bank, om zo ook dit instituut te betrekken in het wereldwijde ParadigmaCONFLICT. Bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF) staat Griekenland inmiddels ook al voor 2 miljard euro in het krijt.
===
Die Finanzierung fremder Staaten verletzt das Vermögen der Bürger und ist staatswidrig. Wer einen Staat finanziert, muß auch dessen Politik bestimmen können. Die Politik eines fremden Staates zu bestimmen, ist eine grobe Verletzung der Souveränität des jeweiligen Staatsvolkes. Das betreibt die Eurorettungspolitik. Die Griechen wehren sich dagegen, völlig zu Recht. Die Reformauflagen sind rechts- und sittenwidrig und folglich nichtig. Sie verpflichten die Griechen zu nichts. Die Schulden aus der Rettungspolitik sind „odious“
Leprechaun
Intuïtie TrainerWat is de 3e SpinozaGolf ?
Ludovikaa
LeprechaunLeprechaun
LudovikaaZonnestraaltje
Leprechaunjefcooper
LudovikaaIk denk dat ik de spraakverwarring in de euro groep, toen Varoufakis daar nog deel van uitmaakte begin te begrijpen.
V schrijft dat een muntunie uiteen moet vallen indien er geen mechanisme is om overschotten en tekorten, regionaal binnen die unie, te compenseren.
Ik denk dat hij daar gelijk in heeft, het weghalen van het aanpassingsmechanisme van wisselkoersen zie ik als een ramp.
V wijst op de VS, waar al jaren, kort door de bocht, via Washington New York de tekorten van Californië compenseert.
Kennelijk denkt hij dat de noordelijke euro landen op gelijke wijze de Griekse tekorten moeten compenseren.
Hij schrijft dat ook, hoewel hij ook de compensatie mogelijkheid van investeringen noemt.
In de discussie over Europa wordt vaak genoemd dat nadat wij de Limburgse mijnen sloten de rest van Nederland grote bedragen investeerde in Limburg.
Ik denk dat de VS één land is, met één cultuur, waar dat kan, het kon, en kan, ook binnen Nederland.
De euro zone evenwel bestaat uit een 19 landen met verschillende culturen, je ziet dat de EU transfer unie niet direct populair is, om het zwak uit te drukken.
Waar wij onder lijden zijn waanideeën, dat er Europeanen zouden zijn.
Het groteske is dat alle veronderstelde Europeanen daaronder lijden.
Ludovikaa
jefcooperWant in dit geval is het me inmiddels helemaal niet duidelijk meer wie nou voor wie moet lijden? Het gemakkelijke beeld is natuurlijk dat wij diep in de buidel moeten tasten om de Grieken te steunen. Maar ik heb niet het gevoel dat Grieken heel goed af zijn met al onze steun. En als je dan leest dat de steun voor Griekenland feitelijk naar de banken gaat, en dat "onze" pensioenfondsen of overheden een strop zouden hebben geleden als Griekenland failliet zou zijn gegaan, dan lijkt het er meer op dat Griekenland vooral een u-bocht is waarlangs we onszelf steunen. Maar waarom doen we dan zo ingewikkeld? Wie wordt daar beter van en ten koste van wie?
Bij al het gepraat over muntunie en soevereiniteit en democratie heb ik gevoel dat we de kern nog steeds missen.
jefcooper
LudovikaaWat er gebeurt is dat langs een omweg, die ik nog niet goed snap, failliete banken overeind worden gehouden.
Die banken zijn failliet, omdat ontbrekend toezicht het mogelijk had gemaakt voor die banken gigantische schulden te verkopen.
Nu is het wel zo dat de schuld van de één het bezit van de ander is, maar als de één z'n schuld niet kan voldoen bezit de ander niets, of niet veel.
Hf 6 Crash, 146 tot 168, is een overzicht van de 2008 crash.
Het banken redden kostte de belastingbetalers aan beide zijden van de oceaan onvoorstelbare bedragen.
Waar is natuurlijk dat, als al die banken failliet waren gegaan, b.v. ook onze pensioenfondsen een forse opdonder hadden gekregen.
Verder, als jij bereid bent b.v. Franse pensioenen te gaan betalen, mooi, maar ik heb die bereidheid niet.
En ik ben nog steeds niet van het idee af dat als er geen euro was geweest, er nooit ellende van deze omvang had kunnen ontstaan.
Bij VK schrijft EP'er Eickhout dat we op weg zijn de euro te ontmantelen.
Het beste nieuws sinds 2005.
Zonnestraaltje
LudovikaaLeprechaun
"We can only achieve a political union if we CREATE a crisis."
====
Bekijk de film "Princes of de Yen" - Central bankers and the Transformation,
naar het boek van prof . Richard Werner op YouTube maar eens.
(Duur 1.5 uur - engelstalig)
Intuïtie Trainer
LeprechaunDe Kamercommissie Financiën heeft 'het oordeel van het kabinet over dat rapport nodig', om zo te bepalen of de elite in Nederland de 3e SpinozaGolf wel zal overleven.
Intuïtie Trainer
Intuïtie TrainerWatching the Wheels
LeprechaunWtW
Watching the WheelsLeprechaun
WtWmvg
Juan
In het stuk las ik ook nog wat over 'vredesproject'. Ik kon al tijden niet niet meer uit mijn bek krijgen. Zijn er nog mensen die dat, zonder vieze nasmaak, wel kunnen?
dicko
JuanIntuïtie Trainer
dickoLeprechaun
De rode draad van het verhaal:
1. Japan besluit in 1982 dat hervormingen nodig zijn.
2. Create a bubble (grond, huizen en aandelenmarkt)
3. Door de bubble dreigt een te kort aan arbeid.
4. Veroorzaak dat de bubbles crashen in 1989.
5. Hervorm banklandschap, vergroot macht Centr. Bank.
6. Voer Quantitive Easing uit.
7. Tijdelijke verschuiving van politieke machtsverhoudingen.
8. Transformeer de economie haar Amerkaans model.
Joost Vsser
LeprechaunKeinstein
Verder moeten politici ten diepste gewantrouwd worden. Dat blijkt maar weer eens. Hetgeen overigens voor mij geen verassing meer is. Waarschijnlijk is het nog veel erger dan dit.
jefcooper
KeinsteinKeinstein
jefcooperjsmid
Keinsteinjefcooper
KeinsteinBij de invoering van de AOW, als je daarop doelt, dat was in aanvulling op het al bestaande pensioenstelsel, zei Drees uitdrukkelijk dat 'als de levensverwachting zou toenemen, dat dan wellicht de AOW zou moeten worden aangepast'.
Verder werkte Drees niet voor het algemeen belang, vele rijken vluchtten naar Zwitserland, maar voor de gewone mensen.
Politici doen nu het omgekeerde.
Intuïtie Trainer
jefcooperKeinstein
jefcooperOverigens zijn ook gewone mensen en arme mensen beter af in Zwitserland. Socialisten hebben meestal wat moeite dit te begrijpen en doen net voorkomen alsof de keuze gaat tussen de armen bestelen of de rijken bestelen. Beter is het helemaal niet te stelen.
Bas
KeinsteinKeinstein
BasHilterman
KeinsteinBas
KeinsteinHilterman
KeinsteinDaarnaast biedt de DBC nog flink wat min of meer legale mogelijkheden meer te declareren dan feitelijk de bedoeling is voor verrichtingen.
Keinstein
HiltermanDat gebrek aan correctiemogelijkheden komt door regulering. Maw een gebrek aan marktwerking. U geeft mij dus gelijk. Dat is heel verstandig want ik heb altijd gelijk in dit soort discussies.
Hilterman
Keinsteinjefcooper
KeinsteinVerstandige mensen zagen eind 19e eeuw al in dat de meeste mensen niet voor zichzelf kunnen zorgen.
Je ziet aan de veel te hoge hypotheken van velen dat dit nog zo is.
Keinstein
jefcooperVreemd genoeg worden diezelfde mensen wel bekwaam geacht om te stemmen op degene die hun beslissingen gaan nemen. Opmerkelijk is ook de aanname dat politici meer bekwaam zijn dan anderen terwijl ze daar toch niet op geselecteerd worden. Evenmin worden politici geselecteerd op een hogere moraliteit, wat toch wel nodig is als je het beter pretendeert te weten en 50% van het nationaal inkomen beheert.
Ronduit verwarrend en tegenstrijdig wordt het echter wanneer je beseft dat hier een mensbeeld wordt weergegeven dat de wereld in 2 groepen onderverdeeld: de capabelen en de incapabelen, met de impliciete veronderstelling dat politici tot de groep der capabelen gerekend moeten worden. Vervelend aspect hierbij is dat er toch zeer veel hoog capabele mensen in de private sector rondlopen en de politiek toch zeker niet gespeend is van immorele kneusjes. Het onbegrip wordt verhoogd wanneer linksmensen vervolgens gaan beweren dat alle mensen gelijk zijn wat ronduit in tegenspraak is met hun eigen, eerder uitgedragen mensbeeld.
Daarnaast hebben we nog het feit dat je een slavernijvonnis ondertekent du moment je bestuurd wenst te worden. Ik ben dan ook nog nooit iemand tegengekomen die beweerde zijn eigen beslissingen niet te kunnen nemen. Ofschoon er genoeg zijn geweest die ik toch een adviseur zou willen aanraden. Maar het is volledig juist dat bij afwezigheid van een verplichte verzekering er mensen zullen zijn (een minderheid naar verwachting) die geen verzekering afsluiten, vervolgens in de problemen raken en van liefdadigheid afhankelijk zullen zijn. Het is dan
jefcooper
KeinsteinIn het land van de marktaanbidding, en de aanbidding van de nachtwachtstaat, de VS, zie je in niet onbelangrijke mate het tegenovergestelde.
Ik ken redelijk wat mensen die, de VS redelijk goed kennend, zeiden 'daar wil ik niet wonen'.
Keinstein
jefcooperDe VS zijn allang geen nachtwakerstaat meer. Dat kan ook niet met hun militaire uitgaven en internationale bemoeizucht. Ze zijn ze dat ooit wel geweest.
Maar, zoals gezegd, wat u graag wilt is uw zaak. Het probleem is eerder dat anderen in uw politieke voorkeursscenario moeten leven. Alleen politieke decentralisatie kan dat oplossen.
jefcooper
KeinsteinHet binnenlandse leger, de politie, en de militaire uitgaven van de VS kloppen daarmee.
Keinstein
jefcooperOverigens moet u zich wel realiseren wat voor een rechten u aan de politiek moet geven zodat zij een verplichte verzekering aan u en anderen kunnen leveren. Dat de politiek vervolgens Nederland weggeeft aaan de eurocraten in Brussel en deze Europa uiteindelijk gaan weggeven via het TTIP in een poging tot een one world government te komen is weinig anders dan een connsequentie van het feit dat zij mmeer macht hebben dan de zogenaamde absolute koningen uit de middeleeuwen.
jefcooper
KeinsteinHet agressie budget van de VS is meer, meen ik, dan de opgetelde militaire budgetten van de rest van de wereld.
Lang geleden in de VS werd me gevraagd of een ziek kind in Nederland behandeld kon worden, behandeling is de VS was alleen mogelijk indien de ouders hun huis verkochten, en de opbrengst aanwendden voor die ziekte.
Bij niet behandeling zou het kind dood gaan.
Maar jij hoeft je geen zorgen te maken, hèt plan van de EU is het afbreken van de W Europese verzorgings staten.
Vanwege die voornemens hoop ik op instorten van het gedrocht.
Keinstein
jefcooperDat betwijfel ik.
jefcooper
KeinsteinBas
jefcooperJe geeft mensen een vinger en pakken een hele hand. Als politici moet je ook de bevolking wantrouwen, je ziet het bij de 65 jaar verhoging, dit werd afgedaan als volstrekt bezopen en diefstal (en vooral scheve gezichten de 'huidige oudjes' krijgen nog vroeg pensioen en wij moeten doorwerken!!).
Punt is dat slecht nieuws altijd moeilijk gebracht wordt door politici (en dat komt vooral door de bevolking/democratie zelf -> die straft hetgeen af wat vaak nodig is). De gevolgen zijn meer ellende (zachte heelmeesters maken stinkende wonden) en de beschuldigende vinger gaat weer naar de overheid. We mogen ook wel eens naar onszelf wijzen (wij zijn uiteindelijk oorzaak van het probleem) en afvragen hoe we als democratie (en dat wordt vaak gezien als juist de holy grail) de juiste beloning kunnen geven aan politici ipv kortzichtig eigenbelang te kiezen.
Kijk naar jaren 90/00 jarenlang hebben volkscohorten VVD en CDA gesteund voor behoud hypotheekrente aftrek. Nu staan we allemaal te zeiken hoe we de vastgoedsector zo hebben kunnen opblazen en de overheidsfinancieën scheef hebben laten groeien. Maar ja de aalmoes die we toen konden besparen is meer waard dachten we dan de kwadratisch grotere ellende van jaren later als de bubbel klapt.
En zo zijn er nog vele voorbeelden te geven: politici zijn in die zin het resultaat van onze eigen zwakte ipv politici zijn de oorzaak van onze ellende. Ik heb geleerd een probleem bij de wortel aan te pakken dus verander gedrag kiezer en niet gedrag politici om uiteindelijk vooruitgang te boeken.
Maar goed vele zullen dit wel belachelijk vinden want de schuld bij een ander leggen is altijd makkelijker. Maar goed ik blijf voorlopig bij mijn visie de democratie is tot op het bot rot en de oorzaak ligt geheel bij de kiezer zelf die consequent de makkelijke en daarmee vaak foute weg kiest.
Hilterman
jefcooperDoor aanzienlijk lagere zuigelingensterfte is de levensverwachting toegenomen. De gemiddelde leeftijd waarop mannen en vrouwen overlijden is nauwelijks toegenomen.
Bas
Hiltermanhttp://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37979NED&D1=28-29&D2=a&HDR=T&STB=G1&VW=T
Dit is de gemiddelde leeftijd bij overlijden die is sterk toegenomen sinds 1950 (+17 jaar voor vrouwen en +15 jaar voor mannen)
Hilterman
KeinsteinDe politiek heeft daar vanaf de invoering van de AOW de tijd voor gehad. Dat is inmiddels zestig jaar geleden. Het kapitaalsysteem is daadwerkelijk ingevoerd, men vergat echter wat geld te storten in dat fonds. Was regeren niet vooruitzien?
Keinstein
Hiltermanbps
Dat is een veronderstelling. Een gok. Wat, als dat een misvatting is en misgegokt?
En indien, wat heb je aan een politieke unie met vnl. zwakke economieën?
jefcooper
bpsHet mannetje Verhofstadt sprak al weer lang geleden de hoop uit dat ook Rusland nog eens deel uitmaakt van de EU.
Het toonbeeld van zwakte, economisch en qua samenhang, de USSR, bleef ook in stand tot het bittere einde.
Machthebbers hebben geen last van zwakte, hun privileges blijven in stand.
Jean
jefcooper
Jeanpubben
jefcooperIk vraag me wel af, waar de EU grens nu precies loopt.
Leprechaun
jefcooper
LeprechaunDat deed Griekenland al vijf keer, toen het nog een eigen munt had.
Geldgevers krijgen nu de eerste dertig jaar ook niets.
dicko
jefcooperVoor binnenlands gebruik kan je zoveel geld maken als je wilt, maar dat wordt toch anders (lijkt me) wanneer je er buiten de grenzen mee moet betalen?
En dergelijk scenario lijkt me alleen haalbaar als je grotendeels zelfvoorzienend kan zijn, óf bereid bent 'in natura' te betalen (een bulkschip graan ruilen tegen een vliegveld, oid).
Intuïtie Trainer
dickodicko
Intuïtie TrainerHilterman
dickoDan krijg je een ouderwets systeem dat geld wisselen heet, dat doen de banken al honderden jaren. Alleen Nederlandse banken doen nu of ze er nog nooit van gehoord hebben. Je wordt als rekeninghouder vrolijk naar het GWK gestuurd. Oplichters van het zuiverste water.
dicko
HiltermanProbleem is wel dat de koper dan voldoende 'verkopers-geld' moet hebben, en de door jefcooper gesuggereerde oplossing ("een eigen munt maakt het voor Griekenland mogelijk zoveel geld te maken als ze nodig vinden") biedt dan geen soelaas ben ik bang.
jefcooper
dickoTot aan de huidige crisis was het met de drachme vijf keer niet aan staat aan z'n verplichtingen te voldoen.
Die vijf keer zijn ze op de één of andere manier op eigen kracht er uit gekomen, net als Argentinië nu.
Wat nu gebeurt is de Griekse soevereiniteit uitleveren aan Brussel, voor noodsteun die terug moet worden betaald, en als een molensteen boven Griekenland blijft hangen.
Hoe Griekenland het overgaan op de drachme, en aan de geldschieters zeggen dat ze de pot op moeten, kan overleven, weet ik niet.
Olie en graan kan b.v. Rusland leveren.
Als ik Griek was zou ik liever arm zijn dan slaaf.
Leprechaun
jefcooperMaar Tsipras weet ook dat de oorlog wordt gewonnen met de laatste slag en die heeft hij nog niet uitgedeeld. Wacht maar af, want Griekenland heeft de democratie nog niet opgegeven ook al denkt Brussel daar anders over.
Intuïtie Trainer
Leprechaun
Intuïtie TrainerBrussel heeft geen enkele feeling hoe speculanten profijt weten te slaan uit de ondemocratische besluiten.
jopie1978
Leprechaun
jopie1978Rapport Ulster Bank - engelstalig
http://www.irishconstruction.com/ulster_bank_construction_pmi_sharpest_rise_in_activity_since_november_2004.PAGE4078.html
WtW
jopie1978Leprechaun
WtWKo Pernicus
Even advocaat van de duivel spelen - waar staat dat deze informatie van Merkel vandaan moet komen? Waarom mag Merkel geen verborgen agenda hebben? Blijkbaar doen politici dat. Eigenlijk heeft Jean zijn bestaan te danken aan het feit dat politici niet #kuch# alles eerlijk zeggen.
Wat mij zorgen baart is dit:
"Dat zou dan wel een Verdragswijziging noodzakelijk maken, een mooie gelegenheid voor Nederland om – net als in 2005 – de vraag voor te leggen aan de Nederlandse bevolking of ze wel in deze EU willen blijven. "
Hier praat je eigenlijk over het correctie mechanisme dat een democratie zou moeten bieden als politici echt te veel hun eigen zin gaan doordrijven en echt niet meer luisteren naar hun kiezers. En het is dat correctie mechanisme waar ik niet meer in geloof / en wat voor mij reden is om niet meer te stemmen, laat staan voor Europa.
Jean
Ko Pernicusfbakker
Ik zou het uiterst vreemd vinden dat Griekenland straks akkoord gaat met deze voorstellen, als men niet eens weet welke instituties,bedrijven, grond moeten worden geprivitariseerd om die 50 Miljard Euro op te hoesten. En tegen welke prijs elk bedrijf straks van de hand wordt gedaan.
Er werd gewerkt aan een Grexit door Yanis..misschien nog steeds.
http://www.grreporter.info/en/news
Het gaat trouwens straks weer spoken op Cyprus, een Hedge fund heeft zijn stemrechten verkocht van de Hellenic Bank.Die komt straks in problemen. En intussen heeft datzelfde Hedge fund posities ingenomen in de energie sector(gas) in Griekenland.
Nou wil ik toch zo graag weten wat er nou geprivatiseerd zal worden, Piraeus haven is zeker
Hilterman
fbakkerPrivatisering van de absurd grote hoeveelheid staatseigendommen was al bedongen bij de eerste steunverlening.
De Grieken hebben nog geen 10% van die voorziene verkopen gerealiseerd. De reden: het bracht naar de zin van de Grieken te weinig op.
Nu zit Griekenland zo diep in de ellende dat het gedwongen wordt de verkoop over te laten aan de Duitse KfW bank die het pandrecht krijgt op de electriciteitsbedrijven, de Griekse telefoonmaatschappij etc.
Deze maatregel had meteen moeten worden genomen bij de eerste steunmaatregel net als het opzetten van een goed functionerende belastingdienst.
Nu blijft er van de Griekse soevereiniteit niets meer over, alle nieuwe wetsontwerpen moeten eerst worden voorgelegd aan de trojka ter goedkeuring.
Dat het zover is gekomen hebben de Grieken in de eerste plaats aan zichzelf te danken.
Een trieste zaak.
Leprechaun
HiltermanLijkt mij zeer interessante informatie.
Hilterman
LeprechaunIk pijnig me suf waar ik de informatie vandaan heb.
Ik volg alle berichtgeving over de Griekse toestand. Ik kom uit bij het NOS radio journaal. Het radio journaal zoals dat te beluisteren valt op radio1 volg ik redelijk intensief. Televisie kijk ik niet.
In een van de bijdragen van Jean heb ik ook de vraag gesteld wat er met de opbrengst gebeurt. Is die voor Duitsland, voor de financiers volgens een verdeelsleutel hoe wordt de opbrengst verdeeld?
Daar is inmiddels duidelijkheid over. De Grieken krijgen een plakje.
Er wordt ook een deel gereserveerd om de komende termijnen rente en aflossing te voldoen. Dan gaat er ook nog een deel naar de geldgevers.
De KfW bank is een instelling die de economie in D steunt.
Het is een staatsbank die oa ook tweede hypotheken verstrekt.
Geen slecht plan, zo bestaat er een betere kans dat de activa een fatsoenlijke prijs opbrengen.
Leprechaun
HiltermanJean
LeprechaunLeprechaun
JeanHet leek mij juist zo interessant om te weten of het onderpand- en verkoop-recht van De Griekse bezittingen bij een Duitse bank komt te liggen.
Jean
LeprechaunLeprechaun
JeanMario8282
Daar dat alles wat we geld noemen is begonnen te bestaan als de hoofdsom van een lening, er is geen dekking voor de rente- of bankcommissie verplichtingen. Om het systeem levend te houden hebben de banken een steeds groter kredietvolume verstrekt... totdat ze met klem geadviseerd werden hun "kapitalisatie te versterken". En dat is minder uitlenen en meer geld op slot houden. Zo daalt nu het volume van de nieuwe kredieten en er komt onvoldoende geld bij om de betalingen voor aflossingen, rente en commissies te dekken. Dit systeem wurgt door zijn eigen ontwerp de fysieke economie en heeft de dynamiek van een draaikolk die ALLES naar zijn BODEMLOZE gat opzuigt. Dit geldt voor alle bedrijven (inclusief banken ! ! !) , landen, personen, etc.
En na elke graaioperatie in iemand zijn bezit pretenderen de dienaars van de graaiers: "Dit was de enige manier om een catastrofe af te wenden" en ze beginnen elders aan hetzelfde.
DE EUROCRISIS – OORZAAK en OPLOSSING
http://mario828282.wordpress.com/2013/12/22/de-eurocrisis/
Geert Kuijntjes
Leprechaun
Geert KuijntjesStel voor om de krachten Burgercomité-EU en Ons Geld te bundelen.
ps
Het rode manifest boekje van het Burgercomité zag ik graag beschikbaar als pdf- file.
Gerrit Zeilemaker
Zelf denk ik dat het naast deze geopolitieke overwegingen ook gaat om economische macht van multinationals en banken die, zelf statenloos, staten als vehikel gebruiken om hun macht uit te breiden. Wel staten ontdaan van hun democratische karakter binnen de EU. En de EU is en wordt steeds meer geconstrueerd om ieder democratisch initiatief onmogelijk te maken of in de kiem te smoren. Gek genoeg met democratisch gekozen politici als willige beulen.
Want dat veroorzaakt het huidige (EU) systeem dus ook; het vernederen en vertrappen van de onderliggenden.
Het idee van vrede en welvaart is ingeruild voor onenigheid en afbraak.
We gaan in Europa een buitengewoon akelige toekomst tegemoet vrees ik. Griekenland is niet het laatste voorbeeld.
Intuïtie Trainer
Gerrit ZeilemakerJean
Gerrit ZeilemakerIntuïtie Trainer
JeanHilterman
JeanTien dagen later stijgt dat naar 86 miljard. Dat gaat goed, de steilheid van de curve neemt af maar zit nog lang niet op het eindpunt.
Op dit moment hebben de Grieken 12 miljard nodig om aan IMF en ECB rente en aflossing te betalen. Daarnaast is er 25 miljard nodig om de banken in Griekenland een forse infusie te geven. Blijft over 49 miljard die over een periode van drie jaar betaald zullen worden. Dat is lang niet genoeg om de Griekse kurk die flink voorzien is van lood drijvende te houden. Uiteraard wordt die informatie achter gehouden. Zodra de hele waarheid bekend is gaat er geen euro mer naar Griekenland.
Aflossing van de bestaande schuld ad 350 miljard wordt voor een periode van dertig jaar opgeschort. In feite wordt daarmee die schuld voor vijftig procent kwijt gescholden dankzij de inflatie. Merkel kan het in de Bondsdag verkopen, de Grieken krijgen wat lucht.
Nu zullen ook niet deelnemers aan de EZ aangesproken worden middels het ESFM. De Engelsen stijgeren al. Daar zullen zeker meer landen bijkomen zoals Zweden.
Opnieuw ruzie in de tent die onoplosbaar is.
De gedachte komt inderdaad op in hoeverre dit een geplande crisis is.
Dat de onverlaten die de euro op poten gezet hebben daarmee al voorzagen dat er ook een politieke unie zou moeten komen is bekend.
Van Griekenland blijft niets over, alle nieuwe wetgeving moet vooraf goedgekeurd worden door de trojka. De uitvinders van de democratie lopen volledig aan de leiband van de EU. Een prachtig resultaat.
Joost Vsser
HiltermanJean
HiltermanPersoonlijk vind ik het onvoorstelbaar dat overbetaalde technocraten het bestaan hele samenlevingen te ontwrichten en als klap op de vuurpijl daar ook nog eens gewoon mee door gaan, terwijl al 5 jaar blijkt dat de aanpak niet werkt. De muntunie is t probleem. Weg ermee, herstel monetaire flexibilliteit en zet in op samenwerking en versterking Interne Markt. Met respect voor de diversiviteit die nu eenmaal het geval is in Europa.
Intuïtie Trainer
JeanJean
Intuïtie TrainerHilterman
JeanHet is al ter sprake gekomen wat gebeurt er mt Dijsselbloem in zijn functie van voorzitter van de eurogroep zodra hij minister af is?
Ik neem aan dat er dan ook geen Brusselse kermis meer is voor Jeroen.
Hilterman
JeanAan de andere kant zijn we dan wel onze "sterreporter" kwijt.
Het is inderdaad niet voor te stellen dat politici zich steeds dieper ingraven in het gekozen eurotraject terwijl er maar een echte oplossing is.
Ik heb nog steeds hoop dat de oplossing uit Griekenland komt door een afwijzing van het accoord.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het gebed zonder eind van onderhandelen met veel te veel partijen dan opnieuw begint. De tijd zal het leren.
Jean
HiltermanGerrit Zeilemaker
JeanIk bedoel, het wil niet zeggen dat de VS en Duitsland in de pas lopen.
Jean
Gerrit ZeilemakerLeprechaun
Gerrit Zeilemakerhttp://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2015/07/14/der-machtkampf-ist-eroeffnet-frankreich-will-allianz-gegen-deutschland/
Tot mijn verbazing lees ik daar dat zowel Hollande als Schaeble een "Euro-parlement" willen. De achterliggende (beter onderliggende) gedachten van beide heren zijn verschillend, maar de uitkomst is dezelfde !!!!
Jean
LeprechaunIntuïtie Trainer
LeprechaunKeinstein: "Er is nu een periodiek probleem met het financiele stelsel waarbij de middenklasse datzelfde failliete stelsel moet redden van de politiek zodat de politiek zelf niet failliet gaat. Wat uiteraard ten koste gaat van diezelfde middenklasse. Zodra dat financiele stelsel is vervangen door iets beters kan de opgaande lijn weer doorgetrokken worden vooropgesteld dat de EU-halve zolen geen oorlog beginnen met China en Rusland, ophouden met de multiculturele vergissing en stoppen met stoken in islamistan; waar we helaas niet gerust op kunnen zijn. Het is daarom prudent de politiek te ontslaan."
http://www.ftm.nl/column/waarom-duitsers-anders-over-de-crisis-en-de-grieken-zouden-moeten-denken/
Het Franse parlement heeft de 'LIST van @SuperWil' al goedgekeurd, met 412 stemmen voor en 69 stemmen tegen.