Zuidas -Ring gaat definitief ondergronds

3 Connecties
0 Bijdragen

Het akkoord over Zuidas betekent dat de Ring A10 voor een deel ondergronds gaat. Onduidelijke "vastgoedbelangen" zouden een rol spelen.

Donderdag werd de door FTM aangekondigde de persconferentie gegeven over het Bestuurlijk Besluit Zuidas. De Ring A10 ter hoogte van Zuidas zal defintief ondergronds gaan. De werkzaamheden zullen over drie jaar beginnen. Boven op de tunnel zullen, in tegenstelling tot wat in de plannen stond, geen gebouwen komen te staan. Kosten: 1,4 miljard euro. Het grootste deel daarvan - 979 euro - zal door het Rijk worden betaald. De stad Amsterdam schraapt 201 miljoen euro uit de kas en de stadsregio en de Provincie Noordholland samen ook nog eens 205 miljoen.
Amstelveners hebben pech. Door de constructie zal het andere grote infrastructurele project - de Noord Zuidlijn - aanzienlijk worden ingekort waardoor die Amstelveen niet meer zal aandoen. Ook de sneltram lijn 51 zal ophouden te bestaan.

Onderdeel van de afspraken is volgens het Parool het 'omklappen' van de metroperrons op station Zuid van de oostzijde naar de westzijde, een operatie die 40 miljoen euro kost. Dit betekent het einde van de Amstelveenboog, de bocht die het spoor van de sneltram maakt om van en naar Amstelveen te rijden. Daarmee houdt lijn 51, die 60.000 passagiers per dag vervoert, op te bestaan.

Het toch al omstreden belang van de Noord/Zuidlijn, die vanaf 2017 moet rijden, wordt kleiner nu doortrekken naar Amstelveen geen optie meer is. Ingewijden betwijfelen de noodzaak van het 'omklappen' en vermoeden dat vastgoedbelangen een rol spelen. Twee GVB-functionarissen zinspelen daar ook op in een artikel in vakblad OV Magazine.

 

Lees ook de column op FTM van Ron Voskamp, voormalig medewerker van Project Zuidas: ZUIDAS: RECONSTRUCTIE VAN EEN GROOTSTEDELIJK DRAMA.