O Pen 13
Bijdragen Artikel
Ook de democratie zit in een lockdown Al Dam
"Of het bijdraagt aan ongelijkheid, ligt dat niet aan je perspectief?" Ik geef dan ook twee verschillende perspectieven (eerste alinea vs derde alinea). Het is overigens i ...
Ook de democratie zit in een lockdown
Coronaklap extra pijnlijk voor pensioenfonds met beleggingen in olie en gas Pieter Jongejan
Je gaat er toch zelf ook vanuit dat ze allemaal dezelfde hoeveelheden vlees willen consumeren als wij hier (ben vegetariër overigens). En dat ze allemaal een auto gaan krijgen ...

1 reactie op deze bijdrage
Coronaklap extra pijnlijk voor pensioenfonds met beleggingen in olie en gas
Coronaklap extra pijnlijk voor pensioenfonds met beleggingen in olie en gas Pieter Jongejan
Dat de klimaatcrisis vooral te wijten is aan overbevolking is nog niet zo simpel: http://www.carbonmap.org/#intro "Daarbij komt dat de wereldbevolking ht sterkst groeit in ...

3 reacties op deze bijdrage
Coronaklap extra pijnlijk voor pensioenfonds met beleggingen in olie en gas
Ook de democratie zit in een lockdown Al Dam
De bijdragen van migranten aan huis thuisland is inderdaad de grootste bron van inkomsten voor veel ontwikkelingslanden en daarmee ook de grootste herverdeling van inkomsten e ...

2 reacties op deze bijdrage
Ook de democratie zit in een lockdown
Ook de democratie zit in een lockdown Al Dam
"Ik vraag me wel af of je opmerking over dat het niet de bedoeling is geweest dat ze hier zouden functioneren, wat je hier precies mee bedoelt?" Inderdaad het idee dat ze maa ...

1 reactie op deze bijdrage
Ook de democratie zit in een lockdown
Ook de democratie zit in een lockdown Al Dam
"Ik vind wel dat een bepaalde deelsectie van allochtonen oververtegenwoordigd is in de negatieve statistieken." Dat is ook zo. Maar we hebben al geconstateerd dat een groot ...

6 reacties op deze bijdrage
Ook de democratie zit in een lockdown
Ook de democratie zit in een lockdown Al Dam
Dat misbruik, zou dat een bug of een feature zijn?

1 reactie op deze bijdrage
Ook de democratie zit in een lockdown
Ook de democratie zit in een lockdown Al Dam
"Vvd is inmiddels een stuk naar links gegaan." De werkgevers hebben weldegelijk gekregen wat ze wilden. En daarnaast als bonus een zwart schaap om naar te wijzen wanneer de ...

8 reacties op deze bijdrage
Ook de democratie zit in een lockdown
Ook de democratie zit in een lockdown Al Dam
Niemand. Het is wel de meest dominante ideologie in politiek Den Haag op dit moment en dat onder zo'n beetje elke partij. Wijzen dat 'links' iets verweten kan worden komt eige ...

4 reacties op deze bijdrage
Ook de democratie zit in een lockdown
Ook de democratie zit in een lockdown Ferdi Scholten
Je bedoelt dat je naar rechtse media in de VS hebt geluisterd? John Oliver's bijdrage in Last Week Tonight heeft wel een heldere kijk op zaken: https://www.youtube.com/watc ...

14 reacties op deze bijdrage
Ook de democratie zit in een lockdown
Ook de democratie zit in een lockdown Al Dam
Dat is niet weg uit links maar uit de partijen die zelf vinden dat ze links zijn maar dat niet zijn. De PvdA, D66 en GroenLinks gaan er allemaal vanuit dat via de markt alles ...

3 reacties op deze bijdrage
Ook de democratie zit in een lockdown
Ook de democratie zit in een lockdown Al Dam
- ongelimiteerde toelating van laag opgeleide immigranten Als je het hier over gastarbeiders hebt dan was dat verre van links. Dit vonden werkgevers immers nodig omdat ze g ...

17 reacties op deze bijdrage
Ook de democratie zit in een lockdown
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers Mike Vis
Sorry dat ik me ook even in de discussie meng maar dat er een limiet op de geldcreatie zit bij monetaire financiering c.q. geld volgens MMT dat is niet zo. In ieder geval geen ...
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers Roland Horvath
Wat je schrijft bij punt 4 is incorrect. Ook de Fed koopt niet direct obligaties van de overheid. Ook de Fed koopt 'slechts' staatsobligaties die in bezit zijn van bedrijven e ...

1 reactie op deze bijdrage
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers Arjan Dam
Wat je voorbeeld met de 5 vrienden betreft; dit toont niet aan dat monetair financieren een slecht idee is maar dat de euro een slecht idee is. En dat is het ook. Geïntroducee ...

1 reactie op deze bijdrage
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers L. J.
Alle techniek en systemen kunnen voor slechte doeleinden worden gebruikt. Dat klopt en dat is ook bij monetaire financiering het geval. Door monetair te financieren kan ju ...

1 reactie op deze bijdrage
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers Job Peters
"Om na deze periode niet weer in dezelfde situatie terecht te komen zal geldcreatie vrij van schuld moeten worden." Je begrijpt dat schuldvrije geldcreatie een populaire te ...
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers Henk Zoer
Kun je iets specifieker zijn? Dat geld zijn waarde ontleent aan belasting is algemeen bekend in MMT. Ik verwijs kortheidshalve daarnaar. Van het niet hoeven afbetalen va ...

4 reacties op deze bijdrage
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers Bart Klein Ikink
Ook in een federaal Europa zou de euro voor grotere verschillen tussen regio's zorgen. Dat doet de dollar in de VS ook. Ook daar geldt dat de dollar voor South Dakota te duur ...
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers hein vrolijk
Heel terecht punt. Het is dan ook jammer dat in een explainer in het artikel toch weer het helikoptergeld wordt aangehaald. Dat zou een enorme gemiste kans zijn om monetaire f ...
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers Bart Klein Ikink
Vanwege alle redenen die je al eerder aangedragen zijn.
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers L. J.
Je doet de aanname dat er personen zijn die het geld 'gratis' krijgen. Dat zou zo zijn bij helikoptergeld (daarom ook een dom idee) maar wanneer een overheid geld besteedt, kr ...

8 reacties op deze bijdrage
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers Bart Klein Ikink
Theoretisch heb je gelijk. Echter is er sinds QE amper inflatie. En het is pas sinds QE dat de ECB staatsobligaties van bedrijven koopt. In dat theoretische model gaat dus iet ...

4 reacties op deze bijdrage
Economen vragen om een radicaal crisismedicijn: de geldpers
Banenlek naar subsidieparadijzen is moeilijk te dichten Sicco Kamminga
Maar de waardestijging van woningen is niet te verklaren vanuit de schaarste. Woningen zijn al decennia schaars en de schaarste was in de decennia na de oorlog groter. Ook is ...

1 reactie op deze bijdrage
Banenlek naar subsidieparadijzen is moeilijk te dichten
Banenlek naar subsidieparadijzen is moeilijk te dichten Sicco Kamminga
Ik denk dat we straks niet meer zo lage werkloosheid hebben, laat staan dat er voldoende krapte is gezien de lonen nog steeds achter blijven bij de groei van kapitaal. Je geef ...

3 reacties op deze bijdrage
Banenlek naar subsidieparadijzen is moeilijk te dichten
Banenlek naar subsidieparadijzen is moeilijk te dichten Sicco Kamminga
Hoe trek je hoogwaardige arbeid aan door de lonen te verhogen en de arbeidsvoorwaarden te verhogen? Ik snap dat als werknemer je eerder solliciteert op een baan met hoger ...

5 reacties op deze bijdrage
Banenlek naar subsidieparadijzen is moeilijk te dichten
Banenlek naar subsidieparadijzen is moeilijk te dichten Niek Jansen
Je hebt gelijk dat de verhouding tussen waar het mij om ging in dat interview en de gehele strekking niet echt goed ligt. Het ging mij om het inzicht dat Noord Korea functione ...
Banenlek naar subsidieparadijzen is moeilijk te dichten
Banenlek naar subsidieparadijzen is moeilijk te dichten Nico Janssen
Het 'communisme' waar jij naar verwijst is in wezen staatskapitalisme. Zoals Noord Korea nu bijvoorbeeld functioneert als ware NV: https://soundcloud.com/de-correspondent/lex- ...

2 reacties op deze bijdrage
Banenlek naar subsidieparadijzen is moeilijk te dichten
EU-lidstaten willen geen gezamenlijk coronabeleid Al Dam
Kapitalisme is niet alleen een economisch systeem maar vooral een maatschappelijk systeem waarin alles te koop is met geld. Corruptie is niets meer en niets minder dan kapital ...
EU-lidstaten willen geen gezamenlijk coronabeleid
EU-lidstaten willen geen gezamenlijk coronabeleid Al Dam
Naast wat HH Manders al schrijft (ik sluit me daar volledig bij aan) het volgende: neoliberaal is niet laisser faire vrije marktideologie. Het is de vrije marktgedachte voor h ...

4 reacties op deze bijdrage
EU-lidstaten willen geen gezamenlijk coronabeleid
Solidarity with Italy is also about saving the European banking sector Els West
Het is niet een antwoord op je vraag maar het origineel in het Nederlands kun je hier lezen: https://www.ftm.nl/artikelen/solidariteit-met-italianen-europese-bankensector?shar ...
Solidarity with Italy is also about saving the European banking sector
EU-coronafonds: Nederland vist achter het net Pieter Jongejan
Keynes was een zeer slecht monetarist. Al sinds Aristoteles bekend dat geld gebaseerd is op de wet en niet op 'intrinsieke waarde': http://www.robes.fa.ru/docs/articles/robes- ...

1 reactie op deze bijdrage
EU-coronafonds: Nederland vist achter het net
EU-coronafonds: Nederland vist achter het net Pieter Jongejan
Aha het is je dus niet te doen om de geldontwaarding sinds de invoering van de euro of 1999 zoals je aanhaalde, maar van 1930. En hoe past dat in je verhaal? Geldontwaarding z ...

8 reacties op deze bijdrage
EU-coronafonds: Nederland vist achter het net
EU-coronafonds: Nederland vist achter het net Pieter Jongejan
Hoe kom je aan die cijfers? Als ik het even check zie ik in 1999 de koers EUR/CHF= 1,60 en nu EUR/CHF=1,06. Ben je een beetje aan het overdrijven? https://nl.investing.com/ ...

10 reacties op deze bijdrage
EU-coronafonds: Nederland vist achter het net
Follow the Money selecteert Niek Jansen
Zelfde recept als de republikeinen in VS na een mash shooting: nu is niet het moment voor politiek we moeten nu denken aan de slachtoffers. Dat in plaats van de volgende slach ...
Follow the Money selecteert
Luchtvaartsector gaat als eerste aan het financiële infuus Matthijs 48
Je hebt helemaal gelijk dat dit geld niet terug betaald hoeft te worden. Maar dat wil niet zeggen dat er geen consequenties zijn of dat je niet goed moet nadenken over de wijz ...
Luchtvaartsector gaat als eerste aan het financiële infuus
Hoe behoeden we onze flexwerkeconomie voor de coronacrisis? Marla Singer
Het riool dat wordt vervangen is een gemengd stelsel. Hiervoor komt op veel plaatsen een gescheiden stelsel voor terug zodat vuilwater gescheiden van hemelwater wordt verwerkt ...

1 reactie op deze bijdrage
Hoe behoeden we onze flexwerkeconomie voor de coronacrisis?
Kritiek op Nederlands coronabeleid uit Lombardije: ‘We hebben het niet over vee’ Eline Gumbert
"Bedrijven, lees: ondernemers, zijn ook mensen." Ja ondernemers zijn ook mensen. Maar bedrijven zijn geen ondernemers, of andersom. Handelen in naam van het bedrijf creëert ...
Kritiek op Nederlands coronabeleid uit Lombardije: ‘We hebben het niet over vee’
FTM selecteert: coronacrisis-update 16 maart 2020 Willem de Vroomen
Naar een daadwerkelijke democratie waarin ook de productie democratisch is. De rationale top-down planning van de gehele economie past hier niet in. Dat zou namelijk uitmon ...
FTM selecteert: coronacrisis-update 16 maart 2020
FTM selecteert: coronacrisis-update 16 maart 2020 Hendrik Faber
Dat lijkt me helemaal niet evident. Zou heel goed kunnen dat men afgestompt raakt. Dat men genoeg heeft aan de eigen ellende. En daardoor geen aandacht voor het verdriet van d ...
FTM selecteert: coronacrisis-update 16 maart 2020
FTM selecteert: coronacrisis-update 16 maart 2020 Tedje van Asseldonk, IEZ
Bedankt voor het delen. Even quoten uit je aangehaalde artikel: "We might think we’ll be safe if we have good health care, but if the person making our food, or delivering ...

5 reacties op deze bijdrage
FTM selecteert: coronacrisis-update 16 maart 2020
FTM selecteert: coronacrisis-update 16 maart 2020 Hendrik Faber
En dat valt te verachten? Vroeger was alles beter, toen iedereen nog ervoer hoe het is om mensen jong te verliezen. Zoiets?

2 reacties op deze bijdrage
FTM selecteert: coronacrisis-update 16 maart 2020
Commissie-Donner houdt verantwoordelijke politici buiten schot in toeslagenaffaire Mz59
Allemaal niet. En onbewust onbekwaam is nog erger dan bewust onbekwaam.
Commissie-Donner houdt verantwoordelijke politici buiten schot in toeslagenaffaire
Commissie-Donner houdt verantwoordelijke politici buiten schot in toeslagenaffaire Mz59
Het is ook een teken van onbekwaamheid en incompetentie om te denken dat mensen rationeel en intelligent zijn. Dat zijn we niet. Dat gaan we nog vaak moeten leren.

2 reacties op deze bijdrage
Commissie-Donner houdt verantwoordelijke politici buiten schot in toeslagenaffaire
Commissie-Donner houdt verantwoordelijke politici buiten schot in toeslagenaffaire Mz59
Het is geen fraude. Het zijn burgers die door de bureaucratie foutjes in eigen voordeel hebben gemaakt. Dat Donner fraudeverhalen in de krant aanhaalt is daarmee onterecht. Da ...

4 reacties op deze bijdrage
Commissie-Donner houdt verantwoordelijke politici buiten schot in toeslagenaffaire
Commissie-Donner houdt verantwoordelijke politici buiten schot in toeslagenaffaire Mz59
Het betekent dat de gemiddelde minister of staatssecretaris geen inschatting kan maken wat 'het volk' als fraude bestempelt en wat als bureaucratische rompslomp wordt gezien w ...

6 reacties op deze bijdrage
Commissie-Donner houdt verantwoordelijke politici buiten schot in toeslagenaffaire
De boemerang van Baudet Sicco Kamminga
Ik ga er vanuit dat de krant onderdeel is van je comfortzone. Dan ben je nog niet direct fascist maar sta je wel bloot aan fascistische denkbeelden. Ik kan niet een dagblad no ...
De boemerang van Baudet
De boemerang van Baudet Sicco Kamminga
Dat staat het niet. Het menselijk brein komt met tekortkomingen. Dat kan maar beter onderkent worden. Wanneer feit en fictie in een medium wordt verpakt en dit niet alleen in ...

3 reacties op deze bijdrage
De boemerang van Baudet
De boemerang van Baudet Sicco Kamminga
De kranten bedienen zich inderdaad van hetzelfde verdienmodel als de sociale media. Zoveel mogelijk aandacht voor afwijkende meningen waarover mensen zich dan enorm kunnen opw ...

5 reacties op deze bijdrage
De boemerang van Baudet
De boekhouding van ‘klimaatscepticus’ Böttcher C. Tamsyn
Er zal wel wat op af te dingen zijn maar de Britten lijken het goede voorbeeld te geven: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/britten-maken-hun-stroom-in-recordtempo-groen ...

1 reactie op deze bijdrage
De boekhouding van ‘klimaatscepticus’ Böttcher