De JSF vliegt in de fik, levert geen banen op en is niet volledig inzetbaar bij missies. De Nederlandse regering is blind voor talloze negatieve rapporten over de JSF en koopt de straaljager toch.
Eglin Air Force Base, Florida, USA. Het is maandag 23 juni wanneer een JSF-trainingstoestel tijdens de start spontaan in de fik vliegt. De piloot kan zich nog in veiligheid brengen, waarna het Amerikaanse ministerie van defensie besluit dat alle JSF’s verplicht aan de grond blijven. Zo ook de Nederlanders die sinds kort met de JSF trainen. De oorzaak van de brand is nog niet bekend, maar het
Pentagon gaat uit van een incident. Inmiddels mogen de straaljagers weer het luchtruim kiezen.
Het incident geeft aan dat de kwaaltjes van het JSF-programma zich vooralsnog niet kunnen onttrekken aan een chronisch karakter. ‘Helaas past dit in een groter patroon aan hardnekkige problemen, waar we gewend aan lijken te raken’, zo tekent The Los Angeles Times op uit de mond van Richard Aboulafia, luchtvaartanalist bij het Amerikaanse onderzoeksinstituut Teal Group. Het project kent tal van technische problemen, de kosten zijn hoger dan beoogd en het is de vraag of de JSF de beloftes waar kan maken. Ondanks een rits aan waarschuwende rapporten besloot de Nederlandse regering vorig jaar om 37 toestellen van de op papier super moderne straaljager te kopen. Een overzicht van zeven pittige rapporten die de regering niet weerhielden om de JSF van de tekentafel aan te schaffen.
1. Amper banen door JSF
De JSF van de tekentafel kopen en meedoen aan de ontwikkeling zou Nederland duizenden banen opleveren volgens de voorstanders van de Amerikaanse straaljager. Het wetenschappelijk economisch onderzoeksbureau SEO kreeg de opdracht om te onderzoeken wat het de Nederlandse industrie zou
kosten om de stekker uit de JSF te trekken. Economische argumentatie voert van begin af aan de boventoon in het JSF-debat: door deelname aan het JSF-programma kan de Nederlandse defensie-industrie meedraaien in de productie, met als bijgevolg veel extra banen.
SEO slachtte het paradepaardje van de JSF-lobby. Het onderzoeksbureau concludeerde dat deelname aan de JSF op lange termijn wel voor hoogwaardiger banen zorgt, maar geen extra werkgelegenheid oplevert. Het rapport van SEO bood de JSF-lobby echter wel één aanknopingspunt. Deelname aan de JSF zou de Nederlandse kenniseconomie innovatiever maken. Deze laatste strohalm voor de JSF-lobby blijkt echter gebaseerd op een rapport van diezelfde JSF-lobby, zo
onthulde Follow The Money. SEO moest onafhankelijk onderzoek doen, maar het wetenschappelijk onderzoeksbureau gebruikte een lobby-rapport van de luchtvaartindustrie om haar technologie-claims te onderbouwen.
2. Stoppen is niet duurder dan doorgaan
Nederland heeft sinds 2000 al veel geïnvesteerd in de JSF. Dan is het niet niks om de stekker uit het project te trekken. De Rekenkamer
onderzocht de uitstapkosten voor de Nederlandse overheid. Verschillende media kopten na het verschijnen van het rapport dat ‘stoppen met de JSF duurder is dan doorgaan’. Een conclusie die de aankoopbeslissing van de regering verder stut, maar een blik in het rapport levert een genuanceerder beeld op.
Nederland doet mee aan het test- en ontwikkeltraject van de JSF. Dat kost geld, tot nu toe bijna een miljard euro, maar daar zitten ook voordelen aan. Het is de bedoeling dat door deelname aan deze fases Nederland de ultramoderne straaljager goedkoper kan aanschaffen dan landen die niet meedoen met testen en ontwikkelen. Als Nederland stopt met de test- en ontwikkelfase verliest het dit voordeel. Als Nederland daadwerkelijk met de JSF wil vliegen, kan het beter niet van de plank kopen, zo is het oordeel van de Rekenkamer.
Vooralsnog ontbreekt ieder spoor van een
visie op de Nederlandse krijgsmacht en de rol daarin van het luchtwapen, maar wat als Nederland de JSF toch niet ziet als straaljager van de toekomst? Dan is het goedkoper om te stoppen, zo oordeelt de Rekenkamer. En al die al gemaakte investeringskosten?
Sunk costs - geld dat je toch al kwijt bent en geen invloed zouden moeten hebben op de beslissing op een later moment en waar je volgens economische lessen geen rekening mee moet houden bij economische beslissingen. Als we de JSF toch niet meer willen kopen, waarom dan nog meer geld uitgeven boven op het geld dat al uitgegeven is?
3. Clingendael: Krijgsmacht mét JSF krijgt onvoldoende
Na jarenlange bezuinigingen op het
defensiebudget is het volgens Instituut Clingendael tijd om keuzes te maken. In het
rapport ‘visie op de toekomst van de krijgsmacht’ schotelt het Instituut voor Internationale Betrekkingen voor de Nederlandse krijgsmacht een viertal scenario’s voor. In het keuzemenu is slechts in één type krijgsmacht plaats voor de JSF. De Vliegende Interventiemacht, waar het belang ‘invloed op internationale besluitvorming’ centraal staat. Dit scenario krijgt als enige een onvoldoende van Clingendael.
Clingendael: ‘De Amerikaanse wijze van optreden in een grootschalig conflict – met een zwaar accent op het luchtwapen – impliceert dat Nederland prioriteit geeft aan de Koninklijke Luchtmacht. Deze moet uitgerust zijn met het modernste materieel – jachtvliegtuigen, onbemande toestellen en precisiemunitie – en moet volledig interoperabel zijn met de Amerikaanse luchtstrijdkrachten.’ De JSF is het modernste wat de Amerikanen voor handen krijgen. Als Nederland voor dit scenario wil kiezen dan moet het de JSF kopen, maar de andere scenario’s spelen beter in op de Nederlandse belangen, de sterke punten van de krijgsmacht en de Europese militaire tekortkomingen. De krijgsmacht met de JSF zou bijvoorbeeld ten koste gaan van maritieme militaire bescherming van economische handelsbelangen, zoals piraterijmissies.
4. Rekenkamer kraakt inzetbaarheid
In haar nota ‘In het belang van Nederland’ schrijft minister van defensie Hennis-Plasschaert dat de Koninklijke Luchtmacht van de in totaal 37 aan te schaffen straaljagers vier stuks kan inzetten voor internationale missies. Dat lage aantal is op zich al pijnlijk. ‘De ‘breukgrens’ voor serieuze operationele slagkracht ligt eigenlijk bij in totaal 68 of meer toestellen’,
vertelde defensie-expert Christ Klep eerder aan Follow The Money. Een groot deel van de straaljagers staat in onderhoud en is in gebruik voor training. De luchtmacht kan slechts een klein deel van haar straaljagers gebruiken voor internationale missies. En laat net de inzetbaarheid in internationale missies een regelmatig gehoord argument zijn voor de aanschaf van de JSF.
Maar het is nog iets pijnlijker. De minister lijkt zelfs met het lage aantal inzetbare straaljagers te optimistisch te zijn. De Rekenkamer
betwijfelt de onafgebroken en gelijktijdige inzet van vier JSF’s. De berekeningen over de inzetbaarheid van de 37 JSF-jachtvliegtuigen zouden niet helemaal compleet zijn. Daardoor is het onzeker of er altijd vier toestellen voor internationale missies beschikbaar zijn. Met maximaal vier inzetbare straaljagers kan Nederland slechts beperkt invloed uitoefenen op internationale besluitvorming, het belang dat volgens Clingendael centraal staat in het enige scenario mét de JSF.
5. Foutenfestival
De licht ontvlambare JSF in Florida roept herinneringen op aan een
rapport van de Amerikaanse toezichthouder op het Pentagon. De toezichthouder somde 363 fouten op waar het JSF-project
niet voldoet aan de door het Pentagon gestelde kwaliteitseisen. De toezichthouder rekent de fouten niet alleen toe aan Lockheed Martin, de hoofdaannemer. Ook UTAS, Honeywell, BAE Systems, Northrop Grumman en L-3 Communication krijgen een reprimande.
6. Alleskunner zit zichzelf in de weg
In de praktijk moet de JSF drie soorten missies kunnen uitvoeren. Één tegen één luchtgevechten, grondtroepen van luchtsteun voorzien en op lange afstand bommenwerpen. De eerste twee missies vereisen wendbaarheid, maar die is matig tot slecht door de vele vereisten van de alleskunner. Uit
onderzoek van professor Lex van Gunsteren van de Technische Universiteit Delft blijkt dat de JSF het schoolvoorbeeld is van de valkuilen die een multifunctioneel design met zich meebrengt. De JSF is een vliegtuig dat amper in staat is om enige gevechtskracht te leveren. Het resultaat van te veel stakeholders die teveel tegenstrijdige eisen stellen, concludeert van Gunsteren. ‘
The JSF is a complete failure from an engineering design point of view,’ aldus de professor van de TU Delft.
7. JSF krijgt dreun van een glossy
Zal ie ooit vliegen? Dat vroeg Vanity Fair zich af, terwijl de Nederlandse piloten al in opleiding zijn. Toegegeven, het is geen rapport, maar in deze longread legt de schrijver de vingers op de zere plekken. De glossy der glossy’s concludeert dat te grote ambities, designfouten en gebrek aan overheidstoezicht de JSF het duurste wapensysteem ooit maken. Vanity Fair gaat er hard in: ‘De JSF is het duurste wapensysteem dat ooit ontwikkeld is. Geteisterd door designfouten en uit de pan rijzende kosten. De straaljager kan alleen vliegen met goed weer en de computer die het vliegtuig bestuurt, ontbeert de software voor een luchtgevecht waardoor hulp van nota bene de te vervangen F-16’s nodig is. En niemand kan met zekerheid zeggen wanneer de straaljager in gebruik genomen kan worden.’ De beloftes van de alleskunner bestaan alleen nog op de tekentafel.
Pierre Sprey, mede-ontwikkelaar van de F16 windt er in Vanity Fair geen doekjes om.
In deze video vertelt hij waarom hij de JSF een complete mislukking vindt.
22 Bijdragen
porca
Man man man
Rene Derlant
Gewoon stug doorgaan met JSF-bashen!
Dat zouden er meer moeten doen.
jsmid
Ari
jsmidU heeft een nieuwe Rolls Royve, maar u verbuigt het sleuteltje per ongeluk in uw broekzak. Dan kunt u niet rijden en zal iedereen u lachend vertellen dat u een waardeloze auto heeft...
De F-35 wordt snel operationeler, ik kan een bezoek aan Eglin aanraden, daar worden momenteel veel missies gegenereerd waarbij het toestel snel 'volwassener' wordt. Ik denk dat SAAB die achterstand niet eens meer inhaalt, de eerste Gripen NG vliegt nog niet eens en er is geen enkele reden om aan te nemen dat zij als enige wél een snel en voorspoedig test-traject zullen meemaken....
jsmid
AriAri
jsmidDe moderne vliegtuigen en heli's zijn niet zozeer een ''dom'' vliegtuig met wat systemen eraan, eronder of erin. Het zijn in feite vliegende verzamelingen met elkaar verbonden systemen. Eén probleempje ergens, en het hele ding lijkt te falen.
Noem één modern militair of civiel type van na pakweg 1985 nog binnen tien-vijftien jaar operationeel inzetbaar was? De Russen, Europeanen noch de Amerikanen krijgen dat nog voor elkaar. De lijst van toestellen die momenteel civiel en militair instromen is lang, en betreft stuk voor stuk kisten die al meer dan tien jaar bezig zijn, vaker eerder richting 20 jaar.. Een snel googlerondje naar wat typen die me naast de reeds genoemde- zo te binnen schieten levert al snel genoeg voorbeelden op....
Ka-50(ff1982), Mi-28(ff1982), Mi-38(ff2003), EH-101 (ff 1987, in dienst 1999), An-70(ff1994), JAS-39 Gripen , (ff '88, in dienst1996), Su-34 (ff 1990, in dienst 2014), F/A-22 (ff 1997, in dienst 2004), V-22 Osprey (ff 1989, in dienst 2007) enz enz enz.....
jsmid
AriDaarnaast moeten de alsmaar stijgende ontwikkelingskosten nog worden doorberekend in het toestel; hoe hoger die worden des te minder zal er gekocht worden. In dat geval worden ook de vredesverliezen zeer belangrijk en zullen zwaar wegen op de begroting.
Ari
jsmidEn een F-16 mag in de folder mach2 halen, mach9 lukt sowieso niet... Ik neem aan dat U 9G bedoelt, en daar vindt u gelijk weer een argument vóór de F-35. De nek en rugklachten van de F-16 vliegers, ondermeer veroorzaakt door het topzware HMCS zijn bij de F-35 verleden tijd omdat alles in de op maat gemaakte helm geïntegreerd zit.
Aangaande vredesverliezen, er zal gewoon heel veel minder worden gevlogen omdat een groot deel van de training in simulators gedaan wordt, de kans op vredesverliezen neemt dus ook fiks af zou ik denken.
jsmid
AriIk bedoel niet Mach 9 , maar inderdaad een G-kracht van 9. Ondanks die drukpakken blijft het een zware aanslag op de lijven van de piloten. Met helmen bescherm je dat onvoldoende. Heb jij echt wel eens een piloot van dichtbij gezien die 9 G heeft gevlogen? Waarom denk jij dat ze op hun 50e de dienst al verlaten? Enig idee?
Simulatoren zijn belangrijk, maar de ervaring in de praktijk weegt nog zwaarder mee ! Ik denk even terug aan ongeluk met de 747 in 1977 op Tenerife toen een Nederlandse gezagvoerder met weinig vlieguren in de cockpit in de praktijk maar die veel piloten opleidde, een dodelijke fout maakte door de startprocedures niet op te volgen. Hoe kan dat?
ari
jsmidIk heb inderdaad geregeld piloten mogen ontmoeten na een trip, en besef dat dat hard werken. Daarom heeft de JSF (en trouwens de EF2000/Rafale ook) nieuwe generatie ''speed-jeans'', die de vlieger nog beter helpen G-krachten te weerstaan. Het nieuwe G-pak en de nieuwe Gen2 helm van de JSF al eens in handen gehad misschien?
Dat ze de dienst verlaten heeft niet alleen met fysieke aspecten te maken maar ook met carrierestappen (lees: verplichte niet vliegfuncties) , opbouw/doorstroming van opperofficieren, financieel aanlokkelijke alternatieven etcetera. , We hebben al vliegers op leeftijd die de 4000 uur naderen, en ook als je eens bij de ANG/AFRES kijkt zie je echt nog wel operationeel gekwalificeerde vliegers op F-15/F-16 die abraham ook al gezien hebben.
Onderschat simulatoren niet, die gaan straks 50% van de vlieguren van een JSF-vlieger vormen. Dat is geen bewering of inschatting, dat is een feit.
jsmid
ariEen A-4 was inderdaad slechter dan een MIG 19 maar omdat de tegenstander slecht getraind was hadden de Israëlische piloten toch voordeel. Heb je wel eens gekeken naar het snelheidsverschil en de hoogte tussen een MIG19 en een A-4? Nee dus.
De MIG 19 kan bijna twee keer zo hard vliegen als de A-4. Ga maar googlen.
jt
Molenaer
jtjt
MolenaerNelis Lau
jtRichard
MolenaerViper550ful .
2) Wie zegt dat "we" de JSF niet willen kopen? Dat "U" dat ding niet wil, wil niet zeggen dat defensie en luchtmacht en inmiddels een meerderheid van de 2e kamer het toestel niet willen hebben.
3)De JSF is niet alleen interoperabel met de Amerikaanse toestellen, maar ook met dat van alle andere partners.
En sinds wanneer gaan er gevechtsvliegtuigen mee met de anti-piraterij missies?
4)De pijnlijk inzet van slechts 4 toestellen geldt ook voor de huidige vloot F-16's. Bottleneck is niet het aantal toestellen, maar het aantal beschikbare "combat-ready" piloten, die gekwalificeerd zijn voor dat soort missies.
Door samenwerking met de Belgische luchtmacht komen er meer piloten vrij, waardoor in de toekomst meerdere missies gevlogen kunnen worden op 1 dag, terwijl dat er nu maar 1 is.
5)De Russische PakFa (natte droom van veel JSF haters) stond onlangs ook in de fik. Voor de tweede keer... Ook licht ontvlambaar?
En dan een rapport aanhalen uit 2012? Manmanman. Als u de moeite had genomen het te lezen dan had u kunnen zien dat er van de 360 probleemgebieden er al 260 zijn opgelost. 70 lopen er nog en 10 zijn er in ontwikkeling....in augustus 2013...
Hoe lang bent u nog van plan dit oude rapport naar voren te schuiven?
6)Nog meer oude rapporten en meningen van lui die er de ballen verstand van hebben. Zullen we de meningen van de daadwerkelijke experts er maar eens bijhalen, namelijk de lui van de luchtmacht en de piloten die het toestel besturen, want die zijn namelijk van mening dat ze een "gamechanger" in handen hebben...
http://www.sldinfo.com/discussing-fifth-generation-aircraft-with-the-usmc-pilot-of-the-f-22/
http://breakingdefense.com/2014/06/a-gods-eye-view-of-the-battlefield-gen-hostage-on-the-f-35/
Vermeend Rand rapport is helemaal niet van Rand en uit nota bene 2008 (lieve hemel) en is door Rand zelf complet afgeserveerd.
Krijn Schramade
Viper550ful .Dank voor Uw uitgebreide reactie. Het lijkt er op dat U het stuk her en der anders leest/interpreteert dan wat er staat. Zo staat er bijvoorbeeld niet dat "we" de JSF niet willen kopen, zoals u stelt onder punt 2. Graag feitelijk in gaan op wat er staat, zoals U doet bij het punt over RAND. Van het statement van RAND was ik niet op de hoogte. Bedankt voor het aanstippen. Dit zal ik verwijderen. In punt 5 noemt u terecht dat er problemen verholpen zijn, iets wat wij in een ander artikel melden. Het punt hier is dat het niet niks is dat de toezichthouder honderden fouten überhaupt moet rapporteren.
Als reactie op een quote van Clingendael brengt U te berde dat andere straaljagers ook interoperabel zijn met de Amerikanen. Dat lijkt mij een argument voor alternatieve straaljagers, waardoor de JSF niet nodig is? Zelfs in het enige Clingendael-scenario mét JSF?
Met vriendelijke groet,
Krijn Schramade
Richard
Viper550ful .Uw punt 4 klopt hooguit ten dele. Slechte inzet van huidige F-16s komt niet door gebrek aan piloten, maar door gebrek aan onderhoud. De luchtmacht kan van de papieren vloot van 65 stuks er op 1 dag, met heel veel moeite, hooguit 28 in de lucht krijgen. En dat is inclusief de 4 die nu ingezet gaan worden vanuit Polen, inclusief de 10 die in de VS gebruikt worden voor pilotenopleiding.
Guest
Viper550ful .hoogwaardige banen op, maar aan de laaggeschoolde kant juist weer wel."
Waar kan ik de cijfers vinden en waar zijn die banen die uw bewering ondersteunen?
Zo ongeveer alle kritische rapporten, artikelen ed die over de JSF zijn verschenen duiden op ontwerpfouten -jack of alle trades-, technisch falen en bestuurlijke en politieke corruptie. Wat op zich niet vreemd is, de enorme hoeveelheid -corrumperend- geld die ermee gemoeid is in aanmerking genomen. Dat kun je, gezien de enorme stroom van die berichten, toch niet meer negeren of afdoen als propagandistische of achterhaalde nonsens oid ? Mss werkt dat voor u, uw verwijzing naar artikelen waarin beroepsmilitairen zich positief uitlaten over de JSF lijkt daarop te duiden, maar denkt u nou echt dat er ook maar één (VS) vlieger is die de JSF in het openbaar bekritiseerd? Nee toch? Want dan kan ie het verder wel schudden en mag ie wss alleen nog Piper Cups besturen. De gigantische druk die op dit project staat zorgt er dus wel voor dat ook dat onder de pet wordt gehouden.
Vanity Fair een wijvenblad? Mss, maar oha uitstekend geïnformeerd.
Richard
Viper550ful .Geruststellende woorden van Generaal Mike Hostage, de bevelhebber van de Amerikaanse aanvalsluchtmacht...
http://breakingdefense.com/2014/06/gen-mike-hostage-on-the-f-35-no-growlers-needed-when-war-starts/
FranskeWiel
tot stand is gekomen, ondanks de betere opties van Franse en Zweedse
leveranciers voor betere Europese toestellen. Follow The Money en je komt uit bij de oude en
zeer goede relatie tussen de Oranjes en Lockheed Martin, wie er in de regering
ook tegen mocht zijn, die JSF zou er komen. Een interview met Mat Herben is
misschien wel iets, die weet er meer van. Dat Pim wellicht vermoord is vanwege
de JSF is natuurlijk grote onzin, de BNN documentaire hierover is flauwekul… https://www.youtube.com/watch?v=65kAUGWM6cw