
Kunnen we ons monetaire systeem op een eerlijker manier organiseren? Lees meer
Waarom is de creatie van geld in handen van – particuliere – banken? En moet dat altijd gepaard gaan met schuld? Ofwel: kunnen we ons monetaire systeem op een eerlijker manier organiseren?
Dat zijn vragen waar menig econoom zijn tanden op heeft stukgebeten. Toneelgroep De Verleiders zette een brede discussie in gang door op te roepen tot een burgerinitiatief. Met 120.000 handtekeningen moest de politiek wel reageren en nadenken over de aard en het wezen van ons geld en hoe het wordt gecreëerd. Dat leidde tot een opdracht voor de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) om onderzoek naar geldschepping te doen.
Op Follow The Money begon het debat in 2015, toen auteur en voormalig bankenlobbyist Robin Fransman reen open brief aan het toneelgezelschap schreef, die werd beantwoord door Martijn Jeroen van der Linden, bestuurder van de stichting Ons Geld. Daarnaast gaven tientallen lezers in het discussieforum hun visie op wat misschien wel de grote vraag van het moment is: van wie is ons geld eigenlijk?
Ontdek in deze video waarom winsten in ons geldstelsel privaat zijn, en verliezen publiek
We zitten weer in een grote bankencrisis. Hoe kan die in de toekomst worden voorkomen?
Niet burgers maar banken profiteren van de renteverhoging van de ECB
Aan een digitale euro die niet met banken concurreert, heeft niemand iets
Als we de economen van morgen niet anders opleiden, blijft de wereld op dezelfde voet doorgaan
Geld bepaalt alles, maar bijna niemand snapt het. Reis door onze kaart en ontdek hoe ons geldstelsel in elkaar zit
De ECB deelt miljarden uit aan private banken en stuurt onze overheid de rekening
De belastingbetaler mag nu ook de verliezen van De Nederlandsche Bank betalen
De ontrafeling van ons geldstelsel
Nederlandse regering presenteert voor het eerst een visie op de digitale euro
FTM duikt in de wondere wereld van digitale munten en blockchain-toepassingen.
Wij houden ons niet bezig met welke munt het hardst groeit en waar je in moet investeren, we gaan je dat ook niet vertellen. Wij kijken onder de motorkap van deze nieuwe techniek.
Waar een nieuwe markt ontstaat, zijn een beperkt aantal regels. De markt van cryptocurrencies is vooralsnog vatbaar voor fraude en oplichterij. Wij vertellen je hoe en waar het gebeurt.
Instagram-account 433 promoot alcohol en illegale gokwebsites bij jongeren
‘Ons geld is stuk’, maar is bitcoin echt de oplossing?
Woordspel van minister Hoekstra verhult hoe ver zijn omstreden ‘cryptowet’ gaat
OneCoin-leider: ‘Ik wist dat ik voor een frauduleus bedrijf werkte’
Haastige spoed met digitaal geld is soms goed
Kaapt het Facebook-kartel de macht over ons geld?
Amerikaanse justitie hakt in op OneCoin
‘Juist de grote problemen maken blockchain spannend’
Blockchain: buzzword of medicijn tegen machtsconcentratie?
Gigafraude of een briljant staaltje modern bankieren?
© ANP / Koen van Weel
Woordspel van minister Hoekstra verhult hoe ver zijn omstreden ‘cryptowet’ gaat
Er komt een registratieplicht voor cryptobedrijven om witwassen tegen te gaan. Een maatschappelijk nuttige ontwikkeling, maar volgens cryptobedrijven en hun adviseurs gaat de wet veel te ver. ‘Dit draait innovatieve bedrijven de nek om.’ Ze uiten forse kritiek op de manier waarop minister Wopke Hoekstra de wet door de Kamer loodste: ‘Op het schoolplein zou je het liegen noemen, maar in grotemensentaal zeggen we dat hij een onjuiste voorstelling van zaken geeft.’
Bij de lancering van bitcoin in 2009 had niemand kunnen voorspellen dat er tien jaar later ruim 4800 cryptomunten zouden bestaan met een marktwaarde van circa 180 miljard euro. Zelfs Facebook en de Chinese overheid hebben inmiddels de lancering van hun eigen cryptomunt aangekondigd. Rondom die munten is een hele industrie ontstaan. Zo zijn er cryptobeurzen waarop je de munten kunt verhandelen, apps waarmee je je digitale portemonnee kunt beheren, en omwisselkantoren waar je bitcoins koopt voor euro’s.
Naast legitieme bedrijfjes trekt de cryptowereld ook veel opportunisten, oplichters en witwassers aan. De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) schat dat er wereldwijd jaarlijks 800 miljoen dollar wordt omgezet op het darkweb, en dat het overgrote gedeelte daarvan wordt afgerekend met virtuele valuta’s.
Dat cryptomunten lange tijd volledig buiten het toeziend oog van de overheid stonden, hielp niet mee. In Nederland beschouwen de autoriteiten bitcoin en andere cryptomunten niet als geld of financiële producten. De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) houden daarom geen toezicht op deze cryptohandel. Hoewel de AFM twee jaar geleden wel waarschuwde voor oplichters en de grote risico’s die gepaard gaan met het speculeren in de digitale muntjes, kon ze op geen enkele manier ingrijpen.
In 2018 schreef minister Wopke Hoekstra van Financiën aan de Tweede Kamer dat hij daar samen met zijn Europese collega’s verandering in zou brengen. Hij wilde vooral het witwassen met cryptomunten tegengaan: ‘Daarbij moet in het bijzonder de omzetting van cryptovaluta naar reguliere valuta niet ongemerkt kunnen plaatsvinden.’ Nederland drong in Europa aan op een wijziging in de vierde anti-witwaslijn.
Een nieuwe anti-witwasrichtlijn
Zo geschiedde: op Europees niveau werd in 2018 een nieuwe anti-witwasrichtlijn opgesteld die voorschrijft dat aanbieders van cryptowisseldiensten en bewaarportemonnees zich moeten registreren. Het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie namen op 30 mei 2018 de nieuwe richtlijn van de Europese Commissie aan. Op 2 juli 2019 diende Hoekstra een definitief voorstel in voor een Nederlandse wetswijziging. Dat is gebruikelijk: Europese richtlijnen moeten door nationale overheden worden omgezet in wetgeving.
Om te voldoen aan de tijdlijnen van de Europese Unie, moet de wet op 10 januari 2020 van kracht zijn. Hoekstra zette er daarom flink vaart achter. Op 3 december loodste hij de wet door de Tweede Kamer; op de PVV na stemden alle partijen voor. Op 17 december stond de wet op de agenda in de Eerste Kamer, maar daar kwam het nog niet tot een stemming.
Niets bijzonders aan de hand, zo lijkt het, maar dat ligt genuanceerder. Betrokkenen hebben ernstige kritiek op de wet en op de manier waarop de minister het parlement heeft ingelicht. Betalingsexpert en compliance-adviseur Simon Lelieveldt, die bitcoinwisselkantoor Bitonic adviseerde, noemde op Twitter de gang van zaken op 15 december een ‘democratisch dieptepunt’ en spreekt van ‘misleiding van de Kamer’. Advocaat Frank ’t Hart, die voor Bitonic een juridisch document schreef, deelt die analyse: ‘Op het schoolplein zou je het liegen noemen.’
Raad van State fluit minister van Financiën terug
Sinds 2018 is Hoekstra vastbesloten om het witwassen met cryptomunten aan banden te leggen. Hij wil daarvoor een vergunningsplicht invoeren, zoals hem is aangeraden door DNB en AFM. Met die missie ging hij ook naar Europese Commissie. Hij beloofde de Tweede Kamer dat met de wijziging van de Europese anti-witwasrichtlijn ‘de regels die gelden voor banken en andere financiële ondernemingen ook van toepassing [zouden worden] op omwisselplatforms voor cryptovaluta en aanbieders van digitale bewaarportemonnees’.
Die belofte maakte Hoekstra niet waar. Het lukte hem niet om zijn Europese collega’s te overtuigen dat zo’n vergunningsplicht ook moest gelden voor cryptobedrijven. Een maatregel moet proportioneel zijn ten opzichte van de lasten die het meebrengt voor dienstverleners. Europa bepaalde dat een registratieplicht proportioneel is om witwassen te voorkomen, maar een vergunningsplicht niet.
Zo’n vergunningsplicht is immers niet niks. DNB moet vooraf de bedrijfsvoering van een bedrijf aan allerlei eisen toetsen. Dat gebeurt ook bij banken, verzekeraars en andere financiële instellingen, want die vallen onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Ze verkopen financiële producten, waarop DNB en AFM toezicht houden.
Omdat cryptomunten juridisch niet gedefinieerd zijn als financiële producten, vond Europa de vergunningsplicht veel te ver gaan
Cryptobedrijven vallen niet onder de Wft, want cryptomunten zijn juridisch niet gedefinieerd als financiële producten. De Europese bestuursorganen vonden een vergunningsplicht daarom veel te ver gaan. Een registratieplicht zou voldoende moeten zijn om witwassen tegen te gaan. In Nederland hebben we daarvoor de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) die autodealers, juweliers of kunsthandelaren verplicht zich te registreren bij een toezichthouder, cliëntenonderzoek te verrichten en ongebruikelijke transacties te melden bij de Financial Intelligence Unit (FIU) van de opsporingsdiensten. Als het aan Europa ligt moeten cryptobedrijven zich voortaan ook aan die regels houden.
Hoewel de Europese richtlijn een registratieplicht voorschreef, hield Hoekstra stoïcijns vast aan het advies van DNB en AFM, en probeerde hij toch een vergunningsplicht in te voeren.
Voordat Hoekstra de wet door de Kamer loodste, oordeelde de Raad van State snoeihard over het wetsvoorstel: ‘Dat DNB en AFM geadviseerd hebben [..] een vergunningenstelsel in te voeren omdat het bijdraagt aan de effectiviteit en uitvoering van het toezicht, maakt [..] nog niet dat de maatregel proportioneel is ten opzichte van de lasten die dat meebrengt voor de dienstverleners.’ Volgens de Raad staat de Europese richtlijn de invoering van een vergunningsplicht niet toe. ‘Dit betekent [..] dat de richtlijn het niet mogelijk maakt om de daarin voorgeschreven registratieplicht vorm te geven als een (verdergaande) vergunningsplicht met voorafgaande toetsing.'
In gewonemensentaal: de raad floot de minister terug.
De semantische truc van Hoekstra
En nu komt het: Hoekstra paste het wetsvoorstel zo aan dat er niet meer wordt gesproken over een vergunningsplicht. Het voorstel behelst nu een ‘registratie’ die DNB binnen twee maanden toetst op bepaalde voorwaarden, en die DNB ook weer kan intrekken. Bovendien zijn in het voorstel een aantal toetsingsregels uit de Wft gekopieerd.
Advocaat Frank ’t Hart vindt dat zeer problematisch: ‘Het is toch geen woordspelletje? Het idee achter registratie is het aantal partijen dat zich op de markt begeeft in kaart te brengen. Dat is iets heel anders dan een toetsing van de bedrijfsvoering door DNB. Ook al noemt de minister het nu een registratieplicht, inhoudelijk is en blijft het een vergunningsplicht. Ook als je op een kat het stickertje hond plakt, blijft het een kat.’
De minister drukt regels door die lijken op de strenge wetgeving voor banken
’t Hart vindt dat de minister niet eerlijk is over wat hij doet. ‘Als hij het advies van de Raad van State naast zich neerlegt en een strengere wet wil invoeren dan Brussel voorschrijft, dan moet hij dat ook op die manier in de Kamer zeggen.’ Maar in plaats daarvan sprak Hoekstra in de Kamer over een ‘beleidsarme invoering van de richtlijn’, wat zoiets betekent als het eenvoudigweg omzetten van de richtlijn in wetgeving. ’t Hart vindt dat een onjuiste voorstelling van zaken.
Ook betalingsexpert Simon Lelieveldt vindt dat Hoekstra de Kamer onjuist informeert: ‘De wet gaat veel verder dan de Europese richtlijn. De minister drukt regels door die lijken op de strenge wetgeving voor banken, de Wet op het financieel toezicht (Wft).’
Lelieveldt en ’t Hart vinden dat Hoekstra in de Kamer bovendien de rol van DNB en AFM bij de totstandkoming van de wet afzwakt. Ze baseren zich op een brief van DNB die het ministerie van Financiën op 13 december, een dag na de stemming in de Tweede Kamer, korte tijd online zette (waarschijnlijk per ongeluk, want de brief werd daarna weer verwijderd en vervangen door een ander document afkomstig van DNB). Daaruit blijkt dat DNB op een vergunningstelsel aandrong en aanbevelingen maakte om regels uit de Wft omtrent ‘transparante zeggenschapsstructuur’ op te nemen in de nieuwe wet.
Een registratie met gevolgen
Follow the Money legde de casus voor aan Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden. Zijn inhoudelijke oordeel: ‘De minister verhult hier semantisch dat DNB nog steeds een soort van vergunning moet verlenen. Het heet nu een registratie, maar DNB mag die schrappen, een registratie met gevolgen zullen we maar zeggen.’
Kan dit zomaar? Het korte antwoord van Voermans: ja. Dit soort woordspelletjes worden volgens hem wel meer gespeeld in Den Haag. ‘Met die naamswijziging kon de minister zeggen dat hij iets heeft gedaan met het advies van de Raad van State. De Tweede Kamer heeft er vervolgens mee ingestemd.’ Hij benadrukt dat de minister niet verplicht was om het advies van de Raad van State te volgen. ‘Dat is overigens wel verstandig,’ voegt hij daaraan toe. Zeker gezien de Europese Commissie de minister nog kan terugfluiten via de inbreukprocedure wanneer zij vindt dat de wet niet aansluit op de richtlijn. Dat was immers het oordeel van de Raad van State.
Voermans publiceerde gisteren nog een artikel in de Volkskrant over de schandelijke wijze waarop het kabinet de Kamer onvoldoende inlichtte over de toeslagenaffaire bij de belastingdienst. Anders dan bij de toeslagenaffaire is hier volgens Voermans geen sprake van een schandaal. ‘Dit is een normale gang van zaken. Er is hier een politieke keuze gemaakt om een spin-off van de vergunningsplicht te verpakken als registratieplicht. Is het fraai: nee. Kan het grote gevolgen hebben voor de partijen die aan de registratie moeten voldoen: ja. Is het rechtmatig? Waarschijnlijk niet, maar dat zullen we pas weten als de Europese Commissie zich erover uitspreekt.’
Hoge kosten voor cryptobedrijven
Voordat de Europese Commissie een oordeel velt, zijn we minstens anderhalf tot twee jaar verder, terwijl de cryptobedrijven vanaf 10 januari moeten voldoen aan de wet. En dat wordt een kaalslag onder de Nederlandse bitcoinbedrijven, vreest Patrick van der Meijde, oprichter van betaalverwerker Bitkassa en voorzitter van de Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland (VBNL). ‘De kosten die DNB wil rekenen voor het toezicht zijn voor veel bedrijven niet te dragen. Het zou me niet verbazen als we over twee jaar moeten constateren dat een hoop kleinere bedrijven hiermee de nek om is gedraaid.’
27.000 euro voor toezicht is voor Bitkassa een flink bedrag
Van der Meijde baseert zich op een conceptbegroting van DNB die op 12 november werd genoemd in het Financieele Dagblad. Daarin wordt gesproken over 1,9 miljoen euro en 5 fte (voltijdwerknemers) voor het toezicht op cryptobedrijven. Als dat wordt verdeeld over zeventig bedrijfjes (een ruime inschatting), zou het toezicht ruim 27.000 euro per bedrijf gaan kosten. Van der Meijde: ‘Voor een bank is dat misschien een peulenschil, maar voor een driemansbedrijf zoals Bitkassa is het een flink bedrag.’ Hij wijst er ook op dat buitenlandse bedrijven niet met deze kosten geconfronteerd worden en daarmee een concurrentievoordeel hebben op Nederlandse bedrijven.
Dat de kritiek van de bitcoinbedrijven gegrond is, werd niet alleen bevestigd door de Raad van State, maar ook door onafhankelijke juristen. Meester J. Baukema, advocaat bij Van Doorne N.V., sprak in het Tijdschrift voor Financieel Recht zijn steun uit voor de bezwaren van de sector: ‘Die kritiek vind ik terecht.’
VBNL vindt dat de minister niet genoeg heeft gedaan met het advies van de Raad van State en de aanbevelingen van de sector. Van der Meijde stuurde de Tweede Kamer op 30 oktober daarom een brief waarin hij nogmaals uitlegt waarom de wet en het voorgestelde toezichtmodel te complex, duur en onuitvoerbaar zijn voor een nieuwe sector.
De onzekerheid frustreert Van der Meijde nog het meest. Hij heeft allerlei onbeantwoorde vragen over de inrichting van het toezicht. Officieel heeft hij nog niets gehoord over de toezichtkosten. Ook over de compliance-regels en de toetsing van de bedrijfsvoering bestaat veel onduidelijkheid. ‘En dat terwijl de regels op 10 januari in moeten gaan.’
Dat DNB toezicht gaat houden op de sector, lijkt het ministerie als een vanzelfsprekendheid te beschouwen, maar dat is het niet. In Nederland is het toezicht op de Wwft belegd bij zes verschillende instanties: de AFM, DNB, Bureau Financieel Toezicht (BFT), Bureau toezicht Wwft (BTW), de Kansspelautoriteit (Ksa) en de deken.’
VBNL wijst er in haar brief aan de Kamer op dat het veel logischer zou zijn om het Bureau Financieel Toezicht (BFT) aan te wijzen als toezichthouder: ‘Dit is een bureau dat ervaring heeft met specifiek Wwft-toezicht voor onze categorie niet-financiële instellingen.’
Ook Frank ’t Hart vindt het vreemd dat DNB toezicht gaat houden op cryptobedrijven. ‘DNB is toezichthouder voor financiële instellingen. Cryptobedrijven vallen niet in die categorie. Cryptomunten zijn juridisch niet gedefinieerd als financiële producten. Ze vallen dus buiten de Wft. Door DNB aan te wijzen als toezichthouder zeg je eigenlijk: virtuele valuta zijn geld, effecten of andere financiële producten. Dat is juridisch gewoon niet het geval.’ Het Bureau Financieel Toezicht aanwijzen als toezichthouder vindt ‘t Hart logischer en het zou ook meteen een ander kostenplaatje opleveren. ‘DNB houdt op een totaal andere manier toezicht dan het Bureau Financieel Toezicht. Daar zijn veel hogere kosten aan verbonden.’
Volgens ’t Hart speelt er wat anders mee: ‘DNB wil graag inzage hebben in de cryptobedrijven en kijkt met een Wft-bril naar deze sector, niet met een Wwft-bril.’ Hij wijst op de brief die DNB op 7 maart naar Financiën stuurde (die nu weer offline is gehaald) ter onderbouwing. ‘DNB mag dat best willen, maar logisch is het niet. Zolang cryptomunten geen financiële producten zijn, zou DNB ook geen toezicht moeten houden op deze bedrijven.’
Follow the Money vroeg het ministerie van Financiën om toelichting.
* Op het moment van publicatie was de reactie van het ministerie nog niet binnen. Om 13.45 zijn de telefonische antwoorden van de woordvoerder vervangen door de schriftelijke reactie van het ministerie (zie het kader hieronder)
Follow the Money kon in de Kamerstukken geen onderbouwing vinden voor de keuze van het ministerie om DNB als toezichthouder aan te wijzen. In de relevante passages staat wel: ‘Onderhavig wetsvoorstel wijzigt de Wwft. De aangewezen toezichthouders in de Wwft voor de verschillende categorieën instellingen en beroepsbeoefenaars zijn verantwoordelijk voor het toezicht. Dit betreft de AFM, DNB, Bureau Financieel Toezicht (BFT), Bureau toezicht Wwft (BTW), de Kansspelautoriteit (Ksa) en de deken.’ Waarom welke toezichthouder op welke sector toezicht houdt, wordt daaruit niet duidelijk. DNB houdt nu toezicht op kredietinstellingen, financiële instellingen, geldtransactiekantoren, levensverzekeraars, trustkantoren, casino’s en creditcardmaatschappijen.
*Update 20 december 2019 om 13.45 uur
Financiën geeft schriftelijk de volgende reactie:
De Europese richtlijn voor de registratieplicht van cryptoaanbieders is beleidsarm verwerkt in de wetgeving, maar vanwege de uitvoering van het toezicht door DNB zijn extra bepalingen opgenomen. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan het doel van richtlijn, het tegengaan witwassen en terrorismefinanciering.
We hebben de Kamer volledig geïnformeerd. De wijze van implementatie hangt samen met het toezicht van DNB op crypto-aanbieders. De inhoudelijke regulering van crypto-aanbieders is conform de richtlijn, dat wil zeggen dat de eisen waar een crypto-dienstverlener aan moet voldoen, rechtstreeks volgen uit de richtlijn. Bijvoorbeeld de eis om cliëntenonderzoek te verrichten en om transacties te monitoren, maar ook de eis om een risicobeoordeling te maken en te beschikken over gedragslijnen, controlemaatregelen en procedures voor een juiste naleving van de Wwft.
De bedrijfsvoering van de aanbieder moet uiteraard zo worden ingericht dat die aan eisen kan voldoen. Daarnaast moet DNB in staat zijn om goed en effectief toezicht te houden. Het toezicht moet uitvoerbaar zijn, en naleving van de regels moet voor een aanbieder ook uitvoerbaar zijn. Dus los van de eisen die de Europese richtlijn stelt, bevat de implementatiewet ook bepalingen die de naleving van de richtlijn uitvoerbaar moeten maken.
Daarvoor is het o.a. noodzakelijk dat een aanbieder over een juiste bedrijfsvoering beschikt. De eisen daarvoor zijn beperkt tot de eisen die in de Wwft gesteld worden en zijn noodzakelijk om te waarborgen dat een aanbieder in staat is om te voorkomen dat zijn dienstverlening wordt gebruikt voor witwassen of financieren van terrorisme. Dit is ook het doel van de Europese richtlijn.
Er is geen vestigingseis opgenomen in het wetsvoorstel (dit zou betekenen dat iedere aanbieder, ook buitenlandse aanbieders, een zetel in Nederland moeten hebben).
Een overgangsregeling is juist opgenomen om bestaande aanbieders tegemoet te komen. Door het overgangsrecht hebben bestaande aanbieders een half jaar langer de tijd om hun registratie bij DNB te voltooien. Zonder overgangsrecht hadden bestaande aanbieders meteen bij inwerkingtreding van de wet geregistreerd moeten zijn bij DNB (en hun dienstverlening moeten staken als ze niet op tijd waren geregistreerd).
Een registratieplicht waarbij die registratie kan worden ingetrokken door DNB is volgens juridisch experts in praktijk een verkapte vergunning. Vindt u dat u met deze semantische wijziging de kritiek van de Raad van State voldoende heeft geadresseerd?
Ja, er is een duidelijk onderscheid tussen een vergunningplicht en de registratieplicht zoals opgenomen in het wetsvoorstel.
Bij een vergunningstelsel vindt, voordat een aanbieder de markt kan betreden, vooraf een zeer uitgebreide toets plaats door de toezichthouder. Die toetst of een aanbieder aan alle wettelijke eisen van de wet kan voldoen.
Dit is heel anders bij deze registratieplicht, waarbij vooraf een veel beperktere toets plaatsvindt. Er zijn drie limitatieve gronden die DNB bij registratie toetst. Als aan één niet wordt voldaan, zal DNB registratie weigeren. Als aan alle drie de voorwaarden is voldaan, moet DNB overgaan tot registratie.
De drie gronden waarop DNB toetst is of de aanbieder onjuiste gegevens (i) of onvolledige gegevens (ii) aanlevert of als de leidinggevenden niet betrouwbaar en geschikt zijn bevonden (iii). Al deze eisen zijn verplicht op grond van de richtlijn.
Een duidelijk verschil met een vergunningplicht is dus dat DNB bij een registratie niet mag toetsen of een aanbieder aan alle eisen van de Wwft voldoet.
Ook kan DNB de registratie doorhalen, met als gevolg dat de aanbieder zijn dienstverlening moet beëindigen. Dit is ook verplicht op grond van de richtlijn, die voorschrijft dat aanbieders geregistreerd moeten zijn.
Waarom is de brief (gedateerd op 7 maart 2019 met de titel 'reactie DNB op concept wetsvoorstel AMLD5') op 13 dec geupload en vervolgens weer off-line gehaald? Kunt u de brief aan mij toesturen?
Nee de brief kan niet worden toegestuurd. De brief bevatte een besloten consultatiereactie die per abuis openbaar is gemaakt. Het is niet de bedoeling om gesloten reacties openbaar te maken.
Het recht om een besloten reactie te versturen op een wetsvoorstel dat openbaar geconsulteerd wordt is voorbehouden aan een ieder. Niet alleen aan overheidspartijen, maar aan ieder bedrijf, iedere burger of andere natuurlijke personen die willen reageren.
Reden hiervoor is dat we de eventuele belemmeringen, die zouden kunnen bestaan om te reageren, zoveel mogelijk weg willen nemen.
Alle ingediende consultatiereacties worden zorgvuldig bekeken, waarbij een gedegen afweging wordt gemaakt of de suggesties wel of niet moeten worden overgenomen.
In dit artikel wordt gesproken over toezichtskosten van 1,9 mln voor cryptobedrijven. Is dat inderdaad het bedrag dat begroot is voor toezicht en hoe worden deze kosten verdeeld? Komen ze voor rekening van de geregistreerde bedrijven?
Het is in eerste instantie aan DNB om te beoordelen welke kosten nodig zijn om goed en effectief toezicht te kunnen houden.
Die kosten voor het toezicht op crypto-aanbieders worden opgenomen in de begroting van DNB, die door de Minister van Financiën wordt goedgekeurd.
De kosten voor het toezicht worden via de bestaande bekostigingssystematiek doorbelast aan de onder toezicht staande instellingen. De hoogte van de kosten per aanbieder is dus ook afhankelijk van het aantal onder toezicht staande crypto-aanbieders.
De begroting wordt na goedkeuring openbaar via de website van DNB. Dit zal op korte termijn gebeuren, zie ook deze brief aan de Tweede Kamer van 6 december jl.
De keuze voor DNB als toezichthouder is toegelicht in de memorie van toelichting. De taak om toezicht te houden op aanbieders van virtuele valuta past goed binnen het Wwft-toezicht dat DNB reeds uitoefent. Zo zijn er overeenkomsten tussen aanbieders van diensten met virtuele valuta en wisselinstellingen, waar DNB ook toezicht op houdt. De keuze voor DNB is dus gebaseerd op de gedachte dat DNB over de meest relevante expertise beschikt.
DNB houdt toezicht op meerdere partijen die geen vergunning hebben o.g.v. de Wft, zoals trustkantoren en op grond van de Wft vrijgestelde instellingen, zoals vrijgestelde betaalinstellingen of vrijgestelde elektronischgeldinstellingen. Zij zijn vrijgesteld van de vergunningplicht o.g.v. de Wft, maar moeten wel doorlopend voldoen aan de eisen in de Wwft. De Wwft geldt namelijk voor alle instellingen, ook vrijgestelde instellingen.
31 Bijdragen
Marla Singer 7
Annemiek Kamphuis 2
Jan Ooms 10
Annemiek Kamphuis, beduvelt, belazert, bedondert, een verkeerde voorstelling van zaken geeft, bewust op het verkeerde been zet, uit eigen belang concurrentie weert, daarmee valsheid in geschrifte pleegt, het land verraadt en dienovereenkomstig berecht hoort te worden.
(Maar volgens goed neo-liberaal gebruik, gesteund door coalitiepartners gewoon mag blijven zitten om nog meer schade aan te kunnen richten).
wilag kater 5
Cryptomunten zijn net als die nieuwe konijnen het blijven uiteindelijk toch gewoon konijnen.
In dit geval blijven cryptomunten, volgens de Europese Raad van ministers, gewoon een geldmiddel waarop de nationale banken, volgens eerdere EU-afspraken, hun normale wettelijk gestelde toezichtstaken moeten uitoefenen.
Smakelijk Kerstkonijn allemaal. (Hopelijk stevig goedgekeurd door de wettelijk toezichthoudende NVWA!)
Berend Pijlman 13
wilag katerWat vroeger voor een kip doorging zouden we nu als een vreemd scharminkel beschouwen. Heel anders dan de huidige plofkip. Toch zijn beide kippen. De huidige plofkip is zo dik dat ze amper op de eigen poten kunnen staan en is afhankelijk van constante antibiotica.
Publiek fiatgeld is weer totaal anders dan privaat fiatgeld (dat wat we nu op de bank hebben), weer totaal anders dan geld gebaseerd op een onderliggende waarde (meestal goud of zilver) en dat is weer totaal anders dan digitaal geld gebaseerd op artificiële schaarste (met of zonder blockchain). Dit alles herkennen we echter wel als 'geld'. Als de DNB of AFM echter wagen een definitie van geld te geven dan zullen ze uiteindelijk ook moeten toegeven dat wat we nu hebben geen geld is óf dat overheden toch zelf geld kunnen uitgeven naast de euro.
[Verwijderd]
Maarten van Eeuwijk 2
[Verwijderd][Verwijderd]
Maarten van EeuwijkMartine Groenendijk 5
Arjan 7
Vergelijking tussen cryptomunten en aandelen/obligaties kun je niet maken.
Met aandelen en obligaties kun je geen onderlinge betalingen verrichten die moeten worden gemonitored, met cryptomunten wel.
Als je pretendeert geld te zijn, dan lijkt mij het terecht dat de monitoring van geldstromen en clientonderzoek verplicht wordt gesteld zoals banken dat ook doen.
En ja, die kosten zijn niet fijn, maar witwassen niet bestrijden uit oogpunt van innovatie gaat me vele stappen te ver (ik zie de innovatie uberhaupt niet van 4800 virtuele munten waar niemand mee betaalt)
Bart Klein Ikink 6
ArjanMaarten van Eeuwijk 2
Bart Klein IkinkApekool 5
Maarten van Eeuwijkhttps://tweakers.net/nieuws/47569/paypal-krijgt-europese-bankvergunning.html
Wil notten 1
2> Dit allemaal om vermeende witwassing van 800 miljoen aan te pakken? Zo'n bedrag krijgt ING aan BOETE en is daarmee toch nog een kleine speler in de witwaswereld van de banken. Get real!
3> Collectief negeren die onzin en alle strafmaatregelen direct collectief voorleggen aan een rechter: iedere magistraat prikt door deze luchtbel heen!
4> Prima schets van goedwillende ondernemer die wordt beknot: https://medium.com/@hvissia_64443/nederlandse-crypto-industrie-n%C3%B3g-vastbeslotener-door-conservatieve-overheid-2307fb05de16
Eveline Bernard 6
Dat is €475.000 per fte per jaar? Is dat de grootteorde van salarissen bij de Nederlandse Bank? Stuitend!
George van Houts 2
Noot: De overheid beschouwt crypto niet als geld of.... ik geef al vijf jaar mijn bitcoin op aan de Belastingdienst. Die vraagt daar zelf om op het formulier.
Arjan 7
George van HoutsEn ik hoop voor je dat je in Bitcoins mag betalen. Wordt er tenminste nog iets betaald met een Bitcoin.
marcel 7
Hans van Swoll 5
Waarom is een cryptomunt geen financieel product? Wie heeft dat beslist? Waarom kan de Tweede Kamer dat niet veranderen?
Thomas Bollen 7
Hans van SwollArjan van Muyen 3
Thomas BollenOok al zie ik de logica, en het belang van het tegengaan van witwasserij, toch ben ik absoluut geen fan van dergelijke definitietruukerij. Dit is een veel te handig handig middel voor de overheid (of bedrijf) om bestaande regels/ wetgeving met voeten te treden.
Usa begon hier na 9/11 in mijn herinnering openlijk mee, toen waterboarden opeens geen martelen meer was, en vingerafdrukken niet meer prive waren omdat je ze immers overal achterlaat!
Een dergelijke linguistische zeephelling juridisch overwinnen is voor kleinere partijen over het algemeen gewoon te duur.
Wat bij mij blijft hangen is een onveilig gevoel..
Arjan 7
Thomas BollenAls ik het verhaal van Thomas samenvat lees ik niks anders dan dat banken wel streng moeten monitoren omdat ze het toch wel kunnen betalen, maar cryptovaluta bedrijven niet omdat ze weinig geld hebben en dat het daarom innovatie in de weg staat.
Ja, in dat geval kan je ook een pleidooi houden om alle monitoring bij banken weg te halen. Bespaart ze de kosten waarbij ze dat geld kunnen gebruiken voor innovatie. Je kunt ook een pleidooi houden dat nieuwe banken heel weinig eigen vermogen hoeven aan te houden om innovatie te bevorderen (en waarbij klanten veel meer risico lopen).
Maar het risico van criminelen die in euro's betalen, is echt niet hoger dan wanneer ze in cryptovaluta's betalen, dus wil je dat je dezelfde regelgeving toepast op partijen die dit faciliteren. Dat geldt zowel voor het openen van een rekening waar je valuta aanhoudt, als de betalingen die worden verricht.
Wat ik vooral bespeur is een soort gevoel om cryptobedrijven soepeler te behandelen dan banken uit oogpunt van innovatie. Maar de Wet is niet bedoeld om innovatie te bevorderen, de Wet is bedoeld om witwassen en financiering terrorisme te voorkomen.
Als cryptomunten geen verdienmodel hebben waar wordt voldaan aan regelgeving, dan is er geen markt voor die cryptomunt. Wat mij betreft is het niet ingewikkelder dan dat. En als er dan een kaalslag plaatsvindt onder cryptobedrijven dan is dat niet anders (lijkt mij heel gezond dat een markt omtrent 4800 cryptovaluta's inkrimpt).
Co Stuifbergen 5
Maar is het verboden als Nederland strenger is dan de EU?
Ik begrijp dat Nederlandse bitcoin-bedrijven dan het slachtoffer worden, maar is dat een overtreding van EU-regels?
Arjan 7
Co StuifbergenThomas Bollen 7
Co StuifbergenRoland Horvath 7
Het illustreert meerdere zaken:
De minister van financiën, de jurist Wopke Hoekstra, is onbekwaam om financiën te besturen. Hij staat vijandig tegenover cryptovaluta, hij kent er niet veel van en is zo de speelbal van de banken. Die de cryptomunten bedrijven de das willen om doen.
Het is onaanvaardbaar om bij een registratie meer te eisen dan nodig is en in feite een vergunningenstelsel in te voeren.
De DNB als toezichthouder aanwijzen is niet alleen ongepast maar wijst er net op waar de fout zit. Bij de dominantie van de banken over het ministerie van financiën.
De vorige minister Jeroen Dijsselbloem, bio ingenieur, kende ook niets van financiën en van economie in het algemeen.
Vroeger waren Financiën en Infrastructuur -en -Waterstaat zogenaamde vak ministeries waarbij de minister altijd een professioneel in de betrokken materie was. Nu kan blijkbaar iedereen die ministeries beheren. Die ontwikkeling doet zich ook voor in buurlanden zoals DE en BE.
En dan is er nog de nare gewoonte van de overheid om kosten, die het gevolg zijn van hun eigen beslissingen aan anderen toe te rekenen.
Dat is zo bij schuldenaren die hun schuld niet kunnen betalen. In veel gevallen wordt de schuld daardoor verdrievoudigd.
Dat doet zich nu ook hier voor. De overheid beslist -zelf- een onderzoek, een audit te doen van de crypto bedrijven en rekent haar eigen kosten door aan die bedrijven.
Alsof de brandweer zou moeten betaald worden door de mensen wiens huis afgebrand is.
27.000 € die ieder bedrijf moet betalen is voor beginners wellicht de doodsteek. Wat uiteraard zo bedoeld is.
En als de overheid beslist om bij het onderzoek ten bate van de vergunningen twee maal zo veel werk te doen: Wordt de kostprijs dan 27.000 € x 2 = 54.000 €?
Arjan 7
Roland HorvathVoor het openen van rekeningen en betalingen wil je, ongeacht de valuta, een gelijk speelveld.
paul Hoogendijk 8
ArjanGert van de Kraats 6
Alleen al het bestaan van 4800 verschillende cryptomunten zou voldoende argwaan moeten opwekken. Hoe moet hier ooit praktisch mee gewerkt kunnen worden?
Het is zo langzamerhand toch algemeen bekend, dat de crypto-munt staat voor speculatie en crimineel geld. In eerdere artrtikelen in dit dossier heeft Thomas dit grondig beschreven.
Hoe kan een eindgebruiker achterhalen of de waarde van de munt stabiel genoeg is en of dat het echt een crypto-munt is? Bij wie kan de de indgebruiker terecht, als zijn geld zomaar verdwenen is?
Er wordt heel hard geroepen, dat het hier om innovatie gaat en dat er daarom niet vooraf getoetst mag worden, of het bedrijf de aangevraagde registratie kan waarmaken.
Registratie zonder fatsoenlijke toetsing werd bijvoorbeeld toegepast bij het vaste-telefoonet. Telecom-cowboys konden zich moeitelooos registreren bij de “telecom-waakhond” Opta.
Deze bedrijven hebben op grote schaal via telefonische misleiding abonnees geworven, zonder dat de Opta daar iets tegen kon doen. Een schriftelijke wilsuiting van de klant was volgens de rechter ongewenst, omdat dat de overstap teveel bemoeilijkte????
Ik zie niet in, welke problemen de crypto-munt oplost. Het klimaat wordt er niet beter van en ook de verdeling van de welvaart niet. En het is ook geen spieeltje of kraaltje.
Het wordt tijd, dat de macht van de banken wordt ingeperkt, maar niet door deze macht over te dragen aan bedrijven als Facebook.
Annie Manueke
Gert van de Kraats@Thomas ik denk dat je veel meer onderzoek kan wijden aan all corrupte crypto activiteiten, dan regulering hiervan
Gert van de Kraats 6