Dossier

Klimaatverandering en de Rotterdamse haven

3 procent van het BBP. 19 procent van de CO2-uitstoot

20 procent van de totale Nederlandse CO2-uitstoot komt uit de Rotterdamse haven. 20 procent! Nergens is de opgave om te verduurzamen dus groter. Follow The Money onderwerpt die transitie aan een kritisch onderzoek.

volg dit dossier
Artikelen
9
2018

Dit is het belangrijkste steenkoolbedrijf van Nederland, maar het ontbreekt op ieder CO2-lijstje

20
Ties Joosten

Ties Joosten

HES Beheer slaat droge bulk over, waaronder steenkool. Heel veel steenkool. Sterker nog: HES bezit een monopolie op de steenkooloverslag in Nederland. Nu HES in de verkoop gaat, roept dat vragen op over de toekomst van de Nederlandse steenkoolketen. En over HES. Een profiel.

2017

Actievoerders van Greenpeace hebben zich op 23 november 2017 op een tanker in de Rotterdamse haven vastgeketend aan containers. De organisatie wilde met de actie het lossen van Indonesische palmolie aan boord van de tanker Doroussa voorkomen. Met zes rubberen speedbootjes hebben ongeveer twintig actievoerders het schip geënterd.
© ANP/Guido Benschop

Hoe palmolie die in Rotterdam ‘duurzaam’ heet in Azië voor klimaat- en mensenrechtenschendingen zorgt

13
Ties Joosten

Ties Joosten

Aan de ene kant van de wereld wordt palmolie met de grofste klimaat- en mensenrechtenschendingen geassocieerd. Aan de andere kant van de wereld roepen de importeurs dat hun palmolie duurzaam is. Hoe kan dat?

AMSTERDAM - Een kraan in de Amsterdamse haven bij het lossen bij stortgoed (bulk), 1936.
© ANP Historisch Archief / Ge van der Werff

Waarom Amsterdam wél stopt met steenkool — en Rotterdam niet

8
Ties Joosten

Ties Joosten

Amsterdam is de tweede steenkoolhaven van Europa: alleen Rotterdam is groter. Maar waar Amsterdam de ambitie heeft om uiterlijk in 2030 te stoppen met steenkool, ontbreekt een dergelijke visie in Rotterdam. Hoe kan dat?

© ANP / Rick Nederstigt

Rotterdamse gemeenteraad wil af van steenkoolhaven

7
Ties Joosten

Ties Joosten

De Rotterdamse gemeenteraad wil ‘in lijn met Parijs’ van steenkoolhandel in de haven af. Het is alleen nog niet helemaal duidelijk welk jaartal daarbij hoort.

Dit is de hoeveelheid CO2 die er wereldwijd dagelijks uitgestoten wordt. Beeld door Carbon Visuals (via Flickr)
© CC BY

Waarom CCS best gesubsidieerd mag worden, terwijl de belastingvrijstelling voor fossiele brandstof volslagen krankjorum is

66
Ties Joosten

Ties Joosten

Carbon Capture and Storage (CCS) is een techniek die snel tot ontwikkeling moet komen om de klimaatdoelen van Parijs te halen. Daarom is subsidie voor deze techniek wenselijk. En daarom is het knettergek dat fossiele brandstof van lucht- en scheepvaart van belasting is vrijgesteld.

© ANP / Rick Nederstigt

Rotterdam geeft niet zomaar toe aan wens kolenboer

15
Ties Joosten

Ties Joosten

Het leasecontract van EMO, de grootste steenkolenoverslag in Europa, loopt volgend jaar af. Als het aan het bedrijf ligt, wordt de termijn 'gewoon' met 25 jaar verlengd. Hoe denkt de eigenaar van het Havenbedrijf — te weten de Rotterdamse gemeente — over dat plan?

© ANP / Jerry Lampen

Blijft Rotterdam tot minimaal 2043 een steenkoolhaven?

42
Ties Joosten

Ties Joosten

Het grootste steenkooloverslagbedrijf in de Rotterdamse haven heeft een aflopend leasecontract. Het bedrijf wil met 25 jaar verlengen, maar in de Rotterdamse gemeenteraad worden vraagtekens bij deze ambitie geplaatst.

© ANP / REMKO DE WAAL

Rotterdamse economie meest vervuilende van Nederland

66
Ties Joosten

Ties Joosten

Wie de duurzame transitie in Nederland wil volgen, die kijkt naar Rotterdam. Van de dertig grootste Nederlandse gemeenten is Rotterdam het CO2-intensiefst. Nergens zal de overgang naar een duurzamere economie dus groter zijn.

© ANP / Peter Bakker

Even voorstellen: hier ga ik de komende maanden onderzoek naar doen

201
Ties Joosten

Ties Joosten

De Rotterdamse haven stoot 19 procent van alle Nederlandse CO2 uit. In Parijs heeft Nederland beloofd de totale CO2-uitstoot met 95 procent terug te brengen. Hoe gaan we dat met elkaar rijmen?