Gezocht: zwarte toeristen

1 Connectie

Onderwerpen

Zuid-afrika

Met de aanhoudende crisis in Amerika en Europa, is de Zuid-Afrikaanse hoop op meer toeristen verdampt. Biedt de zwarte toerist uitkomst?

 'Waar bly die toeristen nou?' Sinds het WK bleef Zuid-Afrika teleurgesteld achter. Al tijdens het voetbaltoernooi viel het aantal toeristen flink tegen en ook de gehoopte stroom na de zomer van 2010 kwam maar niet op gang.

 

Anderhalf jaar later is dat beeld ongewijzigd en pakte de teleurstelling zelfs groter uit dan verwacht. Toegegeven, de aanhoudende crisis helpt inderdaad bepaald niet mee, zeker als je je realiseert dat 60 procent van de toeristen in Zuid-Afrika uit Europa en de VS komen. Uit die oorden hoef je nu geen volle vliegtuigen te verwachten. 

 

En dus lanceerde de Westkaap-provincie deze week een campagne om het aantal toeristen naar het meest populaire, toeristische oord van het land – Kaapstad en omgeving –  op te schroeven. 'We are going black this holiday season', luidt de pakkende slogan, te lezen in de Zuid-Afrikaanse krant The Times Live

 
Doelgroep: ‘black professionals’. De snelgroeiende bovenlaag van de middenklasse met een netto maandinkomen van 30.000 rand, omgerekend een kleine 3000 euro. Dat zijn de mensen die zich weldra richting de Zuid-Afrikaanse moederstad moeten begeven. Kortom: de categorie zwarte mensen die het zich kan permitteren te reizen, en eenmaal op de plaats van bestemming zich daarnaast ook nog te goed kan doen aan de nodige luxury and leisure. De zwarte toeristen moeten als buffer fungeren om de niet uitgegeven dollars en euro’s te compenseren, aldus een gemeentelijke woordvoerder.
 
Eye-opener
?Internationale toeristen kunnen Zuid-Afrika op dit moment weinig brengen, laat staan bereiken. Zoveel heeft de crisis de regering van Zuma en de provinciale gemeenten wel duidelijk gemaakt. Maar de meest interessante eye-opener die het Kaapse bureau voor toerisme tentoonstelt met de campagne, is het onverbloemd erkennen van de kansen van de eigen markt. Plus: bijbehorende groeipotentie. Door zich daar veel meer op te richten, staan de bedenkers van de campagne aan het begin van een belangrijke change in mindset. 
 
Voor mij zit het echte nieuws niet in de ondubbelzinnige lokroep naar rijke en reislustige zwarte Afrikanen, maar juist in die veranderde mindset. In tegenstelling tot veel groeiende Aziatische landen, lijken Afrikaanse landen de afgelopen jaren regelmatig de enorme potentie van hun eigen markt te onderschatten. Zeker daar waar het om toerisme gaat, maar bijvoorbeeld ook in de export. Alle ogen naar buiten gericht, naar de landen van de onbegrensde mogelijkheden, waar het geld aan de bomen groeit, alle mensen veel bomen in hun tuin hebben, ver weg van het donkere continent. 
 
Dat is deels begrijpelijk als je als regering weet dat een groot deel van je bevolking niet bij machte is bij te dragen aan economische groei, maar deels is het een enorme gemiste kans. Zuid-Afrika leek de afgelopen jaren het deel van de bevolking dat dit op termijn wél kan namelijk behoorlijk over het hoofd te zien. Stille getuigen zijn nog altijd miljoenen jonge Zuid-Afrikanen zonder toegang tot onderwijs, waarmee ook hun kans op werk – inkomen – consumentenuitgaven – ergo: het chronologische eisenpakket voor economische groei van een land, Zuid-Afrika ontzegd wordt. 
 
Waardevol
Erkenning van de Zuid-Afrikaanse middenklasse als lucratieve afzetmarkt is stap één; hen zoveel mogelijk betrekken bij de ontwikkeling van het land de tweede stap. Intensieve stimulering van de groei van de klasse – aan de boven- én de onderkant – is echter keihard essentieel voor de allergrootste stap. Hoewel de toeristische campagne vanuit de Westkaap ietwat dubbelzinnig geformuleerd is, is de kern ervan onverminderd waardevol. 
 
Zuid-Afrika heeft letterlijk en figuurlijk meer in huis om het land vooruit te duwen, in plaats van zich te laten remmen door Amerikaanse en Europese tegenslagen. Om volop in dat potentieel te investeren, beginnend bij toerisme, is een van de meest verstandige beslissingen die de regering van dit land in tijden heeft genomen. Zolang onderwijs hierna aan de beurt is, haast ik mij daar hard achteraan te roepen. 
 
 
Inge Abraham
Inge Abraham
Inge Abraham (1980) mag op haar CV 'Neerlandica' en 'politicologe' als titels achter haar naam noteren. N...
Gevolgd door 0 leden