
Over de winnaars en verliezers van globalisering. Lees meer
Internationale handels- en investeringsverdragen als TTIP en CETA bevorderen de vrije handel tussen burgers, landen en continenten, leveren nieuwe banen op en geven het bedrijfsleven een impuls. Althans, dat is het idee. In werkelijkheid vinden de onderhandelingen achter gesloten deuren plaats en werken lobbygroepen hard om hun belangen veilig te stellen.
Er bestaan dan ook grote zorgen dat de verdragen niet de belangen van (EU-)burgers dienen, maar vooral die van grote ondernemingen. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen voor de kwaliteit van ons voedsel? Ons energiebeleid? Gaat de belastingbetaler straks opdraaien voor claims van Amerikaanse multinationals als we chloorkippen en -eieren uit onze schappen weren? Of als we kerncentrales sluiten? Follow the Money zoekt het antwoord op die vragen.
Hoe Canada de Europese voedselveiligheid verwatert
De wereld bespreekt ISDS, critici vrezen betekenisloze hervormingen
Europese vrijhandelsverdragen: werk als wisselgeld
5 Vragen over het vrijhandelsverdrag tussen de EU en Japan
Tweede Kamer bepaalt: TTIP en CETA zijn geen controversiële onderwerpen
De econoom die het waagde aan TTIP te tornen
Hoe een halve huilbui ons aan CETA hielp
Trump stopt met handelsverdrag TPP, bedrijven bieden banen aan
Zeggenschap Tweede Kamer over Europese vrijhandelsverdragen stap dichterbij
CETA: Brussel staat lijnrecht tegenover... Brussel
Zeggenschap voor EU of het internationale bedrijfsleven? Frans mag het zeggen #TTIP
Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) haalt als columnist hard uit naar het vrijhandelsverdag tussen de EU en de VS. 'Het leidt tot wetgevende zelfcensuur bij overheden uit angst voor schadeclaims.'
‘Als Frans dat wil’
Nog altijd stevent de Europese Unie aan op vrijhandelsakkoorden met Canada en de VS waarin bedrijven de beschikking krijgen over een mechanisme, ISDS genaamd, dat hen in staat stelt om staten aan te klagen wanneer die aanpassingen in wetgeving doorvoeren die hun investeringen schaden. Dit controversiële mechanisme zal uit het vrijhandelsakkoord met de VS gehaald worden "als Frans dat wil" zo liet Juncker gisteren weten. Timmermans' partijgenoot minister Ploumen is enthousiast over vrijhandel met de VS inclusief ISDS. Als Timmermans deze lijn volhoudt, zal hij de democratie in Europa verzwakken.Financiële bellenblazerij
Naast het garanderen van vrede is een van de grote opdrachten van de EU om de vrije binnenmarkten zo te reguleren dat deze sociale stelsels, consumenten en het milieu respecteren. Het is alleen dankzij een uitgebreid arsenaal aan Europese wetgeving dat Europeanen kunnen rekenen op een relatief hoog niveau van voedselveiligheid, privacy, bescherming van hun leefomgeving, bescherming tegen prijsafspraken en tegen bankenreddingen door financiële bellenblazerij. Die wetgeving komt in een EU van 28 lidstaten, met duizenden deelbelangen slechts met moeite tot stand. De toenemende invloed van multinationals op deze wetgeving is het grootste gevaar voor de waarden die we in Europa zo belangrijk vinden en de democratische zeggenschap van Europeanen daarover.Wetgevende zelfcensuur
Terwijl we nog volop bezig zijn om markten binnen de EU in dienst van Europeanen te stellen, onderhandelt Europa met de VS over een handelsakkoord die het gewonnen terrein op de deelbelangen van bedrijven weer inlevert. Dit akkoord institutionaliseert de zelfregulering van bedrijven die over productstandaarden besluiten zonder transparantie en democratische controle. Hoe onschuldig en technisch dit ook mag lijken, uiteindelijk raakt dit onvermijdelijk aan veiligheids-, gezondheids- en milieueisen.'ISDS is het meest duidelijke voorbeeld hoe de soevereiniteit van staat naar markt dreigt te verplaatsen'De zogenaamde stand still- en ratchet-clausules die in het verdrag dreigen te belanden, maken de richting van vergaande liberalisering van diensten die we in collectief eigendom willen houden of terugbrengen, onomkeerbaar. ISDS is het meest duidelijke voorbeeld hoe de soevereiniteit van staat naar markt dreigt te verplaatsen. Het leidt tot wetgevende zelfcensuur bij overheden uit angst voor schadeclaims en geeft multinationals de mogelijkheid om goed functionerende rechtsstelsels in de VS en de EU te overrulen.
Bijdragen