Ties Joosten 5
Bijdragen Artikel
‘Banen’ als valse schaamlap voor distributiecentra en (lucht)havens R. Eman
Danku!
‘Banen’ als valse schaamlap voor distributiecentra en (lucht)havens
‘Banen’ als valse schaamlap voor distributiecentra en (lucht)havens Sylvia Stuurman
Ik zou hier iets minder stellig willen zijn. Hier gebeuren namelijk een aantal zaken tegelijk, die op zichzelf wel verklaarbaar zijn. Erasmus UPT heeft een fout gemaakt me ...
‘Banen’ als valse schaamlap voor distributiecentra en (lucht)havens
‘Banen’ als valse schaamlap voor distributiecentra en (lucht)havens Anko Mulder
Dit was inderdaad een beetje het startpunt ooit van mijn zoektocht, toen me begon op te vallen hoeveel banen de boeren/de luchtvaart/de Rotterdamse haven zichzelf toerekenen.

3 reacties op deze bijdrage
‘Banen’ als valse schaamlap voor distributiecentra en (lucht)havens
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden? Paul Willemsen
Hoi Paul, ik wil graag op onderstaande alinea even op reageren, omdat ik hier de laatste tijd veel over loop na te denken: "We kunnen als Nederlanders besluiten hier all ...

6 reacties op deze bijdrage
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden?
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden? Ronald Hessing
Als het aan de markt had gelegen was KLM reeds failliet geweest.

10 reacties op deze bijdrage
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden?
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden? Camiel Verschoor
Een poging :-) Volgens mij nopen de grenzen van het klimaat simpelweg tot een kleinere luchtvaart. KLM moet dus krimpen, en gaat ook krimpen. Op dit moment vindt die krimp ...

5 reacties op deze bijdrage
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden?
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden? Ruud van der Linden
Dit artikel gaat juist over grote ontwikkelingen die al voor de coronacrisis speelden inderdaad. Er werd door KLM wel winst gemaakt, maar door AF-KLM al veel minder. De combin ...

1 reactie op deze bijdrage
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden?
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden? dirk meijer
Ik heb het over een internationale ontwikkeling die zich buiten de invloedssfeer van KLM en Schiphol om voltrekt. Het leek me zinvol om de maximale capaciteit die beide vliegt ...

1 reactie op deze bijdrage
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden?
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden? Daan van Reenen
Nee, dat hele 'onbereikbare eiland-argument' slaat m.i. nergens op, omdat we het hebben over een overstap minder. Meer niet. Het is niet alsof je Nederland dan niet meer in of ...

1 reactie op deze bijdrage
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden?
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden? Gerben Tierie
Voor de komst van die hoofdkantoren en instellingen, zie mijn reactie op Jack de Kraaij. Wat betreft toerisme: het is natuurlijk zeer kort door de bocht om de economische ...

2 reacties op deze bijdrage
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden?
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden? Jack de Kraaij
Daar valt heel weinig zinnigs over te zeggen. Er is wel onderzoek naar gedaan, maar heel sterke effecten zijn nooit aangetoond. Da's ook logisch: individuele bedrijven kunnen ...

2 reacties op deze bijdrage
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden?
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden? Mazdak Soltani
Dat mag voor zover ik weet allebei :)

1 reactie op deze bijdrage
Mayday! Kan KLM een fatale crash nog vermijden?
Podcast | Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut David Bartenstein
Zoals ik hier al schrijf (grafiek 1), op die stelling dat NL de op 2 na grootste landbouwexporteur ter wereld zou zijn valt nogal wat af te dingen: https://www.ftm.nl/artikele ...

1 reactie op deze bijdrage
Podcast | Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut Randy Bulte
Hoi Randy, Dat er kalveren geïmporteerd worden heeft als reden dat in Nederland, met zijn van oudsher gigantische zuivelindustrie, ook een grote kalvermesterijsector is ont ...

1 reactie op deze bijdrage
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut Erik Snip
Dat ligt er een beetje aan of je de markteffecten meeneemt. De meeste subsidies komen uit Europa en er word in Nederland ook veel melk uit andere landen verwerkt. Het is dus n ...
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut Anne ..
Als je het filmpje kijkt, dan zie je dat het beide is: ze worden met een elektrostok tegen de anus geprikt.
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut Roman Hijman
Hier een antwoord :) Het ligt er dus een beetje aan hoe je berekent en dan met name je definitie van landbouw: https://www.nporadio1.nl/binnenland/20807-feit-of-fictie-een ...
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut Theo van Beuningen
Ja. Of: eet minder kaas.

7 reacties op deze bijdrage
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut Marc Fahrner
Ik heb in mijn verhaal geprobeerd niet te veel naar 1 schakel in de keten te wijzen als de schuldige. Iedere schakel is, geredeneerd vanuit zijn eigen rol, best rationeel bezi ...

4 reacties op deze bijdrage
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut jp Kierkels
Volgens mij wel hoor. Dat wordt gehakt en kattenvoer. Dit is wel een interessant alternatief trouwens: https://www.oneworld.nl/lezen/klimaat/eet-vlees-van-de-melkkoe/
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut Corinne Der Kinderen
In Nederland worden delen van het kalf die als extra lekker worden verondersteld inderdaad verkocht voor hoge prijzen. Dit gebeurt vooral bij slagers. Maar de grote bulk a ...

1 reactie op deze bijdrage
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut Nico Janssen
Biologisch boeren is om meerdere redenen vaak kostbaarder dan 'gewoon' boeren. Het kost vaak meer tijd en aandacht en de opbrengst per koe/hectare/... is vaak wat lager. Daaro ...

1 reactie op deze bijdrage
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut Sander Huisman
dankjewel
Het restafval van de zuivelindustrie: drie kalfjes per minuut
De zin en onzin van biomassa Jeroen Spaander
Hoi Jeroen, ik had al op je mail gereageerd, maar niet gezien dat je deze reactie inmiddels ook onder het artikel hebt geplaatst. Voor de meelezers (respect dat je tot hier ...

2 reacties op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa Ruud de Vries
Ha Ruud, Je reactie intrigeerde me, dus ik heb wat navraag gedaan. Volgens de Purmer gaat het water met 75 – 95 graden (zomer – winter) het warmtenet in en komt met 63 – 55 ...
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa Martien van Dongen
Maar je vraag gaat toch over het tijdpad dat nog rest? Daarvoor moet je dus wel rekenen. En voor die rekensom maakt het uit of en hoeveel negatieve emissies je in je rekensom ...
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa Niek Borsboom
Ha Niek, 1. Op zich wordt dat drogen en verschepen van hout in de meeste berekeningen wel meegenomen. Maar los daarvan: de biomassabijstook in energiecentrales (dat is waar ...

1 reactie op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa Joost Versteegh
Ik heb daarover eerder dit verhaal geschreven, voor als je geïnteresseerd bent: https://www.ftm.nl/artikelen/energie-efficientie?share=oYTYnkiNh66hzqxU%2BLRdySDFnCGHFlGFiaf4s% ...

1 reactie op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa Bart Scheepens
Daarom deze blijmoedige poging een en ander begrijpelijk te maken :)

2 reacties op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa Martien van Dongen
Voor dat tijdpad: zie het kader over negatieve emissies.

2 reacties op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa David Bartenstein
Dat ben ik met je eens hoor David. Ik wil zeker niet doen alsof mijn berekening over de fair share de enige juiste is. Het gaat me er veel meer om dat we het denken daarover a ...

3 reacties op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa Hylke De Muynck
Dank voor deze inhoudelijke vraag :) Planken leveren voor _de eigenaar van het bos_ meer op dan houtsnippers. Dus lijkt het logisch dat hij liever planken van zijn bomen ma ...

1 reactie op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa cors van den Berg
Waterstof is een energiedrager die nu ook al veel gebruikt wordt. Het wordt dan gemaakt van aardgas, met veel CO2-uitstoot tot gevolg. Het kan ook gemaakt worden van groene ...

4 reacties op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa Christine Karman
Maar dan heb je dus wel een constant toenemend bosareaal nodig - en dat is er niet, al was het maar vanwege de noodzaak tot voedselproductie.

1 reactie op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa L. Rodenstein
Dat laatste staat in het artikel, ook onder het 'plusje'. Overigens gaat bij iedere omzetting (veel) energie verloren, dat is niet uniek bij bio-energie. gasverbranding->e ...

3 reacties op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
De zin en onzin van biomassa Bert Van Baar
Je noemt hier een aantal zaken die al lang en breed zijn onderzocht: - een jonge boom groeit sneller en neemt dus meer CO2 op. Een heel oud bos bereikt op zeker moment zelf ...

6 reacties op deze bijdrage
De zin en onzin van biomassa
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in Henk Zoer
Ik denk dat dit de eerste keer is dat Yteke anti-KLM genoemd is, maar goed, die laat ik voor jou. Iets minder Ad hominems zou je wel sieren overigens. Het is trouwens geen ...

3 reacties op deze bijdrage
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in Wietze van der Meulen
1) nee, de ministers laten de invulling hiervan aan de werkgever (KLM) en de bonden. Over 2+3 schreef ik vanmorgen dit draadje: https://mobile.twitter.com/tiesjoosten/statu ...

1 reactie op deze bijdrage
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in David Bartenstein
Zie hieronder. Dit gaat idd om klm-piloten vs andere piloten
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in Henk Zoer
Jullie zijn onderling al lekker bezig, dus ik ga niet overal op in. Maar wat ik wel nog even wil aanstippen is dat je Nederland als een soort willoos schaap in de internationa ...

3 reacties op deze bijdrage
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in Eline Gumbert
Ik wil er ook voor waken om Ryanair als een soort lichtend voorbeeld te zien. De afgelopen jaren verschenen voldoende verhalen over abominabele arbeidsvoorwaarden en een zorgw ...

1 reactie op deze bijdrage
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in Robert Schipperhein
Ik heb onlangs een uitgebreid verhaal over die leasesector geschreven hè. Gezien? Meerdere bronnen gesproken, onder meer over die lease fee's waarvoor uitstel wordt verleend, ...

2 reacties op deze bijdrage
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in Koen van Leeuwen
KLM piloten verdienen inderdaad goed en werken minder tov andere piloten. Vanzelfsprekend bij budget airlines (het salaris van een Ryanair piloot staat in geen verhouding tot ...

5 reacties op deze bijdrage
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in Nico de Smidt
Klopt. Sterker nog, die lease-industrie gaat hier groter uitkomen. In de zoektocht naar cash verkopen veel luchtvaartmaatschappijen hun kisten nu aan leasemaatschappijen, om z ...

14 reacties op deze bijdrage
Belastingbetaler redt KLM, ‘de markt’ ziet er geen brood in
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart Nick Leeuwerink
Ierland behoorde ooit tot de economische periferie van Europa. In de jaren 70 is de lease-industrie daar ontstaan, het eerste bedrijf dat dit ging doen was GPA, opgericht door ...

1 reactie op deze bijdrage
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart Kiyoshi Kawasaki
Stuur even een berichtje aan ties.joosten@ftm.nl, dan stuur ik je het hele verslag.
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart Annemiek van Moorst
We hebben bij ftm natuurlijk een boek verhalen geschreven over die fiscale race naar de bodem en de manier waarop bedrijven misbruik maken van de Europese onwil om op fiscaal ...

1 reactie op deze bijdrage
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart Elmar Otter
Daarover gaat ook dit verhaal: https://www.ftm.nl/artikelen/staatssteun-klm-hedgefunds-belastingparadijs?share=8p11UYLRcHUIHvUelkVFZjiWQ7pksuenbSIS6apbq4ozIYoEJswZzIXVByHCWA%3 ...
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart Elmar Otter
Thanks voor de complimenten :) En ja, wat e gebeurt met deze bedrijven als de groei stopt is natuurlijk kippenorganen kijken. Maar goed, volgens mij moet je daarom ook naa ...

2 reacties op deze bijdrage
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart Elmar Otter
'Namelijk zodra je stopt met groeien.' Daar zit de crux. Deze bedrijven gaan er vanuit dat groei nooit stopt.

7 reacties op deze bijdrage
Hoe een kleine groep bedrijven risicoloos miljarden verdient aan de luchtvaart