Connection drop outs

1 Connectie

Werkvelden

Technologie

Zwervers als mobiele WiFi-hotspot: het lijkt handig, maar ontaardt in een pr-nachtmerrie.

Het was een spraakmakende product launch op het South by Southwest muziek en mediatechnologie congres in Austin, Texas(SXSW):  dak-en thuislozen getransformeerd tot wandelende WiFi-zenders. Een ideetje van marketingbureau BBH Labs, onder het mom van een liefdadigheidsexperiment.

 
Maar het geinige ideetje slaat als een boomerang terug. BBH Labs betaalde de zwervers €20 per dag, en ze mochten houden wat ze aan fooi kregen voor hun draadloze dienstverlening. Maar de congresgangers voelden zich er ongemakkelijk bij en enkele bloggers maakten de actie met de grond gelijk.
 
Een onderdrukte wifi-zwerver
 
 
 
De kritiek zwol aan en plotseling moest BBH zich verdedigen. De discussie ging ineens over de technologische kloof tussen arm en rijk, uitbuiting en onderdrukking. Waarvan BBH als marketeer het symbool was. 
 
Hoe een marketing idee zichzelf opblies. Lees ook de commentaren voor een lesje political correctness.