
Aegon bood als eerste Nederlandse verzekeraar zijn excuses aan voor de woekerpolissen. Of toch niet helemaal?
Marco Keim, directeur Aegon Nederland, zei afgelopen donderdag in ‘het Eerlijk Over debat’ ‘sorry’ tegen de consumenten.
Letterlijk zei hij:
‘Met de wijsheid van nu kunnen we zeggen dat we wat zaken niet goed hebben gedaan’, zei Keim. ‘De consument is teleurgesteld in de verwachtingen die hij van onze producten had. Wij zijn mede verantwoordelijk voor de vertrouwenscrisis en daarvoor zeg ik sorry.’
Keim was daarmee de eerste Nederlandse verzekeraar die het woord ‘sorry’ over zijn lippen liet rollen in verband met de woekerpolisaffaire. Maar bij verzekeraars moet je oppassen. Zo moet je heel goed opletten wat er in een polis staat en vooral: wat staat er niet in. Waarvoor bood Keim nu precies zijn excuses aan? Ik ontleed zijn excuus.
Met de wijsheid van nu
‘Met de wijsheid van nu’, zei Keim. Het is een veelgehoorde zin wanneer ondeugdelijke praktijken uit het verleden worden besproken. Vroeger waren we stom of naïef, nu weten we gelukkig beter. Met de wijsheid van nu had Griekenland nooit tot de EU mogen toetreden en met de wijsheid van nu hadden we ook Irak niet binnen moeten vallen. Allemaal klinkklare nonsens. Het was in 1998 al meer dan duidelijk dat het versoepelen van de toetredingsregels voor de EU op den duur voor grote drama’s kon zorgen. En we wisten ook in 2003 al dat er geen massavernietigingswapens in Irak lagen opgeslagen.Zo weten we ook al sinds 1995 dat beleggingsverzekeringen voor geen haar deugenEn zo weten we ook al sinds 1995 dat beleggingsverzekeringen voor geen haar deugen. Bagger producten zijn het. Toen was het hoogleraar Arnoud Boot die met zijn onderzoek ‘Koopsommen en premiestortingen een goudmijn: maar voor wie?’ licht liet schijnen over de misleidende praktijken van verzekeraars waarmee Nederlandse consumenten voor tientallen miljarden werden benadeeld. Keim heeft stelt ook dat de consument teleurgesteld is in zijn verwachtingen. Maar over welke verwachtingen heeft hij het? Het mantra van het lobbyorgaan het Verbond van Verzekeraars, luidt nog altijd dat de woekerpolisaffaire voor een belangrijk deel is gestoeld op een ‘teleurstellende beleggingservaring’ van de consument. Dat die consument bij voorbaat vrijwel kansloos was om bij de heimelijk verborgen kosten een gunstig resultaat te halen, wordt er nooit bij verteld. Ook nu weer niet. Even Aegon bellen kon daarom geen kwaad. Woordvoerder Alexander Kuipers wil FTM graag van dienst zijn.
0 Bijdragen