Tag

Duopolie

De Nederlandse krantensector is de afgelopen jaren in handen gekomen van twee grote Belgische uitgevers: De Pers Groep en Mediahuis. Die concentratie heeft gevolgen voor de consument, de werknemers en de journalistiek.
artikelen
4
2020

Journalisten betalen de rekening voor de expansie van Christian Van Thillo

12
Joost Ramaer

Joost Ramaer

Christian Van Thillo wist zijn mediaconcern DPG Media in tien jaar tijd bijna vier keer zo groot te maken door voor honderden miljoenen euro’s concurrenten over te nemen. Vooral in Nederland, waar hij DPG uitbouwde tot marktleider in krantenland. En krachtig geholpen door de Belgische overheid, die zijn opmars indirect subsidieert voor dertig miljoen per jaar. Toch reageert hij als door een adder gebeten op zijn nederlaag in de rechtszaal tegen Britt van Uem en Ruud Rogier. Freelancers zo weinig mogelijk betalen is een hoeksteen geworden onder Van Thillo’s businessmodel.

2019

Podcast | Hoe de Belgen met stille staatssteun de Nederlandse kranten in handen kregen

Podcast
1
Frederique de Jong & Joost Ramaer

Frederique de Jong & Joost Ramaer

Nederlandse kartelwaakhond achtervolgt de gebeten hond

45
Joost Ramaer

Joost Ramaer

Betaal remplaçanten evenveel als collega’s in dienst en doe er 16 procent bovenop voor de sociale verzekeringen. Dat voorstel in de orkesten-cao had verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor freelance journalisten, die bij dagbladen een vergelijkbare positie innemen. Ware het niet dat de Nederlandse Mededingsautoriteit dat kartelvorming vond en het hoofdstuk torpedeerde. Tegen een achtergrond van Vlaamse uitgeversreuzen de Persgroep en Mediahuis, die hier krant na krant kochten om vervolgens de freelancetarieven omlaag te schroeven.

Hoe de Belgen met stille staatssteun de Nederlandse kranten in handen kregen

44
Joost Ramaer

Joost Ramaer

Twee freelancers eisen voor de rechter een ‘billijke vergoeding’ van de Persgroep, de grootste krantenuitgever van Nederland. Onderbetaling van freelancers is een gevolg van het duopolie in Vlaamse en Nederlandse dagbladen van de Persgroep en Mediahuis. De twee uitgevers konden dit duopolie deels opbouwen dankzij een jaarlijkse subsidiestroom van de Belgische staat van tientallen miljoenen euro’s.