
Op 1 juli aanstaande treedt de wet Werk en Zekerheid in werking. Vanuit de wereld van arbeidseconomen komt kritiek op deze wet. Het kabinet wordt verweten 'illusiepolitiek' te bedrijven.
'Bestaat mijn baan straks nog wel?' Die vraag kennen we natuurlijk nog allemaal van het hilarische filmpje uit 2011 over toenmalig fractievoorzitter van de PvdA, Job Cohen, gemaakt door Lucky TV. Maar die vraag is heden ten dage volop actueel - en niet alleen voor uitgerangeerde politici - aangezien de omstandigheden in de internationale arbeidsmarkten in rap tempo veranderen.
Veranderende arbeidsmarkten
Uit een studie van de internationaal bekende vastgoedadviseur CBRE en het Chinese Genesis blijkt dat de komende vijftien jaar de helft van alle bestaande banen verdwijnen, die maar ten dele zullen worden opgevuld door nieuwe. Het goede nieuws daarbij is, dat die nieuwe banen vrijer en leuker worden, maar het slechte dat dit niet geldt voor iedereen. Door immigratie, de open EU grenzen, door robotisering en andere toepassingen van Artificial Intelligence staan vooral aan de onderkant en het midden van de arbeidsmarkt banen op de tocht, concluderen de onderzoekers. Om aan de trend van 'vast' naar 'flex' een einde te maken en de doorstroming op de arbeidsmarkt te verbeteren heeft PvdA minister Asscher een nieuwe wet door het parlement geloodst, waarvan grote delen per 1 juli van dit jaar van kracht worden: de wet Werk en Zekerheid, bedoeld om flexwerkers eerder aan een vaste baan te helpen. In plaats van de huidige kantonrechtersformule - op basis waarvan kantonrechters bij ontbinding van de arbeidsovereenkomst bepalen of een ontslagvergoeding wordt toegekend - krijgt iedereen die langer dan twee jaar bij een bedrijf werkt - ook uitzendkrachten - het recht op een ‘transitievergoeding’: eenderde tot een half maandsalaris per dienstjaar, met een maximum van 75.000 euro (of een jaarsalaris). Het is daarnaast de bedoeling dat tijdelijke werknemers eerder een vaste baan krijgen.Arbeidsmarktdeskundigen vrezen dat de wet zal leiden tot het niet verlengen van tijdelijke contractenArbeidsmarktdeskundigen vrezen echter, dat deze wet juist zal leiden tot het niet verlengen van de tijdelijke contracten van die werknemers. De recente commotie over het lozen van uitzendkrachten door ING bank wordt hierbij als voorbeeld aangehaald. Zo probeerde ING te voorkomen dat vanaf 1 juli, als de nieuwe wet ingaat, de wettelijke ontslagvergoeding moet worden betaald, tot grote verontwaardiging van minister Asscher, die er 'schande' van sprak.
Naïeve illusiepolitiek
In een interview met Het Financieele Dagblad vond de Tilburgse hoogleraar en arbeidsmarktdeskundige Ton Wilthagen dat de PvdA hiermee aan 'naïeve illusiepolitiek' deed. En Wilthagen staat hierin niet alleen. Eerder had al een keur van organisaties zich kritisch uitgelaten over het wetsvoorstel: van de Raad van State tot de Raad voor de Rechtspraak en van de Eerste Kamer tot het Centraal Plan Bureau en de Vereniging van Arbeidsrecht Advocaten Nederland (VAAN). En directeur Jurriën Koop van de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) wees er op dat banen niet aan de keukentafel bedacht worden, maar alleen door economische groei kunnen worden gerealiseerd: 'Deze wet verkleint het verschil tussen flex en vast, maar alleen economische groei kan banen scheppen. De onbereikbaarheid van vaste contracten heeft te maken met de prijs en het risico voor werkgevers. Dat klinkt hard, maar het is de realiteit.' Wilthagen denkt op zijn beurt, dat vooral jongeren de dupe zullen worden van de wet. Tegenover het FD verklaarde hij: 'Bedoeling is dat bedrijven worden gedwongen werknemers eerder vast aan te nemen, maar ik denk dat ze alleen nog maar meer naar zzp-constructies grijpen en nog kortere contracten aanbieden. Jongeren worden daar massaal het slachtoffer van.' Dit beeld wordt ook bevestigd in het afgelopen maand uitgebrachte UWV-rapport over de gevolgen van flexibele arbeid voor werkzekerheid en herhalingswerkloosheid. De trend is duidelijk richting flexibilisering: was in 2003 minder dan een kwart van de werkenden flex, tien jaar later is dat ruim één op de drie. Wilthagen waarschuwt het kabinet voor de lange termijn effecten van deze ontwikkeling, die binnen vijf tot tien jaar tot een structurele mismatch zullen leiden, die ons duur zal komen te staan. Wilthagen: 'De mismatch tussen beleid en de markt komt ons duur te staan. Het raakt aan de inkomenszekerheid van mensen. Jongeren gaan piepen, net als de gemeenten want hun bijstandsbestanden stromen vol.'Een ander geluid
Een heel ander geluid valt op te tekenen uit de mond van PvdA-economen Willem Vermeend en Rick van der Ploeg. In een opiniestuk van afgelopen zaterdag schreven beide heren, dat de politiek blijft hangen in de 'oude' economie. Hierin stelden zij, dat onze economie en arbeidsmarkt dit decennium spectaculair zal veranderen door toenemende digitalisering in combinatie met nieuwe technologie. Volgens de economen is de poging van de huidige regering om deze internationale trend met wetgeving te keren een 'achterhoedegevecht'. Het kabinet moet er juist voor zorgen dat Nederland het beste Europese klimaat heeft voor start-ups en kleine ondernemingen, aldus het duo.De verwachte automatiseringsgolf zal honderdduizenden banen doen verdwijnenDe verwachte automatiseringsgolf zal volgens hen honderdduizenden banen doen verdwijnen, voor een belangrijk deel in de administratieve sfeer, maar ook taken in de financiële, juridische en medische sector zullen worden weggeautomatiseerd. Hierbij sluiten de heren aan bij de eerder genoemde studie van de internationale vastgoedadviseur CBRE en het Chinese Genesis. Vermeend en Van der Ploeg vragen zich af of het snelle tempo van banenverlies wel even snel kan worden opgevangen door nieuwe banen in groeisectoren zoals rondom internet- en andere nieuwe technologie. Ze menen dat het tij slechts gekeerd kan worden via permanente bijscholing: 'Daarvoor zijn in ieder geval adequate om-, her- en bijscholingsprogramma's nodig en onderwijsinstellingen die op alle niveaus met toegespitste leerstof inspelen op de 'smart arbeidsmarkt'. Ook de toenemende globalisering speelt, naast de digitalisering, een belangrijke rol in de veranderende arbeidsmarkt. Het bedrijfsleven krijgt te maken met een scherpere internationale concurrentie met als gevolg meer pieken en dalen op afzetmarkten, aldus de twee economen.
Overheid moet beter handhaven
Ronald Dekker, collega arbeidseconoom van Wilthagen in Tilburg en co-auteur van het boek 'Reflecties op de arbeidsmarkt' uit echter kritiek op de visie van Vermeend en Van der Ploeg. Gevraagd naar een reactie verklaarde hij tegenover Follow The Money: 'De heren doen het voorkomen alsof arbeidsmarkt ontwikkelingen zich volledig buiten ons om voltrekken en dat deze niet deels 'maakbaar' is. Nationale overheden hebben wel degelijk mogelijkheden om (bij) te sturen. Er zijn nu bijvoorbeeld allerlei uitzend- en zzp-constructies, waarmee wordt gepoogd om de bodem onder de Nederlandse arbeidsvoorwaarden te ontduiken. Daarnaast is best beleid denkbaar, dat actief streeft naar een goede balans tussen flexibiliteit en arbeidszekerheid. We hoeven die flexibilisering niet als een soort natuurramp over ons heen te laten komen of zelfs die flexibilisering nog verder te stimuleren. Werkgeversvoorzitter Michaël van Straalen van MKB-Nederland ziet juist vooral voordelen in de versoepeling van het ontslagrecht door de nieuwe wetgeving, al begrijpt hij de ophef die is ontstaan. 'Maar dit is nu eenmaal het polderresultaat. We hebben ermee te werken. Ik zie minnen maar ook plussen. De belangrijkste plus is dat het ook makkelijker wordt om mensen te ontslaan'.Den Haag is verdeeld
Intussen zijn de politieke partijen op het Binnenhof zeer verdeeld over de beoogde nieuwe wetgeving. De SP is net als de CU voorstander van strenge regulering en wil flexwerken vooral duur maken. Paul Ulenbelt van de SP is bijvoorbeeld van mening dat ZZP'ers [zelfstandigen zonder personeel, red.] voortaan de kosten voor arbeidsongeschiktheids- en pensioenverzekeringen bij hun opdrachtgevers in rekening moeten brengen. De PvdA vindt het 'onzinnig', 'heel gemakkelijk' en zelfs 'stuitend' om nu al een oordeel te hebben over een wet die nog niet eens van kracht is en de VVD stelt net als PvdA economen Vermeend en Van der Ploeg, dat de voortschrijdende flexibilisering onvermijdelijk is door de globalisering en automatisering en dat ingezet moet worden op permanente bijscholing.En de polder poldert vrolijk verderEn zo poldert de polder vrolijk verder zonder dat er sprake is van een echte coherente visie over waar het naartoe moet met de arbeidsmarkt. De één verwijt het kabinet 'tunnelvisie' door in te zetten op het willen bevorderen van vaste langjarige arbeidsovereenkomsten, daar waar flexibilisering noodzakelijk wordt geacht om aan de eisen van 'de nieuwe economie' te kunnen voldoen (Vermeend); de ander verwijt het kabinet juist te weinig te willen doen voor de rechtspositie van flexibele werknemers. Hoogleraar Wilthagen ziet net als Dekker meer heil in een slimmere regulering van de arbeidsmarkt, die actief streeft naar een goede balans tussen flexibiliteit en arbeidszekerheid. Hij uit dan ook kritiek op de huidige Haagse aanpak: 'Den Haag heeft de luxe om dingen af te spreken die niet aan de werkelijkheid worden getoetst. Daarmee houd je het poldermodel bij elkaar, is dan het argument. Maar we zijn niet op aarde om conservator van een museum te zijn. (...) De PvdA bedrijft illusiepolitiek en de VVD heeft weinig binding met dit soort afspraken, maar houdt zich koest om de politieke vrede te bewaren.' Deze discussie over flexibilisering van de arbeidsmarkt haakt natuurlijk ook in op de voorgenomen beursgang van ABN Amro. Immers, we hebben geconstateerd dat collega werkgevers als ING en Nationale-Nederlanden nu al op de wet anticiperen, die regelt dat flexwerkers niet na drie, maar na twee jaarcontracten een vaste aanstelling moeten krijgen. Dit betekent dat een te grote flexibiliteit van de factor arbeid de innovatieve kracht van ondernemingen kan verzwakken. Een eventuele beursgang van ABN Amro betekent ongetwijfeld dat optimalisatie van 'aandeelhouderswaarde' nog meer centraal zal komen te staan in plaats van werkgelegenheid.
Toonaangevende arbeidsrecht advocaten geloven niet dat de wet gaat werkenToonaangevende arbeidsrechtadvocaten geloven dan ook niet dat de voorgestelde wetgeving zal leiden tot het aannemen van meer vast personeel, zoals met de wet wordt beoogd. Interessante vraag hierbij is wat dit betekent voor de productiviteit van het personeel.
96 Bijdragen
DrNomad
carthago
Joost Visser
carthagolooxcie
Force 8
hij heeft als wethouder financien van de gemeente Amsterdam blijk gegeven van een verregaande incompetentie
op het gebied waar hij verantwoording voor droeg .
Hij zal daarover Onder Ede moeten verklaren in een ingesteld onderzoek .
Gevreesd moet worden dat hij óók in de regering -net als overigens véle andere ministers en staatssecretarissen-
wéér slachtoffer is geworden van zijn (cq hun) eigen incompetentie.
Zoals in bovenstaand artikel afdoende lijkt aangetoond .
Het is slechts wachten op een parlementair onderzoek cq parlementaire enquete mbt tot de uit zijn werkzaamheden
(en bij voorkeur óók die van zijn collega bewindvoerders) voortvloeiende rammelende en wellicht zelfs kafkiaanse of anderszins
absurdistische Wet & Regelgeving .
("Van God Los" zou een oud-SGPér wellicht zeggen)
dicko
ook in op de voorgenomen beursgang van ABN Amro. Immers, we hebben
geconstateerd dat collega werkgevers als ING en Nationale-Nederlanden nu
al op de wet anticiperen, die regelt dat flexwerkers niet na drie, maar
na twee jaarcontracten een vaste aanstelling moeten krijgen.
Dit
betekent dat een te grote flexibiliteit van de factor arbeid de
innovatieve kracht van ondernemingen kan verzwakken."
Ik kan niet helemaal volgen hoe de zin "Dit betekent ..." volgt uit het daaraan voorafgaande.
Wordt bedoeld dat de innovatieve kracht van ondernemingen mede afhankelijk is van de (max) duur van flexcontracten? Hoe dan?
Wanneer het (specifieke) flexwerkers zijn die voor de innovaties zorgen kan je ze m.i. gewoon in dienst nemen, ook na een jaar al. En wanneer alleen bedoeld wordt dat men dynamisch moet kunnen inspelen op (productie)pieken begrijp ik het verschil tussen 2- en 3-jaars (max) contracten niet zo goed. Ja, je moet in vergelijking tot de max flexperiode iets meer mensen inwerken (dus vaker een improductievere periode incalculeren) maar dat lijkt me een bedrijfseconomische afweging, geen innovatie probleem.
Wellicht kan de schrijvert hier nog een lichtje op schijnen...
Jean
dickohttp://www.volkskrant.nl/opinie/flexwet-funest-voor-wetenschap~a3989469/?akamaiType=FREE
Citaat: In de nieuwe flexwet moeten academische medewerkers na vier jaar werk er
maar liefst zes maanden uit. Daardoor zullen vooral de getalenteerden
de academie verlaten.
pubben
JeanHup ze schuiven de mensen weer een tijdje de werkeloosheid in en het hele circus begint opnieuw. Hier worden hele groepen mensen ordinaire handel.
En Jean werkgevers zijn 10 (dus 12 jaar inclusief de 2 jaar ziektewet) eigenriscico drager voor mensen die ziek worden. Ongekend in de wereld met een bizarre belangen verstrengeling. Ook hier gaan private bedrijven aan de slag met met een kafkaëske regelgeving. Mijn privacy gegevens liggen overal. Bij het UWV, bij het pensioenfonds, inmiddels bij 3 jawel 3 private bedrijven, bij mijn ex werkgever, die me gewoon na 2 jaar mag ontslaan en mij ook nog 10 jaar moet volgen.
Binnenkort liggen die bij de gemeente, ik ga het dus principieel weigeren, ik weet nog niet hoe dat moet, omdat het EPD, electronisch patiënten dossier ook nog eens zo lek is als een zeef. Straks door allerlei ambtenaren gewoon in te zien.
Dat rondpompen is een NL probleem en mensen die kritiek hebben worden er overal, links of rechts om uit gewerkt. Er staat altijd wel weer een flex werknemer klaar.
De Nederlandse burger zou massaal een beroep moeten doen op het EVRM
Het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens.
Ik kom als leidinggevende uit de zorg en die systemen deugen niet.
We beginnen de eerste huisartsen al te horen: 'Wat, een ambtenaar die mij om privacy gegevens komt vragen?'
Jean
pubbenpubben
JeanDaar kreeg ik mee te maken in 2009. Eigen risico drager, niemand op HRM die dat wist, (grote zorg organisatie), ziek van het werk, ik ben dus afgekeurd (niet duurzaam), kreeg 7 mnd geen geld, heb een "nep jaaropgave geeist' want anders ook problemen met de belastingdienst, ging naar de rechter ( zelf betaald tienduizenden euro's) voor alles wat er mis is in de zorg, het publieke belang, systemen die niet deugen qua privacy en ik reageer inmiddels letterlijk fysiek onpasselijk en woedend, nooit geweten dat een mens zo boos kan zijn over zoveel slecht bestuur.
Begrijp je nu waarom ik pleit voor een Constitutioneel Hof.
Onze rechters mogen alleen maar regeltjes volgen en geen wetten terugsturen als ze niet deugen.
Zijstraat, is er een verschil tussen de deugdethiek en de plichtethiek, waar hebben die hun wortels in de geschiedenis?
WtW
pubbenLoslaten en bakens verzetten, anders ga je kapot. Klinkt hard, maar is beter voor je. Ook niet teveel vasthouden aan "rechten", want je hebt alleen jezelf ermee en het blokkeert je (of kinderen moeten afhankelijk zijn, dan is het uiteraard anders). Ze winnen altijd, het gaat om macht en geld voor de top. Bezuinigen op zorg om zoveel mogelijk (onnodig duur) vastgoed neer te kunnen zetten en zo weer even economisch "groeien". Eigen pad trekken.
pubben
WtWHier staan eeuwenoude wijsheden, privacy, beroepsgeheim op het spel.
WtW
pubbenZie ook "Fatale liefde voor bevolkingsregisters" http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/31122/fatale-liefde-voor-bevolkingsregisters.html . "Ergens in zijn brein moet een scheiding zijn ontstaan tussen de ‘papieren menschen’ in zijn systeem en de ‘natuurlijke menschen’ van vlees en bloed. Geleidelijk aan nam de zorg voor de papieren mens de plaats in van de zorg voor de echte mens."
pubben
WtWgegevens over eventuele inburgering en inburgeringsverplichtingen,
nalevingsgegevens (of je je aan de wet hebt gehouden),
onderwijsgegevens, pensioengegevens,
gegevens of een persoon na een periode van ziekte zich aan de re-integratieverplichtingen houdt of heeft gehouden,
gegevens over schulden,
uitkerings-, toeslagen- en subsidiegegevens,
gegevens over vergunningen en ontheffingen,
zorgverzekeringsgegevens.
dicko
JeanZie o.a. http://www.trendel.nl/verzuim/gevolgen-werkgever-bij-wia-instroom/
"... als de werknemer na twee jaar ziekte in de WGA komt, is de werkgever nog
maximaal 10 jaar lang financieel verantwoordelijk voor de
uitkeringslast van deze werknemer!!"
(dus niet voor loondoorbetaling, maar wel voor uitkering; iets met regen en drup?)
pubben
dickoDaar kan ik weer bezwaar tegen maken mijn werkgever weer, dat is gekmakend.
Jean
dickopubben
JeanIk probeer je ook duidelijk te maken dat medische gegevens van alle decentralisaties straks door (niet medici) dus gewone gemeente ambtenaren in te zien zijn.
Je moet nog gaan begrijpen wat ik hier schrijf, komt nog wel.
De Nederlandse burger zou massaal een beroep moeten doen op het EVRM. Het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens.
Jean
pubbenpubben
JeanDat is niet het geval, inmiddels is ook het beroepsgeheim, IN de systemen afgeschaft. De vrije artsen keuze staat ook op het spel, de verzekeraar gaat hier sturen.
Inmiddels is er ook een wet door de Eerste Kamer, die elektronische inzage geeft, ja voor wie allemaal?
De burger mag straks vooraf gaan aangeven, wie daar toegang moet krijgen, alsof die van tevoren weet welke ziektes hij gaat krijgen.
Dat is debiel, ik heb er geen ander woord voor.
Er is zelfs een wet aangenomen die de burger met een uitkering kan verplichten om zich te laten behandelen, ook als hij het daar niet mee eens is.
Bizar.
pubben
JeanWtW
Jeandicko
Jean;-)
dicko
dickoOp 13 mei is er weer één, in Barendrecht. Gaat nadrukkelijk over de risico's aan werkgeverszijde, met enige focus op de K in MKB.
Zie http://www.nouveauconsultancy.nl/workshop/
Jean
dickoJoost Visser
Jeanpubben
JeanIk krijg steeds meer het gevoel, dat hier data zucht gedreven krachten van onze (zorg)verzekeraars achter zitten, die alles maar dan ook werkelijk alles van de burger willen weten. En NL wil het eerste land zijn waar alles via de i-overheid gaat lopen.
Worden er ESF gelden gebruikt voor de dwangarbeid?
FTM had er ooit een artikel over, hier is de link:
http://www.ftm.nl/column/ad-melkert-esf-subsidies/
Ton Wilthagen adviseert ook de gemeenten over de decentralisaties, hij zou dat toch moeten weten. Misschien nog andere subsidies?
Hij schrijft:
"De inkoop van arbeid is aan het veranderen, het verschuift van banen naar projecten en handelingen.
Zo kijk ik:
Ik zie hele groepen mensen schuiven naar de gemeente (conform stroomschema's). En ordinaire handel worden.
De verstandelijk gehandicapten de sociale werkplaats UIT en naar het bedrijfsleven, de bijstandsgerechtigden als dwangarbeider erIN.
WMO, waar keukentafel gesprekken (we hebben ook andere woorden nodig) geen gesprekken zijn, maar elektronische besluiten en ordinaire bezuinigingen.
PGB naar de SVB, zorg is een andere tak van sport dan sociale verzekeringen, dat past daar per definitie niet.
Is dat spreadsheet logica van onze wetenschappers?
jefcooper
pubbenVoor diegenen die lage arbeidskosten willen.
Dat de Duitse bedrijven, die continuïteit en fatsoenlijke lonen bieden, vooral middelgrote familiebedrijven zijn, met loyale en hoog gekwalificeerde medewerkers, dat kunnen Eurostat en OESO niet in hun statistiekjes verwerken.
Zoiets gaat Pechtold ook boven de veilingpet.
dicko
JeanIk krijg wel de indruk dat het dan om heel specifieke situaties gaat met (potentiële) innovaties die niet tot bedrijfsresultaten leiden (zoals idd bij projectfinanciering en sommige onderzoeksomgevingen).
Wanneer bij een 'echt' bedrijf de resultaten onder druk komen te staan vanwege verminderde innovatieve kracht ten gevolge van de flexregels, is het m.i. gewoon een afweging van ondernemersrisico's: innovatieve kracht tegenover risico's van vast personeel.
Wanneer de risico's van vast personeel dan groter zijn dan de innovatieve winstkansen, valt het denk ik ook wel mee met de toegevoegde innovatieve kracht van de flexwerker(s).
Jean
dickopubben
Jeandicko
JeanToch kan ik er vanuit een bepaald perspectief nog wel een logica in ontdekken ook: wanneer een werknemer *in de uitvoering van zijn werk* ziek is geworden (dus ten gevolge van omstandigheden die enkel en alleen te maken hebben met het werk), zie ik wel argumenten om degene die uiteindelijk de revenuen van 's werknemers inspanningen opstrijkt (de werkgever) ook de risico's te laten lopen voor de gevolgen van ziek worden ten gevolge van .dat werk.
Alternatief is nl dat je de samenleving, die die revenuen niet heeft genoten, opzadelt met die gevolgen.
Het vervelende (en onrechtvaardige) voor werkgevers is dat veel ziektes géén 1 op 1 relatie met het werk hebben.
Benen breken tijdens ski vakantie bijvoorbeeld. Waarom moet de werkgever daarvoor opdraaien? En dat kan zelfs zo zijn wanneer dat been gebroken wordt NA AFLOOP van de arbeidsovereenkomst.
Of mensen die ten gevolge van persoonlijke omstandigheden (mentale gestel, familie omstandigheden, etc) ziek raken. Kan de werkgever ook niks aan doen.
Maar goed, dit verhaal gaat een beetje voorbij aan het flexcontracten probleem.
Jean
dickopubben
JeanDe BTW op verzekeringen is al naar het hoogste tarief. Kassa voor de staat.
Aansluitend op de flex discussie, is het voorspelbaar dat werknemers met een vast contract nu makkelijk ontslagen kunnen worden. Weliswaar met een vergoeding maar wel weer met allerlei verplichtingen.
In de zorg zijn al veel mensen collectief ontslagen voor 1 juli. Goed opletten, Jean.
Dus die hebben niets meer aan al die verzekeringen die er aan staan te komen en ze hebben er ook het geld niet voor.
pubben
JeanEr zijn WGA hiaat verzekeringen, maar de burger weet dat niet.
Toen ik te maken kreeg met eigenrisico drager van mijn werkgever ben ik is in de CAO van het UWV gaan kijken. Die waren wel collectief verzekerd voor dat hiaat. Ook bij de Autoriteit Financiële Markten, goed geregeld.
Maar de gewone werknemer weet niets.
Hier schieten onze leidinggevenden tekort.
dicko
pubben't Is ook best een complexe regelgeving, en de gevolgen dan een keuze om eigen risico te dragen zijn mede afhankelijk van of je op het moment van keuze als werkgever al zieke werknemers hebt of niet.
En de eerste 2 jaar of de laatste 10 jaar maakt ook nog verschil.
pubben
dickodicko
JeanEn dan betaalt de werkgever het via een omweg alsnog ... zei iemand iets over rondpompen? ;-)
Hoe de vergelijking met de buurlanden uitpakt weet ik niet, alleen kan ik me niet voorstellen dat met die termijnen van een paar weken alles is gezegd.
Wanneer iemand te ziek is om te werken en (na X weken) geen loon ontvangt, maar ook niet dood gaat, moet er een externe partij zijn die de kosten voor zijn bed, bad en brood ophoest. Als dat niet de werkgever is, is het waarschijnlijk de samenleving.
pubben
dickoMvdB
pubbenpubben
MvdBWtW
dickodicko
WtWWtW
dickoWtW
Jeandicko
WtWIk heb (lang geleden) zelf jaren als uitzendkracht gewerkt en baalde als een stekker toen destijds de wet Flex & Zeker (meen ik) werd ingevoerd, die voor mij tot allerlei verplichtingen leidde.
Ik had helemaal geen behoefte aan vastigheid of werknemersrechten, het enige recht dat ik echt waardeerde was de vrijheid om naar gelang de eigen behoefte wel of niet te gaan werken, of ergens anders te gaan werken (ander bedrijf of heel ander soort werk), en die vrijheid werd me juist afgenomen.
Watching the Wheels
dickodicko
Watching the WheelsDaarnaast dreigt het risico van teveel verplichtingen aan gaan een leven lang... hoe eerder je tegen die muur op loopt, hoe meer profijt je van die ervaring kan hebben.
Men zou af moeten van de illusie dat je vanaf het moment dat je van het potje af bent, kan leven als een prins. Er moet gewoon de tering naar de nering gezet worden. Regel eerst dus je eigen nering voordat je gaat teren op bronnen die er niet zijn. Een eipet van twee jaar oud doet het ook gewoon, net als een tweedehands scooter of auto. En als je 40 jaar mag werken hoef je niet op de 25e al aan de top te zitten (en vervolgens op andermans kosten 3 jaar te herstellen van een burn out ten gevolge van je eigen stommiteiten).
WtW
dickoWtW
WtWJean
WtWPsychiater Jan Derksen velt een hard oordeel over de jonge generatie van tegenwoordig.
WtW
JeanJean
WtWWtW
JeanJean
WtWWatching the Wheels
Jean'Saamhorigheid' (grotere samenhang, waardoor iedereen min of meer hetzelfde denkt of als achtergrond heeft, kijk naar religie, groot, groter, grootst) versus kleinere eenheden (menselijke maat).
Stelling: Het internet organiseert de nieuwe 'saamhorigheid'.
Watching the Wheels
Watching the WheelsEerst kerken, later de radio, weer later TV, het Nederlands elftal, het Eurovisie Songfestival, de euro?
We leven in een tijd van steeds verdere individualisering (je kunt de buitenspiegels van je auto zelfs een eigen kleur geven bij wijze van spreken). Saamhorigheid moet meer vanuit de overheid komen, terwijl die juist van los zand en vriendjespolitiek aan elkaar hangt. Multinationals zijn de nieuwe kerken, de nieuwe landen, de nieuwe regeringen, de nieuwe saamhorigheid. Daarom hoeven ze ook geen belasting te betalen, net als kerken ;-).
pubben
JeanAls leidinggevende zie je dat in de praktijk!
En tegenspraak UIT onze organisatie niet meer terecht komt, waar het terecht zou moeten komen. Hoe komt dat?
Nogmaals, hoe komt dat?
Vul hier maar eens in, alleenstaande ouder, twee jonge kinderen op opvang, 24K salaris, huurhuis, 650 euro/maand.
Check bruto netto.
Is NL probleem die zwijg en angstcultuur in onze organisaties, ik blijf het herhalen.
G. Maenhout
De opgelegde 24 uurs-economie heeft gemaakt dat winkels vaker en langer open zijn, maar de banken (en dan vooral het onmisbare betalingsverkeer) "werken" nog steeds op de oude manier. Niks real-time overboeken, alles gaat nog steeds in batches.
Dirk Kurzweg
G. Maenhoutveel te veel vasthouden aan denken op de oude manier… @carthage, ben het eens met jou conclusie. Belasting op arbeid, tja… Eigenlijk moet veel meer veranderen. Er is gewoon niet meer zat werk. Nederland moet het in de toekomst echt hebben van veel innovaties. Als de geest vrij is (en zonder stress over het overleven) komen de meesten ideeën. Ook heel veel andere dure problemen lossen zich dan op. Dacht net terug aan de prachtige film uit Zwitserland… Ontzettend veel problemen de
in 2008 al waren genoemd zijn nu alleen maar erger geworden. Men kwam toen al met oplossingen, de nu zeker zullen gaan werken. Minst de politiek ook gaat omdenken/kantelen. Bekijk deze film, lange mooiere versie (138:45) http://bit.ly/1bbeI0C Het kan
(via instellingen) wel worden ondertitelt in het NL’ s. Gelukkig beginnen nu ‘voorzichtig’ wat pilootprojecten (Wageningen/Nijmegen) Echter nog
met veel te veel regels en het duurt allemaal veel te lang. Jean je hebt een
mooie samenvatting en analyse gemaakt.
Watching the Wheels
Het is voortdurend korte termijn politiek. Het verkopen van nutsbedrijven leverde op korte termijn geld op dat geïnvesteerd kon worden in de economie. Prima, dan draait het even lekker, maar je kunt niet meer terug (of het kost bakken geld zoals bij ABN AMRO).
Bij die andere ontwikkelingen idem, de euro weer omruilen voor de gulden, ZZP'ers weer onder CAO laten vallen, het kost aan alle kanten geld om de oorspronkelijke korte termijn voordelen weer om te buigen naar iets met meer zekerheid voor de werknemer. Bedrijven rekenen inmiddels op deze manier van werk inkopen, dat draaien ze niet ze moeten niet zonder schade terug.
TTIP is de volgende stap in het korte termijn voordeeltjes beleid. Meer concurrentie, even snel wat banen en daarna een nieuwe realiteit met meer concurrentie, lagere marges en je kunt niet meer terug. QE, lage rente, lage olieprijs, allemaal korte termijn voordeeltjes die straks als een 'boomerang' een rekening presenteren.
Enige wat we kunnen doen is 'iets slimmer werken dan de rest van Europa' en dat wordt dan beloond met extra afdracht, zodat we nog steeds geen ruimte over houden om interne problemen richting toekomst aan te pakken ;-). O ja ... defensie heeft jaarlijks 5,7 miljard extra nodig (proest), zie Teletekst. Leuk geprobeerd dat 1-2-tje met de (oud)-politici, lobbyisten en lieden uit de ontwikkelings'hulp'industrie. Ze zijn vooral voor zichzelf bezig. 12 samenwerkende hulporganisaties x 80.000 euro per directeur en dan 1 miljoen ophalen voor Nepal.
WtW
Watching the WheelsWtW
WtWBob Fleumer
Jan Willem de Hoop
Goed artikel en goed dat het onderwerp geagendeerd wordt hier.
DrNomad
Jan Willem de HoopJan Willem de Hoop
DrNomadHilterman
Jan Willem de HoopMet een eerste minister die zijn wetsvoorstellen zelf als zodanig zwak beoordeelt dat ze een plenaire behandeling in het parlement niet zullen overleven en zich daarom terugtrekt in zijn torentje om daar met een geselecteerd aantal partijen te overleggen om aan een meerderheid te komen blijft er van de parlementaire democratie weinig over. Opvallend dat geen van de partijen in de TK tegen deze praktijk protesteert.
Met Rutte en zijn streken is de democratie in Nederland ten grave gedragen. Een geweldige prestatie van het beste kabinet ooit. wat een gotspe.
Joram
Ik heb eigenlijk maar tot hier gelezen, en de rest van het artikel overgeslagen. Het kabinet dóét ook aan illusiepolitiek… dat doet het al jaren, en dat doen ze nu, en dat gaan ze in de toekomst ook gewoon doen. Dat is de manier waarop men "rolt" daar.
En verder wat @Bob Fleumer ook zegt in deze comments: Nederland (de rest van de EU ook trouwens) heeft heel hard een totale reset nodig. Weg huidige politici (op misschien een enkeling na zoals Omtzigt en Bontes?), en compleet van nul af aan alles weer opnieuw opbouwen. De huidige situatie is een onhoudbare, zowel financiëel als politiek gezien, en als er niet snel iets drastisch veranderd geloof ik dat de problemen niet te overzien zijn binnen 10 jaar.
Irazurules
Maarten Wienbelt
Irazuruleshttp://www.volkskrant.nl/economie/ing-ontslaat-externen-om-vaste-krachten-te-redden~a3980213/
en
http://www.awvn.nl/actueel/nieuws/ontslagbesluit-op-1-januari-aangepast-voor-payrolling
Irazurules
Maarten WienbeltHet ging mij echter met name om de ziekteproblematiek.
Ik vind het niet erg om een medewerker een ontslagvergoeding te betalen, als ik weet waar ik aan toe ben. Hier kan ik voor reserveren.
Een medewerker die uit zijn humeur is en misbruik maakt van de ziektewet kan ik alleen niet verdragen. Principieel niet, en ook economisch niet. Zo iemand moet ook bij een terecht ziekteverlof (of bv bij een kitesurfongeluk :) vervangen worden en levert dubbele kosten op die niet te dragen zijn.
Ik zie Payrolling dus een soort verzekering tegen onredelijk ziekteverzuim. Kost 5-10% en geeft daarmee wel druk op salarissen.
Hilterman
IrazurulesDe oplossing is het bestrijden van stompzinnige wetgeving gemaakt door incompetente politici.
Zie de averechtse werking van Asschers flexwet aanpassingen.
Zie de gevolgen van het afwentelen van het ziekterisico op werkgevers.
Dat afwentelen onthoudt grote aantallen werknemers een aanstelling voor onbepaalde tijd bij het MKB. Erger nog het remt de economische ontwikkeling.
Kleine bedrijven kunnen zich niet ontwikkelen omdat de risico's bij het aanstellen van nieuwe medewerkers absurd groot zijn.
Arbeidsplaatsen door innovatie?
Dat zal best wel. Voorlopig zijn er meer arbeidsplaatsen te vinden bij bakkers, slagers, loodgieters, schilders, aannemers, boekhouders, fietsenmakers etc.
Irazurules
HiltermanHilterman
IrazurulesAan payrolling zal binnenkort ook wel een eind gemaakt worden wanneer blijkt dat het uitsluitend dient om de risico's van de bestaande sociale wetgeving te vermijden.
Zolang lieden als Rutte aan het roer zitten wordt de samenleving nodeloos gecompliceerd gemaakt. Dan zien steeds meer goedwillende mensen af van hun plannen iets te gaan ondernemen.
Kijk naar de omslachtige compromissen bij de Bed, bad en brood regeling. Daar kan een normaal mens niets meer mee. Een prima voorbeeld van de ongebreidelde overlevingsdrang van een zwak kabinet dat 18 maanden geleden al opgedoekt had moeten zijn.
Maarten Wienbelt
IrazurulesEinde Payrolling
Leprechaun
Mars is inmiddels goed bereikbaar en dat lijk mij voorlopig ver genoeg.
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
Jean
Guesttheoprinse
Verwant met de flexwet is de opmerking van Telegraaf journalist Martin Visser die akoord gaat met het afschaffen van het jeugdloon in ruil voor demotie voor ouderen. En ook dat de AOW naar 67 onrechtvaardig en schadelijk is omdat de overheid een duurdere AOW uitspaart in ruil voor een goedkopere jongeren bijstand maar de ondernemer 2 jaar langer een duurdere oudere werknemer in dienst moet houden en 2 jaar langer moet wachten om een goedkopere jeugdloner in dienst te nemen.
Mijn voorstel is om de robotisering te versnellen en de extra werkloosheid te compenseren door de leerplicht te verlengen. De werkloze moet gefinancieerd worden uit extra-proportionele arbeidsproductiviteit van de robot. Daarmee krijgt Nederland tevens een hoger opgeleide bevolking en een moderner industrieel, technologisch en wetenschappelijk complex.
https://www.youtube.com/watch?v=h2c1ktzrjAA
dicko
theoprinseIk zie nog even niet hoe we een intelligentere instroom kunnen bewerkstelligen (anders dan via een Brave New World -achtig systeem van geboortecontrole).
Guest
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
pubben
GuestNu let op, toen ik ziek werd, mijn baan als leidinggevende kwijt raakte en startte met re-integratie op HRM was de vraag: 'Waar is zij goed in wat kunnen we haar laten doen?' Antwoord: (en zo hoor je nog eens iets over jezelf, dat soort vragen staat niet meer in functionering- en/of beoordelingsgesprekken.) 'Zij is een leidinggevende van nature, management is niet aan haar besteed en zij is van de vragen die nooit iemand stelt in deze organisatie.'
Hoe krijg ik nu duidelijk gemaakt waarom onze zorgsystemen zo lek zijn als een zeef?
bps
Ik heb er zelf geen tijd voor en geen weet van.
Een soort blendle, maar dan over één onderwerp.
"Follow The Money selecteert", wekelijks op zondag, heeft dezelfde blendle eigenschap.
Dat alleen al maakt het die € 70,- per jaar FTM-lidmaatschap meer dan waard. Bedankt.
Jean
bpsbps
JeanOp zo'n manier verricht je werk voor lezers van FTM die dat dan zelf niet hoeven op te zoeken. De links staan in je artikelen verzameld. Je hoeft er alleen maar op te klikken.
Dat is toch zeker wel wat waard?
pubben
Jean"Hoe Nederland vast liep in #flex" - zou toch mooie titel van boek of proefschrift zijn;ik wil het graag begeleiden.
Waarop Paul Ulenbelt: Jouw aandeel met "flexsecurity" ? Dat hoofdstuk schrijf ik graag in dat boek.
Wat er de afgelopen jaren gebeurd is aan de onderkant van de arbeidsmarkt moet nog op tafel en dat is ook Alexis de Tocqueville die daar voor waarschuwt.
Ik heb het over onrechtvaardig en slecht bestuur. Met al dat geflex krijgen we een onverschillige angst en zwijg cultuur en 'leugenachtige publieke' instellingen.
Dat is erg.
Blijft staan dat het goed is om de hard werkende NL-er, die te druk is om de grote lijnen te kunnen zien, te informeren.
Ik vind dat er veel mis in onze maatschappij.
Ook in de zorg, het plakken van etiketten op de mens, in het pre ICT tijdperk een gewone gedragsbeschrijving, vandaag als oorzaak van ziekte.
Die data zucht gedreven cultuur, ik ben daar tegen.
jefcooper
Orwell voorspelde dat woorden het tegendeel zouden gaan betekenen van hun echte betekenis.
De wet gaat dus over werkloosheid en onzekerheid.
Participatiemaatschappij was, denk ik, de eerste Orwelliaanse kreet, de betekenis daarvan is 'laat ze verrekken'.
Von der Dunk legde het goed uit: zonder dat ons iets wordt gevraagd wordt de permanente Angelsaksische struggle for life ingevoerd.
Vaste banen zijn de rijken een gruwel.
Zoals VS presidentskandidaten schamper opmerken: 'the European nanny states'.
Die zijn dan nu ook snel aan het verdwijnen, zie de opstelling van ook een VS presidentskandidaat 'I have no compassion with the poor'
Ludovikaa
Hilterman
LudovikaaIk noem extra accijns op motorbrandstoffen, verandering bij de MRB vrijstelling voor oldtimers,
jojobeleid lagere btw op onderhoudswerk aan huizen, etc.
Nederland wordt gekenmerkt door toenemende onzekerheid op fiscaal gebied. Dat remt de economische ontwikkeling.
Ad hoc beleid staat haaks op een overheid waar burgers en bedrijven op kunnen vertrouwen.
Hilterman
Kleinere ondernemers kunnen geen mensen meer aannemen voor onbepaalde tijd vanwege de absurde niet verzekerbare risico's bij langdurige arbeidsongeschiktheid ook al is die niet arbeid gerelateerd.
Die laatste voorwaarde bestaat wat betreft de financiële gevolgen wel in Duitsland en België.
Dit soort wetgeving nu weer gevolgd door de transitie maatregel na twee jaar flexcontracten is een directe bedreiging voor de werkgelegenheid en de stabiele ontwikkeling van bedrijven.
Steeds weer nieuwe medewerkers moeten aannemen is sterk kosten verhogend voor de ondernemer.
Werkgelegenheid is niet maakbaar middels een Haagse wet of maatregel. Werkgelegenheid ontstaat alleen in het bedrijfsleven wanneer daarmee de kans op een positief bedrijfsresultaat wordt vergroot.
pubben
HiltermanDe huisartsen zouden massaal een mededeling in hun wachtkamer moeten hangen dat privacy en het beroepsgeheim niet meer bestaan.
De verzekeraar kijkt altijd mee en stuurt steeds meer.
Bartje
Nu op 1 heel klein detail na?.
In de VS zijn de vakbonden ijzersterk en bepalen het uurloon en niemand anders.
Havenwerkers 68 dollar per uur uiteraard zo flex als maar mogelijk.
Hij/zij weet nooit of er morgen werk is, maar weet wel zeker dat zijn gewerkte uren worden betaalt en zijn pensioen premie en heden ziekenfonds.
In VS werken zonder lid te zijn van een vakbond, dacht het niet.
In de EU moet je geen lid van de bond zijn anders lig je er uit is heden de tendens.
Anton van Haasteren
We moeten aannemen dat de trend om te automatiseren niet zal stoppen maar alleen maar zal toenemen naarmate de technische know how zal vorderen. Persoonlijk denk ik dat het niet lineair zal gaan maar logaritmisch, m.a.w., het zal veel harder gaan dan we denken vooral ook door de concurrentie vanuit andere geïndustrialiseerde blokken.
We moeten dus nu gaan nadenken hoe we dat op moeten vangen. Korter werken lijkt mij een voor de hand liggende oplossing. Vreemd genoeg investeert de overheid juist in het tegendeel.
Ook moeten we anders gaan kijken naar inkomens De inkomensverschillen zijn al toegenomen en naarmate er minder mensen zullen werken, zal dat verder op gaan lopen, zo dat de dynamiek van de samenleving af gaat remmen.
Hilterman
Anton van HaasterenDie werkeloosheid is voor de getroffen werknemers een groot drama. Daar wordt door de politiek te makkelijk over heen gestapt.
Het is bovendien verlammend voor de economische ontwikkeling door de enorme lastendruk die er door ontstaat.
Dit soort bewuste keuzes bij Rutte II durf ik rechtuit als misdadig te betitelen.
Onvoorstelbaar dat de PvdA daar actief aan meegewerkt heeft.
De kiezer heeft dat beleid terecht afgestraft.
Adriana Fonseca
ZZP-ers kosten van pensioen en arbeidsongeschiktheid bij de opdrachtgever neerleggen? De SP kan niet dommer zijn! Dat gaat tegen alle regels van een ondernemer zonder personeel. Maar de domste van deze opmerking van de SP is: de belastingdienst gaat zeker hier niet mee akkoord en zal de ZZP-relatie als een arbeidsovereenkomst zien. Einde ZZP-ers.
Een SP politicus die dit zegt mag niet in de 2e kamer zijn.