Dossier

Luchtvaartindustrie

Heen en weer met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk is net zo duur als een retourtje Terschelling. Hoe kan dat? Follow the Money brengt de subsidiestromen in kaart.

Uit ons onderzoek blijkt dat de luchtvaart ondersteund wordt met talloze subsidiestromen vanuit gemeenten, provincies, ministeries en de Europese Unie. 'Mainport' Schiphol krijgt talloze fiscale en economische voordeeltjes, waar vooral buitenlandse passagiers van profiteren. De economische meerwaarde hiervan lijkt beperkt.

Ondertussen explodeert de vraag naar vliegreizen, omdat vliegtickets door al die voordeeltjes aan de luchtvaartindustrie spotgoedkoop zijn. Dit heeft gevolgen voor het klimaat: terwijl andere sectoren minder CO2 gaan uitstoten, stijgt de CO2-uitstoot in de luchtvaart. En natuurlijk stijgt ook de uitstoot van fijnstof en zitten omwonenden in de herrie.

Lees meer

Volg dit dossier en blijf op de hoogte via e-mail

Artikelen
14
2020

De ministers van Financiën van Nederland (Wopke Hoekstra) en Frankrijk (Bruno Le Maire) na hun gezamenlijke persconferentie over de toekomst van Air France-KLM, 1 maart 2019.
© AP/Christophe Ena

Wopkes KLM-miljarden komen nooit meer terug

Analyse
32
Ties Joosten

Ties Joosten

De Nederlandse belastingbetaler staat binnenkort garant voor een miljardenlening aan KLM. Hoekstra wil dat het bedrijf wordt geherstructureerd, opdat de lening kan worden terugbetaald. Onbegonnen werk, zo blijkt uit de cijfers.

Een verlaten vertrekhal op Schiphol. Het kabinet gaat 2 tot 4 miljard euro steun verlenen aan KLM.
© ANP / Robin Utrecht

Staatssteun aan KLM stroomt naar oliehandelaren en Iers belastingparadijs

181
Ties Joosten

Ties Joosten

Om de coronacrisis te overleven, krijgt Air France-KLM een miljardeninjectie. Waarom eigenlijk? Ties Joosten volgde het geldspoor en kwam uit in Ierland, waar een handvol bedrijven miljarden verdient aan vliegtuigen die op dit moment niet vliegen.

Coronacrisis zorgt voor het zoveelste uitstel van de opening van Lelystad Airport; nu naar november 2021.
© ANP/Rob Voss

Schade coronacrash Lelystad Airport lijkt nogal mee te vallen

4
Birte Schohaus
Flevoland

Birte Schohaus

De provincie Flevoland en de gemeente Lelystad eisen van het Rijk compensatie voor het zoveelste uitstel van de opening van Lelystad Airport. Ze beweren grote ‘sociaaleconomische schade’ op te lopen, maar is die claim wel terecht?

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft noodgedwongen 90% van zijn vloot aan de grond staan vanwege de coronacrisis.
© Harold Versteeg / Hollandse Hoogte

Goed nieuws: KLM en Schiphol creëren veel minder banen dan gedacht

56
Ties Joosten

Ties Joosten

Volgens KLM-topman Pieter Elbers is de impact van luchtvaart op de Nederlandse economie enorm. De sector zou goed zijn voor maar liefst 370.000 banen, en dus zou het in 's lands belang zijn om KLM met belastinggeld door de coronacrisis te slepen. Klopt die bewering wel?

Lelystad Airport
© ANP/Koen van Weel

Wat kost Lelystad Airport ons eigenlijk?

22
Birte Schohaus

Birte Schohaus

Of er ooit commercieel zal worden gevlogen is door de coronacrisis onzeker geworden. Maar officieel gaan de voorbereidingen voor Lelystad Airport gewoon door, ook nu de opening wederom is uitgesteld . De uitbreiding van het omstreden vliegveld heeft nu al honderden miljoenen gekost. Maar hoeveel precies? En waaraan is dat geld besteed? Omroep Flevoland en Follow the Money doen onderzoek naar de geldstromen achter het door tegenvallers geplaagde uitbreidingsplan. De cijfers leiden ons diep in het moeras. Hoog tijd voor een doortastender aanpak.

KLM en Transavia houden hun vliegtuigen aan de grond. Het aantal passagiers op Schiphol is afgenomen met meer dan 60 procent sinds het uitbreken van de coronacrisis.
© ANP Peter Bakker

Luchtvaartsector gaat als eerste aan het financiële infuus

Analyse
40
Ties Joosten

Ties Joosten

Het is opvallend hoe groot de problemen in de luchtvaartsector nu al zijn. KLM en Schiphol stonden vooraan in de rij voor overheidssteun. Kennelijk is de sector niet in staat om klappen op te vangen. Dit is een direct gevolg van de manier waarop de luchtvaart is georganiseerd. Follow the Money legt zes pijnpunten bloot.

© Ruud Holswilder

Vliegende actievoerder is fel tegen Lelystad Airport: ‘Te veel klopt niet’

21
Birte Schohaus

Birte Schohaus

Sinds het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloot Lelystad Airport open te gooien voor de grote luchtvaart, regent het berichten over rammelende rapporten en mistige besluitvoering. ‘Hier wordt iets doorgedrukt dat niet met feiten te staven is,’ verwoordt Ruud Holswilder het gevoel van vele omwonenden. Niet voor niets kreeg zijn onderzoeksvoorstel de meeste stemmen tijdens de FlevoPitch.

© Rinus Bot / Matthias Leuhof

Schiphol matst overstappers en jij betaalt de rekening

75
Ties Joosten

Ties Joosten

Als Schiphol een prostituee was, dan was KLM haar pooier. Bijna alle geldstromen op Schiphol, van de peperdure kopjes koffie tot een super-de-luxe bagagesysteem, komen ten goede aan het businessmodel van KLM. De economische meerwaarde daarvan lijkt beperkt.

2019

Podcast | Waarom Schiphol spotgoedkoop is

Podcast
4
Frederique de Jong & Ties Joosten

Frederique de Jong & Ties Joosten

© ANP / Raymond van Flymen

Waarom Schiphol spotgoedkoop is

46
Ties Joosten

Ties Joosten

Schiphol zit met bijna 500 duizend vliegbewegingen aan zijn plafond. Toch stijgen de kosten voor luchtvaartbedrijven niet. Integendeel: ze dalen. Hoe kan dat?

Trein, vliegtuig of auto?
© Tumisu / Pixabay

Met de trein of het vliegtuig: welke reiziger betaalt de eerlijkste prijs?

Analyse
27
Ties Joosten

Ties Joosten

In een onderzoek van CE Delft worden de infrastructurele en externe kosten van verschillende vervoersvormen afgezet tegen het bedrag dat de reiziger er zelf voor betaalt. Dat levert een waardevolle vergelijking op tussen trein en vliegtuig.

© ANP Lex van Lieshout

Deze geldstromen richting de luchtvaartindustrie zagen wij nog over het hoofd

77
Ties Joosten

Ties Joosten

Het onderzoek naar antwoord op de vraag wat een vliegticket zo goedkoop maakt, bood geen compleet overzicht van de wirwar aan geldstromen die in lucht opgaan. Daarom vroegen we hulp aan onze lezers: welke hebben we gemist?

© Ties Joosten

Econoom Manshanden: ‘Het Nederlandse luchtvaartbeleid zou zin hebben in Congo’

Interview
36
Ties Joosten

Ties Joosten

Vorige week werd bekend dat Schiphol van het kabinet vanaf 2021 verder mag groeien. Dertig jaar geleden had econoom Walter Manshanden dat besluit begrepen: een groter Schiphol was toen goed voor de economie. Inmiddels vindt Manshanden dat Mainportdenken hopeloos achterhaald. ‘De enige plekken waar in de luchtvaartindustrie nog geld verdiend wordt, zijn de parkeerplaatsen.’

© JanJaap Rypkema

Een goedkoop vliegticket komt niet uit de lucht vallen

96
Ties Joosten

Ties Joosten

Heen en weer met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk is net zo duur als een retourtje Terschelling. Hoe kan dat? Een deel van het antwoord ligt besloten in de enorme subsidiestromen richting de luchtvaartindustrie. Follow the Money brengt er zoveel mogelijk in kaart.