
© Frank Hanswijk
Topambtenaar VWS over vrijgeven corona-documenten: ‘Ik krijg het eigenlijk niet meer uitgevoerd’
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en journalisten zijn al tweeënhalf jaar verwikkeld in een juridische loopgravenstrijd over het vrijgeven van corona-documenten. De hoogst verantwoordelijk ambtenaar, plaatsvervangend secretaris-generaal Abigail Norville, wappert nu met de witte vlag: haar departement loopt vast. Fouten worden erkend. Maar heeft ze ook een oplossing?
‘Ik zie dat het op alle punten knelt.’ ‘We doen dit niet goed.’ En: ‘Ik snap jullie frustratie heel erg goed.’
Wie naar de 45 jarige Abigail Norville luistert, zou bijna vergeten dat ze de op één na machtigste ambtenaar van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is. Dit ministerie is al tweeënhalf jaar in gevecht met journalisten over het vrijgeven van documenten over de coronacrisis. Het verdedigde zijn transparantiebeleid tot aan de Raad van State toe met hand en tand.
Kort nadat de pandemie uitbrak, introduceerde het ministerie een losse interpretatie van de openbaarheidswetgeving, voor de insider beter bekend als de ‘gefaseerde werkwijze’. Dit vanwege de grote hoeveelheid documenten (2,4 miljoen) over corona, zoals die over de vaccinatiestrategie, het testbeleid of de avondklok. Het departement zegt 379 Wob-verzoeken te hebben ontvangen.
VWS koos ervoor om zogeheten informatieverzoeken niet langer stuk voor stuk af te handelen. Tot op heden bepaalt het ministerie zelf een aantal thema’s en geeft maandelijks in bulk documenten vrij. Deze manier van werken moest de openbaarmaking van de honderdduizenden corona-documenten drastisch versnellen.
‘Een noodzakelijke werkwijze,’ noemde Norville het vorig jaar zomer nog in een verhitte Zoom-call met diverse media, die protesteerden tegen de beslissing van het ministerie.
Maar de prognoses zijn te optimistisch gebleken. Het rendement is te laag (zie kader ‘Na ruim twee jaar 1,9 procent openbaar’). En de relatie met journalisten is op een dieptepunt geraakt.
Dat erkent het ministerie nu ook. ‘Heeft de journalistiek haar controlerende taken tijdens en na de pandemie voldoende kunnen uitvoeren?,’ vragen we Norville op de vijfde verdieping van het departement, waar de bewindspersonen en de ambtelijke top bivakkeren.
‘Het zou natuurlijk vreemd zijn als ik daar ja op zou zeggen,’ antwoordt ze. Zeker, kranten en programma’s hebben kritisch bericht over het coronabeleid. ‘Maar er zijn nog heel veel stukken over de crisis niet vrijgegeven, die journalisten graag willen zien. Dus nee, jullie hebben het werk niet kunnen doen zoals je dat graag zou willen.’
Vanaf oktober 2019 is Norville plaatsvervangend secretaris-generaal op het ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Naast de programmadirectie Nafase Covid-19 vallen ook de directies organisatie, beleid & personeel, het informatiseringsbeleid, communicatie, wetgeving en juridische zaken onder haar verantwoordelijkheid.
Tussen januari 2016 en oktober 2019 werkte Norville als directeur human resources voor de gemeente Rotterdam. Daarvoor vervulde ze diverse functies voor de gemeente Vlaardingen.
Abigail Norville studeerde bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Kunt u ons meenemen naar het begin van de pandemie? Hoe stond het departement er voor?
‘Ik was nog maar drie maanden in dienst van het ministerie toen de pandemie losbarstte. Net als in de rest van Nederland sloeg het virus ook bij ons toe. Collega’s werden ziek, kregen te maken met sterfgevallen in de familie. Sommigen raakten overwerkt of depressief, door de lockdowns of de avondklok. Mijn eigen stiefvader is overleden aan corona.’
‘Ook wij mochten niet meer op kantoor komen, er moest digitaal worden gewerkt. We communiceerden meer per e-mail en WhatsApp dan ooit tevoren. Daar hebben we in het begin niet goed over nagedacht, want ook dat moest uiteindelijk allemaal worden gearchiveerd.’
‘We werden ook verantwoordelijk geacht voor zaken die we niet eerder hadden gedaan. Het opzetten van een landelijk consortium hulpmiddelen bijvoorbeeld, of meer bemoeienis met de GGD’en. Ook dat leverde een ongekende hoeveelheid stukken op.’
Was VWS in staat om deze informatie adequaat te archiveren?
‘De informatiehuishouding is niet op orde. Dat geldt niet alleen voor VWS, maar voor de gehele rijksoverheid. Zo’n grote crisis, met zoveel informatie, heeft die informatiehuishouding op een nog grotere achterstand gezet.’
‘Tijdens de Zoom-call met journalisten werd mij dit ook verweten: de informatiehuishouding is niet op orde. Jullie concluderen het nu ook weer. Ja dat klopt, zeg ik dan altijd. Bedankt voor de analyse. En nu?’
Toen werd in ieder geval besloten om verzoeken op de Wet open overheid (Woo) niet meer traditioneel af te handelen, maar gefaseerd. Op thema. Waarom die beslissing?
‘Al vrij snel kreeg ik het signaal van onze juristen dat ze het niet meer gingen redden. Binnen de journalistiek rommelde het ook, want het ministerie leverde geen stukken. Ik heb toen voorgesteld om de corona-verzoeken los te trekken van de reguliere. Zo bouwen de juristen die zich bezighouden met corona-gerelateerde documenten een bepaalde kennis op, was het idee. En worden de andere verzoeken minder belast, want die moeten ook gewoon doorgaan.’
‘Uiteindelijk heb ik zelf maar een advertentie in elkaar gedraaid: “Ik zoek honderd Woo-juristen” op LinkedIn’
‘De gefaseerde werkwijze is uiteindelijk door een jurist bedacht. Dit moest snelheid opleveren.’
Was dit voldoende? Moesten er niet ook mensen worden aangenomen?
‘Mijn medewerkers konden maar niet aangeven hoeveel mensen we nodig hadden, aan welke kwalificaties ze moesten voldoen. Ze hoeven geen ruimteschip te ontwerpen, maar moeten Woo-verzoeken behandelen. Daarom heb ik maar zelf een advertentie in elkaar gedraaid op LinkedIn: “Ik zoek honderd Woo-juristen.” Dat deed ik met opzet. Om tegen mijn eigen mensen te zeggen, jongens, als jullie de advertentie niet plaatsen, doe ik het. De reacties gaan komen, so you best be ready.’
VWS inventariseerde in totaal 2,4 miljoen documenten, die beoordeeld moeten worden. Dat is inmiddels bij 357.833 documenten gelukt. Uiteindelijk zijn er hiervan 46.207 aan verzoekers verstrekt. 108 van de in totaal 379 Woo-verzoeken zijn op dit moment volledig afgehandeld.
Het enorme verschil tussen het aantal beoordeelde en verstrekte documenten is volgens het ministerie te verklaren doordat documenten toch niet relevant bleken, of omdat er is besloten documenten in zijn geheel niet verstrekken.
Van de ongeveer 2 miljoen documenten die VWS nog moet beoordelen, zijn er tot op heden 46.207 verstrekt. Kortom: na ruim twee jaar is 1,9 procent van de documenten openbaar gemaakt.
Na ruim twee jaar is zo’n 15 procent van de gevonden documenten beoordeeld en een fractie daarvan vrijgegeven.
‘We hadden meer snelheid verwacht. Ik moet concluderen dat we onvoldoende hebben kunnen doen. We krijgen het werk niet meer uitgevoerd. Dat is geen onwil, maar een probleem in de uitvoering. Aan onze medewerkers ligt het niet, die werken er snoeihard aan.’
‘De Woo voorziet niet in informatiestromen zoals we die tijdens de coronacrisis hadden’
U zegt ‘geen onwil’, maar tegelijkertijd laat u de door rechtbanken opgelegde dwangsommen tot het maximumbedrag van 15.000 euro vollopen en verstrekt het departement nog steeds geen documenten.
‘Dat vind ik lastig. Dan ga je er vanuit dat we opzettelijk stukken achterhouden, dat we bewust traineren. Dat is niet zo. Maar alles wat ik erover zeg, versterkt de verdenkingen. De enige manier om deze suggestie tegen te gaan, is de stukken te leveren. En dat lukt nou net niet. Uiteindelijk begrijp ik jullie frustratie heel goed.’
Wat maakt de uitvoering volgens u zo’n onmogelijke taak?
‘Ik ga iets heel gevaarlijks zeggen, maar ik denk dat de Woo gewoon niet voorziet in de informatiestromen zoals we die tijdens een crisis als corona hebben gehad. Wij zijn verplicht om alle belanghebbenden die in de stukken voorkomen om een reactie te vragen. Een aantal partijen wordt inmiddels helemaal gek van ons, zo vaak hebben we al aangeklopt. “Ik weet het, we vragen je weer om een reactie. Kun je nog één keer?” We moeten voortdurend masseren.’
Wat stelt u nu voor?
‘Het loopt aan meerdere kanten vast, zie ik. Ik hoop dat journalisten openstaan voor een nieuw gesprek. Kunnen we tot een oplossing komen die voor ons beiden wel werkt?’
Welke uitspraak wel, welke niet
Hoe klem het ministerie zit, blijkt uit een procedure die de Volkskrant heeft aangespannen tegen VWS vanwege het niet tijdig beslissen op een corona Woo-verzoek. Op de zitting, die op 27 oktober plaatsvond, was Follow the Money als toehoorder aanwezig. Daar moesten de juristen van VWS aan de rechtbank bekennen dat er inmiddels 55 rechtszaken tegen het ministerie lopen over vertraagde Woo-verzoeken.
‘De limiet is wel bereikt,’ stelde een VWS-jurist tegen de rechters. Zouden de rechters opnieuw in het voordeel van de journalisten oordelen, dan leverde dat voor VWS een ‘onmogelijk dilemma’ op. Een dergelijke uitspraak zou het departement dwingen te kiezen welke gerechtelijke uitspraak het ging respecteren. En welke niet. ‘U vraagt eigenlijk om een rechterlijk pardon?!’, vroeg een rechter, waarop geen duidelijk antwoord volgde.
Daarnaast werd duidelijk dat een groot deel van de honderd juristen die het ministerie heeft aangetrokken, in korte tijd weer vertrekt. Hoewel er binnen één week twintig nieuwe mensen aangenomen zijn, valt in het verweerschrift te lezen, zouden tien anderen hun baan alweer hebben opgezegd.
U wilt met journalisten om de tafel. Wat heeft u in de aanbieding?
‘Het initiatief zal van mij komen. Ik wil graag een gesprek voeren met de beroepsgroep, het liefst zo breed mogelijk. Met journalisten en juridische experts. Maar niet zoals de vorige keer, waarin onze werkwijze min of meer is meegedeeld.’
‘Wat ook zou helpen, is als journalisten af zouden willen zien van nieuwe juridische procedures’
‘Zijn er onderwerpen die de verschillende media-organisaties het liefst als eerste behandeld zien? Dan kunnen we daar prioriteit aan geven. Daarnaast is er de mogelijkheid om documenten vertrouwelijk te komen inzien, om zo een voorselectie te maken.’
‘Wat ook zou helpen, is als journalisten af zouden willen zien van nieuwe juridische procedures. Ik weet dat ik dit niet kan eisen, het is nadrukkelijk een wens. Maar als wij onze tijd niet meer hoeven te stoppen in allerlei rechtszaken, dan scheelt dat echt een slok op een borrel.’
De Woo maakt het mogelijk voor journalisten om onder geheimhouding stukken te komen inzien, zodat de documenten die sowieso niet interessant zijn ook niet beoordeeld hoeven worden. Wat zegt u tegen journalisten die aarzelen bij het tekenen van zo’n non-disclosure agreement? Op schending van deze geheimhouding staat bijvoorbeeld maximaal een jaar celstraf.
‘Denk mee over een oplossing. Want dat het niet goed gaat, dat we achterstand hebben, dat onze informatiehuishouding niet op orde is, dat weet ik allemaal. Vergeet niet dat het van ons ook wat vraagt om met journalisten in gesprek te gaan. Niet iedereen bij VWS wil dat. Ook bij ons bestaat er ook terughoudendheid over de voorinzage. Ik zeg: laten we dat pad gezamenlijk bewandelen en zien waar we uitkomen.’
Journalisten hebben tweeënhalf jaar vergeefs om gesprekken gevraagd. Uw departement procedeerde zelfs tot aan de Raad van State om de gefaseerde aanpak overeind te houden. Sommige collega’s zullen zeggen: dit komt tweeënhalf jaar te laat.
‘Ik kan me heel goed voorstellen dat ze dat zo zien. Dat het zo voelt. Ik kan helaas niet zeggen, we doen het even overnieuw. Want die tweeënhalf jaar is weg. Ik kan daar niks meer aan doen. Ik kan alleen proberen om het voor de toekomst beter te maken.’
56 Bijdragen
Erik Timmerman 2
Roland Horvath 7
Erik TimmermanIn dit geval wordt toegegeven dat het fout is gegaan. Dat is uitzonderlijk.
De Nl overheid en andere naburige overheden werken in een fata morgana.
j.a. karman 5
Roland HorvathAmerikaanse toestanden met falende rechtspraak en afglijden naar anarchie is een pad waar de goede bedoelingen mee begonnen.
Nico Janssen 7
Erik Timmermanrik boers 1
Al die 'civil servants' kunnen ook best wat hebben aan de kritische reflectie van de pers. Maar de problematiek is, naast het disproportionele effect van de wet, fundamenteler. Wat we niet willen aankijken is dat er zoveel (tegengestelde) deelbelangen zijn, waar mensen achter zitten en waar er bijna letterlijk gevochten wordt. Bv politiek vs ambtelijk, top ambtelijk vs uitvoerend ambtelijk, lobby vs top ambtelijk. Veel van deze relaties zijn echt toxisch als het aankomt op het slechten van problemen. Ieder probeert zijn werk naar behoren te doen, maar het opereren als systeem lukt niet. Men is primair bezig met het hoeden van de eigen belangen of het zelfs het beschermen van zichzelf. Niemand heeft zin in een afrekening.
En vervolgens komt er in dat systeem een ingewikkeld WOO verzoek binnen... SUCCES!
John Janssen 4
Allerlei informatie moeten archiveren in systeem (men) waarvan de gebruiker blijkbaar al weet dat het niet daarvoor is uitgelegd, en er grote 'gaten' ontstaan in de dataverwerking!
En dan ook nog die vermaledijde pers, die 378 WOO verzoeken in heeft gediend.
Ik geef het je te doen. Succes gewenst aan Mevr. Abigail.
Hans Veldhuis 2
Ton Hoffmans
Hans VeldhuisLia 4
Ton HoffmansJan-Hein Strop 5
Ton HoffmansLucien Hordijk
Hans VeldhuisDe stukken worden natuurlijk gelezen, het probleem is alleen dat ze door het gefaseerd openbaarmaken er nog lang niet allemaal zijn. Spreek ik voor mezelf: we zijn nu pas aanbeland bij december 2020 als het gaat om de documenten over het thema vaccinaties. Zoals je misschien herinnert: de prikcampagne begon pas in januari, dus we zijn eigenlijk nu pas bij de periode dat het interessant wordt.
Probleem is ook steeds: als je iets leest over een interessant onderwerp, dan is het altijd de vraag hoe dat is afgelopen. Die benodigde stukken heb je dan nog niet, want die zitten weer in een andere batch. Je weet dus eigenlijk nooit precies of je nu al het relevante materiaal in handen hebt.
Denk eerlijk gezegd ook dat sommige media hun mankracht inzetten op andere hele urgente dossiers (oorlog, energie, stikstof, vluchtelingen etc). Valt ook iets voor te zeggen wat mij betreft.
John Janssen 4
Lucien HordijkCor Nouws
Hans VeldhuisAls journalisten een iets andere focus mochten willen bij het doorzoeken, lijkt het me dat Aukema en Van der Vegt wel willen helpen, op zijn minst met uitleggen software?
Enfin.. het is schokkend om uit de WOB-fragmenten te lezen hoezeer NCTV/VWS/OMT de zaak hebben bespeeld. Iclusief (sociale) media.
Johan Veneman
Daniel Lopes 1
John Janssen 4
Daniel LopesDat zou er zo maar eens naar voren kunnen komen van één van de vele WOO verzoeken. Wat doen we daar dan mee? Bij de volgende epidemie die exact hetzelfde is zeggen, "de avondklok is niet meer nodig want het effect is minimaal geweest"? Elk gerealiseerd resultaat in het verleden geeft geen garantie voor de toekomst!
rik boers 1
Daniel LopesBodha
Andries Munnik 3
Bodhahans van rheenen 7
Andries MunnikZe is een TOB-ambtenaar ... !
Nico Janssen 7
De conclusie daarvan weer is dat de 'leiding' van Nederland geen echte leiding kan geven / nemen, maar altijd achter de feiten aanrent en pleisters aan het plakken is, en daarbij iedereen afschrikt en uit de buurt probeert te houden die lastig is /dreigt te zijn voor haar.
Wat ook duidelijk is, is dat de landsleiding zelf eigenlijk vindt dat ze het best goed doet en geen enkele bereidheid heeft plaats te maken en anderen de ruimte te geven. Ja, wat moet je dan als burger, journalist, etc?
Revolutie en de landsleiding afzetten? Een zakenkabinet? Wachten tot het schip (verder) ten onder gaat? Wie het weet mag het zeggen...
rik boers 1
Nico JanssenJohn Janssen 4
rik boersFouten maken kan altijd in deze complexen tijden, en helemaal in de nabije toekomst waar een hoop zekerheden opeens niet meer zo zeker zijn. Maar de juiste leiders erkennen dat en sturen bij of verleggen de koers radicaal. In onze politieke coalitiestructuur is er altijd al teveel gepast en gemeten naar de juisten maten voor het eigen partijprogram.
En als de huidige polls hun gelijk krijgen, zal het er voor wat betreft 'partijbelangen' eerst niet zoveel beter op worden!
rik boers 1
John JanssenHH Manders 4
rik boersKijk naar de achtergrond van de mensen in het desbetreffende 'zakenkabinet', en dan zal hun achtergrond zeker meespelen. In de gevallen waarin zo een kabinet is geweest in het buitenland zie je meestal een in economisch opzicht uitgesproken rechts beleid; veelal omdat de hele achtergrond van deze mensen vaak economisch rechts is (vanaf opleidingen tot de functies die ze bekleden), of waarin ze vaak in een wereld ingekapt door het bedrijfsleven hun werk hebben gedaan.
'Zaken-ministers' als Dijkgraaf en Kuipers zijn ook nog geen succes.
Wat je nu ziet is dat de overheid bezwijkt onder decennia van betonrot.
- Organisaties zijn kapot bezuinigd (overheid is te duur)
- Inhoudelijke kennis is wegbezuinigd door de bovenlagen (want zelf procesmanager met vaak weinig inhoudelijke kennis, en alle management en bestuurskunde handboeken zeggen dat inhoudelijke kennis er weinig toe doet, het gaat om het proces; zie ook het recente exposé over Philips, dat op diezelfde manier de afgrond is in geholpen).
- Ondersteunende functies / diensten zijn wegbezuinigd
- Geen controle meer over nutsvoorzieningen
Voordeel voor het bedrijfsleven en lobbygroepen is dat de overheid daarmee automatisch een permanente flappentap is geworden voor hen, en alles kan worden wijsgemaakt.
Daarnaast krijg ik de indruk dat er een ambtelijke (top)laag is ontstaan die in een machtsvacuüm is gesprongen, en zich onaantastbaar waant (en in de praktijk dat ook is).
Nico Janssen 7
rik boersDaniël Blok 2
rik boersjohankeet
Karel 1
Janhuib Blans 1
A. Aan de voorkant van het archiveringsproces, dus bij het "opbergen", zouden stukken voortaan meteen labels kunnen worden gegeven over de 1. inhoud en over de 2. betrokkenen die bij retrieval geraadpleegd moeten worden.
B. Als het aantal buiten beeld te houden personen en instanties wordt ingekrompen schiet het opdiep proces meteen een stuk sneller op. En dàt scheelt zwarte balken trekken.
C. Na inzage door journalisten onder het non-disclosure beding kunnen, door de journalist ingeziene en voor openbaarmaking gewenste stukken alsnog in het openbaarheidsbeoordelingsproces worden opgenomen.
D. Mijn voorkeur zou zijn dat de journalist dan inmiddels, zonder te citeren, maar mèt de inhoudelijke kennis, aan de slag kan bij het maken van een analyse. Hier zit wel het risico aan, dat als de analyse pijnlijk is, de bezitter van de bewijsstukken er meer dan ooit naar zal streven om openbaarmaking te blokkeren.
E. Een aanpak die ik niet voorsta is, om openbaarmaking pas na een te bepalen tijd te plannen, als de feiten niet meer "heet" zijn. We kennen de dertig jaar termijn waardoor boeven als Prins Bernhard (senior, bedoel ik deze keer) gematst werden. Maar het kan ook drie maanden of zo zijn.
De mix van bovenstaande maatregelen levert hooguit in de toekomst iets op, maar helpt de plv SG van VWS nu niet.
John Janssen 4
Janhuib BlansZolang erg geen nieuwe stijl (lees transparant) van besturen komt, is b) utopie.
j.a. karman 5
John JanssenDe eerste stap is het accepteren van onzekerheden en fouten. Iedereen eist onfeilbare zekerheid van de ander zonder zelf zoiets op te kunnen leveren.
j.a. karman 5
Janhuib BlansDat is niet waar een archief voor bedoeld is niet wat de archiefwet behelst nog wat ooit overzien is met dat journalisten van alles van iedereen opeisen.
Cor Broeders 4
Janhuib BlansRené Zeeman
Kortom je krijgt terug wat je erin stopt. Slappe verhalen leveren excuustruus reacties op.
Zo als een bekende filosoof zei: als je je gedraagt als een deurmat moet je niet raar opkijken als ze over je heen lopen. Dat is wat er nu speelt.
Nog afgezien van het heersende complotdenken wat de MSM hiermee zelf heeft gevoed.
Marco Fredriks 4
René ZeemanLia 4
Marco FredriksOp NU.nl was hier in 2019 (pre-corona) nog een leuk berichtje over:
"Marjan Bakker, als gedragsdeskundige verbonden aan Tilburg University, gebruikt hiervoor de term confirmation bias en stelt dat dit juist in het huidige internettijdperk een steeds nadrukkelijkere rol speelt.
"Confirmation bias betekent eigenlijk gewoon dat als er bewijs wordt geleverd dat tegen je standpunt is, je dat negeert of afkeurt. Terwijl je het veel makkelijker accepteert als het in jouw straatje past. Je eigen standpunten worden daarmee alleen maar sterker", aldus Bakker.
Dat is niet eens een bewuste keuze. Iedereen doet het. "Het is vaak wel nuttig om op die manier naar de wereld te kijken", legt Bakker uit. "Het werkt best goed om de bevestiging te zoeken."
Maar toch zou het het best zijn als je met zo veel mogelijk verschillende informatie in aanraking komt, benadrukt Bakker. "Ik zou het goed vinden als mensen zich ervan bewust zijn dat je dit soort vooroordelen hebt. Dat het vaak goed werkt, maar dat soms ook verkeerd kan gaan"
https://www.nu.nl/weekend/6005078/waarom-laten-we-ons-niet-door-feiten-overtuigen-dat-ligt-aan-ons-brein.html
Hans van Swoll 5
Wat anders, naar aanleiding van die 307 WOO-verzoeken.
Volgens mij allemaal heel erg onzin en heel erg zinloos omdat er voor de volgende pandemie geen enkele richtlijn uit kan worden getrokken.
Om bij de avondklok te blijven: wat nou als blijkt dat deze onwettig, ondemocratisch, zonder ordentelijke handtekeningen is toegepast. Gaat u dan bij de volgende pandemie toch met toegeknepen billen de straat op als er wederom een 'mistige' avondklok is ingesteld?
Vincent Huijbers 9
Hans van SwollNu de pandemie als een nachtkaars uitgaat is die vraag na deze tumultueuze jaren legitiem. Is men in staat en bereid om van het beleid te leren? De indruk ontstaat van niet.
Dat men met veel belastinggeld ook veel gedaan heeft gekregen en we het daardoor misschien wel goed vanaf hebben gebracht is geen evaluatie. Er is veel nevenschade aangericht.
Wetenschappers en complotfiguren blijven namelijk wel gaten schieten in deze episode en er is (mede gevoed door de overheid) een verharde strijd om de waarheid ontstaan.
Lia 4
Vincent HuijbersHet simpele verhaal is niet houdbaar, de nevenschade is evident, maar de burger en journalistiek wordt gevraagd vooral niet teveel aan te dringen op evaluatie?
Vincent Huijbers 9
LiaIn crisistijd kun je best wat krediet geven voor keuzes die verkeerd hebben uitgepakt. Maar wanneer die in bijvoorbeeld een wet worden gegoten is een kritische evaluatie noodzakelijk.
Lia 4
Vincent HuijbersEn ik denk dat dat krediet er bij verreweg de meeste burgers ook was in crisistijd (en bij een volgende crisis opnieuw zal zijn). Het is juist het halsstarrige optreden ná de crisis waar een deel van de burgers geen krediet voor geeft - zo onbegrijpelijk vind ik dat niet.
Het blijft natuurlijk problematisch dat een deel van dat deel zich vervolgens verliest in complottheorieën, maar in een goed functionerende rechtsstaat zouden verreweg de meeste kritische burgers complottheorieën waarschijnlijk vergezocht vinden. Omdat ze zich goed vertegenwoordigd zouden weten door kritische, redelijke politici en wetenschappers die niet monddood worden gemaakt als ze de keerzijden van het gekozen beleid laten zien.
Ik vind het gewoon surrealistisch om de laatste jaren te zien hoe vanzelfsprekend bijna alle "linkse" politici de propaganda van de farmaceutische industrie omarmen en die van de fossiele industrie verwerpen, terwijl dat bij "rechtse" politici precies andersom is... (een vergelijkbaar beeld hier op FTM in de reacties...)
j.a. karman 5
Elk wissewasje whatapp koffiegesprek zou grarchiveerd moeten worden. Zoiets heet een ongebreideld sleepnet.
Het gaat veel verder met de eisen waar de dictaturen het verwijt krijgen alles van iedereen te willen weten.
Nee journalisten hebben geen recht op ongebreidelde inbreuk bij anderen, ook niet omdat zoiets via een wob of woo uit te leggen zou zijn. Een controlerende raak kan ook zonder sleepnet al zal dat voor journalisten harder en slimmer werken betekenen.
HH Manders 4
j.a. karmanHet gaat veel verder met de eisen waar de dictaturen het verwijt krijgen alles van iedereen te willen weten."
Dit is pertinente onzin - en dat is al gebleken rondom de WhatsAppjes van Hugo de Jonge en de telefoon van Rutte. Dus de 'koffie-praat WhatsAppjes' hoeven NIET gearchiveerd te worden.
De archiefwet is juist bedoeld om te zorgen dat communicatie mbt het besluitvormingsproces bewaard zal blijven. Probleem is dat er via WhatsApp, email etc. mogelijkheden zijn ontstaan om het besluitvormingsproces te sturen die buiten de traditionele middelen vallen.
Je weet wel, de SMS-jes van Polman (IIRC) mbt de afschaffing van de dividendbelasting die zo het regeerakkoord werd ingefietst. Of de sturende rol van Hugo de Jonge mbt Siewert.
Dat betekent WEL dat er gekeken zal moeten worden welke Appjes bewaard worden en welke niet (zoals nu ook met papier het geval is (of email).
En dat journalisten zich hierin zo opstellen is deels een direct gevolg van de cultuur van het Kabinet Rutte: zo min mogelijk officieel vastleggen, en zoveel mogelijk van besluitvorming buiten de wettelijke regels om proberen te doen (zie de dividendbelasting).
Eveline Bernard 6
HH Mandersj.a. karman 5
Eveline BernardIn het artikel staat letterlijk dat alles van whatsapp email bewaard zou moeten omdat er mogelijk iets interessants in zou zetten. De WOB WOO is op die wijze geformuleerd dat het alles betreft wat eventueel gevonden zou kunnen worden, daar wringt het.
De achterkamertjes en inderdaad Polman zitten in dat grijze gebied. Het had ook een golfbaan of hockeyveld gesprekje kunnen zijn. Ga je de richting op dat ene journalist dat allemaal wil volgen omdat het zou kunnen zijn dat.... dan spreek je gewoon over een ongebreideld sleepnet. De genoemde gevallen (er zijn er meer) komen naar buiten door goed gerichte vragen te stellen.
Vincent Huijbers 9
j.a. karmanHet was een roerige periode waarin men wellicht heeft moeten improviseren maar de beleidsbeslissingen hebben een grote impact gehad. Een grondige evaluatie is noodzakelijk. Prioritering in onderwerpen en medewerking aan een volledige reconstructie lijkt mij van nationaal belang. Wetenschappers ontdekken steeds meer en complotdenkers geven hun visie. De zwarte doos is door de overheid gecreëerd en bewaakt: ze kan daar nu licht in laten schijnen. Vooralsnog lijken ze daar niet toe in staat.
Maria Antoinette Van Wezel
Vincent HuijbersDoor schade en schande worden we wijs, niemand uitgezonderd. Van wijzen naar elkaar wordt niemand wijzer!
Abergail doet een oproep, in het hier en nu, om samen dit pad op te gaan en samen handen in één te slaan en samen aan een oplossing te werken.
Vincent Huijbers 9
Maria Antoinette Van WezelMaar dat betekent niet dat dit dossier geen voorgeschiedenis heeft waarbij het tegenovergestelde werd bewerkstelligd. Alle signalen negerend. Dat gaat naar mijn mening verder dan door schade en schande leren: verharding is mede daardoor ontstaan. Ook dat is te begrijpen vanuit crisistijd maar niet alleen.
Merk op dat de veel dossiers waarmee dit kabinet worstelt eerst uit de hand moesten lopen voordat er moeizaam naar een oplossing werd gezocht. Zonder naar een dooddoener van een 'bestuurscultuur' te verwijzen lijkt er wel wat aan de hand met het zelfreflecterend vermogen.
j.a. karman 5
Vincent HuijbersNu lijkt er een vrijbrief voor foute figuren op te leven met het uiten van mogelijke "het zou kunnen zijn dat"
Vincent Huijbers 9
j.a. karmanj.a. karman 5
Vincent Huijbers-> "het zou kunnen zijn dat" is precies het gif dat bestreden zou moeten worden. <-
Een sleepnet om alles van iedereen te willen weten via een WOB is gewoon een verkeerde insteek.
Wat overblijft is gedegen onderzoek en tevens de vaardigheid om dat te herkennen. Het begint bij de vraagstelling van en onderzoek.
Voorbeeld (eenvoud met de slechte insteek, zekerheid is onmogelijk ) :
Het is mogelijk dat er mensen zijn die een ongewenste mening over ... hebben geuit.
Een weerlegging van die uitspraak betekent dat van iedereen alles opgevraagd moet worden om deze speld te vinden. Indien hij niet gevonden wordt kan dat vervolgd worden dat het archief en het zoeken niet volstaat wat het had gevonden moeten worden.
Voorbeeld (eenvoud met de goede insteek met een digitale zekerheid aan één kant) :
Het is niet te verwachten dat er mensen zijn die misbruik van een financiële regeling gemaakt hebben.
Eén enkel tegenvoorbeeld met onderbouwing volstaat.
Zolang er geen tegenvoorbeeld is kun je hooguit aannemen dat het zo is maar daarover zal nooit zekerheid over komen.
De werkelijkheid is veel lastiger, je komt on deze hoek. https://nl.wikipedia.org/wiki/Variantieanalyse let wel dit is enkel de vraag of er verschillen zijn niet of en welke reden er zou kunnen zijn.
Dat zit in https://en.wikipedia.org/wiki/Root_cause_analysis.
De gangbare ophef slaat dat over en schreeuwt om het hardst met een vooringenomen iets.
Cor Broeders 4
Dan doe je iets echt niet goed.
Rein Sybesma
Laat VWS stoppen met dat zgn eigen onderzoek, ze weten best wat de inhoud is. Jullie journalisten mogen het niet weten, want ‘we, the people’ moeten het niet weten. Net zo min als waarom wij geen antwoorden krijgen op de vraag waarom de oversterfte zo hoog is, of waarom huisartsen de vrijheid wordt ontnomen om mensen met corona te behandelen met genees(!)middelen ipv een spuit waar je niet beter van wordt en ook niet minder besmettelijk… Eis antwoorden, ook al is het nog zo’n mooi uithangbord…
Vincent Huijbers 9
https://omny.fm/shows/stuurloos/tijd-om-te-leren-heb-je-vaak-niet-zegt-deze-topamb
Ruud Stemerdink
Wij zijn verplicht om alle belanghebbenden die in de stukken voorkomen om een reactie te vragen. Een aantal partijen wordt inmiddels helemaal gek van ons, zo vaak hebben we al aangeklopt. “Ik weet het, we vragen je weer om een reactie. Kun je nog één keer?” We moeten voortdurend masseren.’
Zou het niet een idee zijn om de onderwerpen te "bossen" aan de interne zijde (de toeleveranciers van toestemming) in plaats van aan de klantzijde (de journalisten).
We mogen er toch vanuit gaan dat de toestemminggevers vooral professionals (meestal sprekend namens een organisatie) zijn die meerdere cases tegelijk dienen?
Dan haal je meerdere toestemmingen in een keer op en dan kan je aan de journalisten alle stukken mee geven.