
Over de winnaars en verliezers van globalisering. Lees meer
Internationale handels- en investeringsverdragen als TTIP en CETA bevorderen de vrije handel tussen burgers, landen en continenten, leveren nieuwe banen op en geven het bedrijfsleven een impuls. Althans, dat is het idee. In werkelijkheid vinden de onderhandelingen achter gesloten deuren plaats en werken lobbygroepen hard om hun belangen veilig te stellen.
Er bestaan dan ook grote zorgen dat de verdragen niet de belangen van (EU-)burgers dienen, maar vooral die van grote ondernemingen. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen voor de kwaliteit van ons voedsel? Ons energiebeleid? Gaat de belastingbetaler straks opdraaien voor claims van Amerikaanse multinationals als we chloorkippen en -eieren uit onze schappen weren? Of als we kerncentrales sluiten? Follow the Money zoekt het antwoord op die vragen.
De Eerste Kamer stemt over handelsverdrag CETA: wat staat er op het spel?
Nationale Nederlanden eist half miljard van Argentinië om nationalisering pensioenstelsel
Hoe Canada de Europese voedselveiligheid verwatert
De wereld bespreekt ISDS, critici vrezen betekenisloze hervormingen
Europese vrijhandelsverdragen: werk als wisselgeld
5 Vragen over het vrijhandelsverdrag tussen de EU en Japan
Tweede Kamer bepaalt: TTIP en CETA zijn geen controversiële onderwerpen
De econoom die het waagde aan TTIP te tornen
Hoe een halve huilbui ons aan CETA hielp
Trump stopt met handelsverdrag TPP, bedrijven bieden banen aan
Zeggenschap Tweede Kamer over Europese vrijhandelsverdragen stap dichterbij
De advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie adviseert aan de Europese Commissie om alle 38 nationale en regionale parlementen te betrekken bij de goedkeuring van het vrijhandelsverdrag tussen Europa en Singapore. Dat is een tegenvaller voor de Commissie, want waarschijnlijk moeten nu alle Europese vrijhandelsverdragen, waaronder TTIP, straks naar de Tweede Kamer voor goedkeuring.
Sinds oktober 2014 ligt er een vrijhandels- en investeringsakkoord te verstoffen in een Brusselse bureaulade. Het gaat om een verdrag tussen Europa en Singapore, het zogenaamde EUSFTA (EU-Singapore Free Trade Agreement). Volgens de EU zal het akkoord leiden tot toenemende handel met Singapore, een van de belangrijkste Aziatische handelspartners. Om het zo ver te laten komen moeten er alleen nog wat handtekeningen onder het verdrag. En daar zit nu net het probleem. Want wie mag die handtekeningen zetten?
Het was Europese Commissie die eind oktober 2014 duidelijkheid wilde en besloot om het Europese Hof van Justitie een prangende vraag voor te leggen: Kan het EUSFTA, zoals gebruikelijk, ondertekend worden door de Brusselse instituties (de Commissie, de Raad van Ministers en het Europees Parlement) of moeten daarnaast ook alle 38 nationale en regionale parlementen in Europa afzonderlijk hun goedkeuring geven?
De nationale parlementen in Europa schreeuwen al jaren moord en brand over de Europese handelspolitiek. Ze zien hun invloed wegglippen en willen zelf meebeslissen over gevoelige onderwerpen als het toelaten van buitenlandse landbouwproducten en het toestaan van investeringsbescherming (ISDS). De Europese Commissie ziet echter liever geen inmenging van de parlementen, want dat vergroot de kans op afwijzing en kost veel tijd. Onlangs nog werd het handelsverdrag CETA met Canada ternauwernood gered van een Waals veto. De Commissie is de kritiek van de parlementen zat en wil met de uitspraak van het Hof voor eens en altijd duidelijkheid.
De nationale parlementen in Europa schreeuwen al jaren moord en brand over de Europese handelspolitiek
Tegenvaller
Het advies deze week van de Britse Eleanor Sharpston, advocaat-generaal van Europese Hof van Justitie, moet daarom een flinke tegenvaller zijn geweest voor de Commissie. Op 21 december publiceerde Sharpston een advies van 124 pagina’s waarin ze uiteenzet bij welke zaken de Commissie zelf mag beslissen zonder de parlementen en bij welke zaken er parlementaire goedkeuring nodig is. Ze concludeert dat de nationale en regionale parlementen bij de goedkeuring van EUSFTA betrokken moeten worden. Sharpston geeft toe dat dit een lastig proces kan worden, maar dat dit geen reden mag zijn om het over te slaan.
De definitieve uitspraak van Europese Hof van Justitie volgt normaal gezien binnen drie tot zes maanden na het advies van de advocaat-generaal. Het Hof volgt dit advies doorgaans wat zou betekenen dat de Tweede Kamer (na de verkiezingen van maart 2017 in een nieuwe samenstelling) zeggenschap krijgt over de goedkeuring van EUSFTA. Het is echter zeer waarschijnlijk dat de uitspraak van het Hof, vanwege de precedentwerking die ervan uit gaat, zal betekenen dat alle toekomstige vrijhandelsverdragen eveneens op het bordje van de Kamerleden komen te liggen. Daarbij zit dan ook TTIP, het veel bekritiseerde verdrag tussen de EU en de Verenigde Staten.
De Europese Commissie benadrukt intussen dat Sharpston slechts advies heeft uitgebracht en dat er nog geen definitieve uitspraak ligt. ‘We bestuderen het zorgvuldig, maar er mogen geen definitieve conclusies uit worden getrokken tot het eindoordeel klaar is.’
6 Bijdragen
Roland Horvath 7
Als het over meer dan handel gaat, dan moeten de staten gekend worden volgens het huidige Europees recht. Daar vallen dan normaliter alle handelsverdragen onder zoals CETA, TTIP, TISA. De inhoud omvat in de regel altijd ook wel meer dan handel. Het advies aan het Hof is in overeenstemming met de bestaande wetgeving.
Ter vergelijking, in de VS zijn er nog zeer veel confederale elementen zoals eigen strijdkrachten, belastingen, hooggerechtshof, wegcode. Een verandering van de VS grondwet kan maar met de goedkeuring van een gekwalificeerde meerderheid in beide Kamers van het Congress en van 3/4e van de staten.
Sommige confederale elementen zijn zeer hinderlijk nu de EU 58 jaar bestaat, sedert 1958. Namelijk het confederale karakter van de Commissie en de Raad resp. 28 afdankertjes van de staten, 1 per staat, en 28 nationalisten. De Raad zou beter bestaan uit 4 rechtstreeks gekozen permanente leden per staat. De Commissie komt dan voort uit een ideologische meerderheid in Parlement en Raad zoals alle 28 regeringen van de staten. En het parlement moet normale bevoegdheden krijgen.
Citaat: "... handelsverdrag CETA met Canada ternauwernood gered van een Waals veto." Twee regels: In een democratie regeert de meerderheid en ze respecteert de minderheid. Als 1 staat niet goedkeurt gaat het verdrag niet door: Legaal, legitiem en democratisch volgens de 2e regel. Overigens, CETA en TTIP zijn waardeloos: 1/ISDS/ICS, 2/geen combinatie van vrije handel en protectie en 3/de EU en de VS/Canada verschillen teveel.
Lydia Lembeck 12
Roland HorvathRoland Horvath 7
Lydia LembeckIn plaats van de misleidende en misplaatste naam vrijhandelsverdrag.
Een betere naam zou zijn: Wetgevend verdrag. Uiteraard is een verdrag altijd wetgevend en het staat boven de nationale wetgeving. Maar bedoeld is de inhoud.
Lydia Lembeck 12
Roland HorvathFredo 5
Los van het feit, dat ook een aantal nationale parlementen, waaronder de onze, ook wel een revisie kunnen gebruiken, bijvoorbeeld als je kijkt naar de schimmige invloed van lobby's op onze eigen democratie.
Lydia Lembeck 12
FredoVond deze ook nog en ik vind het eigenlijk een wirwar: https://europa.eu/european-union/about-eu/institutions-bodies_nl