Youp de merkensloper

Buckler en T-Mobile en over de zaken die een bebrilde cabaretier zoal kan veroorzaken

Zo langzamerhand kunt u het woord Griekenland niet meer lezen. Dat Jan Kees de Jager slecht is in hoofdrekenen, weet de hele natie inmiddels wel. En dat Europa, als het zo door gaat, een openlucht museum wordt behoeft geen betoog. We nemen u bewust even mee naar wat luchtigers.

We gaan terug naar de zomer van 1988. U kunt zich dat wellicht nog wel herinneren vanwege het feit dat Oranje Europees Kampioen werd en Hans van Breukelen in de finale een strafschop stopte. Die zomer dus, waar woonboten – en hun bewoners - het zwaar hadden in de Amsterdamse grachten.

 

Banen schrappen
In die zomer werd het alcoholvrije bier Buckler wereldwijd geïntroduceerd, en niet zonder succes. Maar Buckler was geen lang leven beschoren. Cabaretier Youp van ’t Hek vond het ‘gereformeerd’ bier en boorde het merk tijdens zijn oudejaarsconference van 1989 vakkundig de grond in. Van 't Hek fulmineerde: "Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op, jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!"

Volgens sommigen veroorzaakte Van 't Hek met deze uitspraken een drastische daling van de verkoopcijfers. Wij weten dat wel zeker. Vanochtend maakt Telecombedrijf T-Mobile bekend circa een kwart van de 1900 banen bij de Nederlandse dochter te schrappen nadat omzet en winst van het bedrijf begin dit jaar waren weggezakt. Het verdienmodel van de telecomsector zou op de helling staan door de kannibalisering van gratis chatdiensten en Social Media. Daarbij komt dat T-Mobile naar eigen zeggen er onvoldoende in slaagt de kosten onder de duim te houden. Waarvan akte.

 


Toeval of niet; T-Mobile zit toch al in de hoek waar de klappen vallen. In het najaar van 2010 kreeg Youp van 't Hek het aan de stok met de klantenservice van T-Mobile. Op 20 oktober begon zijn ‘terreur’ via één simpel tweetje via Twitter. Youp probeerde niets vermoedend een probleempje met de iPhone van zijn zoon op te lossen door de klantenservice te bellen, maar dat leverde niets op.

Het gevolg was dat zijn ruim 45.000 volgers bleven re-tweeten. En Youp, zou Youp niet zijn als hij er de zaterdag daarop een aardige column over schreef in NRC Handelsblad. De overeenkomsten van de ondergang van Buckler en de huidige problematiek waarin T-Mobile zich bevindt lijken verdomd veel op elkaar, of niet soms?

Het enige verschil is wellicht de manier waarop het qua T-Mobile tot stand is gekomen. Dat bedrijven worstelen met een code over intern- en extern gebruik van Social Media wordt pijnlijk duidelijk. Op dat vlak is er veel werk aan de winkel. Misschien moeten ze Youp van ’t Hek zelf eens inhuren om tot een ordentelijke code te komen? Social Media is niet meer weg te denken in onze maatschappij. Voor ieder bedrijf liggen er, naar onze stellige mening, enorme kansen op dit vlak. Echter, waar kansen liggen, zijn er ook bedreigingen. Daar weet T-Mobile inmiddels alles van. 


Jan Dwarshuis is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde fondsen.

Uw reactie is welkom via Dwarshuis@Columbeurs.nl