
Op 21 maart stemt Nederland over de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, in de volksmond ook wel de Sleepwet genoemd. Moet ik voor of tegen zijn, vraagt Harry Lensink zich af. Voor Follow the Money gaat hij op zoek naar het antwoord.
Referendum: dit is het plan-B van Rutte
Het sleepwetreferendum is eigenlijk overbodig (maar ga toch maar stemmen)
Veiligheid of privacy? Dit is wat je écht moet weten over het sleepwetreferendum
Sleepwettest: slechts 1 op de 400 mensen weet hoe de Wiv werkt
Ik weet wat ik ga stemmen op 21 maart (maar het was een verdomd lastige keuze)
Wie controleert de Nederlandse spionnen?
Hé, wat moet die spion in mijn smartphone?!
Kamer kiest voor uitgesproken Sleepwet-voorstander Ronald Prins als controleur geheime diensten
Wat doet de geheime dienst met al die data?
Big Brother will be watching – of valt dat wel mee?
Beeld door EFF (via Flickr) © CC BY
Wie controleert de Nederlandse spionnen?
Op 21 maart stemt Nederland over de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, in de volksmond ook wel de Sleepwet genoemd. Moet ik voor of tegen zijn, vraagt Harry Lensink zich af in dit dossier. Vandaag aflevering 5: wat stelt de controle op de geheime diensten onder de nieuwe wet eigenlijk voor?
Hij is toegankelijk, visionair, rechtdoorzee, onmiskenbaar intelligent en weet als geen ander welke gevaren er loeren in het parallelle online universum. Op heel veel plekken zou Ronald Prins the right man for the job zijn. Maar dat de voormalige eigenaar van computerbeveiligingsbedrijf Fox-IT lid is geworden van de commissie Toezicht Inzet Bevoegdheden (TIB) en zodoende straks de geheime diensten controleert, is pure armoe.
Voor die functie, waar onafhankelijkheid het vertrekpunt is, wil je niemand die zelfs ook maar de schijn van vooringenomenheid tegen heeft. En dat is voor Prins — met zijn verleden bij de AIVD, zijn succes als ondernemer met klanten uit kringen van (contra)spionage en zijn uitgesproken voorkeur voor de nieuwe Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (Wiv), de door tegenstanders zo verguisde Sleepwet — toch knap lastig.
Zijn benoeming tekent dan ook vooral het gebrek aan capabele mensen. De overheid zocht een expert die volkomen senang is in het cyberdomein én zijn kennis kan vertalen naar de fysieke wereld. Was er dan echt geen andere deskundige te vinden met dergelijke capaciteiten, eentje die niet naar de naam Prins luistert? Je mag er toch vanuit gaan dat de Benoemingscommissie van de Tweede Kamer haar stinkende best heeft gedaan om de meest geschikte kandidaat te vinden?
Ex-ante controle
Het gedoe rond de samenstelling van de TIB is exemplarisch voor de discussie over het toezicht op diensten. De regering voegde de commissie pas toe aan de nieuwe wet nadat er in 2015 en 2016 veel kritiek was gekomen op het oorspronkelijke voorstel: daarin ontbrak enige toetsing vooraf.
Hoe robuust is die controle in de Wiv nu echt geregeld?
Samengevat was het oordeel: daar komt Nederland niet mee weg, want Europese rechters eisen tegenwoordig ex-ante controle — vooraf dus. En ineens kon het wél. Den Haag maakte er gelijk mooie sier mee, door de Wiv te verkopen onder het motto: robuuste diensten, robuuste controle. ‘Voor ons is het evident dat de beoogde modernisering van de bevoegdheden van de AIVD en de MIVD gepaard moet gaan met een versterking van deze grondrechtelijke waarborgen’, staat er in de toelichting op de wet. ‘Op die manier wordt voorkomen dat de balans te zeer doorslaat naar de zorg voor de nationale veiligheid.’
Het is politiek opportunisme waar je een vieze smaak van in de mond zou kunnen krijgen. Daarom lijkt het me slim om een stap terug te doen. Vergeet even Ronald Prins, vergeet de gelegenheidspolitiek. Dan blijft de vraag: hoe robuust is die controle in de Wiv nu echt geregeld?
Met z’n drieën
Ook nu, met de huidige wet, worden de AIVD en MIVD gescreend. Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) ziet achteraf toe op het werk van de diensten. Daar kom ik zo op terug; ik wil beginnen met de nieuwkomer.
De nieuw te vormen commissie Toetsing Inzet Bevoegdheden (TIB) bestaat uit twee rechters en een techneut. Als de nieuwe wet vanaf 1 mei in werking treedt, zullen zij per keer bepalen of de toestemming die ministers van Binnenlandse Zaken en Defensie willen geven aan de diensten om gebruik te maken van bepaalde ‘bijzondere bevoegdheden’, terecht is. Denk daarbij aan afluisteren, aan infiltreren, maar ook aan het onderscheppen van bulkdata (het vermeende sleepnet). Dat doet de TIB door te kijken of die inzet wel rechtmatig is, oftewel: of deze voldoet aan de eisen die de wet stelt. Zo niet, dan gaat het niet door.
Je zal als commissie maar ‘nee’ hebben gezegd, en dat er een maand later een bom afgaat
Zo’n toets vooraf is er nu niet. Pure winst, zou je dus zeggen. De spionnen en hun ministers kunnen hoog en laag springen, de TIB heeft het laatste woord. Het lijkt dan ook de perfecte geste van Den Haag: ja, de diensten krijgen meer mogelijkheden, maar kunnen die niet zomaar naar believen inzetten.
Toch stelde het de critici niet gerust. Want hoe garandeer je dat de TIB geen wassen neus wordt? Een stempelmachine, die geen nee durft te zeggen tegen verzoeken — zeker niet als de AIVD en MIVD, mét steun van de respectievelijke ministers, betogen dat de maatregelen noodzakelijk zijn om de veiligheid van het land te garanderen?
De Raad van State zei het zo in zijn advies: ‘De toets door de TIB zal nagenoeg altijd positief uitvallen. Dat is begrijpelijk, gezien de — mogelijk desastreuze — veiligheidsrisico's die het weigeren van goedkeuring met zich kan brengen.’ Of, om het plat te zeggen: je zal als commissie maar nee hebben gezegd, en dat er een maand later een bom afgaat.
Daarmee dreigt ‘een alibi-functie’ voor de TIB, zo oordeelt de raad. Als de toezichthouder ‘ja’ heeft gezegd, hebben de diensten het mandaat om aan de slag te gaan. Daar komt nog bij dat de TIB volgens de Raad van State slechts een ‘marginale en abstracte’ beoordeling kan geven: het drietal moet opvoorhand oordelen of iets door de beugel kan. Ze kunnen niet eerst eens kijken hoe de diensten het er in de praktijk vanaf brengen. De TIB kan in feite dus nauwelijks beoordelen wat de daadwerkelijke impact zal zijn, aldus de Raad van State.
Zelfkeurende slager
Een wassen neus, een schaamlap: de hoogste bestuursrechter van Nederland geeft een hard oordeel. Zeker, met de komst van de TIB pareert de regering de kritiek van de Europese rechters, maar heel effectief zal het allemaal niet zijn. De Raad van State ziet dan ook liever dat de huidige toezichthouder, de CTIVD, de rol krijgt om vooraf de spionnen de maat te nemen. Daar zit veel meer expertise, meent de raad. Daar kun je dan vervolgens tegen inbrengen dat het gek is om één commissie zowel vooraf als achteraf de controle te geven. Dat klinkt immers een beetje als een geval van de zelfkeurende slager.
‘Ach, het is ook een politiek spel. Het gaat natuurlijk om macht’
Om de TIB een beetje in het gareel te houden, zou je eigenlijk een zogenaamde ‘publieksadvocaat’ moeten benoemen: iemand die in staat is om gaten te schieten in de motivering van de commissie. Critici van de wet, onder wie D66-Kamerlid Kees Verhoeven, hebben geprobeerd om zo’n ‘tegenspreker’ toegevoegd te krijgen aan de Wiv. Dat is niet gelukt, zoals ook het voorstel is gesneuveld om een groep van deskundigen te liëren aan TIB: mensen waarop de commissie kan terugvallen, als ze het zelf ook even niet weet.
‘Ach, het is ook een politiek spel,’ zegt een oud-AIVD’er die ik er over spreek. ‘Het gaat natuurlijk om macht. Die ligt nu volledig bij de CTIVD en daar zien ze met lede ogen aan dat ze die controle nu moeten delen met de TIB.’
Spionnenwaakhond
Bij de Commissie Toezicht Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten lijken ze zich te hebben neergelegd bij de komst van de collega-controleurs. De CTIVD was in eerste instantie ook zeer kritisch op de Wiv, maar lijkt gedurende het traject dat de wet heeft doorlopen milder te zijn geworden.
Dat de oudste spionnenwaakhond beschikt over een reservoir aan kennis over de geheime diensten, zal niemand betwisten. Net als de TIB nu, ontstond de CTIVD na gemopper over falend toezicht op de AIVD en MIVD. Dat gebeurde in 2002, toen de huidige Wiv van kracht werd; daarvoor was de controle slechts in handen van het parlement. Daar zitten de fractievoorzitters van de grote partijen (minimaal 5, maximaal 7) al sinds 1952 in de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CIVD), beter bekend als ‘Commissie Stiekem’.
Waar het zou kunnen gaan schuren met de TIB, is in de rechtmatigheidstoets
Die club was een aanfluiting, sneerde oud-minister van Binnenlandse Zaken Ed van Thijn al in 1994: ‘Het zijn overbelaste fractievoorzitters die ambtshalve achter de feiten aanhollen [..] De BVD wordt in haar werkzaamheden nauwelijks belemmerd door wettelijke regels.’ In de loop der jaren werd die kritiek luider en toen Den Haag eind jaren negentig aan een nieuwe wet begon te werken, leidde dat uiteindelijk tot de komst van een onafhankelijke toezichthouder.
Mohammed B.
Op de website van de CTIVD zijn alle kritische rapporten terug te vinden die sinds 2002 zijn verschenen. Je kunt erin lezen hoe medewerkers van de MIVD in Irak te weinig begeleiding kregen vanuit Den Haag (2007), over de AIVD die faalde bij de onderzoeken naar de Hofstadgroep en Van Gogh-moordenaar Mohammed B. (2008) en over de laakbare praktijk waarbij journalisten werden afgeluisterd (2009). De goed onderbouwde, onafhankelijke en vaak pittige oordelen hebben de commissie het imago van een scherpe toezichthouder bezorgd.
Waar het zou kunnen gaan schuren met de TIB, is in de rechtmatigheidstoets: de check of het wettelijk allemaal deugt wat de diensten doen. Op dit moment wordt die toets gedaan door de CTIVD; straks doet de TIB die toets op voorhand. Als de ‘ex ante controleur’ oordeelt dat de plannen van de spionnen aan de wet voldoen, zou het gek zijn als de andere toezichthouder achteraf nog concludeert dat de inzet van de bijzondere bevoegdheid door de diensten in strijd was met diezelfde Wiv.
Kwaliteit van het kookgerei
De CTIVD zal vooral toezien op het daadwerkelijk handelen van de spionnen, zoals dat onder de huidige wet ook al gebeurt. Hoe pakken de bijzondere bevoegdheden die de diensten gebruiken in de praktijk uit? Halen ze niet te veel data binnen van onschuldige burgers? Verwerken ze het netjes? Bewaren ze het niet te lang? Daarvoor mag de commissie meekijken in de keuken van de AIVD en de MIVD — in tegenstelling tot de TIB.
Wat als de keurmeesters van de commissie concluderen dat het zaakje stinkt?
Om in de culinaire analogie te blijven: het gaat daarbij niet alleen om de gerechten, maar ook om de kwaliteit van het kookgerei. Als straks de diensten grote hoeveelheden gegevens binnenhalen, welke instrumenten gebruiken ze daar dan voor? Met welke software analyseren ze big data? Hoe werken die algoritmen?
‘Het risico bestaat dan ook dat de diensten, als zij niet in de hand worden gehouden door onafhankelijk en effectief toezicht, te ruim gaan experimenteren met nieuwe technologieën in dit grijze gebied’, zo schrijven de wetenschappers die in opdracht van de regering vorig jaar een Privacy Impact Assessment (PIA) naar de wet deden. ‘Daarom moet worden geïnvesteerd in technische expertise binnen de CTIVD.’
Extra geld is al toegezegd aan de toezichthouder, schreef minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren in december aan de Tweede Kamer. En ook bij de analyse van gegevens mag de commissie meteen meekijken. Ollongren: ‘Wanneer de data uit OOG-interceptie zijn verkregen moet bovendien de CTIVD direct worden geïnformeerd zodat zij hierop toezicht kunnen uitoefenen.’
Tapstatistieken
En dan? Wat als de keurmeesters van de commissie concluderen dat het zaakje stinkt? Net als voorheen zal de CTIVD rapporteren over de resultaten en aanbevelingen doen. En net als voorheen kan de betrokken minister dat advies naast zich neerleggen: in tegenstelling tot het oordeel van de TIB, is dat van de CTIVD niet bindend.
Het oordeel van de CTIVD is niet bindend
Tot op heden blijkt in de praktijk evenwel dat de verantwoordelijke bewindslieden slechts zelden de conclusies van de CTIVD negeren. Maar het gebeurt wél: in 2014 bijvoorbeeld, toen minister Plasterk van Binnenlandse Zaken besloot om de tapstatistieken van de AIVD, ondanks aandringen van de toezichthouder, niet te openbaren. Dat wil overigens niet zeggen dat de minister daarmee vrij spel heeft: het oordeel van de commissie is (deels) openbaar en het parlement kan de minister op basis van een dergelijke rapportage alsnog ter verantwoording roepen.
Boekje te buiten
Op één punt is het oordeel van de commissie straks wel bindend: er komt een aparte klachtenafdeling binnen de CTIVD. Daar kan je als burger of als organisatie je beklag doen, als je meent dat de geheime dienst je ten onrechte in de gaten houdt of anderszins zijn boekje te buiten gaat. Als de klachtencommissie oordeelt dat de diensten laakbaar hebben gehandeld, dient de minister die uitspraak te volgen. Een van de leden van die commissie is topadvocaat Jan Louis Burggraaf, prominent lid van Forum voor Democratie.
Toch is het gek dat bij een klacht de toets van de CTIVD wél bindend is, betoogden de PIA-onderzoekers: ‘Sommige privacyrisico’s zijn relatief onzichtbaar; het kan jaren duren voordat een handeling van de diensten tot feitelijke gevolgen leidt bij betrokkenen’, schrijven ze. ‘En het zal niet altijd voor betrokkenen duidelijk zijn dat bepaalde situaties (bijvoorbeeld het weigeren van een vergunning of het geweigerd worden van een vlucht op een buitenlands vliegveld) het gevolg zijn van bepaalde handelingen van de diensten uit het verleden.’
Daar hebben de academici een punt. Want: waarom pas echt streng doen als burgers actief klagen? Vaak weten deze van niets, en zullen ze ook van niets weten — terwijl hun privacy wél op het spel staat. Het ligt voor de hand dat wanneer het niet de burgers zijn die er achter komen, maar de toezichthouder zelf, dat er dan net zo rigoureus op wordt getreden.
Niet sexy
En dat is in hoofdlijnen waar de toetsing van spionage in de nieuwe wet om draait. Toegegeven: controle op de diensten is niet het meest sexy onderdeel van de (toch al ingewikkelde) nieuwe spionnenwet. Maar het is misschien wel het belangrijkste. Juist als partijen verschillend denken over de inzet van ‘bijzondere bevoegdheden’ en als de wet ruimte biedt voor interpretatie, is onafhankelijk toezicht onontbeerlijk.
‘Ik heb niet de indruk gekregen dat we in Nederland op een vulkaan zitten’
Van meerdere kanten krijg ik het advies om met Nico van Eijk te gaan praten. Hij is directeur van het Amsterdamse Instituut voor Informatierecht (IViR), heeft lang nagedacht over hoe je toezicht op diensten zou moeten inrichten, en kwam vervolgens samen met een collega met Ten standards for oversight and transparency of national intelligence services.
In de basis komt het verhaal Van Eijk hierop neer: goed toezicht regel je door het in handen te leggen van het parlement, de rechtelijke macht en een onafhankelijke commissie. Die zorgen samen vooraf, achteraf én gedurende de rit voor controle op de rechtmatigheid en effectiviteit van wat inlichtingendiensten doen. Doe dit vervolgens zo open mogelijk, dus deel waar het kan informatie met het publiek en deskundigen.
Van Eijk werd op meerdere momenten geconsulteerd tijdens het wetstraject. Zo stuurde hij namens 29 academici een kritische brief over het Wiv-voorstel, sprak hij in de Tweede Kamer en zit hij in de zogenaamde ‘kenniskring’ van de CTIVD, een groep deskundigen waar de toezichthouder gebruik van kan maken. Als ik hem spreek, is de hoogleraar informatierecht opvallend mild over hoe het toezicht in de uiteindelijke wet is geregeld: ‘Ik heb niet de indruk gekregen dat we in Nederland op een vulkaan zitten die uitbarst en dat dan blijkt dat er van alles is fout gegaan.’
Rubberstamping
Mild is Van Eijk bijvoorbeeld ook over de TIB, waar hij de vrees voor een stempelmachine nuanceert: ‘Rubberstamping is niet geoorloofd. Daar is internationale jurisprudentie steeds strenger over. Uiteraard zal dat in de praktijk moeten blijken, maar ik kan me niet voorstellen dat de mensen die in de TIB zitten totaal onbekend zijn met wat Straatsburg vindt. De commissie kan niet volstaan met de vraag: zijn alle handtekeningen gezet? Ze moet kijken of de middelen en de doelen tot elkaar in de juiste verhouding staan.’
Daarmee is het systeem beter dan het was, meent de wetenschapper. ‘In het oude model bepaalde alleen de minister wat de diensten mochten doen. We hebben gezien waartoe dat heeft geleid, toen de AIVD in opdracht van de minister journalisten ging afluisteren. Daarvoor kreeg Nederland een tik op de vingers van de Europese rechters, omdat er geen onafhankelijk toezicht was.’
Legertje deskundigen
Toch ziet ook Van Eijk hobbels. Hoe komt bijvoorbeeld de TIB aan zijn kennis? Hij verwijst naar de Amerikaanse speciale rechtbank voor zaken die de geheime diensten aangaan, het zogeheten FISA Court. Daar staat een legertje deskundigen gereed om de rechters te helpen als die er zelf niet uitkomen. Van Eijk: ‘Dat is in de Wiv niet geregeld. Dus hoe gaat dat straks? Het zijn wel staatsgeheimen waar mensen over moeten oordelen. Dus eventuele deskundigen moeten eerst worden gecleared. Als dat niet gebeurt, heb je kans dat de leden van de TIB straks zeggen: “sorry, maar als ik geen deskundige kan raadplegen, dan ga ik niet tot een afgewogen oordeelsvorming komen. Dus beste minister, jammer, maar ik ga geen toestemming geven.” Bij zo’n situatie heeft niemand belang.’
Over de manier waarop de CTIVD zou moeten meekijken bij de diensten, is de hoogleraar ook genuanceerd. ‘De commissie kan zelf bepalen wat ze wil zien. Maar gaan ze straks elk bitje onderzoeken dat wordt binnengehaald? Realtime meekijken met de AIVD? Dat moet je niet willen en dat gebeurt nu ook niet. Dan ga je het werk van de diensten overdoen en dat leidt tot wederzijds wantrouwen.’ Van Eijk pleit voor dashboards, controlemiddelen die ook in bijvoorbeeld de bancaire wereld worden gebruikt om fraude te ontdekken. ‘Het is technologie waarmee je signalen oppikt dat dingen uit de pas lopen. Op basis daarvan acteer je.’
Buitenproportionele datahonger
Hoewel hij op tal van onderdelen nog steeds kritisch is op de Wiv, hoor je Van Eijk de term sleepwet niet gebruiken. Hij is niet bang voor buitenproportionele datahonger van de diensten. ‘Het in bulk vergaren van informatie wordt echt geen schering en inslag. Als de TIB en de CTIVD hun werk doen, als het klachtenrecht zijn werk doet, dan kan dat alleen maar in hele uitzonderlijke gevallen. Het legt dus wel grote uitdagingen én verantwoordelijkheden bij de toezichthouders.’
De praktijk zal moeten uitwijzen hoe sterk de toezichthouders in hun schoenen staan
Het is een verhaal dat ik eerder hoorde bij Constant Hijzen, historicus en chroniqueur van de Nederlandse spionagegeschiedenis. Volgens hem is de nieuwe Wiv, net als de huidige, een limitatieve opsomming van wat de diensten allemaal mogen. ‘Als je de wet leest ben je geneigd te denken: “Als de diensten dit de hele dag doen, komen we in een politiestaat terecht!” Maar het beeld dat ze die bijzondere bevoegdheden, die in de wet zijn opgesomd, de hele dag tegen alle Nederlandse burgers inzetten klopt niet. De diensten hebben daarvoor de slagkracht niet. Bovendien moeten ze voldoende beargumenteren waarom ze in hun onderzoeken die bijzondere middelen willen en moeten inzetten, waarop bovendien allerlei vormen van intern en extern toezicht bestaan.'
Niet gerust
Dat is een geruststellende zienswijze. Toch zal straks de praktijk moeten uitwijzen hoe sterk de toezichthouders in hun schoenen staan en of ze voldoende kennis en mankracht hebben om hun taak uit te voeren. De CTIVD was er zelf niet meteen gerust op, toen ze de wet begin vorig jaar opnieuw beoordeelde op het gevoelige punt van onderzoeksopdrachtgerichte interceptie, het vermeende sleepnet. ‘Hier lijkt het toezicht te worden gebruikt als argument om geen aanvullende waarborgen in de wet op te nemen. Om effectief toezicht uit te kunnen oefenen, moet echter sprake zijn van een duidelijk en afgebakend kader in de wet. Dat is nu niet het geval. De term “onderzoeksopdrachtgericht” en de plicht gegevens zo spoedig mogelijk op relevantie te beoordelen, bieden daarvoor onvoldoende houvast. Het ontbreken van nadere concretisering in de wet staat effectief toezicht in de weg.’
Daarin resoneren toch de woorden van Nina Boelsums, een van de studenten die het initiatief nam voor een referendum. ‘We hebben een probleem met het argument: “Joh, er is toch goed toezicht!” En dan met een paar zinnetjes in het regeerakkoord zeggen: we gaan ons netjes gedragen. Maar in een rechtsstaat houden geheime diensten zich aan de wet. Als die wet vage kaders heeft, moeten we maar op de regering vertrouwen. Ik ben niet meteen bang voor Rutte, maar wie zit er over vijf jaar?’
Zo zorgt ieder onderdeel van de wet voor controverse, tot op de dag van vandaag. Terwijl de discussie op tv en op podia volop wordt gevoerd, steven ik af op een conclusie, een antwoord op de vraag: ‘Help! Wat moet ik vinden van de spionagewet?’. Ik laat het binnenkort weten.
37 Bijdragen
Pieter Ahsmann 5
Gefeliciteerd Kim en Eric, tijd voor FTM-international. Wel graag met journalisten die niet in een vorig leven werkzaam waren bij een geheime dienst.
locke 5
Maak dat ook maar even duidelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=fAsAu1QMO5A
Marla Singer 7
lockehttps://www.youtube.com/watch?v=8S4H3uh99J0
Alleen het punt is dat de meeste mensen die zich nog niet in deze materie hebben verdiept zich geen raad weten en dan maar in de ontken modus schieten of de boel gaan ridiculiseren. Terwijl er meer dan genoeg bewijsmateriaal is om deze 'onzin' aan te tonen. Doet u het niet voor uzelf, doe het voor uw kinderen of kleinkinderen. Dit is juist de tijd om actief mee te gaan doen. Steun bijv. digitale burgerrechtenbewegingen zoals Bits of Freedom of stichting Privacy first die niet alleen met rechtszaken successen halen maar ook de bevolking goed kan informeren over dit soort zaken.
Zou u zich nog zo prettig voelen met deze sleepnet wet als uw (door de media opgedrongen) schrikbeeld van Wilders of Baudet aan het roer van BV Nederland staat en de digitale kraan richting Trumps NSA wagenwijd open zet?
Roland Horvath 7
Ten 1e, moeten spionage diensten niet op grote schaal gegevens verzamelen, dat werkt anti productief.
Ten 2e, moeten we af van de gedachte dat de AIVD, of hoe ze ook mogen heten, elke spion moet ontmaskeren en iedere aanslag moet voorkomen. Dat wordt geïllustreerd door de zin: "Je zal als commissie maar nee hebben gezegd, en dat er een maand later een bom afgaat". Velen geloven in zwarte piet, ze houden zich bezig met die aan anderen te geven.
Alsof het hier om een rekensommetje gaat: Twee en twee is vier, niet drie en ook niet vijf. Er is wat terreur betreft geen absolute zekerheid te bieden.
Ten 3e, zijn we schijnheilig - Comme d'habitude - en bedriegen we onszelf. De VS, de NAVO, NL en BE gaan vrolijk verder met oorlog voeren tegen landen, die hen geen strobreed in de weg hebben gelegd. Maar ze hinderen de VS wereld heerschappij en dus moeten ze plat gebombardeerd worden. Trump heeft het letterlijk gezegd "volledig vernietigen" in de VN Algemene Vergadering.
Beloften als die van Trump wordt ook uitgevoerd. Ter vergelijking, in een toespraak heeft AH het gehad over de vernietiging van het Jodendom in Europa. En dat is gedeeltelijk gebeurd.
Als reactie op de oorlogen ontstaat er hier terreur, die ongeveer 1 honderd duizendste minder schade aanricht dan wij elders: Afghanistan, Irak, Libië, Mali.
Ten 4e, wie denkt, dat de AIVD spionnen wil vangen, heeft dat correct gezien. Alleen is van nu af aan iedere NL ingezetene een verdachte, een mogelijke spion, voor de AIVD. Werklozen aller provinciën, solliciteren bij de AIVD, ze gaan uitbreiden.
Ten 5e, besluit: Er wordt in de sleepwet overdreven en de deur wordt open gezet voor de - totale -controle van de NL burgers. Rutte, VVD, CDA, D66 en CU zullen ons daar niet voor behoeden, daar zijn ze niet mans genoeg voor.
Pieter Ahsmann 5
Roland HorvathMarla Singer 7
Pieter AhsmannVraag anders maar in je omgeving wat mensen van huidige zaken vinden. De meesten geloven nog steeds wat er op TV komt maar er zijn nog maar heel weinig mensen die de bronnen checken en een zeer brede kijk op de media heeft om door de (onbewust) politieke agenda's heen te kijken.
Pieter Ahsmann 5
Marla Singerj.a. karman 5
Roland HorvathIk zie dat nergens integendeel.
Met een racist die sinterklaas wil kapotmaken om een feest kwijt te raken zie je hoe triest extremisme kan worden. Die extremist negeert alle slavernij in 1300 ( Mandinka Songhai) en richt zijn haat op iets van nu.
Pieter Ahsmann 5
j.a. karmanj.a. karman 5
Pieter Ahsmann- Dat zijn zaken die ons allen bedreigen.
De volgende stap is het accepteren dat ze er zijn.
- Dat houdt in dat ze werk doen wat normaal verborgen moet blijven.
Dan hebben we ook nog dat ze nooit perfect zullen zijn.
- Dan gaat het eens een keer fout, heel vervelend. Als het in de overgrote gevallen wel goed gaat dan hebben we wat aan ze.
Met de houding dat je stelt dat er aan de ene kant een blind oog is aan de andere kant een scherpe blik zoek je naar het onfeilbare ideaal.
Daar mag je van dromen als je maar beseft dat die niet zal bestaan.
Overigens heb je ooit gezien wat mensen met beperkingen voor elkaar kunnen krijgen. Dat is heel verrassend.
Pieter Ahsmann 5
j.a. karmanAls onze 'veiligheidsdiensten' daadwerkelijk bezig zouden zijn geweest met onze veiligheid hadden ze een aantal eerdere kabinetten ervan weerhouden deel te nemen aan een aantal onrechtmatige oorlogen waarvan iedere boerenknurft had kunnen bedenken wat het effect zou zijn. Dat maakt acceptatie van 'veiligheidsdiensten' als principe al bijzonder lastig want het effect is dat waar we al enkele jaren als maatschappij (een term die blijkbaar niet met 'staat' verward moet worden) mee worstelen.
Welke bedreiging was Hussein ook alweer? En welke Assad, Khadaffi en al die anderen die zogenaamd een bedreiging waren? Beschermd de 'veiligheidsdienst' ons ook tegen James Mattis?
De wet die nu zogenaamd de bevoegdheden van onze 'veiligheidsdiensten' moet regelen is een aanfluiting en laat op vele manieren ruimte voor misbruik. Ik geloof niet dat dat per ongeluk gebeurt.
Bin Laden lacht zich nog altijd een breuk.
j.a. karman 5
Pieter AhsmannStommiteiten van politici op een ander vlak zoals coalities vallen buiten de aard van veiligheidsdiensten. Als dat wel zou spelen is er sprake van een militaire dictatuur. Bin Laden, bestaat die nog?
Je haalt er van alles bij wat weinig met een evaluatie te maken heeft hoe die diensten hun werk doen. James Mattis, gelukkig je bent bang voor Trump. En daar stel je 1800 man voor op waar Mattis er zo met 36.000 aan de slag gaat. Dat enkel voor veilgiheidsdiensten, een paar vliegtuigjes mogen we zeer duur aanschaffen (hoeveel?).
Pieter Ahsmann 5
j.a. karmanZolang stommiteiten van burgers als eerste op het menu staan van veiligheidsdiensten i.p.v stommiteiten van politici, de olichargen die ze dienen en de veiligheidsdiensten zelf, die qua schade wat meer impact hebben op ons dagelijkse bestaan dan dat wat Jan met de Pet kan bewerkstelligen, zal ik mijn en uw vrijheid verdedigen met een meer dan kritische benadering van alles wat gebeurt m.b.t. de beperking ervan.
Sinds de aanslagen van 9-11, waar osama bin laden verantwoordelijk voor was, is de reactie van alle westerse democratieën vrijheidsbeperking geweest.
Ja meneer Jakerman, Osama!? Die lacht zich een breuk. Hoe krachtig kan je daad zijn dat liberale democratieën zichzelf om zeep helpen.
j.a. karman 5
Pieter AhsmannEen onderzoekscommissie ingesteld door Balkenende om een rapport te maken of Balkenende wel de juiste besliswegen had bewandeld. Inderdaad politieke humor uit de praktijk. Dat heeft niets te maken met het functioneren van een veiligheidsdienst. Zou je willen dat de veiligheidsdienst voorschrijft wat politici beslissen? Dat is pas echt fout.
En nee de veiligheidsdienst zit ook niet achter burgers aan, dat is de politie.
Dan gaat om onverlaten als verkeershufters en gewone criminelen naar de te luidruchtige burger die zijn handjes te los heeft zitten.
Leuk om te lezen rapport 55 https://www.ctivd.nl Er is is veel data op het Internet te krijgen. Voor dataset 2 mocht de directie geen toestemming geven volgens de citvd maar had de minister dat moeten doen.
Het ging om een paar honderd miljoen naw's ssn met user passwords. Net iets meer maar niet veel anders dan gegevens uit het oude telefoonboek. Nederland heeft maar 17 miljoen inwoners. Waar gaat het over?
Een verklaring die ik heb is dat om bewaarde gegevens gaat (troy hunt) van massale datalekken. De hele wereld is onderhand wel aan de beurt geweest.
Heb je de vrijheid van de jaren vijftig meegemaakt? Ik denk dat je dat veel slechter zou vinden dan de vrijheid na 9-11. Osama genoot voor die tijd van vrijheid daarna niet zo meer. Je kan net zo goed zeggen te lange bezuinigingen op veiligheid maakte 9-11 mogelijk. Trouwens wat hebben aanslagen met vrijheid te maken?
Pieter Ahsmann 5
j.a. karmanj.a. karman 5
Pieter AhsmannDaar is geen AIVD of MIVD aan te pas gekomen.
Het is publieke informatie die gemist was als impact wat via journalistiek aangekaart is. Democratie in werking.
De amerikaanse ambassadeur glashard liegen, betrapt en gewoon verder. Een twitterende amerikaanse president met onzin berichten en verder, een Russische beer weet hoegenaamd van niets en gewoon verder. Dat is jammer, geen democratie.
Mz59 7
j.a. karmanj.a. karman 5
Mz59Een culture war die ontaard in zuivering is beslist geen democratie.
Mz59 7
j.a. karmanj.a. karman 5
Mz59Pieter Ahsmann 5
j.a. karmanPieter Ahsmann 5
j.a. karmanFrederic Boers 3
Roland Horvath 7
Frederic BoersDus wordt de bevoegdheid van de overheid uitgebreid, tot in het oneindige. We gaan daarbij uit van de veronderstelling, dat wat de overheid doet, absoluut goed is. En nodig.
Deze ontwikkeling, de sleepwet, hoort thuis in de Middeleeuwen, in het ancien régime, in de tijd voor 1789, de Franse revolutie. En wij zijn bereid, de wartaal over veiligheid van lieden als Rutte en de 4 coalitie genoten VVD, CDA, D66 en CU te accepteren en de trias vrijheid -gelijkheid -broederschap en de privacy daarvoor op te geven. In de afgelopen 3.000 jaar heeft die trias nooit bestaan behalve sporadisch in Athene 2.600 jaar geleden, en nu na 1789. Telkens laten we ons onze rechten ontnemen door de rijken en machtigen en hun collaborateurs onder andere de Hoofd Stroom Media MSM.
Jan Smid 8
Roland Horvathhans van rheenen 7
(Méér) veiligheid is het inleveren van een stukje vrijheid. (Meer) contrôle daarop het logische en enige antwoord. (Meer) werk aan de winkel voor onafhankelijke en vakbekwame journalisten ... om de gezonde democratie te verdedigen. Helaas worden er (meer) lifesylebladen gekocht door consumenten en burgers dan het financieren van onafhankelijke onderzoeken ... nòg! Het is nog niet te laat!
[Verwijderd]
Alle controles nemen toe (digitaal betalen, cameratoezicht, gegevensopslag enz.), sancties worden harder en alles is ingericht op wantrouwen. Is dat nuttig of gebeurt het alleen omdat het kan ?
Gefeliciteerd Kim en Eric.
j.a. karman 5
[Verwijderd]Peter Zwitser 9
Over dit artikel: blijft 'n hele leuke serie. Grappig dat 'n deskundige als voorbeeld het FISA Court aanhaalt. Als je het nou over 'n stempelmachine hebt: tussen 1979 en 2013 zijn 35.434 verzoeken goedgekeurd en 12 (twaalf!) geweigerd.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Foreign_Intelligence_Surveillance_Court
Tussen 1979 en 2015 zijn 38.365 goedgekeurd en twaalf geweigerd. Oftewel: in 2014 en 2015 zijn álle verzoeken goedgekeurd.
Bron: http://www.zdnet.com/article/us-spy-court-didnt-reject-a-single-secret-government-demand-for-data/
Als we hier iets soortgelijks krijgen, dan is die hele wet niet nodig. Dan kun je gewoon volstaan met AIVD en MIVD: gaat uw gang, doe gewoon helemaal waar je zin in hebt.
(O, ik realiseer me ineens dat ik best wel geniaal ben: ook als je voor de sleepwet bent, kun je dus tegen stemmen, volgens m'n eigen laatste alinea.)
Pieter Ahsmann 5
Peter ZwitserToen ik Rob Bertholee's sympathieke optreden een paar weken terug zag dacht ik ineens: 'Eigenlijk een hartstikke goed idee, die sleepwet'. Tot ik me bedacht dat als die wet er eenmaal is die niet zomaar weer weg is, dit in tegenstelling tot Bertholee.
Met betrekking tot uw laatste opmerking; ik vrees dat dat al dagelijkse praktijk is.
Ben Tettero
Peter ZwitserHet is wat betreft het toezicht daarom meer van belang een stevige toetsing/drempel in de wet vast te leggen - een die er in de VS niet echt lijkt te zijn - dan enkel te kijken naar de 'goedkeuringscijfers'. Je kunt de rechter niet kwalijk nemen dat de wet armoedig in elkaar steekt.
https://www.stanfordlawreview.org/online/is-the-foreign-intelligence-surveillance-court-really-a-rubber-stamp/
Wim Verver 5
Het is een kwestie van vertrouwen in onze overheid. Dit wordt vaak beschaamd waardoor duidelijk wordt alle instituties die zeggen voor de burger te werken i.p.v. voor zichzelf geen draagvlak meer hebben.
j.a. karman 5
Interessanter is de naam van Jan Louis Bruggraaf met de opmerking fervent lid van de FVD. Ik mag zo'n koppeling van een controlerend kritisch iets met een sterke rol in een politieke stroming niet.
Het verhaal van van Eijk, had wat dieper uitgewerkt mogen worden.
Een "sleepnet uh" dasboard rapportage op de activiteiten en een inzicht in de slagkracht van de organisatie lijken me uitstekende zaken.
Dat een minister ooit foute zaken als opdracht heeft gegeven en het falen van inschatten risico's zegt dat we de macht zeggenschap niet in een enkele hand moeten leggen. Dan is de gedeelde taakstelling zo dom nog niet.
Gladius Amores 4
De burgers dienen op z’n minst veel strengere (doch praktische) waarborgen te eisen van de overheid die lijkt te zijn vergeten wat haar rol en plaats is binnen het staatsrechtelijke bestel.
Dank voor dit stuk Harry en al het uitzoekwerk, ik probeer later te reageren op de onderdelen er van.
Link naar voorbeeld ABN-Amro:
https://nos.nl/artikel/2216134-onderzoek-naar-bestuurscultuur-abn-amro-door-toezichthouders.html?
Bob Lagaaij 5
Jan-Marten Spit 9
Bob LagaaijMz59 7
"Het gevolg van de huidige regels is dat het merendeel van de telecommunicatie buiten het zicht van de diensten blijft. Het is namelijk lang niet altijd mogelijk om deze communicatie gericht te onderscheppen. Zo weten de diensten niet altijd op voorhand welke personen zij in de gaten moeten houden. Bovendien communiceren die personen vaak niet via een vast telefoonnummer of IP-adres, maar maken zij anoniem gebruik van het internet, bijvoorbeeld via het wifinetwerk van een restaurant of de chatfunctie van een computergame."
De vraag is dus niet alleen: wie controleert de spionnen? We moeten ook niet te naief zijn over de moderne wereld.
"Maar in een rechtsstaat houden geheime diensten zich aan de wet". Ja, en terroristen dus niet. Dat is het oude probleem. Er zijn onzekerheden, en hoe gaan wij daar mee om? Om te beoordelen of de sleepwet een goed middel is, zul je eerst moeten nadenken over: voor welk probleem. Dat is moeilijk, maar zo zit de wereld in elkaar.