FTM maakt gebruik van cookies, waaronder ook cookies van derde partijen. Dit doen we om onze website te verbeteren. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Voor een politiek spel heb ik in al die jaren onderzoek naar Dieselgate geen bewijs gevonden. De EPA heeft het Amerikaans bedrijf Ford Company, en het Amerikaans-Italiaanse Fi ...
1 reactie op deze bijdrage
https://www.ftm.nl/artikelen/coronastrategie-doorgelicht-herstelnl-red-team
Ik heb nog maar even nagezocht. U vroeg in de vorige reactie 'Waarom werpt de overheid zich op als beschermer van mijn gezondheid zonder mij te vragen of ik de prijs daarvoor ...
Het feit dat geen enkel land heeft gezegd ‘zorg maar voor uw eigen gezondheid’ zegt misschien ook wel iets, namelijk dat dit standpunt niet echt past bij de 21e-eeuwse natiest ...
2 reacties op deze bijdrage
Collega Hugo Rasch schreef afgelopen week over de situatie op Bonaire: “ Bonaire heeft maar één ziekenhuis, het Hospitaal Fundashon Mariadal. Dat heeft in totaal 36 bedden. Ac ...
1 reactie op deze bijdrage
Nederland heeft die brandstofinformatie ook op een website geplaatst. Die harmonisatie van het spoor: het gebrek daaraan is een van de redenen waarom een treinrit naar Berlijn ...
Er staan nu 128 artikelen in het dossier Coronacrisis, over het testbeleid, over dubbele petten, over mondkapjes, over de rol van volksvertegenwoordigers enz. Als u al die 128 ...
6 reacties op deze bijdrage
Over deze zaak verschenen eerder bij FTM deze twee artikelen: https://www.ftm.nl/artikelen/eu-bankenwaakhond-werd-lobbyist https://www.ftm.nl/artikelen/ombudsman-eu-bankenwa ...
Bedankt voor je vragen. De exacte hoogte van de salarissen ken ik niet, maar ik weet wel dat ze het grootste deel uitmaken van de kosten die Finance Watch heeft. (Oud-)werknem ...
Bedankt!
Bedankt voor je opmerking Elsje. Het onderwerp certificering was in een vorig artikel uitgebreid aan bod geweest (https://www.ftm.nl/artikelen/ontmaskerd-frauduleuze-handel-mo ...
1 reactie op deze bijdrage
Wat betreft deze specifieke casus kan alleen Jorge Domecq daar nog iets aan doen. Het EDA heeft toestemming gegeven en die kan denk ik niet meer worden ingetrokken. Voor de to ...
Ik zei niet dat ik geloof dat de eed strikt wordt nageleefd, maar ik meldde het om aan te geven dat er wel degelijk principes over nationaliteit bestaan. Inderdaad hebben ...
1 reactie op deze bijdrage
Borrell heeft, net als de andere leden van de Europese Commissie, wel een eed afgelegd. Daarin wordt plechtig beloofd dat Eurocommissarissen hun 'verantwoordelijkheden volkome ...
5 reacties op deze bijdrage
Nou, het aardige is dat júist in de Verenigde Staten er een poging is gedaan om die gemeenschap schadeloos te stellen, in de vorm van projecten die de milieuschade moesten rep ...
Ik vrees dat we het niet eens gaan worden. Toch vind ik het jammer dat u zich niet zo thuis voelt bij FTM en dat u uw abonnement heeft opgezegd. NB: De EPA heeft Dieselgat ...
1 reactie op deze bijdrage
"Aan de andere kant de autofabrikant die voor (onmogelijke?) eisen wordt gesteld en een "oplossing" bedenkt." Het is niet onmogelijk om dieselauto's te produceren die onder ...
3 reacties op deze bijdrage
U verwacht dus van mij dat ik ga speculeren over de intenties van de EPA, zonder concrete bewijzen? Sorry, dan bent u bij Follow the Money aan het verkeerde adres.
3 reacties op deze bijdrage
Aangezien u begon met 'vreemd artikel' dacht ik dat uw kritiek betrekking had op de feiten in het artikel, vandaar de verwarring. Maar die kritiek was dus op de Brusselse bure ...
1 reactie op deze bijdrage
Goede vraag. Toen de Brusselse werkgroep ('RDE-LDV') die de nieuwe emissietest ontwikkelde geen notulen bijhield, concludeerde het Europees Parlement dat dit neerkwam op 'wanb ...
Het idee achter compensatie is dat je een auto hebt gekocht waarvan je dacht dat-ie aan de wettelijke normen voldeed, of waarvan je dacht dat deze schoner was dan andere alter ...
9 reacties op deze bijdrage
Het Joint Research Centre vond inderdaad al vroeg opvallende uitstootwaarden toen ze met PEMS (mobiele meetapparatuur) buiten het laboratorium gingen testen. De uitstoot was o ...
2 reacties op deze bijdrage
Graag gedaan!
Volkswagen is betrapt op illegale praktijken door de plaatstelijke Amerikaanse autoriteit, de Environmental Protection Agency. Beweert u nu dat de EPA op aanwijzingen van Amer ...
5 reacties op deze bijdrage
Als u concrete vragen heeft over het artikel, dan hoor ik dat graag. Is er iets feitelijk onjuist? Laat het weten. Maar met subjectieve kwalificaties als 'hijgerig' en 'hyster ...
3 reacties op deze bijdrage
Klopt, de grootste slachtoffers zijn de mensen die gezondheidsproblemen ondervinden van de te hoge uitstoot. Maar hier heb je dus het probleem dat je voor individuen niet kunt ...
16 reacties op deze bijdrage
Onduidelijk. Timmermans heeft op 4 mei nog een lobbyafspraak gehad met Volkswagen over de Green Deal. Ik heb in een Wob-verzoek notulen en andere gerelateerde documenten opgev ...
2 reacties op deze bijdrage
Autofabrikanten kunnen zelf kiezen waar ze hun typegoedkeuring aanvragen - en die keuze bepaalt welk land het toezicht doet. Als je een Europees instituut voor typegoedkeuring ...
1 reactie op deze bijdrage
Ik heb de vorige keer dat u het concept van voortijdige doden door luchtverontreiniging in twijfel trok, al verwezen naar de onderzoeken van het Europees Milieuagentschap en d ...
Die theorie heb ik ook wel eens gehoord, dat er om strategische redenen in eerste instantie dingen worden weggelaten zodat die pas bij het beroep naar boven komen. Dat 'werkt' ...
1 reactie op deze bijdrage
Bedankt voor de suggesties. In het Engels kun je 'redactions' gebruiken, daar heb ik niet echt een fijn Nederlands alternatief voor gevonden. En omdat de Europese Commissie ge ...
1 reactie op deze bijdrage
Hoeveel een dergelijk project, gefinancierd met publiek geld, heeft gekost, is relevante informatie. Ik ben het niet met u eens dat het van geen enkele toegevoegde waarde is. ...
5 reacties op deze bijdrage
Het is nog even afwachten wat het Verenigd Koninkrijk gaat doen nadat ze echt uit de EU zijn (dit jaar zit het land nog in een overgangsfase en profiteren Britse boeren nog st ...
Erwin heeft eigenlijk al een belangrijke reden gegeven: een belangrijke reden van het gemeenschappelijk landbouwbeleid destijds was inderdaad om voedseltekorten te voorkomen. ...
Die mogelijkheden zijn er zeker. In de periode 2014-2020 was het een van de doelen van het Nederlandse Plattelandsontwikkelingsprogramma ('POP3'): "Nederland wil met POP3 ...
Dat is niet eens zo een heel gekke gedachte. Een van de criteria voor het ontvangen van subsidies of leningen uit het Recovery and Resilience Facility, is of het verplichte he ...
Alle kandidaatlidstaten van de EU kunnen aanspraak maken op het Solidariteitsfonds.
Ik zie geen verband. Nederland heeft nog steeds veel andere kosten gemaakt die in aanmerking zouden komen voor een vergoeding uit dat fonds.
Toch heeft een ander lid van die 'frugal four', nettobetaler Oostenrijk, wél een aanvraag gedaan voor steun uit het Solidariteitsfonds. Duitsland is ook nettobetaler, maar dee ...
2 reacties op deze bijdrage
Global Witness en Human Rights Watch staan in de grafiek 'Aantal gesprekken met Nederlandse Europarlementariërs'. Het zijn beide niet-gouvernementele organisaties (ngo's) die ...
Of dat op een zelfde niveau is als het aantal gesprekken met bedrijven, daar heb ik geen cijfers van. Maar dát burgers met Europarlementariërs praten, dat staat buiten kijf. ...
Rutte-III maakt lobbygesprekken ook openbaar. Follow the Money schreef er twee jaar geleden een artikel over. https://www.ftm.nl/artikelen/dit-zijn-de-lobbys-die-het-vaakst-to ...
Vergeleken met andere EU-lidstaten kun je wel stellen dat de Nederlandse regering bij de kopgroep van landen hoort die in Brussel voor meer transparantie pleit.
2 reacties op deze bijdrage
Staatsrechtelijk gezien doen de Europarlementariërs dat. Die praten natuurlijk ook met burgers.
3 reacties op deze bijdrage
Afspraken die Nederland maakt in Brussel, zoals richtlijnen en verordeningen, zijn juridisch wel degelijk bindend.
1 reactie op deze bijdrage
Beste Al Dam, bedankt voor je reacties. Het spijt me dat je niet het hele artikel hebt kunnen uitlezen zonder fysieke bijwerkingen. Bijzonder dat je een mening over het artike ...
1 reactie op deze bijdrage
10 keer zoveel doden als verkeersdoden, dat is ook wat de Europese Commissie zegt. https://ec.europa.eu/environment/air/cleaner_air/ Dat is op basis van de cijfers van het Eu ...
3 reacties op deze bijdrage
Ik heb ook Europarlementariërs van andere politieke fracties, die nauw betrokken waren bij de totstandkoming van deze regelgeving, om een interview gevraagd, evenals de verant ...
Bedankt voor jullie bijdragen, Guido en Martien!
Dat lijkt me een combinatie van meten en rekenen met modellen, maar hoe dat precies werkt kan het RIVM je beter uitleggen ;)