Zuinige consument op glad ijs

    In Nederland hengelen bedrijven nóg harder en vaak listiger naar onze euro's omdat we steeds minder zijn gaan uitgeven. Tijd voor wat gedegen advies voor de zuinige consument, meent financieel expert Paul van Straaten.

    Deze week bracht het Centraal Bureau Statistiek (CBS) het weinig verrassende bericht naar buiten dat de consumptie van huishoudens verder terug valt. De uitgaven van huishoudens komen nu voor de dertiende maand op rij lager uit dan een jaar eerder. We blijken met zijn allen vooral minder geld te besteden aan meubels, consumentenelektronica, kleding en schoeisel dan een jaar eerder.

     

    Deze krimp wordt door leveranciers van diensten en producten duidelijk in hun portemonnee gevoeld. In de eerste negen maanden van 2012 werden 23 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode in 2011. De bedrijven hengelen dan ook actief naar iedere euro van de consument. Daar zitten veel aantrekkelijke en onschuldige acties tussen.

     

    Ik noem bijvoorbeeld de autobranche die nieuwe auto’s verkoopt met de mogelijkheid om (zonder rentekosten) op termijn te betalen.  Aan de andere kant is het ook opletten geblazen. Aanbetalen of je goederen ter reparatie stallen bij derden is momenteel  een hachelijke zaak.  Zou u nu een batterij laten vervangen van een peperduur horloge en een paar dagen achter laten? Ik even niet. En hoe lang duurt het voor dat je je auto terug hebt uit de boedel van je failliete autoreparateur?

     

    Showrooming
    De consument kan nu meer dan ooit wikken en wegen door de vergelijkingssites en concurrentie op het internet. Met ons allen maken we de kleine winkeliers kapot met wat sinds kort 'showrooming' heet. Uit een poll van De Telegraaf - eerder dit jaar - bleek maar liefst 63 procent vindt dat ’showrooming’ dé manier is om een goed product voor de beste prijs te verkrijgen. Rampzalig en karakterloos, maar volstrekt begrijpelijk.

     

    Showrooming valt of staat het met winkelwagentje vol laden van de consument

     

    Bedrijven trachten iedere euro naar zich toe te harken

    Naast showrooming zijn er meer mogelijkheden om minder duur uit te zijn. Het schijnt dat switchen van Energie-leverancier ook voordelig is en vooral als je jaarlijks wisselt. Ik nam de proef op de som en stapte via de consumentenbond over. Van Eneco kreeg ik een zwaar tegenvallende eindafrekening en van de nieuwe leverancier kreeg ik een maandbedrag te verteren dat 12,5 procent hoger lag dan wat ik gewend was.  Dat zegt inderdaad niets over de tarifering, maar de tarieven lieten zich onmogelijk vergelijken. Het voordeel laat kennelijk nog even op zich wachten. “Ieder voordeel heb z’n nadeel.”

     

    Terwijl de consument zoekt naar allerlei manieren om te besparen of goedkoper uit te zijn, trachten de bedrijven aan de andere kant iedere euro naar zich toe te harken, als is het maar tijdelijk.

     

    Hier nog een paar voorbeelden.

     

    Internetshoppen
    Internetshoppen is niet zonder gevaar. Naast de gebruikelijk oplichting heb ik een variant ervaren die me ook niet lekker zat. Ik bestelde iets bij een kledingwinkel die drie vestigingen heeft en betaalde via iDeal. Na 24 uur kwam het bericht dat het artikel niet in voorraad was. Het duurde een week voordat ik weer over het bedrag kon beschikken en bij een concurrent kon bestellen. Mij bedroop het gevoel van “that was close”. De ondernemer was bonafide, maar zijn voorraadsysteem is niet geschikt voor de verkoop via internet. Daar zijn er vast heel veel van.

     

    Luchtvaartmaatschappijen
    Een forse strop kunt u ook oplopen wanneer de naamstelling op uw vliegticket niet overeenkomt met de naamstelling in uw paspoort. Ja ook dat overkwam mij deze zomer. Op de per telefoon bestelde tickets (vanwege de hond die mee mocht) stond de naam van mijn dochter niet juist. Paulien is geen Pauline. Schade 50 euro. Die kwam bovenop de kosten voor de draagbare hondenkennel die door de grondstewardess -ten onrechte bleek later - werd afgekeurd.  Of we nog snel even een nieuwe kennel wilde kopen. Schade 175 euro. De afgekeurde kennel ging nog wel gratis mee op de trans-Atlantische vlucht. Op de luchthaven van onze bestemming kwam dus een kennel zonder huisdier uit de Jumbo. Een beetje grondpersoneel gaat dan op zoek naar de inhoud. Ze zoeken daar nog…

     

    iTunes Store
    Sinds geruime tijd is ons gezin een trouwe fan van de iTunes-store. Geen fysieke CD komt ons huis meer in. In augustus probeerden we ook eens een film. “From Prada to Nada” speciaal voor onze  pubers met ondertiteling.  Via de Apple-TV-box kijk je dan op je flatscreen een filmpje thuis. Maar helaas. De ondertiteling ontbrak en dus wilde papa de € 4.99 retour. In de Terms and Conditions staat vermeld all sales are final. “Nou dat zullen we nog wel eens zien” bralde ik door de woonkamer.

     

    Na wat mail- en internationaal telefoonverkeer kwam er het bericht dat de door ons gehuurde film “an appropraite exception to the iTunes Store Terms and Conditions” was. $ 4.34 zou teruggestort worden op mijn creditcard. Was ik toch nog opgelicht via de Euro-dollarkoers.

     

    Verzekeringen
    De Nederlander is oververzekerd en daar is dan vast iets te besparen. Zo bleek uit de polis van mijn autoverzekering dat wegenwachthulp inbegrepen is.  Dus besloot ik onlangs mijn ANWB-lidmaatschap op te zeggen.

     

    Fijntjes werd me toen meegedeeld dat ik dan uiterlijk 31 januari mijn ANWB-visa-card moest aflossen. Volgens ICS kon de kaart niet worden overgeschreven naar een nieuwe kaart. Gevolg: een paar tientjes besparing en een enorme uitgave er achteraan.

     

    Er is niettemin één verzekering waarop u als consument niet moet bezuinigen. En deze moet u dan vooral niet afsluiten als onderdeel van een verzekeringspakket bij uw verzekeraar of bank. Het is namelijk niet uitgesloten dat u juist met een verzekeraar of bank in een geschil geraakt.
    U raadt het al: neem een rechtsbijstandverzekering. Bespaar daar niet op!

     

    Huiswerkcursus voor het leven
    Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering binnenkort nodig want de huiswerkcursus aan huis die wij vorig schooljaar inhuurde voor onze pubers stuurde vorige week een nota voor de ongebruikte uren in september. De overeenkomst is voor het leven, dus betalen of tijdig opzeggen is de leidraad. In juli en augustus zijn we tig-keer benaderd met de vraag of we het volgende schooljaar weer gebruik wilden maken van de begeleiding. Uiteindelijk was het ‘nee’. 

     

    Nu ontvingen we over juli en augustus geen declaratie, terwijl daar niets over terug te vinden is in de overeenkomst. Wees dan consequent en factureer die maanden ook. Ik heb Studentplus inmiddels aangegeven dat de rechter zich maar moeten buigen over ons standpunt en hun voorwaarden

     

    U bent gewaarschuwd.

     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Paul van Straaten

    Vermogenmonitor van Van Straaten is in Den Haag gevestigd. Van Straaten bracht voor honderden klanten zaken tot een bevredige...

    Volg Paul van Straaten
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren