Dossier

Hoe transparant is de publieke omroep?

Horen, zien en zwijgen in Hilversum

In dit dossier zoomen we in op de machtspositie van de NPO binnen de publieke omroep. We kijken onder andere naar het gebrek aan transparantie van geldstromen, de kritiek op de digitale strategie van Hilversum en de fnuikende werking van diversiteitsbeleid op de inhoud van sommige programma’s.

Volg dit dossier en blijf op de hoogte via e-mail

artikelen
4
2022

Het doek valt voor Shula Rijxman, een nieuw begin voor de NPO

7
Mark Koster

Mark Koster

Bestuursvoorzitter Shula Rijxman is na tien jaar vertrokken bij de NPO, maar bedong bij haar exit dat ze nog een pan-Europees diversiteitsproject mag opzetten. Niet iedereen betreurt haar vertrek. Reconstructie van de langzame val van een strijdbare flapuit.

2021

Hoe de NPO en omroepen dansen om een miljoenenpot en de programmamakers berooid achterblijven

20
Mark Koster & Marthe-Geke Bracht

Mark Koster & Marthe-Geke Bracht

De geldstromen bij de NPO zijn ondoorzichtig. Zelfs bij het ogenschijnlijk transparante NPO-fonds is onduidelijk waar het geld uiteindelijk belandt. Net als elders in Hilversum stuiten makers ook hier op de macht van de netmanager.

De ondoorgrondelijke manoeuvres van de NPO-directie: ‘Het is een ziekmakend systeem’

40
Mark Koster & Marthe-Geke Bracht

Mark Koster & Marthe-Geke Bracht

FTM onderzocht de werkwijze van het NPO-bestuur en trof in Hilversum bange omroepmedewerkers, boze makers, gepeperde facturen en gekrenkte trots. ‘Het wordt langzamerhand Noord-Koreaanse staatstelevisie!’

Achter de schermen bij de publieke omroep: een giftige cocktail op het Media Park

55
Mark Koster & Marthe-Geke Bracht

Mark Koster & Marthe-Geke Bracht

Het omroepbestel wankelt. Ooit was het bestel de trots van verzuild Nederland met voor iedereen zijn eigen omroep, maar de centrale NPO heeft de macht binnen dertien jaar naar zich toegetrokken en speelt met een budget van 828 miljoen euro een sluw verdeel-en-heersspel met omroepen. Witte vergrijsde mastodonten verpulveren elke creativiteit van de mensen waar het om zou moeten gaan, de makers en de kijkers. Follow the Money ging op onderzoek in de groezelige Hilversumse enclave en ontdekte Koning Klein, ‘makelaars in teleurstellingen’ en gefrustreerde programmamakers. ‘Met de NPO hebben we een monster van Frankenstein gecreëerd.’