Haalt Hessing heelhuids de jaarwisseling?

    Frits Hessing verkeert in acute financiële nood. Zijn villabouwproject zit muurvast in de modder en Evert Louwman eist zijn geld op. Wordt Hessing met kerst als een kalkoen aangesneden?

    Hessing, importeur van exclusieve auto's als Bentley en Rolls Royce, droomt van een pompeus rijkeneilandje genaamd Bloeyendael op zijn voormalige bedrijfsterrein in De Bilt. Het lapje grond waar deze 'gated community' moet komen, kwam vrij nadat Hessing zijn nieuwe autoshowroom pal langs de A2 bij Utrecht betrok. De villaprijzen variëren van acht ton voor een appartement tot vier miljoen voor een royale villa. Een slotgracht en een bewaakte toegangspoort houden gespuis buiten de deur. Veilig wonen voor de rijkaards is gegarandeerd.  
     
    In eerste instantie doet bouwmiljardair Dik Wessels mee, maar haakt later af als hij de financiering niet rond krijgt. Vastgoedmagnaat Bert Verwelius, naamgever van bouwbedrijf Verwelius, heeft er wel oren naar en stapt in het bouwschuitje. Opmerkelijk, want twee jaar daarvoor schetste hij nog een gitzwart scenario voor de Nederlandse onroerendgoedmarkt. 
     
    Louwman
    Hessing moet voor dit project middelen uit een nieuw vaatje tappen en klopt bij collega-autoventer Evert Louwman aan. Of hij tien miljoen euro kan lenen. Geen probleem, Louwmans financieringsmaatschappij Alcredis verstrekt Hessing dat bedrag. Wel graag binnen twee jaar terugstorten.
     
    Vol goede moed start Verwelius in 2010 een wervelende advertentiecampagne. “Zorgeloos, schoon, comfortabel, energiezuinig, CO2-neutraal en veilig. Het kloppende Utrechtse hart en de golfsociëteit De Pan op steenworp afstand.” Hun brochure garandeert dat alles in één keer klaar is: "Geweldig, geen jarenlange bouwput!" Dit getuigt van een opgekend optimisme te midden van de voortrazende woningcrisis. 
     
    Hessingstaete
    Stichting Park Bloeyendael beheert het aanpalende openbare natuurpark Bloeyendael. Het is onaangenaam verrast met de weinig originele naam die Hessing zijn bouwkindje gaf. Letter voor letter dezelfde naam! Voorzitter Ton Rennen schrijft dat een beetje creatieve projectontwikkelaar toch beter Hessingstaete had kunnen kiezen. Hij voorspelt grote misverstanden en irritaties als de brandweer voor een blusklus het natuurpark Bloeyendael binnenrijdt in plaats van de rijkeluisenclave. Dan is het meteen gedaan met de zo gekoesterde oase aan woonveilige omgeving. 
     
    Makelaar Heiko Gorter die het project Bloeyendael leidt, schuift op 12 juni 2011 aan bij de salontafel van Harry Mens. In zijn televisieprogramma Business Class komt middelman Gorter superlatieven te kort om het bouwkarwei aan te prijzen. Blakend van zelfvertrouwen meldt hij: “Veertig procent van de huizen is verkocht en de schop gaat na de bouwvak (red. najaar 2011) in de grond. Een meer dan goed resultaat!” 
     
     
    Louwman legt beslag
    Toch ronken geen heimachines na het bouwzomerreces. Alleen de wind huilt over het Hessingterrein. Achter de coulissen heeft Louwman het aan de stok gekregen met Hessing. Zijn vertrouwen dat Hessing de lening afbetaalt, is tot het nulpunt geslonken. Hij laat beslag leggen op Hessings opvallende autoshowroom, de vissenkom, langs de A2 en de inboedel waaronder zijn dure bolides. Daarmee zet Louwman Hessing schaakmat. Een faillissement à la minute dreigt voor de ambitieuze cardealer.
     
    Hessing knokt in een kort geding voor zijn leven. Die beslaglegging moet van tafel. Anders is hij per direct bankroet. Nog afgezien dat hij van het idee gruwelt dat Evert Louwman zijn gewilde, markante stek langs de A2 zou betrekken. De rechter redt Hessings vege lijf en vonnist dat hij tot 1 april 2012 de tijd verleent de zaakjes op orde te krijgen. Het is maar zeer de vraag of hij de peperdure Bloeyendael-chaletjes weet te verkopen nu de woningmarkt volledig op zijn gat zit (met name in de hogere segmenten).
     
    Paniek
    Ondertussen is er lichte paniek ontstaan bij Hessing. Deze reuring schaadt zijn imago en zijn bedrijfsvoering komt daardoor ernstig in gevaar. Louwman is niet de enige is die met Hessing in de clinch ligt. Bouwmagnaat Arie van Erkel is verwikkeld in de levering van een ultra-exclusieve Rolls-Royce. 
     
    De vraag is wie er nog meer geld moet hebben van Hessing. Naast deze bekende ellende doen ook de geruchten ronde dat klanten massaal hun sleeën liever ergens anders laten onderhouden. De kans bestaat immers dat deurwaarders op een morgen aankloppen en alles confisceren, inclusief de auto’s die daar voor onderhoud geparkeerd staan. De vlucht van klandizie heeft desastreuze gevolgen voor de dagelijkse nering van Hessing. Hij zou afstevenen op een onafwendbaar kerstfaillissement. 
     
    Op de opmerking of Hessing de kerst ongeschonden haalt, wil hij niet reageren. Zijn woordvoerster houdt haar kaken stijf dicht op elkaar en geeft geen commentaar. Ook Louwman is niet in de stemming om enige toelichting te geven op zijn robbertje met Hessing. 

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Bram de Lange

    Volg Bram de Lange
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren