Winst Telegraaf keldert

1 Connectie

Organisaties

TMG
0 Bijdragen

Het eerste kwartaal van 2012 verliep dramatisch voor de Telegraaf Media Groep. Aandeelhouders en werknemers morren. Topman Herman van Campenhout heeft het nodige uit te leggen.

Storm aan de Basisweg in Amsterdam. Het eerste kwartaal van 2012 van Telegraaf Media Groep viel nogal tegen, zo blijkt uit het persbericht  van TMG. De omzet bleef nagenoeg gelijk, maar het EBITDA-resultaat daalde van €12,5 miljoen naar €7,5 miljoen. De marge zakte naar 5,4 procent. In hetzelfde kwartaal van 2011 was dat nog 9,1 procent. 

 
Dat schreeuwt om uitleg, en dat doet TMG dan ook, zij het halfslachtig. In het persbericht zegt het bedrijf er dit over:
 
'TMG brengt een tussentijdse verklaring uit over het eerste kwartaal 2012. Onder ‘normale economische omstandigheden’ zijn de bedrijfsactiviteiten van TMG onderhevig aan seizoensinvloeden. In het tweede en vierde kwartaal zijn de advertentie-inkomsten hoger dan gedurende de rest van het jaar. Het vierde kwartaal is het belangrijkste kwartaal voor de advertentie-inkomsten. De losse verkoop van De Telegraaf en van de uitgaven van Keesing Media Group is in het derde kwartaal sterk hoger.'
 
Duh. Maar deze 'tussentijdse verklaring' verklaart niet waarom de marge in het eerste kwartaal van 2012 ten opzichte van een vergelijkbare periode in 2011 bijna is gehalveerd. 
 
De pijn blijkt te zitten in de advertentie-omzet van de printactiviteiten. De huis-aan-huisbladen kampt met een gedaalde omzet van 16,5 procent, de regionale dagbladen met 13,7 procent en de landelijke titels (voornamelijk dagblad De Telegraaf) met 6,7 procent. 
 
Over de dure aankoop Hyves worden geen omzetcijfers gegeven, maar de totale internetopbrengsten waren €16,9 miljoen. Hyves lijdt onder de opkomst van Facebook, maar houdt volgens TMG goed stand. Controleerbare cijfers verstrekt het bedrijf niet. Maar vraag uw neefje eens of hij ooit nog eens op Hyves komt. Hyves ontpopt zich tot een kostbaar blok aan het been.
 
Zowel intern als van de aandeelhouders is er bijtende kritiek op topman Herman van Campenhout. Met name de hoofdredactie van vlaggenschip De Telegraaf zou zich zorgen maken over de nieuwe organisatiestructuur en strategische koers van de uitgever. Van Campenhout zou ook te veel geld hebben uitgegeven aan peperdure consultants. 
 
 
Eerdere FTM-berichten over de problemen bij TMG
 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 562 leden

TMG